Auto Świat Testy Porównania samochodów Renault ZOE kontra Volkswagen E-Up! - elektryk w mieście może mieć sens

Renault ZOE kontra Volkswagen E-Up! - elektryk w mieście może mieć sens

Elektryk w mieście już może mieć sens, dlatego tym razem bierzemy pod lupę małe auta na baterie: Renault Zoe i VW e-up! Oba są świeżo zmodernizowane, ale który z nich jest lepszy?

Renault ZOE kontra Volkswagen E-Up! - elektryk w mieście może mieć sensAuto Bild
  • Renault Zoe dobrze się sprzedaje na zachodzie Europy. Niemcy kupili w 2019 r. 20 razy więcej Zoe niż Volkswagenów e-up!
  • Zasięg? W teście zamiast obiecanych przez Renault 383 km udało się realnie osiągnąć 240. E-up! ma w „papierach” 258 km, a w teście przejechał 232 km
  • Możliwość jazdy po buspasach, dobry zryw, płynność jazdy, cisza w kabinie – jeśli dużo poruszasz się po mieście, docenisz te cechy

W Renault mają co świętować, przynajmniej jeśli chodzi o sprzedaż elektryków, zwłaszcza w Niemczech. W ubiegłym roku u naszych zachodnich sąsiadów zarejestrowano 9431 egzemplarzy Zoe, co daje mu pierwsze miejsce wśród elektryków. Francuzi wyprzedzili nawet BMW i3 (9117 sztuk) i Teslę Model 3 (9013 szt.). A Volkswagen? Dopiero szykuje się do poważnego uderzenia z ID.3. Bo występujący w tym porównaniu e-up! zakończył 2019 r. z wynikiem 465 egz. W Polsce natomiast w ubiegłym roku zarejestrowano 73 sztuki Zoe i... ani jednego elektrycznego up!-a (dane: PZPM).

Volkswagen dba o swojego małego elektryka i niedawno zafundował mu akumulator o pojemności 32,3 kWh (dotąd 18,7 kWh). Silnik elektryczny dostarcza teraz 54 KM mocy ciągłej i 83 KM mocy maksymalnej. Maksymalny moment obrotowy wynosi 212 Nm, a zasięg teoretycznie 258 km.

W Renault właściwie mogliby się z tego tylko... uśmiać. Bo również niedawno zmodernizowane Zoe ma z akumulatorem 52 kWh zapewniać zasięg 383 km. Silnik elektryczny osiąga tu 69 KM mocy stałej i 135 KM maksymalnie. Moment obrotowy: 245 Nm.

Bezzwłoczne, błyskawiczne i płynne przyspieszanie, niski środek ciężkości, brak warkotu silnika spalinowego – jazda elektrykiem po mieście naprawdę sprawia frajdę. Oba auta są bardzo zrywne, co pozwala bez stresu włączać się do ruchu.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Renault jednak nieco bardziej żywiołowo reaguje na „gaz”, rozpędza się z lekką werwą i ma jakby dłuższy „oddech”. Kiedy trzeba, potrafi jechać nawet 140 km/h. Mały Volkswagen nie jest w stanie nadążyć za Zoe. E-up! osiąga maksymalnie 130 km/h. Ale za to pewnie trzyma się drogi, prowadzi się go precyzyjniej i jest bardziej poręczny niż Zoe z układem kierowniczym dającym sztuczne odczucia.

Oboma można jeździć, wykorzystując tylko jeden pedał. Kiedy zdejmuje się nogę z „gazu”, Zoe i e-up! natychmiast wytracają prędkość i rekuperują prąd – silnik elektryczny działa wówczas jak generator i ładuje akumulator. Pedał hamulca jest w czasie spokojnej i przewidującej jazdy potrzebny tylko do tego, żeby się zatrzymać na ostatnich metrach.

Przejdźmy teraz do zasięgu. W teście ważące prawie 1,6 tony Renault zużyło średnio 21,65 kWh/100 km. Wobec takiego apetytu na prąd obiecane 383 km zasięgu kurczą się realnie do 240 km. E-up! jest mniejszy, ma mniejszy akumulator i w naszym teście potrzebował mniej prądu. Zużycie wyniosło 13,9 kWh/100 km, co przekłada się na realny zasięg 232 km. Czyli realna różnica w zasięgu między tymi autami wynosi raptem 8 km!

VW ma jeszcze jednego asa w rękawie. Choć jest aż o pół metra krótszy od Renault, oferuje według naszych pomiarów więcej przestrzeni w kabinie! Czuć to zwłaszcza z tyłu. Trzeba jednak oddać Francuzom to, że o wiele staranniej wykończyli swojego elektryka w środku. Znajdziemy tu wiele elementów z nowego Clio. Model up! nawet w elektrycznej ewolucji zachował gołą blachę na boczkach drzwi – nie każdemu musi to przeszkadzać, ale VW w środku, nawet na pierwszy rzut oka, wygląda taniej.

Oba modele mogą być ładowane prądem przemiennym za pomocą złącza Typ 2. Za dopłatą jest dostępna także opcja szybkiego ładowania prądem stałym, z mocą do 50 kW. Otrzymujemy wtedy rozszerzony wtyk ładowania typu CCS. W Zoe wymaga to dopłaty 4300 zł, w e-up! – 2360 zł. Jeśli jeździ się tylko po mieście, nie jest to niezbędne, ale bardzo ułatwia ewentualną podróż za miasto: w Zoe czas ładowania 0-80 proc. skraca się dzięki temu do godziny i 10 minut, w e-up! – do godziny.

Teraz będzie więcej teorii. Bo teoretycznie oba modele załapują się do programu subwencji z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu (o ile kiedykolwiek realnie ruszy). Polski importer Renault przygotował promocyjną ofertę na Zoe, z ceną startującą od 124 900 zł – to o 11 000 zł mniej niż wynosi regularna kwota. Dotyczy to jednak wersji Life z bazowym, 108-konnym silnikiem, który z powodzeniem może wystarczyć do jazdy po mieście.

Jednak w porównaniu udział wzięła 135-konna wersja, która jest dostępna od środkowego wyposażenia Zen i kosztuje minimum 142 900 zł (za dużo na dopłatę). Inaczej niż dawniej, kiedy Renault oferowało najem baterii osobno, teraz jest ona w cenie auta. Ponadto wyposażenie obejmuje m.in. reflektory LED z asystentem świateł drogowych, czujnik pasa ruchu, skaner znaków, elektryczne szyby z tyłu, system multimedialny z 7-calowym ekranem, radiem DAB i ładowarką indukcyjną do telefonu oraz 16-calowe alufelgi.

Mały elektryk VW startuje od 96 290 zł, co czyni go jednym z najtańszych aut na prąd na naszym rynku. W standardzie jest bogatszy o automatyczną klimatyzację, ale większości elementów seryjnych Zoe w e-up! nie dostanie się nawet za dopłatą. W aucie miejskim nie są niezbędne, ale tu widać różnicę klas.

Renault ZOE i Volkswagen E-Up - dane techniczne i ceny

Dane producenta Renault Zoe VW E-UP!
Silnik elektryczny elektryczny
Moc znamionowa ciągła/moc maksymalna (KM) 69/135 54/83
Maks. moment obrotowy (Nm) 245 212
Skrzynia biegów jednostopniowa skrzynia aut. jednostopniowa skrzynia aut.
Napęd przedni przedni
Akumulator litowo-jonowy litowo-jonowy
Pojemność akumulatora (kWh) 52 32,3
Prędkość maksymalna (km/h) 140 130
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 11,4 11,9
Hamulce przód/tył tw/t tw/b
Rozmiar opon 195/55 R 16 165/65 R 15
Średnie zużycie prądu w cyklu WLTP (kWh/100 km) 17,7 14,5
Zasięg według cyklu WLTP (km) 383 258
Emisja CO2  (g/km) 0 0
Masa własna/ładowność (kg) 1556/432 1185/345
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) brak możliwości holowania brak możliwości holowania
Pojemność bagażnika (l) 338-1225 251-959
Gwarancja i ceny Renault Zoe VW E-UP!
Cena 142 900 zł 96 290 zł
Gwarancja mechaniczna 2 lata, bez ograniczeń km 2 lata, bez ograniczeń km
Gwarancja na akumulator 8 lat lub 160 tys. km 8 lat lub 160 tys. km
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat
Przeglądy co rok co rok

Naszym zdaniem

Możliwość jazdy po buspasach, dobry zryw, płynność jazdy, cisza w kabinie – jeśli dużo poruszasz się po mieście, docenisz te cechy. Jeżeli jeszcze masz możliwość korzystnego ładowania – jazda będzie tania. Między konkurentami – remis. Zoe, niestety, nie wykorzystało przewagi w postaci znacznie pojemniejszego akumulatora.

materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków