Kontrole te mają eliminować z ruchu przeładowane samochody ciężarowe, które z powodu nadmiernego obciążenia niszczą nawierzchnie dróg.

Jak poinformował Miejski Zarząd Dróg (MZD) w Płocku, system działa na ul. Wyszogrodzkiej, czyli na trasie wylotowej w kierunku Warszawy. To jedna z dróg, z której najczęściej korzystają pojazdy przejeżdżające przez miasto tranzytem.

Płock jest czwartym miastem w Polsce, gdzie uruchomiono system ważenia pojazdów. Partnerem samorządu przy wdrożeniu systemu był Instytut Badawczy Dróg i Mostów w Warszawie.

Waga dla samochodów została zamontowana w nawierzchni jezdni i zsynchronizowana z kamerą zamontowaną na specjalnej bramie. Gdy pojazd najedzie na wagę i znajdzie się pod bramą zostaje sfotografowany w wysokiej rozdzielczości i precyzyjnie zważony - parametry uwzględniają masę całkowitą samochodu oraz nacisk na każdą oś. Rejestrowana jest też prędkość pojazdu i dokładny czas przejazdu. Pomiary są prowadzone przez 24 godziny na dobę.

Specjalne kamery na podczerwień odczytują numery rejestracyjne, kolor i markę pojazdu nie tylko w dzień, ale również w nocy i w niesprzyjających warunkach atmosferycznych. Gdy system odnotuje, że samochód jest przeciążony ładunkiem, nadajnik wysyła informację inspektorom transportu drogowego z Płocka i Ciechanowa, a także policji. Służby te mogą zatrzymać pojazd i dokonać powtórnego ważenia. Jeżeli ponowny pomiar wagi potwierdzi przeładowanie samochodu na przewoźnika nakładana jest kara administracyjna, która trafia do budżetu gminy i miasta Płock.

Według Konrada Kozłowskiego, rzecznika prasowego płockiego MZD, podczas pierwszej 30-minutowej prezentacji systemu ważenia pojazdów, zarejestrował on 8 przeładowanych ciężarówek, jadących z Płocka w kierunku Warszawy.

"Rekordzista był przeciążony ponad dwukrotnie w stosunku do obowiązującej normy. Według opinii przedstawicieli Instytutu Badawczego Dróg i Mostów przejazd tylko tego pojazdu był adekwatny do przejazdu 3 milionów pojazdów nieprzeciążonych. Kara administracyjna nałożona na nieuczciwego przewoźnika za takie przeciążenie wynosi 60 tys. zł. Ten przykład ilustruje skalę problemu, z którym mieszkańcy Płocka spotykają się każdego dnia" - wyjaśnił Kozłowski.

W opinii płockiego MZD, dzięki uruchomieniu systemu ważenia pojazdów na bieżąco będzie można prowadzić szczegółowe badania ruchu, np. według typów samochodów czy miejsca rejestracji. W efekcie, korzystając ze stworzonej bazy danych, policja sprawdzi, czy trasą przejeżdżał pojazd skradziony lub poszukiwany.

Z danych Inspekcji Transportu Drogowego wynika, że co trzeci samochód ciężarowy w Polsce jest przeciążony od 10 do 50 proc. Przy średnim przeciążeniu 20 proc. i założeniu, że takie samochody stanowią 1/3 wszystkich pojazdów ciężkich, żywotność drogi ulega skróceniu od 50 do 150 proc. W praktyce oznacza to, że w skrajnych przypadkach tak użytkowaną drogę trzeba remontować nie co 10, a co trzy lata.

Przez Płock przebiegają dwie drogi krajowe nr 60 (Łęczyca-Ciechanów) i nr 62 (Włocławek-Warszawa), a także drogi wojewódzkie nr 559, 562 I 575. Według płockiego MZD, średni dobowy ruch wszystkich pojazdów wzrósł w 2010 r. w porównaniu do 2005 r. średnio o 20 proc., a ruch pojazdów ciężkich o 50 proc.

Błędy kierowców, które mogą wiele kosztować: