Ale podobne efekty w postaci lokalnego, silnego wytarcia bieżnika mogą być również spowodowane nierównomiernym działaniem hamulców, np. na skutek nierównego zużycia bębnów czy też niewłaściwego ustawienia okładzin hamulcowych. Nierównomierne ścieranie czoła bieżnika może też świadczyć o nadmiernych luzach w zawieszeniu i układzie jezdnym oraz o zużyciu amortyzatorów (w tym ostatnim wypadku zużycie bieżnika jest "faliste"). Jednostronne zużycie bieżnika świadczy zaś na ogół o niewłaściwej geometrii zawieszenia. W przypadku aut w dobrym stanie technicznym decydujący wpływ na trwałość opon ma dbałość o utrzymywanie właściwego ciśnienia w ogumieniu. Jeśli jest ono zbyt duże, wówczas z nawierzchnią współpracuje tylko środkowy pas czoła bieżnika, co szybko powoduje jego zużycie. Wzrastają też naprężenia w konstrukcji opony. Zbyt niskie ciśnienie sprawia, że opona nadmiernie się odkształca. Środkowa część bieżnika nie dotyka wtedy drogi. Obciążenia przenoszą wówczas jedynie krawędzie czoła bieżnika, które szybko się wycierają, a co gorsza przegięcia boków opony powodują wzrost jej temperatury i niszczą konstrukcję. Obejrzyj, nim założysz Sparciała guma całkowicie dyskwalifikuje oponę. Nadaje się ona tylko do natychmiastowej wymiany. Podobnie jest, gdy na boku opony pojawi się rozdarcie, nawet jeśli nie powoduje to uchodzenia powietrza. Czytaj dalej
Uszkodzoną oponę można naprawić
W szczególności bardzo szkodliwe dla opon są ostra jazda na zakrętach oraz brutalne hamowanie, zwłaszcza w samochodach niewyposażonych w system antypoślizgowy ABS. Nawet jednorazowe zatrzymanie auta z całkowicie zablokowanymi kołami może spowodować "przypalenie" opon, po którym będą nadawać się tylko do wyrzucenia (niemożliwe będzie ich właściwe wyważenie).