Model po zmianach będzie cechował się odświeżoną stylistyką i niezmiennie atrybutami, z których Hilux słynie na całym świecie: jakości, niezawodności, wytrzymałości w każdych warunkach i dzielności w terenie. Z zewnątrz zmiany obejmą maskę przednią z wlotem, grill, lampy, przedni i tylny zderzak, lusterka, oraz felgi stalowe i aluminiowe (15 i 17 cali).

Zmiany wewnątrz samochodu będą obejmowały szereg udogodnień z zakresu komfortu i jakości wykonania, zbliżając wrażenia z podróży Hiluxem do samochodu osobowego. Wśród elementów, które zostały zmienione, znajdują się zegary wraz z obudową, kierownica, konsola centralna z nowym system nawigacji Toyota Touch, oraz tapicerki foteli.

Materiał użyty do projektu deski rozdzielczej został wykonany z nowego rodzaju tworzywa, zyskując ciemniejszy odcień. Elementy wnętrza otrzymały także srebrne detale.

Moc silnika 2,5 D-4D z napędem na jedną oś zostanie zwiększona o 24 KM, do 144 KM i i 343 Nm osiąganych przy 2000 obrotów/min. Pomimo tego wzrostu mocy, zużycie paliwa w cyklu mieszanym zostanie obniżone o 1 litr, do średnio 7,3 l/100 km, a emisja CO2 spadnie o 28 g/km, do średnio 191 g/km. Dodatkowo Hilux 2,5 D-4D z napędem na jedną oś otrzyma bardziej wytrzymałe zawieszenie, stosowane dotąd w wersjach 4x4. Dzięki temu uciąg wersji z napędem na jedną oś wzrośnie do 2,5 tony. Zarówno silniki 2,5 D-4D jak i 3,0 D-4D będą spełniały normę spalin EURO 5.

Podobnie jak w obecnej wersji modelu, Hilux 2012 będzie wyróżniał się najszerszą gamą na rynku: cztery rodzaje nadwozia (pojedyncza, podwójna i "półtorej kabiny, oraz nadwozie do dowolnej zabudowy), dwa silniki (2,5 D-4D, 3,0 D-4D), dwie skrzynie biegów (manualna i automatyczna) oraz dwa rodzaje napędów (4x2 i 4x4).

Nowa Toyota Hilux podobnie jak obecna wersja będzie produkowana w zakładach Toyota Motor Thailand oraz Toyota South Africa Motors. Począwszy od 2012 roku samochód będzie oferowany w 36 europejskich krajach, oraz ponad 135 krajach na świecie.