Auto Świat Testy Starcie gigantów - porównanie czterech SUV-ów

Starcie gigantów - porównanie czterech SUV-ów

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Wielkie SUV-y muszą sobie poradzić z niewygodnym faktem: zupełnie nowe, a może nawet rewolucyjne Volvo XC90 dołącza do gry! Sprawdzamy, jak mogą mu przeszkodzić rywale BMW X5, Hyundai Grand Sante Fe i Volkswagen Touareg

Volvo XC90 kontra BMW X5, Hyundai Grand Santa Fe i Volkswagen Touareg
Zobacz galerię (36)
Auto Bild
Volvo XC90 kontra BMW X5, Hyundai Grand Santa Fe i Volkswagen Touareg

Aluzje, jakoby skandynawski design kojarzony był głównie z siecią popularnych domów meblowych, na szczęście nie dotyczą marki Volvo. Te samochody od lat ujmują wyszukaną prostotą – jeżeli nie nadwozia, to przynajmniej wnętrza. Nikt nie ma wątpliwości, że Volvo to marka premium, która robi bezpieczne samochody i ma swoich zagorzałych sympatyków na różnych kontynentach.

Kłopot Szwedów polegał jednak na tym, że mimo całej wyjątkowości ich produktów konkurencja z segmentu premium niemal zawsze coś robiła lepiej. BMW było zdecydowanie bardziej sportowe i lepiej się je prowadziło, Mercedes – bardziej luksusowy, a do tego obie te marki z reguły oferowały znacznie mocniejsze jednostki napędowe. Volvo produkowało auta do zakochania, ale niekoniecznie lubiące bezpośrednie starcia z najbardziej kompetentnymi rywalami.

Teraz jednak sytuacja ma ulec diametralnej zmianie. Szwedzi wystawiają bowiem do gry dużego SUV-a, na którego kolejną generację musieliśmy długo, bardzo długo czekać. Auto miało być rewolucyjne i pod wieloma względami takie właśnie jest, tyle że tę rewolucyjność mierzy się w odniesieniu do poprzednika.

Czy zrobi ona wrażenie także na konkurencji? To właśnie postanowiliśmy sprawdzić. Nowe XC90 to w zasadzie nic innego, jak pokaźny SUV z mnogością systemów asystujących na pokładzie, niestroniący od przepychu, ale i urządzony ze smakiem. Czterocylindrowy diesel pod maską powoduje jednak, że zakusy na brylowanie wśród muskularnych, reprezentacyjnie zmotoryzowanych bulwarowych niby-terenówek wypada odłożyć na dalszy plan.

Owszem, taki napęd wystarczy w naszym kraju niemal do wszystkich zastosowań tego samochodu: wyprzedzania na trasie, dynamicznej jazdy po mieście, odwożenia dzieci do szkoły, wypadów na zakupy. Na niewymagających bezdrożach też sobie poradzi. Ale cztery cylindry pod maską wielkiego SUV-a nie poprawią wizerunku właściciela ani nie zaimponują jego sąsiadom. Okazuje się, że dziś to żadna ujma: dwóch spośród trzech konkurentów w tym porównaniu też ma cztery cylindry pod maskami, a wszystkie te samochody, mimo zawadiackiego wyglądu, stworzono z myślą o podróżach po asfaltowych drogach.

Jeżeli potrafią więc przejechać przez płytką rzeczkę albo przebrnąć przez błoto w lesie, to jest to raczej wartość dodana niż wrodzone umiejętności tych produktów. Za chwilę poznacie wyniki porównania, ale już teraz możemy zdradzić, że dawno na podium nie było tak ciasno, jak w przypadku tego zestawienia rywali.

Niezależnie od tego, co – a o tym się za chwilę przekonacie – wygra, pragniemy jednak docenić koncern z Wolfsburga. Za to, że chociaż raz nie poszedł za trendem downsizingu i pozostawił pod maską 204-konnego, trzylitrowego sześciocylindrowca!

Miejsce pierwsze - Volkswagen Touareg 479 punktów

Auto Bild

W tym towarzystwie tylko Touareg skrywa pod maską sześciocylindrowe serce. I dobrze mu to robi! Ale zaraz, zaraz… Przecież czterocylindrowce BMW i Volvo zapewniają lepsze osiągi.

O co więc chodzi? O to, co trudno zmierzyć – łatwo jednak się w tym zakochać. Volkswagen dzięki sześciocylindrowcowi sprawia wrażenie bardziej dostojnego, delikatniejszego i przytulniejszego auta. Jednocześnie subtelnie resoruje, a jedynie charakterystyczne dla tego modelu drgania odczuwalne na kolumnie kierowniczej mogą czasem denerwować na kiepskich drogach.

Touareg daje właścicielowi niebagatelne możliwości przewozowe – może wziąć na pokład do 656 kilogramów, a jeżeli to nie wystarczy, to pociągnie 3,5-tonową przyczepę! SUV z Wolfsburga może się podobać, jednak rzut oka na specyfikację podpowiada, że nie jest to już najnowsza konstrukcja i niektórych jej pierwotnych założeń nie sposób obejść. Na przykład nie dało się tu zastosować systemów asystujących, bazujących na elektrycznym wspomaganiu kierownicy, jak choćby układu automatycznego parkowania.

Miejsce drugie - BMW X5 477 puktów

Auto Bild

Może zabrzmi to banalnie z perspektywy wizerunku tej marki, ale i tak to napiszemy: X5 odnalazło się w tym porównaniu w roli sportowca.

Jego rozbudowane „mięśnie” najwyraźniej zajęły sporo miejsca, bo dla pasażerów pozostało go może nie mało, ale na pewno mniej niż u rywali. Ciaśniej dopasowane do jadących nadwozie BMW powoduje, że jeśli ktoś na tylnej kanapie X5 opiera się już kolanami o fotel kierowcy, to gdyby przesiadł się do Touarega czy Grand Santa Fe, miałby tam w nich jeszcze pokaźny zapas miejsca na nogi.

Kierowca jednak specjalnie się tym nie przejmuje – jego ucieszą precyzyjny układ kierowniczy, wysoka stabilność jazdy i mocny silnik. Mała skaza na wizerunku tego solidnie doładowanego motoru: mimo całego swego wigoru to jednak nadal „tylko” czterocylindrowiec, który po mocniejszym wciśnięciu gazu lubi zawarczeć. Ten dźwięk nie pasuje do luksusowego SUV-a, ale za to BMW imponuje ekonomiką jazdy – spaliło w teście średnio 7,2 l ON na 100 km.

Miejsce trzecie - Volvo XC90 474 punkty

Auto Bild

Volvo powraca do gry w lidze wielkich SUV-ów. Jego atutem jest wygodna kabina. Przy okazji zmiany generacji Szwedzi postanowili zrobić porządek w kokpicie. I zrobili, ma to jednak swą cenę – filozofia obsługi niemal wszystkiego za pomocą ekranu dotykowego nie przekonuje.

Konieczność przedzierania się przez menu bywa irytująca. Dosięgnięcie do wyświetlacza wymaga wyciągnięcia ręki daleko od fotela kierowcy – spróbujcie trafić w odpowiednie pole na ekranie, kiedy autem buja na nierównościach.

Ale… Zapomnijcie o tym! 225 koni mechanicznych i pneumatyczne zawieszenie pozwalają na przyjemną jazdę. Napęd ma czym ciągnąć, choć jego ton bywa natarczywy. Układ kierowniczy działa płynnie i bezpośrednio, stabilność jazdy na wprost jest dobra.

Jedynie ciasne zakręty wprawiają nowe Volvo XC90 w zakłopotanie i szwedzki SUV robi się podsterowny. Pneumatyczne zawieszenie przyzwoicie pracuje, ale ma też wady. Krótkie nierówności czy krawędzie łat na jezdni wprawiają kabinę w nieprzyjemne drgania.

Miejsce czwarte - Hyundai Grand Santa Fe 459 punktów

Auto Bild

Ten Hyundai jest pod wieloma względami nieskomplikowany i… nieprzesadnie ekscytujący, choć to dość dyplomatyczne stwierdzenie.

Ale wiecie co? To właśnie czyni go bardzo przyjemnym towarzyszem podróży! Zawieszenie miło resoruje i filtruje poprzeczne nierówności tak skutecznie, jakby prasowało asfalt niczym żelazko z parą czyste prześcieradło. Tyle że na kiepskich drogach obszerne ruchy nadwozia potrafią szybko zepsuć przyjemność z podróżowania Hyundaiem.

Miękko pracujący diesel subtelnie pomrukuje i zachowuje stoicki spokój nawet na wysokich obrotach, a to pasuje do raczej nierychliwej natury Santa Fe. Tak nierychliwej, że w bezpośrednim starciu konkurenci niemal miażdżą Hyundaia swoimi osiągami, za którymi wcale nie idzie większe zapotrzebowanie na paliwo.

Czy to w sprincie, czy podczas wyprzedzania, „koreańczyk” potulnie podąża za rywalami, którzy szybko znikają mu z pola widzenia. Mamy też uwagę do foteli, które są zbyt miękkie, słabo trzymają na zakrętach i niepotrzebnie psują dobre wrażenie, jakie zrobiła na nas kabina.

Nasza opinia

A jednak V6! Volkswagenowi udało się wygrać na punkty z rywalami i tym razem wynik jest też zgodny z naszymi emocjami: w dużym SUV-ie pod maską powinno pracować przynajmniej 6 cylindrów! Jednak na podium było tak ciasno, że jedynym przegranym jest tutaj Hyundai.

Dane techniczne

Volkswagen TouaregBMW X5Volvo XC90Hyundai Grand Santa Fe
Silnik: typ/cylindry/zaworyt.diesel/V6/24t.diesel/R4/16 (2 turbosprężarki)t.diesel/R4/16 (2 turbosprężarki)t.diesel/R4/16
Ustawienie silnikawzdłużnie z przoduwzdłużnie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilaniecommon railcommon railcommon railcommon rail
Pojemność skokowa (cm3)2967199519692199
Moc maksymalna (KM/obr./min)204/3200218/4400225/4250197/3800
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)450/1250450/1500470/1750436/1800
Prędkość maksymalna (km/h)206220220200
Skrzynia biegówaut. 8aut. 8aut. 8aut. 6
Napęd4x44x44x44x4
Hamulce (przód/tył)tw/ttw/twtw/ttw/t
Pojemność bagażnika (l)580-1642650-1870721-1886634-1842
Opony testowanego auta265/50 R 19255/50 R 19275/45 R 20235/55 R 19
Pojemność zbiornika paliwa (l)100 8571 71
Emisja CO2 (g/km)173154152199
Dł./szer./wys. (mm)4801/1940/17094886/1938/17624950/1958/17764915/1885/1695

Wyniki testowe

Volkswagen TouaregBMW X5Volvo XC90Hyundai Grand Santa Fe
Przyspieszenie 0-50 km/h2,9 s2,6 s2,8 s3,2 s
Przyspieszenie 0-100 km/h8,9 s8,4 s8,3 s10,3 s
Przyspieszenie 0-130 km/h15,4 s14,5 s14,1 s17,8 s
Elastyczność 60-100 km/h5,3 s4,9 s4,8 s6,1 s
Elastyczność 80-120 km/h7,1 s6,5 s6,3 s7,7 s
Masa rzeczywista/ładowność2224/656 kg2149/601 kg2102/648 kg2057/573 kg
Rozdział masy (przód/tył)54/46 proc.50/50 proc.53/47 proc.56/44 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)11,6/11,6 m12,6/12,7 m12,6/12,4 m11,8/11,8 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)35,6 m35,5 m34,5 m35,4 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)35,9 m35,6 m34,1 m36,7 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h57 dB (A)58 dB (A)58 dB (A)59 dB (A)
Hałas w kabinie przy przy 100 km/h63 dB (A)63 dB (A)65 dB (A)65 dB (A)
Hałas w kabinie przy przy 130 km/h67 dB (A)68 dB (A)68 dB (A)69 dB (A)
Spalanie testowe7,9 l/100 km7,2 l/100 km7,8 l/100 km8,1 l/100 km
Zasięg1265 km1180 km910 km875 km

Punktacja końcowa testu

NadwozieMaks. punktówVolkswagen TouaregBMW X5Volvo XC90Hyundai Grand Santa Fe
Przestronność z przodu4037353533
Przestronność z tyłu3025212326
Pojemność bagażnika2521232523
Ładowność1514131412
Widoczność2018181817
Fotele, pozycja kierowcy3027282724
Ergonomia obsługi2018181518
Jakość wykończenia2017181818
Suma punktów200177174175171
Napęd i zawieszenie
Przyspieszenie2520212117
Elastyczność2523242422
Poziom hałasu1515141312
Skrzynia biegów1514151311
Zachowanie na drodze3025262523
Komfort jazdy3029282525
Układ kierowniczy1514151312
Średnica zawracania54224
Skuteczność hamulców4035363934
Suma punktów200179181175160
Koszty
Cena po doposażeniu5016181826
Utrata wartości*151512156
Zużycie paliwa3020222019
Wyposażenie – komfort3025252524
Wyp. – bezpieczeństwo3022212221
Ubezpieczenia104335
Gwarancja158888
Przeglądy2013131313
Su­ma punktów200123122124128
Wynik końcowy600479477474459
Miejsce w teście1.2.3.4.
Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski