Fakty są takie, że „piątki” w cenie do 10 tys. zł często eksploatowano zgodnie z zasadą „urwało się, ale jedzie? Żaden problem”. Co z kolei oznacza, że albo godzisz się z tym i jeździsz, dopóki nie padnie, albo szykujesz parę złotych na tzw. pakiet startowy. Warto, bo seria 5 (E39), gdy tylko jest w dobrym (lub przynajmniej niezłym!) stanie, potrafi dać wiele przyjemności – wygodne fotele, świetny komfort, dobre wyciszenie i porządne materiały (choć często sfatygowane).
Duży kłopot to rdza – kupując E39, dokładnie obejrzyj blachy i podwozie. Polecamy benzynowe silniki M52TU (523i, 528i) oraz M54 (525i, 530i), choć ten drugi lubi wypić sporo oleju i raczej będzie poza budżetem (tak jak i 528i). Diesle 3.0 są udane, ale często zajechane.
Polecane silniki: 2.5, 2.8, 3.0, 3.0d
Plusy
Wysoki komfort i świetne materiały, ponadczasowy design, silniki R6, dużo względnie tanich części.
Minusy
Korozja blach i podwozia, część egzemplarzy nadaje się wyłącznie na śmietnik, problemy z automatami GM.
Dane techniczne | 2.5 (525i) | 3.0 (530i) | 3.0 (530d) |
---|---|---|---|
Silnik – typ, liczba zaworów | benz. R6/24 | benz. R6/24 | t.diesel R6/24 |
Układ rozrządu | DOHC | DOHC | DOHC |
Rodzaj napędu rozrządu | łańcuch | łańcuch | łańcuch |
Pojemność skokowa (cm3) | 2494 | 2979 | 2926 |
Moc maks. (kW/KM/obr./min) | 141/192/6000 | 170/231/5900 | 143/193/4000 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 245/3500 | 300/3500 | 410/1750 |
Prędkość maksymalna (km/h)* | 238 | 250 | 230 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)* | 8,1 | 7,1 | 7,8 |
Spalanie (l/100 km)** | 13,1/7,2/9,4 | 13,1/7,4/9,5 | 9,7/5,6/7,1 |
Nasza ocena: 3+