Za 60 500 zł można kupić praktyczną Pandę 4x4, ale po dołożeniu 5000 zł otrzymujemy wersję, która wygląda odważnie, jak samochód koncepcyjny. Poza tym opony o wyższym profilu wpłynęły na zwiększenie prześwitu z 15 do 15,8 cm w wersji z silnikiem Diesla. Choć podoba ma się wygląd Crossa z pewnością wybór nie będzie łatwą decyzją.
Fiat Panda Cross - Nadwozie/wnętrze
Dodatki, które otrzymała wersja Cross, stanowią o jej charakterze. Z jednej strony wygląda jak zabawka, ale, jak podkreśla producent, zmiany służą ochronie części mechanicznych podczas jazdy terenowej. Wnętrze jest ciekawie wykończone i komfortowe. Niestety trzeba tolerować jego niewielką szerokość i wysoko zamocowane fotele przednie.
Fiat Panda Cross - Układ napędowy.
Pod maską pracuje turbodoładowany silnik Diesla 1.3 MultiJet II. Moc 80 KM całkowicie wystarcza w tym niewielkim aucie, nawet pomimo zastosowania napędu na cztery koła i podniesionego zawieszenia. Choć jest to znany diesel obecnie pracuje znacznie lepiej. Udoskonalono elektronikę sterującą, dzięki czemu szybko reaguje na polecenia podawane pedałem gazu, nie jest głośny i przyjemnie jak na silnik wysokoprężny brzmi.
Poza tym pojawiło się przydatne szczególnie w mieście rozwiązanie. Przed ruszaniem, po wciśnięciu sprzęgła wskazówka obrotomierza automatycznie wyskakuje ponad 1 tys. obr./min. Dzięki temu silnik nie szarpie i nie gaśnie podczas ruszania.
Fiat Panda Cross - Jazda na szosie.
Panda na asfalcie dzięki znakomicie tłumiącym amortyzatorom prowadzi się bardzo przyjemnie. Problem pojawia się, gdy zapragniemy szybciej wjechać w zakręt. Wtedy dają o sobie znać niewielki rozstaw kół i wysoko umieszczony środek ciężkości. Samochód przechyłem nadwozia może wystraszyć pasażerów.
Fiat Panda Cross - Jazda w terenie.
W terenie największą zaletą Pandy są niewielkie wymiary i mała masa. Nie zatrzyma jej wąska leśna droga. Elektronicznie sterowane: sprzęgło wielopłytkowe oraz blokady dyferencjałów wykorzystują hamulce i wybawią z opresji, ale nie nadają się do długotrwałej jazdy w bardzo trudnych warunkach.
Fiat Panda Cross - Koszty.
Cena Pandy może jednak zniechęcać. Za najtańszą wersję z dwucylindrowym silnikiem benzynowym trzeba bowiem zapłacić 72 200 zł. Promocyjnie jest oferowana w cenie 65 900 zł. By kupić diesla, trzeba dopłacić 3000 zł – i z pewnością będą to dobrze wydane pieniądze. Panda Cross bardzo nam się podoba, z wyjątkiem jej ceny.
Fiat Panda Cross - dane techniczne
Silnik | turbodiesel R4 |
Ustawienie | poprzecznie z przodu |
Rozrząd/napęd | 16V/łańcuch |
Wtrysk | wielopunktowy |
Pojemność | 1248 cm3 |
Średnica cylindra/skok tłoka | 69,6/82 mm |
Moc maksymalna | 80 KM/4000 obr./min |
Mom. obrotowy | 190 Nm/1500 obr./min |
Spalanie miasto/trasa/śr. | 5,0/4,6/4,7 l/100 km |
Skrzynia biegów | 5-biegowa, ręczna. |
Zawieszenie przód i tył | MacPherson/belka skrętna |
Hamulce p/t | tarcze went./tarczowe |
Pojemność bagażnika | 225 l |
Masa własna/ładowność | 1155 kg/470 kg |
Opony | 185/65 R 15 |
Rozstaw osi | 2300 mm |
Dł./szer./wys. | 3705/1662/1882 mm |
Średnica zawracania | 9,7 m |
Poj. zbiornika paliwa | 35 l |
Prześwit | 158 mm |
Fiat Panda Cross - nasza opinia
Jedynym na rynku tak małym jak Panda Cross samochodem z napędem na cztery koła jest Suzuki Jimny, który kosztuje 52 900 zł. Suzuki jest jednak mniej komfortowe, ale też znacznie lepiej przygotowane do dłuższej jazdy w trudnym terenie. Szkoda, że cena Pandy jest tak wysoka.