Niepochlebne opinia o marce, wpadki jakościowe na początku produkcji, za wysoka cena lub zbyt mało prestiżu... powody, dla których auta z naszego rankingu nie osiągnęły sukcesu, były różne. Kiedy były nowe, w salonach nie ustawiały się po nie kolejki, także i teraz, na rynku wtórnym, nie są zbyt cenione.
Paradoksalnie, z perspektyw czasu, ich mała popularność kilka lat temu, dziś jest raczej ich zaletą. Dzięki temu aktualnie można je kupić w atrakcyjnej cenie, znacznie niższej niż bezpośrednich konkurentów. Dzięki dużej utracie wartości, modele te mają bardzo korzystny stosunek ceny do wieku.
Alfa Romeo ma zarówno zagorzałych fanów, jak i liczne grono prześmiewców. Trzeba jednak przyznać, że marka ta długie lata pracowała na swoją opinię, budując nietuzinkowe, ale bardzo awaryjne samochody. Niestety, z tym wizerunkiem nie poradziła sobie piękna Alfa Romeo 159. Wszystkim się podobała i podoba nadal, ale większość kierowców omija ją szerokim łukiem z obawy przed nadmierną awaryjnością. Dziś ceny tych pięknych aut spadły do poziomu 15-30 tys. zł, co jest symboliczną kwotą, patrząc na to ile, model ten kosztował w salonie. Z perspektywy czasu okazuje się, że choć 159-tka nie jest idealna, to pod względem usterkowości nie odstaje od rywali. A w przypadku wersji wysokoprężnych, można powiedzieć, że ma mniej problemów niż oni. Polecamy silniki JTDm: 1.9 (150 KM), 2.0 (136 i 170 KM) oraz pięciocylindrowy 2.4 (200 i 210 KM). Powtarza∆ącym się problemem są urywające się klapki w kolektorze dolotowym i problemy ze skrzynią biegów M32 (1.9 JTDm). Z benzyniaków polecamy 1.7 TBi.
Renault prezentując trzecią generację Laguny, zapewniało że wprowadza nową jakość, że flagowa limuzyna jest już znacznie bardziej dopracowana niż poprzedniczka. Oczywiście nikt w to nie uwierzył, bo takie zapewnienia słyszymy przy każdej prezentacji. Jednak z perspektywy czasu widać, że szefowie Renault nie rzucali słów na wiatr. Laguna III naprawdę jest solidnym, a przy tym pojemnym i wygodnym autem. O ile jej wygląd was nie zraża, to auto warte jest zainteresowania, bo utrata wartości jest podobnie duża, jak u awaryjnej poprzedniczki. Kolejnym atutem przemawiającym za zakupem Renault Laguny III jest bogate wyposażenie. Na porządku dziennym jest tu dwustrefowa klimatyzacja, tempomat, nawigacja i dobrej jakości nagłośnienie firmy Bose. Polecamy wersje z silnikiem benzynowym 2,0/140 KM lub z dieslem 2,0 dCi 150 KM.
To kolejny model Fiata, który nie został doceniony przez kierowców, a niesłusznie bo to całkiem udane auto. Mimo korzystnej ceny i powrotu do starej nazwy, Bravo nie osiągnęło rynkowego sukcesu. Co prawda nie jest to auto zupełnie bezawaryjne, w początkowym okresie produkcji pojawiały się problemy z tylną belką, elektryką (radio) i pojawiła się partia wadliwych skraplaczy klimatyzacji, ale raczej nie będzie to auto kosztowne w utrzymaniu. Radzimy unikać 6-biegowej skrzyni manualnej M32 (1.4 t-Jet i 1.9 Multijet). Polecamy silniki 1,9 JTD i 120-konną wersje 1,4 T-Jet – silnik dobrze wspólpracuje z instalacją LPG.
To duże i praktyczne auto, które stoi rozkrokiem pomiędzy segmentem crossoverów i vanów. Trudno też powiedzieć że „3008” jest ładny, ale za to ma kilka innych atutów. Przede wszystkim przystępną cenę, dobrze wykonane i bogato wyposażone wnętrze. To jednak zbyt mało, żeby móc przekonać do siebie rzesze klientów. Peugeot 3008 sprzedawał się kiepsko, a i teraz odgrywa raczej drugorzędną rolę na rynku wtórnym. To wszystko sprawia, że to pakowne auto można tanio kupić. Najłatwiej znaleźć wersję z silnikiem 1.6 Hdi. Silnik miał kilka problemów, ale większość z nich dawno usunięto, dlatego modele z późniejszych lat produkcji są bezpiecznym wyborem (trzeba się jedynie liczyć z wymianą podkładek pod wtryskiwaczami). Mało palą, ale niestety są też dość słabe. Znacznie dynamiczniejszy jest 2-litrowy diesel. Przestrzegamy natomiast przed silnikami benzynowymi – jednostki opracowane wspólnie z BMW mają problemy z łańcuchem rozrządu i napinaczem.
Lexus IS pierwszej generacji po wielu latach na rynku nadal może się podobać. Trochę niedoceniany, niekiedy zapomniany – Lexus IS nie należy do aut szczególnie popularnych na polskim rynku. Jednak radzimy wam zainteresować się topową wersją z silnikiem 3.0 R6 seria 2JZ (debiut kilka lat po 2-litrówce), która ma duży potencjał kolekcjonerski. W Europie 3-litrówkę łączono tylko z „automatem”, w USA – również z przekładnią manualną. Zaletą modelu jest wysoka trwałość mechaniki, solidny silnik (z ogromnymi rezerwami), dobre wyposażenie wielu samochodów, jak i walory jezdne oraz ciekawie zaprojektowane zegary (nazywane G-shockami).
Exeo to tak naprawdę Audi A4 B6. Sprawdzona technika, wygodne zawieszenie, niezłe prowadzenie, ale jednak w momencie debiutu już dość przestarzała technika i wygląd wnętrza. Po kilku latach sprzedaży widać, że nie był to jednaj trafiony pomysł. Exeo nie sprzedawało się najlepiej. Za to dziś to ciekawa propozycja na rynku wtórnym ze sprawdzonymi i mało awaryjnymi silnikami, między innymi rewelacyjny benzyniak 1.8T.
Lancia Delta wykorzystyje technikę znaną z popularnego Fiata Bravo, jednak to nie może być wadą, ponieważ koncernowe pokrewieństwo przynosi korzyści podczas serwisowania tego modelu. Co równie ważne, ten model ładnie wygląda, dobrze jeździ i nie wydacie na niego fortuny.
Lancia Delta to jednak nie jest samochód dla każdego - powodem jest głównie jej nietypowa stylistyka. Jednak to może być zaleta. Bowiem wiele osób poszukujących oryginalnego samochodu nie chce zbyt ryzykować. Tutaj jest ono niewielkie, bowiem jak już wspomnieliśmy Lancia Delta to technologiczny brat bliźniak popularnego Fiata Bravo. Dzięki temu możemy być pewni, że serwisowanie tego modelu nie będzie drogie.
Spośród oferowanych na rynku wtórnym jednostek napędowych warto polecić 2-litrowego turbodiesla o mocy 165 KM.
Pomimo upływu lat Delta nie ma problemów z trwalością. Nadwozie nie rdzewieje, jedynie w podzwoziu co jakiś czas trzeba wymienić łączniki oraz inne gumowe elementy zawieszenia.
Citroen C5 II podobnie jak laguna III był mocno obciążony genetycznie. Poprzednik miał opinię wygodnego, ale dość kapryśnego i przede wszystkim drogiego w eksploatacji. Największe obawy wzbudza tu hydropneumatyczne zawieszenie. Potencjalni kupujący boją się drogich napraw. Jednak prawda jest taka, że obsługa tego zawieszenia nie jest aż tak droga. Z drugiej strony w tym modelu występowały wersję z klasycznym zawieszeniem (sprężyny i amortyzatory). Lepiej za to unikać benzyniaka 1,6 l (z turbo i bez), lepiej skupić się na silnikach benzynowych 1,8 l oraz 2,0 l lub ewentualnie niewyeksploatowanych dieslach.
Croma to auto, które trudno zakwalifikować do jakiegokolwiek segmentu. Nie zmienia to faktu, że jest to przestronny i praktyczny samochód. Warto jeszcze wspomnieć, że to jeden z lepiej wykonanych Fiatów w historii włoskiej marki. Na drodze do sukcesu stanął brak prestiżu marki i... zbyt wysoka cena. Dziś to ciekawa alternatywa dla aut rodzinnych znanych konkurentów w bardzo rozsądnej cenie. Typowe awarie to: nietrwałe tylne zawieszenie i usterki wspomagania kierownicy. Dobra wiadomość jest taka, że nie trzeba się obawiać małej popularności tego modelu – dużo części jest wspólnych z popularnym Oplem Vectrą C, co znacznie obniża koszty obsługi. Najlepiej szukać aut po modernizacji i z dieslem 1,9 JTD/150 KM.
Szukacie pojemnego i praktycznego vana za nieduże pieniądze? Jeśli tak, to weźcie pod uwagę Chevroleta Orlando. To naprawdę funkcjonalnie i dobrze rozplanowane auto. Co prawda marki nie ma już na naszym rynku, ale większość części jest dostępna w serwisach Opla.