Land Rover Discovery Sport – zamieszanie modelowe w Land Roverze
Skoro nowy model ma w nazwie Discovery to dlaczego należy do klasy kompaktowych SUV-ów? W Land Roverze od odebiutu Evoque'a nastąpił nowy podział na modele. Obecnie trzon firmy LR stanowią trzy linie modelowe: Defender, Discovery i Range Rover. Do pierwszej z nich należy produkowany (z drobnymi modyfikacjami) od 68 lat klasyczny Defender, czyli typowy wół roboczy, który znakomicie sprawdza się w ekstremalnie trudnych warunkach, np. pustynia, kopalnie miedzi, itp. Drugę grupę stanowią auta, które cechuje praktyczność i wszechstronność. Należy do niej zarówno duży SUV – Discovery IV generacji jak i debiutujący właśnie kompaktowy SUV – Discovery Sport. Trzecią grupę aut tworzą luksusowe SUV-y i należą do niej zarówno mały Evoque jak i potężny Range Rover Sport.
Land Rover Discovery Sport – „rodzynek” z trzecim rzędem foteli
Choć Land Rover odcina się od stwierdzenia, że nowy Discovery Sport zastępuje w gamie wysłużonego Freelandera to w rzeczywistości tak jest. Nowy model wyróżnia się nowoczesną stylizacją (przód auta nawiązuje do designerskiego Evoque'a) oraz funkcjonalnymi rozwiązaniami. Jego wnętrze diametralnie różni się od poprzednika, zarówno pod względem projektu jak i użytych materiałów. Dostępny jest w wersji 5- lub 7-miejscowej. W żadnym z dotychczas oferowanych na rynku kompaktowych SUV-ów premium nikt nie oferował do tej pory 3. rzędu foteli. Tu jest i wymaga dopłaty ok. 7 tys. zł.
Siedzenia w Discovery Sport zamocowano w sposób stadionowy, co oznacza, że każdy rząd (idąc od przodu auta) jest wyżej umieszczony od poprzedniego. W pierwszych dwóch rzędach siedzeń, każdy bez względu na wagę i wzrost znajdzie dla siebie wygodną pozycję i będzie dysponował dużą przestrzenią. Zwłaszcza podróżujący na tylnej kanapie będą dysponowali zaskakująco dużą jak na tą klasę ilością miejsca.
Land Rover Discovery Sport – przesuwana tylna kanapa
Tam także znajdziemy szereg rozwiązań podnoszących komfort jazdy jak i użyteczność auta. Tylną kanapę można podzielić, a jej fotele niezależnie od siebie przesuwać (zakres 16 cm) i zmieniać ich kąt oparcia. W trzecim rzędzie foteli (całkowicie chowanym w podłodze) ilość miejsca jest raczej skromna, tzn. osoby o wzroście ok. 180 cm zmieszczą się tam, ale z pewnością nie będzie im wygodnie. Zdecydowanie fotele trzeciego rzędu trzeba traktować jako awaryjne. Dbałość o komfort podróżowania potwierdza fakt, że w każdym z trzech rzędów foteli znajdziemy gniazda USB i sterownik od nawiewu.
Przy wykorzystaniu wszystkich 7 miejśc przestrzeń na bagaże jest bardzo skromna. Gdy jednak złożymy ostatnie dwa fotele w bagażniku uzyskamy 480 l. Składając drugi rząd foteli otrzymamy maksymalnie aż 1698 l.
Land Rover Discovery Sport – żawawy „benzyniak” z szybkim „automatem”
Nowe Discovery Sport dostępny będzie początkowo z trzema silnikami (pod koniec 2015 r. nowa gama 2-litrowych diesli): benzynowym turbo o mocy aż 240 KM i dwoma turbodieslami: 150- i 190-konnym. Benzyniak standardowo współpracuje z 9-stopniowym automatem ZF. Diesle seryjnie połączono z manualnymi przekładniami (opcjonalnie dostępny jest także „automat”). W testowym aucie pracowała benzynowa jednostka, która charakteryzowała się znakomitą dynamiką. Każdy mocniejszy nacisk na gaz powodował błyskawiczną i spontaniczną reakcję silnika. Także w sprawnym rozpędzaniu pomocna była z pewnością „szybka” w działaniu automatyczna przekładnia.
Land Rover Discovery Sport – dobre właściwości off-roadowe
Jeśli mówisz Land Rover, myślisz świetny w terenie. Jak się okazuje ta maksyma ma odniesienie także w przypadku nowego kompaktowego SUV-a. Discovery Sport został wyposażony w nowoczesny układ napędu na cztery koła. Nie tylko precyzyjnie rodziela moment obrotowy między osie, ale także pomiędzy poszczególne koła (dotyczy tylnej osi). Przy jego konstruowaniu pomyślano także o ekomice spalania. Podczas jazdy ze stałą prędkością następuje automatyczne oddzielenie tylnego napędu (odłączony wał napędowy).
Na pokładzie Discovery Sport znajdziemy także znany z innych modeli elektroniczny system Terrain Response, który ingerując w działanie układu kierowniczego, silnika, skrzyni biegów, systemu kontroli trakcji, a nawet (w przypadku systemu aktywnych amortyzatorów) zawieszenie zmienia ich sposob działania w zależności od wybranego programu jazdy (m.in. asfalt, błoto i śnieg, piasek).
Sprawna jazda w trudnym terenie nie byłaby możliwa, gdyby nie znakomita geometria nadwozia oraz odpowiednio zaprojektowana jego szczelność. Przedstawione w poniższej tabeli dane potwierdzają tylko, że Discovery Sport w tej materii wyprzedza wielu rywali:
Parametry off-roadowe | LR Discovery Sport |
Prześwit | 212 mm |
Głębokość brodzenia | 600 mm |
Kąt natarcia | 25 stopni |
Kąt rampowy | 21 stopni |
Kąt zejścia | 31 stopni |
Land Rover Discovery Sport – dobry komfort i prowadzenie
W nowym Discovery Sport zaprojektowano od nowa zawieszenie i układ kierowniczy. Na obydwu osiach zastosowano zawieszenie wielowahaczowe (w opcji ze zmienną twardością amortyzatorów), które sprawia, że samochód prowadzi się znacznie lepiej od poprzednika. Podwozie jest stosunkowo sztywne, ale komfort resorowania zadowalający. Mamy jednak wątpliwości, czy w tej kategorii reprezentuje wyższy poziom od niemieckich rywali? Przy manewrach gwałtownego omijania przeszkody zdarzało się, że nadwozie potrafiło się nieprzyjemnie mocno wychylić.
Same pozytywne opinie zebrał natomiast elektrycznie wspomagny układ kierowniczy, który natychmiastowo wykonuje polecenia kierowcy i umożliwia wykonanie manewru automatycznego parkowania.
Land Rover Discovery Sport – nowe multimedia i dbałość o bezpieczeństwo
Nowy Land Rover został już poddany testom zderzeniowym podczas, których uzyskał bardzo dobre noty (5 gwiazdek) i tytuł „Best in class” (najlepszy w klasie). Duża w tym zasługa bezpiecznej konstrukcji nadwozia (stal magnezowa, stopy aluminium) oraz licznych systemów bezpieczeństwa. Oprócz takich układów jak ESP, czujnik martwego pola, wykrywanie ruchu podczas cofania, automatyczny system hamowania awaryjnego na jego pokładzie znajdziemy innowacyjny w tej klasie aut airbag chroniący pieszego przed kolizją z autem.
Użytkownicy Freelandera narzekali na przestarzały system audio. W nowym Discovery Sport znajdziemy nowoczesny układ multimedialny z 6 głośnikami i z 8-calowym ekranem dotykowym (std. w wersji S). Od odmiany SE oferowane jest audio z nawigacją i 10 głośnikami (w opcji audio Meridan).
Land Rover Discovery Sport – w cenie od 187 000 zł
Ceny kompaktowego SUV-a Land Rovera rozpczynają się od 187 tys. zł. Tyle właśnie kosztuje podstawowa wersja S z silnikiem benzynowym, która ma m.in. 8 airbagów (2 czołowe, 2 boczne, 2 kurtyny, kolanowy kierowcy, poduszkę chroniącą pieszego) i klimatyzację manulaną. Dostępne są jeszcze cztery poziomy wyposażenia: SE, HSE i HSE Luxury (nowość). Ceny diesli rozpoczynają się od: 195 tys. zł – wariant 150-konny i 201 tys. zł – 190-konny.
Silnik-typ/cylindry/zawory | t.benz. R4/16 |
Pojemność | 1999 |
Moc maksymalna | 240 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 340/1750 Nm/obr./min |
Rozstaw osi | 2741 mm |
Zbiornik paliwa | 70 l |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 4599/2069/1724 mm |
Przysp. 0-100 km/h | 8,2 s |
Napęd | aut. 9/4x4 |
Prędkość maksymalna | 199 km/h |
Średnie spalanie (dane fabrycznie) | 8,0 l/100 km |
Cena (Si4) | od 187 000 zł (S) |
Land Rover Discovery Sport – Nasza opinia
Land Rover po zastrzyku finansowym jaki otrzymał od indyjskiego inwestora (TATA) odradza się, a modelem Discovery Sport ma szanse odebrać część rynku jaki należy obecnie do niemieckich SUV-ów. Czy ich zdetronizuje? Raczej nie, ale bez wątpienia nowy SUV Land Rovera będzie stanowił ciekawą alternatywę dla niemieckich rywali. Podejrzewamy, że zdecydują się na niego klienci, którzy chcą mieć oryginalne auto i to nie tylko ze względu na stylistykę nadwozia, ale także świetne właściwości jezdne w terenie oraz możliwość przewozu aż 7 osób. Trzymamy kciuki za Discovery Sport!