W grudniu do naszej redakcji trafił biały Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDI z przebiegiem 13 km. Znamy więc kompletną historię tego egzemplarza. Pod maską znalazł się diesel 1.6 CRDI współpracujący z automatyczną skrzynią dwusprzęgłową 7DCT. W wersji Style takie auto kosztowało 102 tys. zł, teraz zaś w wariancie Go! Plus trzeba wydać na nie 94 tys. zł. W naszym egzemplarzu dodatkowo mieliśmy - według obowiązującego na początku testu cennika - pakiet zimowy (950 zł), pakiet nawigacji (3300 zł), czujniki parkowania (850 zł), panoramiczny dach (4100 zł), felgi aluminiowe za (2150 zł). Zatem sumaryczna kwota sięgnęła 113 350 zł.
W grudniu bardzo ucieszył nas pakiet zimowy, który obejmuje podgrzewane fotele przednie oraz kierownicę. Jeśli parkujemy samochód na polu w Małopolsce, dworze w okolicach Warszawy lub na zewnątrz w pozostałych regionach Polski nieocenione okazało się ogrzewanie siedzeń i kierowcy. Wiosną narzekaliśmy na hałas przy dużych prędkościach, które generowały zimowe opony Uniroyal MS Plus. Udało się go znacznie ograniczyć po założeniu letnich gum Michelin Primacy 3. Trzeba przyznać też, że Hyundai oferuje solidne 17-calowe felgi. Nawet pod koniec testu koła się nie rozważyły i nasze i30 przemieszczało się bez wibracji nawet przy wysokich prędkościach.
Cieszyły też bardzo praktyczne plastikowe schowki pod podłogą bagażnika, które szczególnie w kombi pomagają zachować porządek i ograniczyć hałas przemieszczających się przedmiotów. Trzeba przyznać, że wnętrze Hyundaia jest bardzo mądrze zaplanowane i pod tym względem wypada nawet lepiej niż np. w konkurencyjnym Seacie Leonie, który również jeździ w teście długodystansowym.
Hyundai i30 – spalanie
Diesel 1.6 CRDI o mocy 136 KM okazał się świetnie dopasowanym silnikiem do kompaktowego kombi. Nasz Hyundai przyspiesza do setki w 10 sekund i rozpędza się do 200 km/h, co oznacza, że zapewnia wystarczające osiągi w przypadku samochodu do jazdy na co dzień. Spalanie na trasie w zależności od tempa wahało się pomiędzy 5,6 (bez przekraczania 110 km/h), a 9,4 l/100 km (niemiecka autostrada, bardzo szybkie tempo). Średnio na trasie silnik konsumował 6,6 l/100 km, a w mieście trzeba liczyć się ze spalaniem na poziomie 7,5 l/100 km. Średnie spalanie z całego testu sięgnęło 7,2 l/100 km. I właśnie takiego wyniku spodziewaliśmy się po kompaktowym dieslu z automatem.
Hyundai i30 - wady
Testy długodystansowe pozwalają nam dokładniej poznać samochody. Dlatego znaleźliśmy również niedoskonałości konstrukcji. Drażni opieszale działający system start-stop. Podczas ruszania ze świateł trzeba za długo czekać na gotowość układu napędowego do jazdy. Perfekcyjna nie jest również praca skrzyni dwusprzęgłowej, której zdarza się szarpnąć, szczególnie podczas zmiany biegów z jedynki na dwójkę.
Jednak z czasem ta wada się nie pogłębiała, więc wygląda na to, że powinniśmy winić za to elektronikę, a nie mechanikę. Częściej niż w samochodach innych marek dezaktywował się system automatycznego hamowania. Działo się tak po zanieczyszczeniu przedniej szyby.
Zauważyliśmy również, że nieznacznie wyciągnął się również materiał na siedzisku fotela kierowcy. Poza tym wnętrze nie wykazywało najmniejszego zużycia. Kierownica, lewarek klamki wyglądały jak nowe.
Nie ominęła nas natomiast wizyta niebezpiecznego zwierza, który był na tyle zdesperowany, że posilił się wygłuszeniem maski silnika.
Ani razu nie odwiedziliśmy myjni automatycznej. Korzystaliśmy z urządzeń ciśnieniowych oraz myjni ręcznej. Efekt jest wyraźnie widoczny, ponieważ udało się zachować lakier w znakomitej formie, zbliżonej do nowego. Test rozpoczynaliśmy zimą, ale mimo to nie zauważyliśmy na karoserii żadnych ognisk korozji.
Za to dostrzegliśmy efekty jazdy pod autostradach. Na plastikowych kloszach reflektorów pozostały niewielkie ślady po kamyczkach. Poza tym uwagami nie zauważyliśmy zwiększenia luzów w zawieszeniu, nie pojawiły się żadne nowe niepokojące dźwięki. Hyundai i30 wciąż prowadził się jak nowy samochód.
Hyundai i30 - bezawaryjny
Hyundai jest pewny swego, ponieważ oferuje aż pięć lat ochrony gwarancyjnej i to bez limitu kilometrów. Jeśli samochód odgrywa rolę taksówki, auta do przewozu osób lub trafi do wypożyczalni, gwarancja zostaje ograniczona do 3 lat z limitem 100 tys. km.
Może przebieg naszego półrocznego testu nie robi wrażenia, ale jednak w innych samochodach i na tym dystansie zdarzały się awarie i to nawet poważne, np. skrzyni biegów. Nasz sprawdzian potwierdza tylko wynik testu Hyundaia i30 poprzedniej generacji przeprowadzonego przez Auto Świat na dystansie 100 tys. km, który dowiódł, że model i30 okazał się kompletnie bezawaryjny. Podczas naszego testu odwiedziliśmy serwis tylko raz, by zmienić opony na letnie. W Hyundaiu i30 nie zauważyliśmy najmniejszej awarii, nie przepaliła się nawet żarówka. Koreański kompakt wypadł znakomicie.
Dziennik testu:
Przebieg: 22 752 km
Spalanie – 7,2 l/100 km
Usterki: brak
Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDI - dane techniczne:
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1582 cm3, R4, turbo diesel |
Moc | 136 KM przy 4000 obr./min |
Moment obrotowy | 300 Nm przy 1750-2500 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd | 7-biegowa aut., napęd na przód |
Prędkość maksymalna | 200 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,6 s |
Średnie zużycie paliwa | 4.3 l/100 km (producent) |
Cena | 113 350 zł |