• Trakcja jest bardzo dobra jak na 270 Nm „elektryzujących” przednie koła
  • Mimo niskiego środka ciężkości elektryczne MINI jeździ mniej gokartowo niż spalinowy Cooper S
  • Według naszych pomiarów realny zasięg na ładowaniu wynosi około 182 km

To nie pierwszy raz, gdy Mini „kopie prąd” (były krótkie serie eksperymentalne, jest Countryman hybrydowy plug-in), ale tym razem już na serio. Jak się jeździ Cooperem SE na baterie?

Mini korzysta z wysokonapięciowych doświadczeń BMW i 184-konnego silnika z i3s. Trakcja? Nie tak świetna, jak w tylnonapędowym i3s, ale bardzo dobra jak na 270 Nm rzucanych błyskawicą na przednie koła. System kontroli trakcji delikatnie dławi silnik, zanim dojdzie do uślizgu kół. Można ruszać z gazem w podłodze bez denerwującego szarpania hamulcami.

Obietnicę 7,3 s od 0 do 100 km/h Cooper SE w teście spełnił, czym przegrywa o 0,6 s ze 192-konnym Cooperem S. ESP (DSC) da się wyłączyć, a to rzadkość w elektrykach. Mini pozwala lekko zarzucać tyłem przez odjęcie gazu. O podcinaniu z „ręcznego” nie ma co marzyć, bo Cooper SE ma elektromechaniczny hamulec postojowy.

Kiedy mocno wciśnie się gaz na wyjściu z zakrętu, elektronika stara się symulować działanie szpery. Raz wychodzi jej to lepiej i Mini trzyma linię, a raz, niestety, robi to tak, że ochota na jazdę z werwą gaśnie. Gwałtowniejsze zmiany kierunku jazdy ujawniają też bardziej podsterowną naturę Coopera SE. Gdy się już rozochocisz, to „żarty” za szybko się kończą – jest mniej gokartowo niż w wersji bez „E”.

Mini Cooper SE – akumulator w kształcie litery T

Bo przy całej zwinności, zrywności i zdrowej dawce zabawy Cooper SE nie jest w stanie ukryć swoich 1423 kg. Waży aż o 150 kg więcej niż benzynowy Cooper S z „automatem”, natomiast i3s jest lżejsze o 110 kg. Niższy niż w spalinowym Mini środek ciężkości działa na korzyść stabilności, a rozkład mas 58/42 proc. zasługuje w małym aucie na uznanie. Lepszy balans musiałby się odbyć kosztem kufra. Baterię ukryto więc w tunelu i pod kanapą.

Dzięki sztywnemu zawieszeniu z układem wielowahaczowym z tyłu Mini pewnie trzyma się drogi, lecz cierpi na tym komfort: uskoki jezdni, progi i zapadnięte studzienki to codzienni arcywrogowie. Na plus wygody – fotele oraz niski poziom hałasu w kabinie. Do 25 km/h zewnętrzny głośnik emituje kosmicznie brzmiący odgłos, skutecznie zwracający uwagę pieszych.

Mini Cooper SE – do 240 km zasięgu... w teorii

Zasięg, podobnie jak frajda, jest pewnym kompromisem. Na naszej pętli pomiarowej Cooper SE potrzebował w domyślnym trybie MID średnio 15,9 kWh/100 km, więc między ładowaniami można przejechać 182 km. W mieście dzięki spokojnej nodze da się uzyskać wynik 12 kWh/100 km i 240 km zasięgu, ale należy pamiętać, że każdorazowe włączenie klimatyzacji, np. po postoju, oznacza „utratę” 10 km. Jazda autostradą wysysa z akumulatora 20,2 kWh co 100 km, trasa podmiejska – ok. 15 kWh. Podładowanie baterii 0-80 proc. na szybkiej ładowarce zajmuje tylko 35 min. Pełne uzupełnienie „paliwa” z domowego gniazdka 230 V trwa ok. 15 godzin.

Cena przekracza limit dla ewentualnych dopłat: 139 700 zł to o 20 500 zł więcej niż za Coopera S z „automatem”, ale aż o 45 000 zł taniej niż za i3s. Wyposażenie – w czterech pakietach (S, M, L, XL).

Mini Cooper SE – to nam się podoba

  • Dobra trakcja jak na przedni napęd
  • Mocna rekuperacja
  • Szybkie ładowanie w serii
  • Elektryfikacja bez zmniejszenia kufra

Mini Cooper SE – to nam się nie podoba

  • Za długa droga hamowania jak na szybkiego malucha
  • Stosunkowo wysoka masa odbija się na komforcie jazdy i sportowym charakterze

Mini Cooper SE – nasza opinia

Ta mała błyskawica jest pełna frajdy. Cooper SE bawi zrywnością i zwinnością w mieście, zarazem płynność i cisza napędu rozładowują napięcie kierowcy. Dalsze trasy będą wymagały częstych przerw na ładowanie. Sportowego charakteru wersji benzynowej Cooper SE jednak nie osiąga, natomiast względem BMW i3 wydaje się... mało postępowy.

Mini Cooper SE – wymiary

MINI Cooper SE - wymiary Foto: Auto Świat
MINI Cooper SE - wymiary

*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)

Mini Cooper SE – nasze pomiary testowe

0-50 km/h 2,9 s
0-100 km/h 7,3 s
0-130 km/h 12,2 s
60-100 km/h 3,7 s
80-120 km/h 5,1 s
Masa rzeczywista/ładowność 1423/347 kg
Rozdział masy (przód/tył) 58/42 proc.
Średnica zawracania (lewo/prawo) 10,9/10,8 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne hamulce) 38,7 m
Hamowanie ze 100 km/h (rozgrzane hamulce) 39,1 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 56 dB (A)
przy 100 km/h 65 dB (A)
przy 130 km/h 69 dB (A)
Średnie zużycie w teście 15,9 kWh/100 km
Zasięg 182 km

Mini Cooper SE – dane techniczne

Silnik, typ elektryczny, synchroniczny z magnesami stałymi
Umieszczenie z przodu poprzecznie
Moc maksymalna (KM/obr./min) 184/7000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 270/100-1000
Skrzynia biegów 1-biegowa, redukcyjna
Napęd przedni
Akumulator litowo-jonowy
Pojemność netto (kWh) 28,9
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,3
Prędkość maksymalna (km/h) 150
Średnie zużycie prądu (kWh/100 km) 18,0 (WLTP)
Zasięg (km) 200
Pojemność bagażnika (l) 211-731
Marka i model opon test. auta Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3
Rozmiar opon test. auta 205/45 R 17

Mini Cooper SE – wyposażenie

Wersja Cooper SE XL
6 airbagów S
Klimatyzacja aut. S
System multimedialny S
Nawigacja online S
Nagłośnienie Harman Kardon S
Czujniki park. i kamera cofania S
Sportowe fotele podgrzewane S
Adaptacyjne reflektory LED S
Lakier metalizowany S
Alufelgi 17-calowe S

Mini Cooper SE – ceny i gwarancja

Cena podstawowa Coopera SE 139 700 zł
Gwarancja mechaniczna 2 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat
Gwarancja na akumulator 8 lat lub 160 tys. km
Przeglądy co 2 lata lub wg wskazań
Cena testowanego egzemplarza 173 426 zł
Ładowanie formularza...