• Zwrotność Smarta nadal robi ogromne wrażenie: średnica zawracania wynosi tylko 7,3 m!
  • Sztywne zawieszenie niestety łomocze na dziurach
  • Zimą można liczyć na maksymalnie 91 km zasięgu – Smart EQ Fortwo nadaje się naprawdę tylko do miasta

Właściwie to nie powinno się rozpatrywać Smarta w kategoriach samochodu – to jeżdżący gadżet. Sprytny, stylowy i bardzo drogi. Ceny Fortwo EQ zaczynają się od 96 900 zł, co paradoksalnie czyni go jednym z najtańszych elektryków na rynku. Nasz egzemplarz był jednak skonfigurowany za 125 tys. zł i wcale nie miał jeszcze kompletu opcji. Nieco ponad rok temu Smart przeszedł kosmetyczny lifting, a tuż przed tym ostatecznie stracił spalinowe silniki. Kolejna generacja, opracowywana z chińskim Geely, zadebiutuje w 2022 r. i będzie już tylko elektryczna.

Mimo że ten obiektywnie genialny wytwór inżynierii subiektywnie składa się głównie z wad, śmiganie Smartem po mieście daje sporo frajdy. Zamiast wibrujących 3 cylindrów jest tylko ciche bzyczenie, reakcja na gaz jest płynna i przyjemnie zrywna. Manewrowanie przypomina jazdę samochodzikiem na autodromie w lunaparku. 7,3 m średnicy zawracania (mierzona po obrysie nadwozia) oznacza, że Smart niemal zawraca w miejscu. Kręcisz kierownicą i masz wrażenie, jakby przekładnia nie miała końca – w rzeczywistości między skrajnymi położeniami są 4 obroty, trzeba się do tego przyzwyczaić.

Precyzja prowadzenia? Są takie momenty, kiedy wydaje się, że Fortwo kuma, o co chodzi, ale na pewno nie na prostej. Zakręty dają okazję do tego, by docenić niski środek ciężkości, nawet czuć, co się dzieje z kołami. Komfort? Amortyzatory Smart rzeczywiście ma, choć chwilami można w to wątpić. Sztywne zawieszenie łomocze na dziurach. Oczywiście, że go wtedy przestawia, ale nie na tyle, by robiło się groźnie.

Smart EQ Fortwo – wyjazd poza miast to przygoda...

Emocje pojawiają się przy wyższych prędkościach. Przy 120 km/h uszczelki okien świszczą, jakby ten malec gorzko ryczał i błagał o powrót do strefy 50 km/h. Rzuca nim na wietrze i kompulsywnie pożera kilowatogodziny z akumulatora – 23,4/100 km. Jazda obwodnicą to przeżycie, a jeśli dociśniecie pedał do oporu na autostradzie, to „zmaksujecie” wskaźnik komputera pokładowego: wskazał 35 kWh/100 km po 10 km ze 135 km/h na prędkościomierzu. Porsche Taycan tyle nie ciągnie!

Akumulator o pojemności 16,7 kWh netto nie pozwoliłby mi pokonać całej naszej pętli pomiarowej, panujące podczas testu temperatury wokół 0°C też nie ułatwiały sprawy – ograniczyłem się więc do krążenia po odcinku miejskim trasy testowej. Wystartowałem z pełnym akumulatorem i kabiną podgrzaną jeszcze podczas ładowania w garażu (w którym było 12°C), no i uzyskałem średnie zużycie 19,9 kWh/100 km, pokonując na ładowaniu 91 km ze średnią 27 km/h. Nawiew (hałaśliwy już od 2. poziomu) miałem nastawiony na 21°C, okazjonalnie włączałem podgrzewanie fotela, a mimo to zmarzłem.

Smart EQ Fortwo – będziesz marznąć

Ogrzewanie jest w Smarcie tak samo kiepskie jak: pozycja za kierownicą (przykurczona noga przez bliskość nadkola), fotel (słabo trzyma, ma za bardzo pochylony zagłówek), kierownica (regulacja tylko góra-dół), podłokietnik (trzeszczy), spasowanie maski czy system multimedialny (nawet nie będę zaczynał, bo już montują inny).

Bez ogrzewania kabiny można zbić zużycie do 15,8 kWh/100 km, ale jeśli będziecie zostawiali maluszka na mrozie i często go ponownie rozgrzewali (zarówno wnętrze, jak i akumulator), to i 22,6 osiągniecie. Włączenie ogrzewania z miejsca kasuje ok. 10 km zasięgu. Z kolei tryb Eco ogranicza moc silnika i pozwala wykrzesać jeszcze parę kilometrów z akumulatora.

Za szybsze ładowanie (ale tylko do 22 kW) trzeba dopłacić 3956 zł, lecz z jakiegoś powodu w trakcie uzupełniania prądu nie da się włączyć ogrzewania, można je tylko zaprogramować na godzinę odjazdu. Zatem zimą w czasie ładowania sobie nie posiedzicie w aucie...

Smart EQ Fortwo – to nam się podoba

  • Megazwrotność
  • Dziecinnie łatwe parkowanie
  • Widoczność
  • Kieszonkowy rozmiar
  • Wykorzystanie miejsca w kabinie
  • Płynność napędu
  • Urok (małego pieska...)

Smart EQ Fortwo – to nam się nie podoba

  • Mały zasięg
  • Niski komfort amortyzacji
  • Niewygodna pozycja za kierownicą
  • Multimedia
  • Niedociągnięcia jakościowe
  • Wysoka cena

Smart EQ Fortwo – nasza opinia

Niższe temperatury są wyzwaniem dla elektryka, ale w Smarcie się je odczuwa dotkliwie. Fortwo EQ jest naprawdę tylko do miasta, i to z rozwiniętą infrastrukturą ładowania. Bez własnego wallboxa nawet nie ma co myśleć o aucie z tak małym zasięgiem. Uwielbiam jego zwrotność i osobliwość, ale cena jest nieadekwatna do możliwości. Lifting, niestety, niewiele poprawił, za to jeszcze bardziej upodobnił Smarta do buldożka! <3

Smart EQ Fortwo – wymiary

Smart EQ Fortwo - wymiary Foto: Auto Świat
Smart EQ Fortwo - wymiary

Smart EQ Fortwo – nasze pomiary testowe

0-50 km/h 3,5 s
0-100 km/h 11,7 s
0-130 km/h 23,7 s
60-100 km/h 7,2 s
80-120 km/h 11,1 s
Masa rzeczywista/ładowność 1090/220 kg
Rozdział masy (przód/tył) 48/52 proc.
Średnica zawracania (lewo/prawo) 7,3/7,3 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne hamulce, opony zimowe) 41,2 m
Hamowanie ze 100 km/h (rozgrzane hamulce, opony zimowe) 45,3 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 61 dB (A)
przy 100 km/h 71 dB (A)
przy 130 km/h 78 dB (A)
Zużycie prądu w mieście 19,9 kWh/100 km
Zasięg w mieście 91 km

Smart EQ Fortwo – dane techniczne

Silnik, typ elektryczny, synchroniczny, z magnesami stałymi
Umieszczenie z tyłu
Moc maksymalna 82 KM
Maks. moment obrotowy 160 Nm
Skrzynia biegów 1-biegowa, redukcyjna
Napęd tylny
Akumulator litowo-jonowy
Pojemność netto (użyteczna) 16,7 kWh
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,6 s
Prędkość maksymalna 130 km/h
Średnie zużycie prądu wg WLTP 16,4 kWh/100 km
Zasięg wg WLTP 129 km
Pojemność bagażnika 260-350 l
Marka i model opon test. auta Michelin Alpin 6
Rozmiar opon test. auta (przód | tył) 185/50 R 16 | 205/45 R 16

Smart EQ Fortwo – wyposażenie

Wersja Prime
Reflektory LED 10 090 zł*
5 airbagów S
Klimatyzacja automatyczna S
Podgrzewane fotele S
System multimedialny z nawigacją 10 090 zł*
Czujniki i kamera cofania 10 090 zł*
Ładowarka pokładowa 4,6/22 kW S/3956 zł
Tempomat S
System unikania kolizji S
Lakier limonkowy 1678 zł
16-calowe alufelgi S

*pakiet

Smart EQ Fortwo – ceny i gwarancja

Cena podstawowa testowanej wersji 108 090 zł
Gwarancja mechaniczna 2 lata
Gwarancja perforacyjna 30 lat
Przeglądy wg wskazań
Cena testowanego egzemplarza 125 013 zł
Ładowanie formularza...