Za wcześnie jeszcze na jednoznaczne odpowiedzi, która z wersji nadwozia jest ładniejsza. O tym zapewne już wkrótce rozstrzygnie rynek. Testowana przez nas wersja Impreza 2.0 R Sport ma seryjnie obniżony przedni zderzak, długi przód, zaokrąglone boki nadwozia oraz 17-calowe koła Jokohama Advan o wymiarach 205/50 R17. Z tym wszystkim auto to nie wygląda najgorzej.

Najwięcej kontrowersji miłośników dotychczasowego modelu wzbudza tył pojazdu, z którego ubyła jedna bryła. Już nie jest to sedan (w USA będzie sprzedawany nadal), ale najbardziej ulubiony typ nadwozia w Europie, czyli pięciodrzwiowy hatchback. Nikt nie potrafi odpowiedzieć, dlaczego japońscy konstruktorzy upiększyli swoją nową broń o atrapę dyfuzora i tuningowe tylne światła zespolone? Na to pytanie, też zapewne nie otrzymamy jednoznacznej odpowiedzi.

Zamniejszył się bagażnik, który obecnie ma pojemność 300 l, ale przyznać trzeba, że dostęp do niego jest bardzo dobry. Po złożeniu tylnych siedzeń jego pojemność wzrasta do 1216 litrów.

Nowe Subaru Impreza dostępne jest z trzema silnikami benzynowymi. Testowany egzemplarz miał pod maską jednostkę napędowa o pojemności skokowej 2,0 l o mocy 110 kW (150 KM) i maksymalnym momencie obrotowym 196 Nm. W porównaniu z poprzednikiem parametry te zwiększyły się o 8 kW (11 KM) - moc i 10 Nm - maksymalny moment obrotowy. Jednak zmniejszeniu o 10 km/h uległa prędkość maksymalna, które obecnie według danych producenta wynosi 193 km/h, ale ma obecnie lepszą charakterystykę momentu obrotowego w zakresie średnich obrotów.

Aby zmusić auto do posłuszeństwa trzeba rozkręcić jego jednostkę napędową do 3000 obr./min. Ze względu na straty spowodowane napędem czterech kół nowa Impreza do osiągnięcia prędkości 100 km/h potrzebuje 9,6 sekundy. Jednak specyficzny dźwięk silnika przedstawi dynamikę jazdy już w bardziej różowych barwach. Wszystko odbywa się z dużą lekkością, bez zbędnych wibracji, a jedynie po przekroczeniu granicy obrotów 5000 obr./min w samochodzie jest odczuwalny znaczny hałas.

Gorzej jest z pięciostopniową manualna przekładnią. Wiadomo, że samochody Subaru potrzebują nieco czasu na dotarcie się, ale trochę dłużej musimy oczekiwać na "ułożenie się zębów" w odpowiednich przełożeniach. Nasz egzemplarz miał przebieg 2500 kilometrów i nie był jeszcze w stu procentach dotarty. Zmiana biegów wymagała od kierowcy uzycia większej niż zwykle siły, a "włożenie" wstecznego nie udawało się nigdy za pierwszym razem.

Na odwrót sprzęgło i układ hamulcowy, które zasłużyły na najwyższą ocenę. Podobnie jak ergonomia, chociaż niektórym może przeszkadzać nieco ograniczony zakres regulacji koła kierownicy (wysokość). Może się zatem zdarzyć, że kierowcy o wysokim wzroście będzie przeszkadzała zbyt niska pozycja ustawienia kierownicy (nawet w najwyższym położeniu). Natomiast na komfort nie powinien narzekać żaden z pasażerów, bo zarówno z przodu jak i z tyły jest wystarczająco miejsca nawet dla osoby o wzroście 190 cm. Jednak ograniczona szerokość może być przeszkodą dla piątego pasażera, gdy chcemy wybrać się w dłuższa podróż, która potrwa parę godzin. Także na ocenę negatywna zasługuje umocowanie pasa bezpieczeństwa dla pasażera zajmującego środkowe miejsce. Nie jest on umocowany ani w oparciu, ani w suficie, ale musimy go wydobyć z prawej strony bagażnika.

Najbardziej może szokować układ zawieszenia, który powoduje, że Impreza podczas pokonywania ostrych zakrętów wyraźnie się pochyla. Można by odnieść wrażenie, że auto to nie ma żadnych stabilizatorów, co oczywiście nie jest zgodne z prawdą. Auto jednak przy tych tendencjach znakomicie trzyma się drogi. Przednie koła wytrzymają najcięższe próby zmierzające do zerwania ich przyczepności. Można odnieść wrażenie, że zawieszenie zostało przygotowane przez konstruktorów do spełnienia wymogów najmocniejszych jednostek napędowych.

Podsumowanie

Subaru miało kilka możliwości do wyboru, by zachęcić do zakupu swojego modelu przez europejskich miłośników aut ze sportowym duchem. Wiadomo, że zwolennicy bardziej sportowej jazdy będą czekać na STI, albo kupią WRX, bo ich nic innego nie będzie interesowało. Natomiast klienta kupującego Imprezę z silnikiem bez turbodoładowania będzie można oczekiwać ze strony miłośników napędu na cztery koła. Muszą oni być przygotowani na stosunkowo duże zużycie paliwa (średnio ponad 11 l/100 km), mały bagażnik, no i wysoką cenę.

Być może warto pomyśleć w przyszłości o wprowadzeniu do oferty silnika wysokoprężnego lub napędu na przednie koła. W tym przypadku trudno jednak będzie mówić o utrzymaniu prawdziwej tożsamości Subaru Impreza, która i tak już po przeistoczeniu się z sedana w hatchback swój charakterystyczny image straciła. Zapewne już wkrótce przekonamy się kto tak naprawdę miał rację...

Plusy

.wrażliwość zawieszenia na nierównościach i do podsterowności.przyjemny dźwięk pracy silnika.dobra ergonomia wnętrza.przyjemne prowadzenie

Minusy

.duże nachylenie nadwozia na zakrętach.mały bagażnik.twarde elementy z tworzyw sztucznych, złe wykonanie.duże zużycie paliwa.cena

Ocena

Wnętrze, sterowanie
Jakość wykonania wnętrza 7
Jakość siedzeń (długość siedzenia, trzymanie boczne) 9
Deska rozdzielcza - design, funkcjonalność 9
Przestrzeń na tylnych siedzeniach - nogi 8
Przestrzeń na tylnych siedzeniach - głowa 9
Praktyczne schowki 8
Przyjemność z jazdy 9
Widoczność do przodu 9
Widoczność do tyłu 8
Silnik, skrzynia biegów
Praca silnika 9
Osiągi na niższych obrotach 8
Moc na wyższych obrotach 8
Głośność na niższych obrotach 9
Głośność na wyższych obrotach 7
Zużycie paliwa 8
Stopnie skrzyni biegów 8
Łatwość zmiany przełożeń 8
Zawieszenie, hamulce
Własności jezdne w normalnym ruchu 9
Własności jezdne w warunkach ekstremalnych 9
Przeniesienie hałasu do wnętrza (dziury w jezdni.) 9
Przeniesienie siły napędowej na jezdnię 10
Skuteczność hamulców 9
Bagażnik
Wielkość bagażnika 6
Możliwość załadunku bagażnika 9
Uniwersalność bagażnika 7
Stosunek ceny do wartości użytecznej
Cena/wartość użyteczna 8
Ocena całkowita
Ocena całkowita - średnia 8,21

Ocena jest efektem redakcyjnego testu i jest porównywana z modelami tego samego segmentu.** Silnik jest oceniany w porównaniu z konkurentami o przybliżonych parametrach i pojemności skokowej. Nie należy zatem oceniać, że dla przykładu moc silnika o pojemności 1.6 l może być porównywalna z mocą silnika 8-cylindrowego, który otrzymał identyczną ocenę.Przy wszystkich ocenach obowiązuje zasada 10 punktowej skali. Wszystko oceniane jest zgodnie ze znaczeniem danego słowa, a więc praca silnika = 10 - bardzo dobra praca, a zużycie paliwa = 10 - bardzo niskie zużycie.

Dane techniczne

Silnik:
Typ silnika: benzynowy
Cylindry / zawory: 4 / 4
Pojemność skokowa (cm3): 1994
Moc (kW / obr./min): 110 / 6400
Maksymalny mom. obr. (Nm / obr./min): 196 / 3200
Parametry eksploatacyjne:
Prędkość maksymalna (km/h): 193
Przyspieszenia 0 - 100 km/h (s): 9.6
Zużycie paliwa-miasto/autostrada/kombi (l/100 km): 11.1 / 6.9 / 8.4
Rozmiary i masy:
Bagażnik - siedzenia/złożone (l): 301 / 1216
Pojemność zbiornika paliwa (l): 60
Masa gotowego do drogi / nośność (kg): 1430 / 460
Rozmiar opon 205/50 R17
Wymiary do wykresu - zewnętrzne:
a) długość (mm): 4415
b) szerokość (mm): 1740
c) wysokość (mm): 1475
d) rozstaw osi (mm): 2620
e) rozstaw z przodu (mm): 1495
f) rozstaw z tyłu (mm): 1500
Wymiary do wykresu - wewnętrzne:
g) podzielna przestrzeń z przodu min/max (mm): 820 / 1060
h) podzielna przestrzeń z tyłu min/max (mm): 640 / 880
i) wysokość nad siedzeniem - z przodu (mm): 1000
j) wysokość nad siedzeniem - z tyłu (mm): 910
k) szerokość z przodu (mm): 1300
l) szerokość z tyłu (mm): 1300
długość siedzenia z przodu (mm): 470
długość siedzenia z tyłu (mm): 450
wysokość oparcia z przodu (mm): 600
wysokość oparcia z tyłu (mm): 600
miejsce pod przednim siedzeniem z tyłu: TAK