- Seat Ateca jest jednym z popularniejszych modeli hiszpańskiej marki
- Ten kompaktowy SUV umiejętnie łączy cechy uniwersalnego auta rodzinnego z dynamicznym prowadzeniem
- Ateca oferuje też bogaty standard wyposażenia
Kompaktowa Ateca ma już blisko sześcioletni staż rynkowy i choć ostatnie modyfikacje przeszła w 2020 roku, to nadal może uchodzić za atrakcyjną propozycję w tym segmencie.
Seat Ateca FR – Nadwozie
Sylwetka modelu jest już dobrze znana, ale mimo upływu lat nie można odmówić jej atrakcyjności. Zwłaszcza z pakietem FR, który za sprawą zderzaków z powiększonymi wlotami powietrza, szerszych listew progowych i tylnego spoilera dachowego wzmacnia dynamiczną aparycję nadwozia, podkreśloną dodatkowo: lakierowanymi na czarno alufelgami, grillem, elementami przedniego zderzaka i tylnym dyfuzorem, relingami dachowymi oraz obudowami lusterek.
We wnętrzu znajdują się chromowane i aluminiowe wstawki w kokpicie oraz świetne sportowe fotele z dużym zakresem regulacji. Wyróżniająca się w klasie funkcjonalność pozostaje niezmienna, a to oznacza mnóstwo miejsca zarówno z przodu, jak i na tylnych siedzeniach oraz w ustawnym bagażniku.
Zastrzeżeń nie mamy też do jakości wykończenia ani do ergonomii, z wyjątkiem drobnych uwag do nowego systemu multimedialnego, gdyż obsługa niektórych funkcji odwracała uwagę od prowadzenia. Sporadycznie dochodziło też do zerwania bezprzewodowego połączenia z apple CarPlay.
Seat Ateca FR – Silnik
Turbodoładowany benzyniak 2.0 to obecnie najmocniejsza jednostka dostępna w Atece (300-konny wariant zarezerwowany jest już tylko dla Cupry) i trzeba przyznać, że idealnie pasuje do charakteru samochodu, i to mimo że siedmiobiegowej skrzyni dwusprzęgłowej zdarza się poszarpywać przy zmianie przełożeń, ale tylko wtedy, gdy chcemy skorzystać z pełnego potencjału napędu, z gazem wciśniętym w podłogę. Silnik chętnie przekazuje 320 Nm momentu na koła i zapewnia bardzo dobrą elastyczność. Jedyne, czego brakuje, to bardziej charakterne brzmienie. Przyzwoicie wypada średnie zużycie paliwa 8,1 l/100 km.
Seat Ateca FR – Prowadzenie
Ateca FR 4 podczas jazdy zachowuje się jak dobrze ułożony kompakt, a dzięki adaptacyjnemu zawieszeniu łączy wysoki komfort z niezbędną podczas dynamicznej jazdy sprężystością i stabilnością w trybie Sport (do wyboru jeszcze: Eco, Normal, Individual oraz Off-road i Snow). Tylko na poprzecznych nierównościach dają o sobie znać niskoprofilowe opony. Na trasie sprawdza się predykcyjny tempomat, który dostosowuje się do ograniczeń prędkości.
Seat Ateca FR – Koszty
Topowa wersja to i wysoka cena, ale uwzględniająca już bogate wyposażenie.
Seat Ateca FR – to na się podoba
Udane połączenie sportowych akcentów z funkcjonalnością, pewne i dynamiczne prowadzenie.
Seat Ateca FR – to na się nie podoba
W trybie Sport brak domyślnego wyłączania systemu start-stop oraz bardziej wyrazistego brzmienia wydechu.
Seat Ateca FR – Naszym zdaniem
Ateca to nadal atrakcyjna propozycja w segmencie, a w topowym wariancie ma niemal wszystko, czego można oczekiwać od nowoczesnego kompaktowego SUV-a. Jest przestronna, doskonale i pewnie się ją prowadzi, ale niestety, tak jak i konkurenci w klasie, znacznie podrożała.
Ocena: 4+
Seat Ateca FR – wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h | 2,6 s |
0-100/0-130 km/h | 7,4/12,4 s |
Czas rozpędz. 60-100 km/h | 4,1 s |
80-120 km/h | 5,4 s |
Masa własna/ładowność | 1579/431 kg |
Rozdział masy przód/tył | 58/42 proc. |
Śr. zużycie w teście (95 okt.) | 8,1 l/100 km |
Hałas 50/100/130 km/h | 57/65/68 dB (A) |
Zasięg | 670 km |
100-0 km/h (zimne/rozgrz.) | 35,5/35,0 m |
Seat Ateca FR – Dane techniczne
Silnik | t.benz./R4/16 |
Pojemność skokowa | 1984 cm3 |
Moc maksymalna | 190 KM |
Moment obrotowy | 320 Nm/1500 obr./min |
Napęd/skrzynia biegów | 4x4/aut. 7 DSG |
Prędkość maks. | 212 km/h |
Długość/szerokość/wys. | 4381/1841/1615 mm |
Poj. bagażnika/zbior. paliwa | 485-1579/55 l |
Rozmiar opon (testowe) | 245/40 R 19 V |
Cena od/testowanego egz. | 165 500/195 169 zł |