Polski rynek motoryzacyjny powoli nadrabia straty poniesione w dwóch pierwszych miesiącach roku. W marcu klienci kupili o blisko 5 tys. samochodów osobowych więcej niż jeszcze w lutym, kiedy to ruch w salonach niemal zamarł na skutek mroźnej i śnieżnej zimy. Mimo skokowego wzrostu sprzedaży miesiąc do miesiąca, w porównaniu do marca ubiegłego roku wyniki nadal są słabsze o 5,66 proc. (-1 761 sztuk).

Warto jednak podkreślić, że sprzedaż przed rokiem była sztucznie zwiększona przez zakupy obcokrajowców ze względu na niemiecki program dopłat oraz rekordowo słabą złotówkę. Biorąc pod uwagę fakt, że w marcu 2009 różnica między raportowaną sprzedażą a rejestracjami wyniosła ponad 9 tys. aut, uzyskany w marcu tego roku rezultat sprzedaży można uznać za niezły. Niestety, nie do końca odzwierciedla on rzeczywisty popyt. W marcu mieliśmy bowiem do czynienia z częściowym zrekompensowaniem słabego początku roku, przez co dealerzy byli skłonni sprzedawać więcej nowych aut oferując dużo wyższe rabaty kosztem marży.

Dodatkowo niektórzy importerzy premiowali finansowo tych dealerów, którzy z wyprzedzeniem kupili od nich samochody, co również nie pozostało bez wpływu na zwiększenie wyniku sprzedaży całego rynku. Trudno oszacować ile wyniosły takie wyprzedzeniowe zakupy, ale z pewnością część samochodów teoretycznie sprzedanych w marcu, wciąż jeszcze zalega na placach,  bowiem na razie zostały kupione tylko przez dealera. Rzeczywistą skalę zjawiska będzie można określić po opublikowaniu danych rejestracyjnych.

Oto ranking marek, które Polacy najczęściej wybierali w marcu:

Miejsce 10: Hyundai

Hyundai i10 Foto: Onet
Hyundai i10

Sprzedaż pojazdów tej marki spadła znacznie poniżej poziomu 1000 sztuk w miesiącu. Zaledwie 744 sztuki sprzedane w marcu nie pozwoliły utrzymać wcześniejszego tempa wzrostu i w efekcie wyniki narastające spadły o 7,22 proc. (-245 sztuk) do poziomu 3 148 sztuk. Mimo to Hyundai zdołał zwiększyć udział w rynku z 3,86 do 3,98 proc.

Miejsce 9: Peugeot

Peugeot 3008 Foto: Onet
Peugeot 3008

Peugeot awansował na 9. miejsce dzięki dobrej sprzedaży w marcu, która wyniosła 1 136 sztuk, o 31,18 proc. więcej niż przed rokiem (+270 sztuk). Wynik na poziomie 3 533 sztuk na koniec marca oznacza spadek o 4,46 proc. (-165 sztuk) w stosunku do pierwszego kwartału 2009 r. Spadek Peugeot jest więc łagodniejszy niż średni spadek na rynku (-10,07 proc.), co pozwoliło francuskiej marce umocnić swoją pozycję.

Miejsce 8: Kia

Kia Venga Foto: Onet
Kia Venga

Kolejną lokatę zajmuje Kia, której sprzedaż skumulowana wzrosła o 3,85 proc. do 4 045 sztuk. Kia jest obok Skody jedyną marką w czołowej dziesiątce, której sprzedaż wykazała wzrost. Dzięki temu Kia zwiększyła w ciągu roku udział w rynku z 4,43 do 5,11 proc. Na tak dobre wyniki wpłynął tegoroczny debiut modelu Venga, który jest pierwszym na rynku autem w segmencie B, objętym 7-letnią gwarancją.

Miejsce 7: Renault

Renault Megane kombi Foto: Onet
Renault Megane kombi

Dość stabilnie przedstawia się również sprzedaż Renault, które w marcu zajęło 7. miejsce. Auta francuskiej marki od początku roku kupiło 4 432 klientów, o 11,13 proc. mniej niż przed rokiem. Nieznacznie zmniejszył się też udział Renault w rynku z 5,67 proc. do 5,60 proc.

Miejsce 6: Ford

Ford Mondeo Foto: Onet
Ford Mondeo

Szóste miejsce zachował Ford. Co prawda wynik sprzedaży po pierwszym kwartale roku wynosi 5 585 sztuk i jest o 6,92 proc. mniejszy niż rok wcześniej, ale amerykańskiej marce udało się zwiększyć udział w rynku z 6,82 proc. do 7,06 proc.

Miejsce 5: Opel

Opel Astra IV Foto: Onet
Opel Astra IV

Piąte miejsce zajmuje Opel, którego auta znalazły w I kwartale 5 842 nabywców, co jest wynikiem o 22,25 proc. gorszym (-1 672 sztuki) niż przed rokiem. Tym samym Opel zmniejszył udział w rynku z 8,54 proc. do 7,38 proc.

Miejsce 4: Volkswagen

Volkswagen Golf R Foto: Onet
Volkswagen Golf R

Na czwarte miejsce awansował Volkswagen, który tylko w marcu sprzedał aż 2 653 auta (w stosunku do lutego wzrost o 63,26 proc., +1 028 sztuk, zaś w ujęciu rok do roku wzrost o 6,93 proc., +172 szt.), co jest trzecim miesięcznym wynikiem zestawienia. Mimo to sprzedaż niemieckiej marki od początku roku - 6 118 sztuk - wykazuje spadek na poziomie 15,44 proc. (-1 117), jednak znacznie łagodniejszy niż miesiąc wcześniej (-27,11 proc.). Spowodowało to zmniejszenie udziału w rynku w ciągu roku z 8,22 do 7,73 proc.

Miejsce 3: Fiat

Fiat 500 Foto: Onet
Fiat 500

Na trzecim miejscu znalazł się Fiat, który w marcu sprzedał 2 383 auta, co oznacza spadek o 28,80 proc. (-964 sztuki) w stosunku do analogicznego miesiąca 2009 r. Wynik sumaryczny na poziomie 6 733 sztuk jest gorszy o 28,26 proc. (-2 652 sztuki) od zanotowanego w tym samym okresie ubiegłego roku.

Miejsce 2: Toyota

Toyota Auris 2010 Foto: Onet
Toyota Auris 2010

Na wice lidera rynku awansowała Toyota, która w marcu sprzedała 2 692 auta, o 8,31 proc mniej niż przed rokiem. Sumaryczna sprzedaż japońskiej marki wyniosła 7 010 sztuk, zaś blisko 11-procentowy spadek spowodował nieznaczne zmniejszenie udziału w rynku z 8,94 do 8,86 proc. W osiągnięciu dobrego wyniku nie przeszkodziło nawet zamieszanie wokół przeprowadzanej zarówno w Stanach, jak i Europie akcji naprawczej pedału gazu, co było szeroko relacjonowane w mediach. Tym niemniej wyniki sprzedaży potwierdzają wysoką lojalność klientów japońskiej marki w Polsce. W dodatku dzięki wprowadzeniu w marcu do oferty kompaktowego Aurisa po face liftingu, Toyota ma duże szanse utrzymać drugą pozycję na rynku również w następnych miesiącach.

Miejsce 1: Skoda

Skoda Yeti Foto: Onet
Skoda Yeti

Na pozycji lidera rynku umocniła się Skoda. Sprzedaż czeskich aut w marcu wyniosła 3 269 sztuk. To zaledwie o 2 sztuki (0,06 proc.) mniej niż rok wcześniej. Łącznie, po trzech miesiącach bieżącego roku Skoda odnotowała sprzedaż w wysokości 9 230 aut, co oznacza wzrost w porównaniu do ubiegłego roku o 2,34 proc. To z kolei pozwoliło na zwiększenie udziału w rynku krajowym z 10,25 do 11,67 proc.