Wyobraźcie sobie taką sytuację: jedziecie spokojnie prawym pasem autostrady w sznurze aut, których kierowcy dbają o to, by dziura ozonowa nad naszymi głowami zbytnio się nie rozrosła. Nagle z boku słyszymy głośny dźwięk, który kojarzy się z szybkim wznoszeniem balonu przez ciepłe powietrze. Ale proszę nie patrzeć w górę, lecz rozejrzeć się na boki – gdzieś w pobliżu z pewnością jedzie nowy Hummer. To auto, pędząc z prędkością 150 km/h, na pewno nie zadba, by warstwa ozonu nie zmniejszała się w zawrotnym tempie – paliwo, którego potrzebuje, wystarczyłoby do „nakarmienia” dziesięciu 3-litrowych Volkswagenów Lupo.
Hummer H2 – rodem z paliwowego eldorado
Historia Hummera zaczyna się w latach 80., kiedy to amerykańscy wojskowi domagali się opracowania nowego samochodu typu High Mobility Multipurpose Wheeled Ve-hicle, czyli wielozadaniowego pojazdu kołowego. W myśl ogólnej tendencji Amerykanów do skrótów podczas wojny w Zatoce Perskiej samochód został nazwany Hummvee, z czego później wykształcił się Hummer.
Przy 2,16 metra szerokości Hummer H1 miał rozstaw kół prawie przynależny ciężarówce, był przy tym „jedynie” na 4,57 m długi i na 1,88 m wysoki. Teraz samochód jeszcze bardziej się rozrósł – 25 cm na długości, 10 cm na wysokości. Zmalała za to szerokość i to o 10 cm. Z samochodem znanym z pola walki H2 ma wspólną jedynie nazwę. Za podstawę do jego budowy posłużył Chevrolet Tahoe, jednak pod względem wyglądu Hummer jest nadal Hummerem.
Nasz testowy egzemplarz przypłynął do Bremerhaven w kontenerze (do którego zresztą ledwo się zmieścił). Po załatwieniu wszystkich formalności związanych z cłem i rejestracją mogliśmy zdjąć folie z siedzeń i odpalić sześciolitrowy, 8-cylindrowy widlasty silnik, przesunąć dźwignię automatycznej zmiany biegów – kojarzącą się bardziej z dźwignią regulacji ciągu silników Boeinga niż z autem na pozycję „D” i ruszyć w drogę. 316 koni z dostojnością i prawie bez szmeru porusza samochód do przodu. Jedyny dźwięk, jaki słyszymy w kabinie, to szum opływającego kanciaste nadwozie powietrza i ciche skrzypienie skórzanej tapicerki.
Ponieważ fabryczna instrukcja obsługi zaginęła gdzieś pomiędzy umieszczonym we wnętrzu monstrualnym kołem zapasowym, a dodatkowym składanym siedzeniem, musieliśmy sami odadnąć, co „mówią” do nas wskaźniki na kokpicie.
Hummer H2 – prędkościomierz z dużym zapasem
W Hummerze H2 górna granica szybkościomierza wynosi niewyobrażalne w tym pojeździe 120 mil/h (ok. 200 km/h), a obrotomierza 6 tys. obrotów. Obydwu okrągłym wskaźnikom towarzyszy dodatkowo 5 mniejszych zegarów pokazujących temperaturę oleju w skrzyni biegów i cieczy chłodzącej, ciśnienie oleju silnikowego i stan naładowania akumulatora oraz poziom paliwa w 121-litrowym zbiorniku. Poprzez różne przyciski na kierownicy możemy wywołać 12 innych funkcji komputera pokładowego. Przełączniki do obsługi napędów czekają, aż Hummerem zjedziemy z asfaltowej drogi i wjedziemy w prawdziwy teren.
Na razie pozostajemy jeszcze na autostradzie. Motor przekazuje 500 Nm maksymalnego momentu obrotowego na 4 stale napędzane koła. Podczas gdy na zewnątrz z wydechu słychać groźne basowe buczenie ośmiocylindrowego silnika, wewnątrz słyszalny jest jedynie szept informujący kierowcę, czy motor w ogóle pracuje.
Jazda Hummerem H2 to połączenie komfortu dobrej klasy auta osobowego z ciężarówką. Nie należy o tym zapominać, gdy przy robotach drogowych na autostradzie lewy pas jest ograniczony do szerokości 2 metrów. W tym wypadku pozostaje jedynie poruszać się w kordonie ciężarówek i spokojnie czekać, aż zwężenie się skończy. Jeśli zbliży się zjazd – nie ma najmniejszego problemu – układ kierowniczy jest bardzo precyzyjny, a supermiękkie resorowanie w niczym tu nie przeszkadza. Warto jednak zwracać uwagę na stacje benzynowe – przy średnim spalaniu 29,7 l/100 km lampka rezerwy może się włączać nader często.
Za to w terenie docenimy pudełkowatą konstrukcję nadwozia z krótkimi zwisami. Cała masa blokad mechanizmów, przełożeń terenowych i elektroniki daje nieograniczone możliwości jazd po bezdrożach. Jedynie nieduże rowy i pnie drzew mogą Hummera zatrzymać.
Hummer H2 – dane techniczne
Silnik | benzynowy V8 |
Pojemność | 5967 ccm |
Moc maksymalna | 316 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 500 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | bd. |
Prędkość maksymalna | 147 km/h |
Spalanie | 29,7 l/100 km |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 4820/2063/1977 mm |
Pojemność bagażnika | 1132 l |
Opony | 315/70 R 17 |
Masa własna/dmc |