Podobnie jak Jeep i Land Rover, Toyota Land Criuser to samochód, który ciężką pracą w błocie i na pustyni zasłużył na dobrą reputację.
W 1951 roku Toyota opracowała prototyp wzorując się na najlepszych rozwiązaniach jakie Jeep i Land Rover miał do zaoferowania. Produkcja Toyoty Jeep BJ zaczęła się w 1953 roku, a początkowo samochody były przeznaczone do celów militarnych. W 1954 roku po protestach Willysa dotyczących nazwy Jeep cywilne wersje otrzymały nazwę Land Cruiser i szybko zyskały poważanie u osób wykorzystujących je do przedzierania się przez trudny teren.
W 1960 roku pojawiła się generacja FJ40 z nową karoserią, zawieszeniem i wersjami silnikowymi. FJ40 był produkowany przez 24 lata i z czasem zyskał sławę samochodu niezwykle wytrzymałego. Służył w rękach żołnierzy w najbardziej niedostępnych miejscach ziemi. Do dziś setki tysięcy FJ40 można spotkać na wszystkich kontynentach. Land Cruiser serii 40 był oferowany w wielu odmianach, od najbardziej popularnej wersji z krótkim rozstawem osi i zdejmowanym dachem, po długą kombi i pickup.
FJ40, którego widzicie na zdjęciach to samochód z roku 1978 w rzadkiej konfiguracji z krótkim rozstawem osi, hardtopem i skrzydłowymi drzwiami z tyłu.
Samochód został pieczołowicie odrestaurowany. Wprowadzono w nim też wiele usprawnień. Karoseria została wykończona w czarnym matowym lakierze, włącznie ze zderzakami i kołami. Eliminacja wszystkich chromowanych elementów i szerokie terenowe opony nadały autu złowrogi charakter.
W przeciwieństwie do dzisiejszych Land Cruiserów, FJ40 przedkłada użyteczność ponad luksus. W samochodzie nie ma dywaników, a z tyłu znajdują ascetyczne składane ławki. Chyba na pocieszenie zamontowano aktualny system audio.
Pod maską pracuje rzędowy sześciocylindrowy benzyniak, który może nie zagwarantuje zwycięstwa w sprincie spod świateł, ale z pewnością pomorze przedostać się przez najbardziej nieprzyjazne miejsca na ziemi. Silnik współpracuje z niezawodną ręczną 4-biegową skrzynią.
Podobno wystarczy raz przejechać się FJ40, by zrozumieć dlaczego ten model ma tak wielka i wierną rzeszę zwolenników. Z pewnością tak odrestaurowany samochód o prostej i niezawodnej konstrukcji będzie służył nowemu właścicielowi przez wiele lat. Jeśli jesteś zainteresowany zdradzamy, że czarny egzemplarz oferowany jest przed firmę Hyman LTD. (hymanltd.com) za kwotę 39 500 dolarów.
Ciekawi jesteśmy czy nowy właściciel częściej będzie zabierał FJ40 na wycieczkę do lasu do restauracji w centrum miasta.