Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Volkswagen e-up! - eeee, małyy!

Volkswagen e-up! - eeee, małyy!

Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński

Najmniejszy elektryk Volkswagena kryje w sobie więcej zalet niż można by sądzić po jego kieszonkowym formacie. Niestety, zakup wymaga głębokich kieszeni lub dopłat. W naszym teście: Volkswagen e-up!

Volkswagen e-up!
Zobacz galerię (22)
Auto Świat
Volkswagen e-up!
  • W mieście można teoretycznie przejechać nawet do 320 km na jednym ładowaniu
  • Do opcji szybkiego ładowania ze złączem CCS trzeba dopłacić 2400 zł – jeśli planujemy ładować auto poza własnym garażem, warto tę inwestycję poczynić
  • Na typowo miejskich nierównościach e-up! radzi sobie nadspodziewanie dobrze

Produkowany od 7 lat e-up! w 2019 r. dostał niemal dwukrotnie większy akumulator – ma teraz 32,3 zamiast 16,4 kWh netto. Podczas gdy wyczekiwane i innowacyjne ID.3 spóźnia się przez wady oprogramowania, malec musi bronić „elektrohonoru” Volkswagena. Jak mu to wychodzi?

Silnik na prąd pasuje do e-up!-a, a e-up! pasuje do miasta. Jest zrywny, zwinny, cichy, poręczny – jazda nim na co dzień daje sporo frajdy. W porównaniu ze zwykłym up!-em czuć oczywiście balast w postaci akumulatora „tuczącego” to 3,6-metrowe auto do 1187 kg. Ale powoduje on też obniżenie środka ciężkości – e-up!-a prowadzi się posłusznie, z pewną tendencją do kontrolowanej podsterowności. O układzie kierowniczym nic złego nie można powiedzieć. Na torowiskach, progach i studzienkach zawieszenie radzi sobie nadspodziewanie dobrze.

Przeczytaj też:

Testowy egzemplarz przybył do nas jeszcze na zimówkach, co miało negatywny wpływ na wyniki pomiarów hamowania (nawet 47,1 m 100-0 km/h, pomiar przy 12ºC). Poza tym dla obniżenia oporów toczenia e-up porusza się na oponach o szerokości zaledwie 165 mm.

Zasięg też jest wrażliwy na warunki atmosferyczne (w tym używanie ogrzewania, klimatyzacji) i oczywiście, zależy od trybu oraz stylu jazdy. Podczas testu w pustej, pandemicznej Warszawie przy ok. 18 stopniach Celsjusza e-up! zużywał 10,1 kWh/100 km – w teorii na jednym ładowaniu można przejechać 320 km, a w oszczędnych trybach Eco i Eco+ mogłoby to być nawet więcej.

Volkswagen e-up! – temperatura powietrza i ogrzewanie mocno wpływają na zasięg

Ale jeśli samochód przed jazdą stał na chłodzie, konieczne było dogrzanie kabiny i baterii na start, zużycie potrafi skoczyć do 18,8 kWh/100 km. Równie energochłonna jest jazda po autostradzie, na której nie rozpędzimy się powyżej 130 km/h i pokonamy między ładowarkami maksymalnie 170 km. Na odcinku drogi krajowej e-up „wysysał” z akumulatora 13,8 kWh co 100 km, a na ekspresówce – 15,3. Na podstawie średniej z naszej pętli (14,5 kWh/100 km) realny zasięg w cyklu mieszanym wynosi 223 km.

Kolejną „cegiełką zasięgu” jest rekuperacja. Dźwignią można 4-stopniowo regulować jej poziom. W trybie D, po odpuszczeniu „gazu”, e-up! będzie się swobodnie toczył. Natomiast w 3. i 4. stopniu rekuperacji da się jeździć płynnie, operując tylko jednym pedałem, niemal bez używania hamulca. Efektywna rekuperacja wymusza przewidywalną, rozważną jazdę.

Volkswagen e-up! – ładowanie trwa od 48 minut do prawie 16 godzin

Seryjnie e-up! ma przewód zasilający i złącze Typu 2, czyli akumulator można ładować z mocą do 7,2 kW (wallbox w domu lub publiczna stacja). Uzupełnienie prądu 0-100 proc. zajmie 5,5 godz. Opcja szybszego ładowania złączem CCS, z mocą do 40 kW, kosztuje 2400 zł ekstra (od poziomu 10 do 80 proc. trwa 48 min). Z kolei za przewód do zwykłego gniazdka 230 V trzeba dopłacić 750 zł i wówczas pełne naładowanie zajmie ok. 16 godzin 45 minut.

Volkswagen e-up! jest najtańszym 4-miejscowym elektrykiem w Polsce, ale 97 990 zł to bardzo dużo jak na auto segmentu A. Bez dopłaty z funduszu niskoemisyjnego transportu zakup staje się nieopłacalny.

Volkswagen e-up! – to nam się podoba

  • Spory zasięg w mieście
  • Stosunek wielkości nadwozia do przestrzeni w kabinie
  • Prowadzenie
  • Płynność i zrywność jazdy

Volkswagen e-up! – to nam się nie podoba

  • Cena
  • Polityka opcji
  • Goła blacha w kabinie
  • Droga hamowania na oponach zimowych
  • Brak osiowej regulacji kierownicy

Volkswagen e-up! – nasza opinia

E-up! to miły kompan do miasta i bliskich okolic. Dzięki sporej baterii nie trzeba myśleć ciągle o następnym ładowaniu, ale wygoda użytkowania jest wyższa, gdy mamy taką możliwość w domu. Polubiłem go mimo prostoty i za nią. Szkoda, że musi kosztować tyle, co 150-konny Golf, a rządowe dopłaty pozostają w Polsce czystą (brudną) teorią.

Volkswagen e-up! – wymiary

VW e-up!
VW e-up!Żródło: Auto Świat

*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)

Volkswagen e-up! – nasze pomiary testowe

0-50 km/h3,4 s
0-100 km/h11,0 s
0-130 km/h20,6 s
60-100 km/h6,5 s
80-120 km/h9,4 s
Masa rzeczywista/ładowność1187/343 kg
Rozdział masy (przód/tył)57/43 proc.
Średnica zawracania (lewo/prawo)9,9/9,9 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne hamulce)43,5 m (opony zimowe)
Hamowanie ze 100 km/h (rozgrzane hamulce)47,1 m (opony zimowe)
Hałas w kabinie przy 50 km/h54 dB (A)
przy 100 km/h64 dB (A)
przy 130 km/h70 dB (A)
Średnie zużycie w teście14,5 kWh/100 km
Zasięg233 km

Volkswagen e-up! – dane techniczne

Silnik, typelektryczny, synchroniczny z magnesami stałymi
Umieszczeniez przodu poprzecznie
Moc maksymalna (KM/obr./min)83/2800-12000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)212/do 2750
Skrzynia biegów1-biegowa, redukcyjna
Napędprzedni
Akumulatorlitowo-jonowy
Pojemność netto (kWh)32,3
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)14,4
Prędkość maksymalna (km/h)130
Średnie zużycie prądu wg WLTP (kWh/100 km)14,4
Zasięg wg WLTP (km)258
Pojemność bagażnika (l)251-959
Marka i model opon test. autaContinental Winter Contact TS860
Rozmiar opon test. auta165/65 R 15

Volkswagen e-up! – wyposażenie

Wersjae-up!
6 airbagówS
Klimatyzacja automatycznaS
Radio/stacja dokującaS/S
BluetoothS
Skórzana kierownica wielofunkcyjna1290 zł
Asystent pasa ruchuS
Czujniki i kamera cofania1780 zł
Podgrzewane fotele i lusterka1710 zł
Lakier metalizowany1700 zł
Alufelgi 15-calowe2350 zł

Volkswagen e-up! – ceny i gwarancja

Cena podstawowa97 990 zł
Cena testowanego egzemplarza107 280 zł
Gwarancja mechaniczna2 lata
Gwarancja perforacyjna12 lat
Gwarancja na akumulator8 lat lub 160 tys. km
Przeglądyco 30 tys. km lub rok
Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków