14 lat temu, gdy Alfa Romeo MiTo debiutowała na rynku, Alfa Romeo chętnie korzystała z techniki Fiata. I – częściowo – też z tej GM/Opla. Efekt jest taki, że pod ciekawym nadwoziem kryje się platforma Grande Punto/Corsy D, natomiast pod maską – kilka silników, które występowały też w Fiacie. Ale czy to źle?

Nie, bo dzięki temu Alfa Romeo MiTo jest (z małymi wyjątkami) dość tania w utrzymaniu – dobry dostęp do serwisów i części. Z pierwszych lat produkcji polecamy wersje 1.4/95 KM oraz 1.4 TB/120 i 155 KM (uwaga: odmianę 155 KM, tak samo jak diesla 1.6, łączono ze skrzynią M32 GM – nagminne problemy z łożyskami; dot. też M20). Wprowadzone później silniki Multiair początkowo borykały się z problemem padających modułów – jeśli więc silnik Multiair, to z udokumentowaną historią, bo naprawy bywają drogie. Diesle średnio lubią miasto – znane problemy z DPF-ami.

W Alfie Romeo MiTo deska rozdzielcza jest wykonana z twardych tworzyw i ma mało porywający wygląd, ale często można liczyć na niezłe wyposażenie. Foto: Auto Świat
W Alfie Romeo MiTo deska rozdzielcza jest wykonana z twardych tworzyw i ma mało porywający wygląd, ale często można liczyć na niezłe wyposażenie.

Alfa Romeo MiTo — usterki karoserii

Rdza atakuje tylną belkę i układ wydechowy, ale nie zaszkodzi obejrzeć też progi i tylną klapę. Zaparowują tylne lampy LED, bezramkowe szyby oznaczają średnio dobre wyciszenie wnętrza.

Alfa Romeo MiTo — awarie elektryki

Zazwyczaj drobnostki w stylu niedziałającej tylnej wycieraczki czy też problemy z bezpiecznikami i systemem start-stop.

Alfa Romeo MiTo — usterki układu napędowego

Silnik 1.4 16V lubi olej, w silniku 1.4 TB znane są przypadki pęknięcia kolektora wydechowego i korpusu turbo, wersje Multiair (w tym 0.9) – jest ryzyko uszkodzenia modułu sterującego zaworami ssącymi koszt naprawy to - 2,5-4 tys. zł. Natomiast w dieslach pojawiają się problemy z DPF i rozrządem.

Alfa Romeo MiTo — trwałość zawieszenia

Skrzypią łożyska kolumn McPhersona, zużywają się tuleje belki i łączniki stabilizatorów.

Alfa Romeo MiTo— dane techniczne

Nadwozie Hatchback 3d
Wymiary długość/szerokość/wysokość w mm 4065/1720/1454
Pojemność bagażnika 270-950 l
Pojemność zbiornika paliwa 40 l.
Silniki benzynowe
R2 0.9 Twin Air 85 KM
R2 0.9 Twin Air 105 KM
R4 1.4 8V 69 KM
R4 1.4 8V 78 KM
R4 1.4 8V 79 KM
R4 1.4 16V 79 KM
R4 1.4 16V 95 KM
1.4 Multiair 105 KM
1.4 TB 120 KM
1.4 TB 155 KM
1.4 Multiair Turbo 135 KM
1.4 Multiair Turbo 140 KM
1.4 Multiair Turbo 170 KM tylko w wersji Quadrifoglio Verde
Silniki wysokoprężne
1.3 16V 84 KM
1.3 16V 90 KM
1.3 16V 95 KM
1.6 120 KM
Podwozie
Napęd Na koła przednie
Skrzynie biegów 5 i 6 biegowe manualne, 6 biegowa dwusprzęgłowa TCT
Zawieszenie Z przodu niezależne, kolumny resorujące, z tyłu belka skrętna

Alfa Romeo MiTO — eksploatacja

  • Wymiana oleju silnikowego — co 30 tys. km lub co rok
  • Wymiana filtra przeciwpyłkowego — co 30 tys. km
  • Wymiana filtra powietrza — co 60 tys. km
  • Wymiana świec zapłonowych — co 60 tys. km
  • Wymiana płynu hamulcowego — co 2 lata
  • Wymiana płynu chłodzącego — bez okresowej wymiany
  • Wymiana napędu rozrządu — w silnikach benzynowych co 120 tys. km
  • Wymiana napędu rozrządu — w turbodieslu 1.6 co 140 tys. km
  • Wymiana napędu rozrządu — w silnikach 0.9 Multiair i 1.3 MultiJet łańcuch

Alfa Romeo MiTO —nasza ocena 4-