Fakty są takie, że „piątki” w cenie do 10 tys. zł często eksploatowano zgodnie z zasadą „urwało się, ale jedzie? Żaden problem”. Co z kolei oznacza, że albo godzisz się z tym i jeździsz, dopóki nie padnie, albo szykujesz parę złotych na tzw. pakiet startowy. Warto, bo seria 5 (E39), gdy tylko jest w dobrym (lub przynajmniej niezłym!) stanie, potrafi dać wiele przyjemności – wygodne fotele, świetny komfort, dobre wyciszenie i porządne materiały (choć często sfatygowane).

Duży kłopot to rdza – kupując E39, dokładnie obejrzyj blachy i podwozie. Polecamy benzynowe silniki M52TU (523i, 528i) oraz M54 (525i, 530i), choć ten drugi lubi wypić sporo oleju i raczej będzie poza budżetem (tak jak i 528i). Diesle 3.0 są udane, ale często zajechane.

Polecane silniki: 2.5, 2.8, 3.0, 3.0d

Plusy

Wysoki komfort i świetne materiały, ponadczasowy design, silniki R6, dużo względnie tanich części.

Minusy

Korozja blach i podwozia, część egzemplarzy nadaje się wyłącznie na śmietnik, problemy z automatami GM.

Dane techniczne 2.5 (525i) 3.0 (530i) 3.0 (530d)
Silnik – typ, liczba zaworów benz. R6/24 benz. R6/24 t.diesel R6/24
Układ rozrządu  DOHC DOHC DOHC
Rodzaj napędu rozrządu łańcuch łańcuch łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 2494 2979 2926
Moc maks. (kW/KM/obr./min) 141/192/6000 170/231/5900 143/193/4000
Mak­s. mo­m. ob­r. (Nm/obr./min) 245/3500 300/3500 410/1750
Prędkość maksymalna (km/h)* 238 250 230
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)* 8,1 7,1 7,8
Spalanie (l/100 km)** 13,1/7,2/9,4 13,1/7,4/9,5 9,7/5,6/7,1

Nasza ocena: 3+