NAJLEPIEJ SPRZEDAJĄCE SIĘ AUTA W 2014 ROKU | |||
1. | Opel Corsa | auto miejskie | 4264 szt. |
2. | Toyota Yaris | auto miejskie | 3814 szt. |
3. | Toyota Yaris | kompakt | 3338 szt. |
4. | VW Golf | komapkt | 3237 szt. |
5. | Dacia Duster | SUV | 3050 szt. |
10. | Kia Sportage | SUV | 2895 szt. |
Dlaczego wśród testowanego „Top 6” zabrakło popularnych Skód: Fabii i Octavii? Jak wskazuje raport PZPM, oparty na danych CEPiK-u, w ubiegłym roku zarejestrowano 327 219 auta osobowe, z czego ponad 61,3 proc. (tj. 200 748 szt.) stanowiło własność firm. Tylko 38,7 proc. wszystkich zarejestrowanych w 2014 r. aut osobowych jest w posiadaniu prywatnych właścicieli. Wśród nich Octavia i Fabia zajmują odpowiednio 11. i 6. pozycję, podczas gdy w grupie przedsiębiorców uplasowały się na 1. i 3. miejscu.
Skoro większy udział w sprzedaży mają pojazdy firmowe, dlaczego zdecydowaliśmy się na ranking aut kupowanych indywidualnie? Kryteria zakupu pojazdów firmowych są inne niż w przypadku osób fizycznych. W tym wypadku o wyborze decydują: cena, indywidualne potrzeby, zaufanie do marki. Zakup auta do firmy jest z kolei uzależniony od: kosztów serwisu, systemu zniżek, form płatności, stanowiska kierowcy i programów lojalnościowych.
Dlaczego wybraliśmy Czytelników do roli testujących? Doszliśmy do wniosku, że ciekawa będzie ocena aut wystawiona przez osoby prywatne – w tym przypadku przez przedstawicieli trzech grup społecznych: singielkę, rodzinę i seniora. Ze względu na odmienne potrzeby każda z tych osób czego innego oczekuje od samochodu. Rodzina z pewnością nie zainteresuje się małym autem miejskim, singielka z kolei nie wybierze przepastnego SUV-a. Indywidualne podejście pozwoli ocenić pojazdy w szerszym zakresie.
Dlaczego w zestawieniu znalazła się Kia Sportage, skoro w 2014 r. zajęła dopiero 10. miejsce w rankingu nowo rejestrowanych aut? Pierwsza piątka sprzedaży to dwa auta miejskie, dwa kompakty i SUV. Dobraliśmy więc do pary kolejnego dobrze sprzedającego się SUV-a, żeby móc porównać samochody w klasach.
Jak przebiegało sprawdzanie i ocenianie aut? Pierwsza część testu odbyła się na trasie Warszawa–Jastrząb. Czytelnicy ocenili wówczas właściwości jezdne pojazdów. Na autodromie odbyły się próby sprawnościowe, podczas których w bezpiecznych warunkach sprawdzono osiągi i zachowanie aut w ekstremalnych sytuacjach. Oceniono je też pod kątem przestronności, funkcjonalności i ergonomii. Sporządzona punktacja pozwoliła wyłonić zwycięzcę w danym segmencie. Niezależnie od klasy auta testujący wybrali też swojego faworyta.
Nasi testerzy
Auta miejskie – Toyota Yaris czy Opel Corsa?
Niezawodność kontra komfort | |
Toyota Yaris 1.33 | Opel Corsa 1.4 Turbo |
moc: 99 KM, cena: 61 900 zł | moc: 100 KM, cena: 62 650 zł |
Oba auta są świeże na rynku, oba zapewniają podobną ilość miejsca dla pasażerów i na bagaż. Nie są tanie, ale mają za to mocne, 100-konne silniki i bogate wyposażenie. Nie dziwi zatem, że cieszą się dużym zainteresowaniem klientów. Który model jednak wybrać? Natalia, zanim wsiadła do Yarisa, podziwiała jego sylwetkę. Do gustu przypadł jej zwłaszcza przód auta.
We wnętrzu zwróciła uwagę na kolorową deskę rozdzielczą i nagłośnienie o dobrej jakości. Gdy ruszyła w trasę, jej zachwyt nad Yarisem zaczął maleć. Przeszkadzały niezbyt wygodne fotele, głośno pracujący silnik i nie najlepsze prowadzenie auta. Na torze zwróciła uwagę na niewystarczającą przyczepność opon podczas ostrego hamowania oraz w slalomie. Po jazdach Yarisem nabrała wątpliwości, czy chciałaby użytkować go na co dzień.
Swoje uczucia szybko ulokowała więc w Corsie, która może nie zachwyciła ją wyglądem, za to przekonała lepszą dynamiką, komfortem i stabilniejszym prowadzeniem. Jedyne, co przeszkadzało naszej testującej, to mało miejsca z przodu na nogi.
Krzysztof, jeżdżący na co dzień Lexusem CT 200h, nie był zachwycony wnętrzami obu pojazdów segmentu B. Zwłaszcza w Corsie nie odpowiadała mu jakość wykończenia kabiny. Nie spodobały mu się też komfort resorowania i hałaśliwość silnika Corsy. W jego przypadku zwyciężyło zaufanie do japońskich produktów.
Auta miejskie – podsumowanie:
W przypadku oceny miejskich aut spotkaliśmy się ze skrajnie różnymi opiniami. Deska rozdzielcza Yarisa przypadła do gustu Natalii. Krzysztofowi, Marcinowi i Karinie – wręcz przeciwnie. Singielce podobał się komfort Corsy, a senior uznał, że Opel za twardo resoruje.
Kompakty – VW Golf czy Toyota Auris?
Lepsze osiągi lub sprawdzona technika | |
VW Golf 1.4 TSI DSG | Toyota Auris 1.6 |
moc: 140 KM, cena: 90 410 zł | moc: 132 KM, cena: 82 700 zł |
Oba auta są kompaktami, dodamy, że drogimi. Jednak to właśnie one cieszą się dużym zainteresowaniem wśród klientów indywidualnych. Mimo że wywodzą się z jednej klasy, zdecydowanie różnią się charakterem i techniką.
W testowanym Golfie zastosowano doładowany motor 1.4 TSI i nowoczesny 2-sprzęgłowy „automat”. Pod maską Aurisa Red, mającego sportową stylistykę i bogate wyposażenie, pracuje z kolei wolnossący silnik 1.6. Które auto wygra? W przypadku tej pary żaden z Czytelników nie miał wątpliwości!
Marcin z Kariną najpierw jeździli Aurisem. Spodobało im się prowadzenie pojazdu i wygodna pozycja za kierownicą. Pochwalili też fotele za wygląd i wyprofilowanie, a skrzynię biegów – za precyzyjny wybór przełożeń. Ich uwagę przykuły panoramiczny dach i dwupoziomowa podłoga bagażnika. Skrytykowali jednak słabą dynamikę silnika i wygląd deski rozdzielczej.
Wybrali jednak Golfa, gdyż zachwycił ich jakością wykończenia, prowadzeniem i dynamiką. Chwalili także działanie skrzyni DSG. Marcina ucieszyła możliwość zmiany trybów jazdy i biegów łopatkami na kierownicy.
Krzysztof nigdy wcześniej nie jeździł Golfem. Mile zaskoczyło go dobre prowadzenie pojazdu i wysoka jakość wnętrza. Jedyne, co mu nie odpowiadało, to sposób zmiany biegów w skrzyni DSG. Uznał, że Auris wcale nie jest gorszym autem, ale ma brzydsze wnętrze.
Kompakty – podsumowanie:
Golf jest nudny z zewnątrz, Auris – brzydszy w środku. Wszystkim spodobało się prowadzenie obu aut, choć bardziej przekonywał cichszy i żwawszy napęd Golfa. Krzysztof, jeżdżący Lexusem, stwierdził, że bardziej odpowiada mu praca skrzyni CVT niż DSG.
SUV-y – Dacia Duste czy Kia Sporatge?
SUV wcale nie musi mieć napędu 4x4 | |
Dacia Duster 1.5 dCi 4x4 | Kia Sportage 1.7 CRDi |
moc: 109 KM, cena: 74 200 zł | moc: 115 KM, cena: 92 490 zł |
Polacy pokochali SUV-y. Ale czy wybór takiego auta jest podyktowany potrzebą korzystania z napędu 4x4, czy chęcią pokazania się w większym pojeździe? Po teście mamy wątpliwości.
SUV w przypadku Marcina i Kariny oraz ich dzieci wydawał się najlepszym środkiem transportu spośród testowanej szóstki aut. I tak rzeczywiście było. Wszyscy bez trudu zmieścili się w Sportage’u, wraz z wózkiem i torbą z rzeczami dla dzieci.
Marcin jednak narzekał, że przeszkadza mu zbyt szeroki tunel środkowy. Pochwalił za to łatwość znalezienia odpowiedniej pozycji i wygodę foteli. Podobała mu się także jakość obrazu z kamery cofania i umiejscowienie gniazda USB. W trasie jednak narzekał na mało elastyczny silnik i niezbyt bezpośredni układ kierowniczy.
Gdy jednak usiadł za kierownicą Dacii, szybko zapomniał o wszelkich niedoskonałościach Kii. Słowo „niewygodne(a)” pojawiało się w opisach wielu podzespołów auta. Dotyczyło np. rozmieszczenia pokręteł nawiewu, foteli, obsługi radia czy dźwigni biegów. Trójkę dzieci jakoś udało się zmieścić w 2. rzędzie foteli, ale wnętrze było wyraźnie ciaśniejsze. Oboje rodzice narzekali na jakość wykończenia, komfort jazdy i hałas we wnętrzu.
W zasadzie podobne opinie o Dusterze miał Krzysztof, tyle że był bardziej dosadny: „To nie moja bajka”. Sportage’a uznał za wygodne auto, ale raczej dla rodziny.
SUV-y – podusmowanie:
Niska cena gwarantuje Dusterowi popularność (5. miejsce w rankingu rejestracji). Nasi Czytelnicy wybrali jednak o wiele droższego Sportage’a, w dodatku pozbawionego 4x4. Wszyscy woleli większe i lepiej wykonane auto. Uznali też, że napęd 4x4 byłby mało przydatny.
NAJLEPSI W TEŚCIE | |
OPEL CORSA | auta miejskie |
VW GOLF | kompakty |
KIA SPORTAGE | SUV-y |
Niezależnie od wygranych w poszczególnych klasach zapytaliśmy uczestników testu, który samochód najbardziej przypadł im do gustu. Wszyscy zagłosowali na VW Golfa.