- Zwrotność Smarta nadal robi ogromne wrażenie: średnica zawracania wynosi tylko 7,3 m!
- Sztywne zawieszenie niestety łomocze na dziurach
- Zimą można liczyć na maksymalnie 91 km zasięgu – Smart EQ Fortwo nadaje się naprawdę tylko do miasta
- Przeczytaj też:
- Smart EQ Fortwo – wyjazd poza miast to przygoda...
- Smart EQ Fortwo – będziesz marznąć
- Smart EQ Fortwo – to nam się podoba
- Smart EQ Fortwo – to nam się nie podoba
- Smart EQ Fortwo – nasza opinia
- Smart EQ Fortwo – wymiary
- Smart EQ Fortwo – nasze pomiary testowe
- Smart EQ Fortwo – dane techniczne
- Smart EQ Fortwo – wyposażenie
- Smart EQ Fortwo – ceny i gwarancja
Właściwie to nie powinno się rozpatrywać Smarta w kategoriach samochodu – to jeżdżący gadżet. Sprytny, stylowy i bardzo drogi. Ceny Fortwo EQ zaczynają się od 96 900 zł, co paradoksalnie czyni go jednym z najtańszych elektryków na rynku. Nasz egzemplarz był jednak skonfigurowany za 125 tys. zł i wcale nie miał jeszcze kompletu opcji. Nieco ponad rok temu Smart przeszedł kosmetyczny lifting, a tuż przed tym ostatecznie stracił spalinowe silniki. Kolejna generacja, opracowywana z chińskim Geely, zadebiutuje w 2022 r. i będzie już tylko elektryczna.
Mimo że ten obiektywnie genialny wytwór inżynierii subiektywnie składa się głównie z wad, śmiganie Smartem po mieście daje sporo frajdy. Zamiast wibrujących 3 cylindrów jest tylko ciche bzyczenie, reakcja na gaz jest płynna i przyjemnie zrywna. Manewrowanie przypomina jazdę samochodzikiem na autodromie w lunaparku. 7,3 m średnicy zawracania (mierzona po obrysie nadwozia) oznacza, że Smart niemal zawraca w miejscu. Kręcisz kierownicą i masz wrażenie, jakby przekładnia nie miała końca – w rzeczywistości między skrajnymi położeniami są 4 obroty, trzeba się do tego przyzwyczaić.
Przeczytaj też:
Precyzja prowadzenia? Są takie momenty, kiedy wydaje się, że Fortwo kuma, o co chodzi, ale na pewno nie na prostej. Zakręty dają okazję do tego, by docenić niski środek ciężkości, nawet czuć, co się dzieje z kołami. Komfort? Amortyzatory Smart rzeczywiście ma, choć chwilami można w to wątpić. Sztywne zawieszenie łomocze na dziurach. Oczywiście, że go wtedy przestawia, ale nie na tyle, by robiło się groźnie.
Smart EQ Fortwo – wyjazd poza miast to przygoda...
Emocje pojawiają się przy wyższych prędkościach. Przy 120 km/h uszczelki okien świszczą, jakby ten malec gorzko ryczał i błagał o powrót do strefy 50 km/h. Rzuca nim na wietrze i kompulsywnie pożera kilowatogodziny z akumulatora – 23,4/100 km. Jazda obwodnicą to przeżycie, a jeśli dociśniecie pedał do oporu na autostradzie, to „zmaksujecie” wskaźnik komputera pokładowego: wskazał 35 kWh/100 km po 10 km ze 135 km/h na prędkościomierzu. Porsche Taycan tyle nie ciągnie!
Akumulator o pojemności 16,7 kWh netto nie pozwoliłby mi pokonać całej naszej pętli pomiarowej, panujące podczas testu temperatury wokół 0°C też nie ułatwiały sprawy – ograniczyłem się więc do krążenia po odcinku miejskim trasy testowej. Wystartowałem z pełnym akumulatorem i kabiną podgrzaną jeszcze podczas ładowania w garażu (w którym było 12°C), no i uzyskałem średnie zużycie 19,9 kWh/100 km, pokonując na ładowaniu 91 km ze średnią 27 km/h. Nawiew (hałaśliwy już od 2. poziomu) miałem nastawiony na 21°C, okazjonalnie włączałem podgrzewanie fotela, a mimo to zmarzłem.
Smart EQ Fortwo – będziesz marznąć
Ogrzewanie jest w Smarcie tak samo kiepskie jak: pozycja za kierownicą (przykurczona noga przez bliskość nadkola), fotel (słabo trzyma, ma za bardzo pochylony zagłówek), kierownica (regulacja tylko góra-dół), podłokietnik (trzeszczy), spasowanie maski czy system multimedialny (nawet nie będę zaczynał, bo już montują inny).
Bez ogrzewania kabiny można zbić zużycie do 15,8 kWh/100 km, ale jeśli będziecie zostawiali maluszka na mrozie i często go ponownie rozgrzewali (zarówno wnętrze, jak i akumulator), to i 22,6 osiągniecie. Włączenie ogrzewania z miejsca kasuje ok. 10 km zasięgu. Z kolei tryb Eco ogranicza moc silnika i pozwala wykrzesać jeszcze parę kilometrów z akumulatora.
Za szybsze ładowanie (ale tylko do 22 kW) trzeba dopłacić 3956 zł, lecz z jakiegoś powodu w trakcie uzupełniania prądu nie da się włączyć ogrzewania, można je tylko zaprogramować na godzinę odjazdu. Zatem zimą w czasie ładowania sobie nie posiedzicie w aucie...
Smart EQ Fortwo – to nam się podoba
- Megazwrotność
- Dziecinnie łatwe parkowanie
- Widoczność
- Kieszonkowy rozmiar
- Wykorzystanie miejsca w kabinie
- Płynność napędu
- Urok (małego pieska...)
Smart EQ Fortwo – to nam się nie podoba
- Mały zasięg
- Niski komfort amortyzacji
- Niewygodna pozycja za kierownicą
- Multimedia
- Niedociągnięcia jakościowe
- Wysoka cena
Smart EQ Fortwo – nasza opinia
Niższe temperatury są wyzwaniem dla elektryka, ale w Smarcie się je odczuwa dotkliwie. Fortwo EQ jest naprawdę tylko do miasta, i to z rozwiniętą infrastrukturą ładowania. Bez własnego wallboxa nawet nie ma co myśleć o aucie z tak małym zasięgiem. Uwielbiam jego zwrotność i osobliwość, ale cena jest nieadekwatna do możliwości. Lifting, niestety, niewiele poprawił, za to jeszcze bardziej upodobnił Smarta do buldożka! <3
Smart EQ Fortwo – wymiary
Smart EQ Fortwo – nasze pomiary testowe
0-50 km/h | 3,5 s |
0-100 km/h | 11,7 s |
0-130 km/h | 23,7 s |
60-100 km/h | 7,2 s |
80-120 km/h | 11,1 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1090/220 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 48/52 proc. |
Średnica zawracania (lewo/prawo) | 7,3/7,3 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne hamulce, opony zimowe) | 41,2 m |
Hamowanie ze 100 km/h (rozgrzane hamulce, opony zimowe) | 45,3 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 61 dB (A) |
przy 100 km/h | 71 dB (A) |
przy 130 km/h | 78 dB (A) |
Zużycie prądu w mieście | 19,9 kWh/100 km |
Zasięg w mieście | 91 km |
Smart EQ Fortwo – dane techniczne
Silnik, typ | elektryczny, synchroniczny, z magnesami stałymi |
Umieszczenie | z tyłu |
Moc maksymalna | 82 KM |
Maks. moment obrotowy | 160 Nm |
Skrzynia biegów | 1-biegowa, redukcyjna |
Napęd | tylny |
Akumulator | litowo-jonowy |
Pojemność netto (użyteczna) | 16,7 kWh |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,6 s |
Prędkość maksymalna | 130 km/h |
Średnie zużycie prądu wg WLTP | 16,4 kWh/100 km |
Zasięg wg WLTP | 129 km |
Pojemność bagażnika | 260-350 l |
Marka i model opon test. auta | Michelin Alpin 6 |
Rozmiar opon test. auta (przód | tył) | 185/50 R 16 | 205/45 R 16 |
Smart EQ Fortwo – wyposażenie
Wersja | Prime |
Reflektory LED | 10 090 zł* |
5 airbagów | S |
Klimatyzacja automatyczna | S |
Podgrzewane fotele | S |
System multimedialny z nawigacją | 10 090 zł* |
Czujniki i kamera cofania | 10 090 zł* |
Ładowarka pokładowa 4,6/22 kW | S/3956 zł |
Tempomat | S |
System unikania kolizji | S |
Lakier limonkowy | 1678 zł |
16-calowe alufelgi | S |
*pakiet
Smart EQ Fortwo – ceny i gwarancja
Cena podstawowa testowanej wersji | 108 090 zł |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata |
Gwarancja perforacyjna | 30 lat |
Przeglądy | wg wskazań |
Cena testowanego egzemplarza | 125 013 zł |
Galeria zdjęć
Dynamika w mieście wystarcza, przyjemna płynność rozpędzania.
Komfort? Adekwatny do krótkiego rozstawu osi i twardego zawieszenia, czyli... trochę lepszy niż na taczce.
Zza kierownicy ma się wrażenie, jakby Smart zawracał w miejscu – manewrowanie to show!
Wesoły wygląd, ale jakość daje mało powodów do radości. Wiele ostrych krawędzi plastików, trzeszcząca podsufitka i podłokietnik. Napęd aktywuje się tradycyjnie: kluczykiem i stacyjką.
Wskaźnik ma oryginalny styl, ale mierną czytelność. Dokładny procent naładowania akumulatora można wyświetlić też na ekranie komputera pokładowego.
Nasz egzemplarz miał jeszcze stare multimedia bez CarPlaya i z wadliwym Bluetooth. System pochodzący z Renault lubi się też zawieszać...
Tryb Eco ogranicza moc napędu, łagodzi reakcję silnika na pedał przyspieszenia i „wyciska” odrobinę więcej zasięgu z ładowania.
Siły rekuperacji nie można regulować, jest jedynie opcja radarowego wspomagania (zero-jedynkowo w zależności od odstępu od poprzedzającego pojazdu) – działa to dość kiepsko, łatwiej o płynność jazdy, gdy ta funkcja nie jest aktywna.
Tylko złącze Typ 2. Ładowanie 0-100 proc. z gniazdka 230 V trwa 12,5 h, z wallboxa (11 kW) 1:50 h, a ze stacji (22 kW) – 60 min.
Mało wygodna pozycja: lewa noga za blisko nadkola, kierownica regulowana tylko na wysokość i za mocno pochylony zagłówek.
Fotel pasażera ma gumę przytrzymującą np. odłożoną torbę.
Oparcie fotela pasażera daje się też złożyć kiedy trzeba przewieźć coś dłuższego.
Jak to w smarcie: dostęp do bagażnika przez dwie klapy.
Kabel Typ 2 co prawda mieści się w schowku w klapie, ale naklejka wyraźnie mówi, by trzymać go w (za małej) torbie.
260 l na zakupy wystarczy.
Przednią maskę odsuwa się dwoma ruchami, pod nią kryją się wlewy płynów.
Spasowanie maski budzi zastrzeżenia.