14 lat temu, gdy Alfa Romeo MiTo debiutowała na rynku, Alfa Romeo chętnie korzystała z techniki Fiata. I – częściowo – też z tej GM/Opla. Efekt jest taki, że pod ciekawym nadwoziem kryje się platforma Grande Punto/Corsy D, natomiast pod maską – kilka silników, które występowały też w Fiacie. Ale czy to źle?
Nie, bo dzięki temu Alfa Romeo MiTo jest (z małymi wyjątkami) dość tania w utrzymaniu – dobry dostęp do serwisów i części. Z pierwszych lat produkcji polecamy wersje 1.4/95 KM oraz 1.4 TB/120 i 155 KM (uwaga: odmianę 155 KM, tak samo jak diesla 1.6, łączono ze skrzynią M32 GM – nagminne problemy z łożyskami; dot. też M20). Wprowadzone później silniki Multiair początkowo borykały się z problemem padających modułów – jeśli więc silnik Multiair, to z udokumentowaną historią, bo naprawy bywają drogie. Diesle średnio lubią miasto – znane problemy z DPF-ami.
Alfa Romeo MiTo — usterki karoserii
Rdza atakuje tylną belkę i układ wydechowy, ale nie zaszkodzi obejrzeć też progi i tylną klapę. Zaparowują tylne lampy LED, bezramkowe szyby oznaczają średnio dobre wyciszenie wnętrza.
Alfa Romeo MiTo — awarie elektryki
Zazwyczaj drobnostki w stylu niedziałającej tylnej wycieraczki czy też problemy z bezpiecznikami i systemem start-stop.
Alfa Romeo MiTo — usterki układu napędowego
Silnik 1.4 16V lubi olej, w silniku 1.4 TB znane są przypadki pęknięcia kolektora wydechowego i korpusu turbo, wersje Multiair (w tym 0.9) – jest ryzyko uszkodzenia modułu sterującego zaworami ssącymi koszt naprawy to — 2,5-4 tys. zł. Natomiast w dieslach pojawiają się problemy z DPF i rozrządem.
Alfa Romeo MiTo — trwałość zawieszenia
Skrzypią łożyska kolumn McPhersona, zużywają się tuleje belki i łączniki stabilizatorów.
Alfa Romeo MiTo— dane techniczne
Nadwozie | Hatchback 3d |
Wymiary długość/szerokość/wysokość w mm | 4065/1720/1454 |
Pojemność bagażnika | 270-950 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 40 l. |
Silniki benzynowe | |
R2 0.9 Twin Air | 85 KM |
R2 0.9 Twin Air | 105 KM |
R4 1.4 8V | 69 KM |
R4 1.4 8V | 78 KM |
R4 1.4 8V | 79 KM |
R4 1.4 16V | 79 KM |
R4 1.4 16V | 95 KM |
1.4 Multiair | 105 KM |
1.4 TB | 120 KM |
1.4 TB | 155 KM |
1.4 Multiair Turbo | 135 KM |
1.4 Multiair Turbo | 140 KM |
1.4 Multiair Turbo | 170 KM tylko w wersji Quadrifoglio Verde |
Silniki wysokoprężne | |
1.3 16V | 84 KM |
1.3 16V | 90 KM |
1.3 16V | 95 KM |
1.6 | 120 KM |
Podwozie | |
Napęd | Na koła przednie |
Skrzynie biegów | 5 i 6 biegowe manualne, 6 biegowa dwusprzęgłowa TCT |
Zawieszenie | Z przodu niezależne, kolumny resorujące, z tyłu belka skrętna |
Alfa Romeo MiTO — eksploatacja
- Wymiana oleju silnikowego — co 30 tys. km lub co rok
- Wymiana filtra przeciwpyłkowego — co 30 tys. km
- Wymiana filtra powietrza — co 60 tys. km
- Wymiana świec zapłonowych — co 60 tys. km
- Wymiana płynu hamulcowego — co 2 lata
- Wymiana płynu chłodzącego — bez okresowej wymiany
- Wymiana napędu rozrządu — w silnikach benzynowych co 120 tys. km
- Wymiana napędu rozrządu — w turbodieslu 1.6 co 140 tys. km
- Wymiana napędu rozrządu — w silnikach 0.9 Multiair i 1.3 MultiJet łańcuch