• Seat Ateca jest jednym z popularniejszych modeli hiszpańskiej marki
  • Ten kompaktowy SUV umiejętnie łączy cechy uniwersalnego auta rodzinnego z dynamicznym prowadzeniem
  • Ateca oferuje też bogaty standard wyposażenia

Kompaktowa Ateca ma już blisko sześcioletni staż rynkowy i choć ostatnie modyfikacje przeszła w 2020 roku, to nadal może uchodzić za atrakcyjną propozycję w tym segmencie.

Seat Ateca FR – Nadwozie

Sylwetka modelu jest już dobrze znana, ale mimo upływu lat nie można odmówić jej atrakcyjności. Zwłaszcza z pakietem FR, który za sprawą zderzaków z powiększonymi wlotami powietrza, szerszych listew progowych i tylnego spoilera dachowego wzmacnia dynamiczną aparycję nadwozia, podkreśloną dodatkowo: lakierowanymi na czarno alufelgami, grillem, elementami przedniego zderzaka i tylnym dyfuzorem, relingami dachowymi oraz obudowami lusterek.

Chromowane wstawki na desce rozdzielczej, konsoli środkowej i na pedałach dodają wnętrzu sportowego charakteru. Plus to duże i czytelne cyfrowe zegary Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Chromowane wstawki na desce rozdzielczej, konsoli środkowej i na pedałach dodają wnętrzu sportowego charakteru. Plus to duże i czytelne cyfrowe zegary

We wnętrzu znajdują się chromowane i aluminiowe wstawki w kokpicie oraz świetne sportowe fotele z dużym zakresem regulacji. Wyróżniająca się w klasie funkcjonalność pozostaje niezmienna, a to oznacza mnóstwo miejsca zarówno z przodu, jak i na tylnych siedzeniach oraz w ustawnym bagażniku.

Zastrzeżeń nie mamy też do jakości wykończenia ani do ergonomii, z wyjątkiem drobnych uwag do nowego systemu multimedialnego, gdyż obsługa niektórych funkcji odwracała uwagę od prowadzenia. Sporadycznie dochodziło też do zerwania bezprzewodowego połączenia z apple CarPlay.

Seat Ateca FR – Silnik

Turbodoładowany benzyniak 2.0 to obecnie najmocniejsza jednostka dostępna w Atece (300-konny wariant zarezerwowany jest już tylko dla Cupry) i trzeba przyznać, że idealnie pasuje do charakteru samochodu, i to mimo że siedmiobiegowej skrzyni dwusprzęgłowej zdarza się poszarpywać przy zmianie przełożeń, ale tylko wtedy, gdy chcemy skorzystać z pełnego potencjału napędu, z gazem wciśniętym w podłogę. Silnik chętnie przekazuje 320 Nm momentu na koła i zapewnia bardzo dobrą elastyczność. Jedyne, czego brakuje, to bardziej charakterne brzmienie. Przyzwoicie wypada średnie zużycie paliwa 8,1 l/100 km.

Seat Ateca FR 4 2.0 TSI DSg Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Seat Ateca FR 4 2.0 TSI DSg

Seat Ateca FR – Prowadzenie

Ateca FR 4 podczas jazdy zachowuje się jak dobrze ułożony kompakt, a dzięki adaptacyjnemu zawieszeniu łączy wysoki komfort z niezbędną podczas dynamicznej jazdy sprężystością i stabilnością w trybie Sport (do wyboru jeszcze: Eco, Normal, Individual oraz Off-road i Snow). Tylko na poprzecznych nierównościach dają o sobie znać niskoprofilowe opony. Na trasie sprawdza się predykcyjny tempomat, który dostosowuje się do ograniczeń prędkości.

19-calowe, lakierowane na czarno alufelgi wyglądają efektownie, ale wymagają dopłaty 3684 zł Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
19-calowe, lakierowane na czarno alufelgi wyglądają efektownie, ale wymagają dopłaty 3684 zł

Seat Ateca FR – Koszty

Topowa wersja to i wysoka cena, ale uwzględniająca już bogate wyposażenie.

Seat Ateca FR – to na się podoba

Udane połączenie sportowych akcentów z funkcjonalnością, pewne i dynamiczne prowadzenie.

Seat Ateca FR – to na się nie podoba

W trybie Sport brak domyślnego wyłączania systemu start-stop oraz bardziej wyrazistego brzmienia wydechu.

Seat Ateca FR – Naszym zdaniem

Ateca to nadal atrakcyjna propozycja w segmencie, a w topowym wariancie ma niemal wszystko, czego można oczekiwać od nowoczesnego kompaktowego SUV-a. Jest przestronna, doskonale i pewnie się ją prowadzi, ale niestety, tak jak i konkurenci w klasie, znacznie podrożała.

Ocena: 4+

Seat Ateca FR – wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h 2,6 s
0-100/0-130 km/h 7,4/12,4 s
Czas rozpędz. 60-100 km/h 4,1 s
    80-120 km/h 5,4 s
Masa własna/ładowność 1579/431 kg
Rozdział masy przód/tył 58/42 proc.
Śr. zużycie w teście (95 okt.) 8,1 l/100 km
Hałas 50/100/130 km/h 57/65/68 dB (A)
Zasięg 670 km
100-0 km/h (zimne/rozgrz.) 35,5/35,0 m

Seat Ateca FR – Dane techniczne

Silnik t.benz./R4/16
Pojemność skokowa 1984 cm3
Moc maksymalna 190 KM
Moment obrotowy 320 Nm/1500 obr./min
Napęd/skrzynia biegów 4x4/aut. 7 DSG
Prędkość maks. 212 km/h
Długość/szerokość/wys. 4381/1841/1615 mm
Poj. bagażnika/zbior. paliwa 485-1579/55 l
Rozmiar opon (testowe) 245/40 R 19 V
Cena od/testowanego egz. 165 500/195 169 zł
Seat Ateca FR 4 2.0 TSI DSg Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Seat Ateca FR 4 2.0 TSI DSg
Seat Ateca FR 4 2.0 TSI DSg Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Seat Ateca FR 4 2.0 TSI DSg
Seat Ateca FR 4 2.0 TSI DSg Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Seat Ateca FR 4 2.0 TSI DSg
Seat Ateca FR 4 2.0 TSI DSg Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Seat Ateca FR 4 2.0 TSI DSg
Seat Ateca FR 4 2.0 TSI DSg Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Seat Ateca FR 4 2.0 TSI DSg
Seat Ateca FR 4 2.0 TSI DSg Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Seat Ateca FR 4 2.0 TSI DSg
Seat Ateca FR 4 2.0 TSI DSg Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Seat Ateca FR 4 2.0 TSI DSg