• W mieście można teoretycznie przejechać nawet do 320 km na jednym ładowaniu
  • Do opcji szybkiego ładowania ze złączem CCS trzeba dopłacić 2400 zł – jeśli planujemy ładować auto poza własnym garażem, warto tę inwestycję poczynić
  • Na typowo miejskich nierównościach e-up! radzi sobie nadspodziewanie dobrze

Produkowany od 7 lat e-up! w 2019 r. dostał niemal dwukrotnie większy akumulator – ma teraz 32,3 zamiast 16,4 kWh netto. Podczas gdy wyczekiwane i innowacyjne ID.3 spóźnia się przez wady oprogramowania, malec musi bronić „elektrohonoru” Volkswagena. Jak mu to wychodzi?

Silnik na prąd pasuje do e-up!-a, a e-up! pasuje do miasta. Jest zrywny, zwinny, cichy, poręczny – jazda nim na co dzień daje sporo frajdy. W porównaniu ze zwykłym up!-em czuć oczywiście balast w postaci akumulatora „tuczącego” to 3,6-metrowe auto do 1187 kg. Ale powoduje on też obniżenie środka ciężkości – e-up!-a prowadzi się posłusznie, z pewną tendencją do kontrolowanej podsterowności. O układzie kierowniczym nic złego nie można powiedzieć. Na torowiskach, progach i studzienkach zawieszenie radzi sobie nadspodziewanie dobrze.

Testowy egzemplarz przybył do nas jeszcze na zimówkach, co miało negatywny wpływ na wyniki pomiarów hamowania (nawet 47,1 m 100-0 km/h, pomiar przy 12ºC). Poza tym dla obniżenia oporów toczenia e-up porusza się na oponach o szerokości zaledwie 165 mm.

Zasięg też jest wrażliwy na warunki atmosferyczne (w tym używanie ogrzewania, klimatyzacji) i oczywiście, zależy od trybu oraz stylu jazdy. Podczas testu w pustej, pandemicznej Warszawie przy ok. 18 stopniach Celsjusza e-up! zużywał 10,1 kWh/100 km – w teorii na jednym ładowaniu można przejechać 320 km, a w oszczędnych trybach Eco i Eco+ mogłoby to być nawet więcej.

Volkswagen e-up! – temperatura powietrza i ogrzewanie mocno wpływają na zasięg

Ale jeśli samochód przed jazdą stał na chłodzie, konieczne było dogrzanie kabiny i baterii na start, zużycie potrafi skoczyć do 18,8 kWh/100 km. Równie energochłonna jest jazda po autostradzie, na której nie rozpędzimy się powyżej 130 km/h i pokonamy między ładowarkami maksymalnie 170 km. Na odcinku drogi krajowej e-up „wysysał” z akumulatora 13,8 kWh co 100 km, a na ekspresówce – 15,3. Na podstawie średniej z naszej pętli (14,5 kWh/100 km) realny zasięg w cyklu mieszanym wynosi 223 km.

Kolejną „cegiełką zasięgu” jest rekuperacja. Dźwignią można 4-stopniowo regulować jej poziom. W trybie D, po odpuszczeniu „gazu”, e-up! będzie się swobodnie toczył. Natomiast w 3. i 4. stopniu rekuperacji da się jeździć płynnie, operując tylko jednym pedałem, niemal bez używania hamulca. Efektywna rekuperacja wymusza przewidywalną, rozważną jazdę.

Volkswagen e-up! – ładowanie trwa od 48 minut do prawie 16 godzin

Seryjnie e-up! ma przewód zasilający i złącze Typu 2, czyli akumulator można ładować z mocą do 7,2 kW (wallbox w domu lub publiczna stacja). Uzupełnienie prądu 0-100 proc. zajmie 5,5 godz. Opcja szybszego ładowania złączem CCS, z mocą do 40 kW, kosztuje 2400 zł ekstra (od poziomu 10 do 80 proc. trwa 48 min). Z kolei za przewód do zwykłego gniazdka 230 V trzeba dopłacić 750 zł i wówczas pełne naładowanie zajmie ok. 16 godzin 45 minut.

Volkswagen e-up! jest najtańszym 4-miejscowym elektrykiem w Polsce, ale 97 990 zł to bardzo dużo jak na auto segmentu A. Bez dopłaty z funduszu niskoemisyjnego transportu zakup staje się nieopłacalny.

Volkswagen e-up! – to nam się podoba

  • Spory zasięg w mieście
  • Stosunek wielkości nadwozia do przestrzeni w kabinie
  • Prowadzenie
  • Płynność i zrywność jazdy

Volkswagen e-up! – to nam się nie podoba

  • Cena
  • Polityka opcji
  • Goła blacha w kabinie
  • Droga hamowania na oponach zimowych
  • Brak osiowej regulacji kierownicy

Volkswagen e-up! – nasza opinia

E-up! to miły kompan do miasta i bliskich okolic. Dzięki sporej baterii nie trzeba myśleć ciągle o następnym ładowaniu, ale wygoda użytkowania jest wyższa, gdy mamy taką możliwość w domu. Polubiłem go mimo prostoty i za nią. Szkoda, że musi kosztować tyle, co 150-konny Golf, a rządowe dopłaty pozostają w Polsce czystą (brudną) teorią.

Volkswagen e-up! – wymiary

VW e-up! Foto: Auto Świat
VW e-up!

*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)

Volkswagen e-up! – nasze pomiary testowe

0-50 km/h 3,4 s
0-100 km/h 11,0 s
0-130 km/h 20,6 s
60-100 km/h 6,5 s
80-120 km/h 9,4 s
Masa rzeczywista/ładowność 1187/343 kg
Rozdział masy (przód/tył) 57/43 proc.
Średnica zawracania (lewo/prawo) 9,9/9,9 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne hamulce) 43,5 m (opony zimowe)
Hamowanie ze 100 km/h (rozgrzane hamulce) 47,1 m (opony zimowe)
Hałas w kabinie przy 50 km/h 54 dB (A)
przy 100 km/h 64 dB (A)
przy 130 km/h 70 dB (A)
Średnie zużycie w teście 14,5 kWh/100 km
Zasięg 233 km

Volkswagen e-up! – dane techniczne

Silnik, typ elektryczny, synchroniczny z magnesami stałymi
Umieszczenie z przodu poprzecznie
Moc maksymalna (KM/obr./min) 83/2800-12000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 212/do 2750
Skrzynia biegów 1-biegowa, redukcyjna
Napęd przedni
Akumulator litowo-jonowy
Pojemność netto (kWh) 32,3
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 14,4
Prędkość maksymalna (km/h) 130
Średnie zużycie prądu wg WLTP (kWh/100 km) 14,4
Zasięg wg WLTP (km) 258
Pojemność bagażnika (l) 251-959
Marka i model opon test. auta Continental Winter Contact TS860
Rozmiar opon test. auta 165/65 R 15

Volkswagen e-up! – wyposażenie

Wersja e-up!
6 airbagów S
Klimatyzacja automatyczna S
Radio/stacja dokująca S/S
Bluetooth S
Skórzana kierownica wielofunkcyjna 1290 zł
Asystent pasa ruchu S
Czujniki i kamera cofania 1780 zł
Podgrzewane fotele i lusterka 1710 zł
Lakier metalizowany 1700 zł
Alufelgi 15-calowe 2350 zł

Volkswagen e-up! – ceny i gwarancja

Cena podstawowa 97 990 zł
Cena testowanego egzemplarza 107 280 zł
Gwarancja mechaniczna 2 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat
Gwarancja na akumulator 8 lat lub 160 tys. km
Przeglądy co 30 tys. km lub rok