- Volkswagen Polo - uwaga na skrzynie DSG
- Volkswagen Polo: nadwozie - Dużo miejsca
- Nadwozia
- Volkswagen Polo - Technika
- Volkswagen Polo - Usterki
- Volkswagen Polo - to nam się podoba:
- Volkswagen Polo - to nam się nie podoba:
- Volkswagen Polo - Silniki
- Volkswagen Polo - materiały eksploatacyjne:
- Volkswagen Polo - interwały międzyprzeglądowe**
- Volkswagen Polo - ceny części (zł)
- Volkswagen Polo - nasza opinia
Kolejne odsłony poszczególnych modeli Volkswagena są do siebie dość mocno podobne. Choć jajowate reflektory Polo IV bez problemów można odróżnić od świateł Polo opisywanej generacji, to jednak tej sylwetki nie pomylicie raczej z żadnym innym modelem. Czy to oznacza stagnację i brak pomysłów w przypadku jednego z liderów segmentu w Europie?
Zdecydowanie nie! Po prostu Volkswagen konsekwentnie stawia na klientów przywiązanych do produktu, a konstrukcyjnie samochód mocno różni się od poprzednika.
Co wskażemy jako wiodące nowości w Polo V? Konstruktorzy postawili m.in. na obniżenie zużycia paliwa. Benzyniaki mają palić o nawet 20 proc. mniej niż w analogicznych wcześniejszych odmianach.
Poprawiono też wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa czynnego oraz przygotowanie karoserii do kolizji. Kolejne nowinki, wcześniej niestosowane w Polo, to np. 7-biegowe „automaty”.
Jest ryzyko czy nie ma?
W ostatnich latach najwięcej kłopotów przysparzają Volkswagenowi niektóre wersje silnikowe. W Polo 5. generacji wprowadzono kilka nowości. Należą do nich z pewnością diesle, w których – uwaga – nie stosuje się już pompowtryskiwaczy.
Wszystkie warianty korzystają z zalet wtrysku common rail, a rozrząd napędza w nich pasek zębaty. Silniki te są niezłym wyborem, o ile tylko stan i przebieg mieszczą się w rozsądnych granicach (ideałem jest zakup egzemplarza z kilkudziesięcioma tysiącami kilometrów na liczniku (koniecznie potwierdzonymi!).
Polecamy odmianę 1.6 TDI z mocą 90 lub 105 KM, która jest już świetnie znana mechanikom i daje sporo frajdy z jazdy. Oczywiście, musicie się liczyć z ryzykiem uszkodzenia wtryskiwaczy lub zatkanym DPF-em (szczególnie w mieście).
Spalanie? Testowaliśmy auto z pakietem „eko” (BlueMotion, czyli elementy dodatkowo obniżające apetyt na paliwo). Według danych producenta Polo powinno się wyrobić w 3,7 l/100 km. Podczas normalnej jazdy testowej uzyskaliśmy średni wynik 4,5 l/100 km, natomiast zastosowanie zasad ekojazdy pozwoliło osiągnąć 3,9 l.
Pojawił się też superoszczędny wariant 1.2 TDI o mocy 75 KM. Na szczególne osiągi – rzecz jasna – nie liczcie, ale wystarczy spojrzeć na tabelę z danymi technicznymi, żeby zrozumieć, co przyciąga nabywców do tej odmiany.
Musicie jednak uważać – zarówno w wersji 1.2, jak i 1.6 Volkswagen ma prowadzić akcję naprawczą, m.in. zmieni oprogramowanie silnika. Jeśli osiągi Polo 1.2 pogorszą się jeszcze bardziej, jazda nie będzie przyjemna.
Po liftingu wszystkie te jednostki (1.2 i 1.6 TDI) wymieniono na 1.4 TDI. Wcześniejszy wariant tego silnika miał złą opinię (problemy z wałem korbowym już po 100-150 tys. km), ten jednak znacząco przekonstruowano i na razie nie słychać o poważnych kłopotach.
Zdecydowaną większość egzemplarzy Polo V napędzają jednak benzyniaki. W wersjach 1.2 (zarówno 3-cylindrowe MPI, jak i 4-cylindrowe TSI – wbrew pozorom to całkowicie odmienne konstrukcje!) wcześniej występowały kłopoty z łańcuchem rozrządu.
Silniki te systematycznie modernizowano (w 2010 r. zmieniono m.in. konstrukcję łańcucha), jednak problemów całkowicie nigdy nie wyeliminowano – faktem jest jednak, że nowsze wersje silników stosowanych w Polo wytrzymują dłużej i można liczyć na to, że kłopoty je ominą.
O ile wolnossącego motoru 1.2 raczej nie polecamy (mało kulturalna praca i aż 17,6 s potrzebne na osiągnięcie „setki” w 60-konnej wersji – wyniki pomiarów), o tyle TSI szkoda, bo podczas jazdy to naprawdę przyzwoita jednostka. Prędkość 100 km/h osiąga już po niespełna 10 s rozpędzania i jest bardzo elastyczna.
Gorąco polecamy za to dobrze znany 85-konny wariant 1.4. To solidny motor, który ma przyzwoitą dynamikę (pomiary: 0-100 km/h w 12,1 s) i dość cicho pracuje. Do 120 km/h we wnętrzu jest naprawdę komfortowo, silnik ten idealnie podkreśla ogólnie dobre wyciszenie kabiny.
Którą jednostkę wybrać pod kątem oszczędności w zużyciu paliwa? Tu ciekawostka: zarówno wolnossące 1.2, 1.2 TSI, jak i motor 1.4 bardzo podobnie palą, średnio – ok. 6,0-6,5 l/100 km.
Pod maską Polo spotkacie jeszcze kilka innych silników. Sporadycznie można się natknąć na wariant 1.6 (wersja z fabrycznym gazem LPG). Stosowano też mocne 1.4 TSI (głównie jako GT i GTI).
Idąc pod prąd downsizingu, odmiana GTI podczas modernizacji w 2014 r. zamiast motoru 1.4 otrzymała 1.8. Absolutną perłą (odpowiednią tylko dla naprawdę zaciętych sportowców) są uliczne odmiany 2.0 WRC. Po liftingu wprowadzono jednostki 1.0, wszystkie wersje (poza GTI) miały też paski rozrządu.
Volkswagen Polo - uwaga na skrzynie DSG
W układzie napędowym Polo najczęściej spotkacie skrzynie manualne 5- lub 6-biegowe. To dobre przekładnie, choć czasem zdarzają się wycieki na przegubach, sporadycznie można też spotkać przypadki uszkodzenia dyferencjałów.
Spokojnie jeżdżącym kierowcom polecamy skrzynie DSG, tyle że po mniej więcej 150 tys. km mogą być one źródłem niemałych wydatków: zużywa się mechatronika sterująca pracą sprzęgła. Naprawa takiej przekładni może spokojnie pochłonąć 5-8 tys. zł i nie zawsze będzie skuteczna.
Podwozie Polo jest świetnie dostrojone i dość trwałe. Poza drobnymi eksploatacyjnymi wymianami (łączniki stabilizatorów itp.) zazwyczaj długo nie wymaga większych napraw. Ale zdarzają się egzemplarze drażniące właścicieli niepokojącymi stukami, trudnymi do zlokalizowania. Czasem za hałasy odpowiadają… źle ułożone przewody od klimatyzacji oraz przewody paliwowe – firma prowadziła akcje naprawcze (ale bez ogłaszania akcji przywoławczych).
Zaletą Polo jest świetnie dopracowane, przyjemne nadwozie. Oczywiście, Volkswagen postawił na prostą stylistykę, ale już chwilę po zajęciu miejsca za kierownicą doskonale można odnaleźć się w kokpicie i bez problemu wszystko obsługiwać.
W bazowych wariantach znajdziecie: 4 airbagi, elektrycznie sterowane przednie szyby, elektrohydrauliczne wspomaganie i dwupłaszczyznową regulację kierownicy. Od wersji Comfortline znacznie lepiej wykończona jest deska rozdzielcza (zastosowano miękkie materiały).
Volkswagen Polo: nadwozie - Dużo miejsca
Obie wersje Polo (dominuje 5-drzwiowa) oferują naprawdę dobrą przestrzeń. Dużo miejsca przewidziano na nogi pasażerów jadących z tyłu (trzy osoby zmieszczą się tam tylko na krótkich trasach). 280-litrowy bagażnik to nie rekord w klasie, ale kufer ma w standardzie podwójną podłogę (równą po złożeniu kanapy) oraz przyjemne wykończenie. Wysoka jest też ładowność.
Nadwozia
Podstawowym nadwoziem w segmencie B jest w Europie hatchback i taki właśnie wariant zaproponował Volkswagen (identyczne wymiary i możliwości przewozowe odmian 3d i 5d; drugie drzwi były po prostu na liście opcji).
W Europie Zachodniej i w Polsce Polo w wersjach sedan oraz kombi zniknęło wraz z trzecią generacją modelu – w sumie trochę szkoda wariantu kombi, bo takie auto nawet mimo niewielkich gabarytów oferuje o wiele wyższą funkcjonalność niż wersje ze ściętym tyłem.
W przypadku Polo V zdecydowano się na wariant sedan – został on zaprezentowany w 2010 r. w Rosji, gdzie był też produkowany i sprzedawany. Pod nazwą „Vento” Polo sedan oferowano w Indiach.
Volkswagen Polo - Technika
W Polo konstruktorzy postawili na poprawę spalania i wzrost bezpieczeństwa. Karoseria ma nie najgorszy współczynnik oporu aerodynamicznego 0,32.
W wyposażeniu znalazły się m.in. reflektory ksenonowe z doświetleniem zakrętów. W podwoziu zastosowano klasyczne kolumny resorujące i dolne wahacze trójkątne z przodu oraz belkę skrętną z tyłu. Przekładnia kierownicza ma elektrohydrauliczne wspomaganie.
W układzie napędowym wyróżniają się 7-biegowa skrzynia dwusprzęgłowa oraz wydajne jednostki, oznaczone TSI (z bezpośrednim wtryskiem i doładowaniem).
Podczas liftingu w 2014 r. znacząco zmodernizowano paletę silników, np. diesle 1.2 i 1.6 zastąpiono 3-cylindrową jednostką 1.4 (ale już z paskiem rozrządu), zadebiutował również litrowy benzyniak. Paski pojawiły się też w silnikach 1.2.
Volkswagen Polo - Usterki
Pod względem trwałości Polo wypada korzystnie. Nie było akcji przywoławczych. Problemy rzadko sprawia korozja (zdarzają się purchle np. na przednich słupkach). Główna wada to niska trwałość łańcuchów rozrządu w jednostkach TSI (zdarzają się też uszkodzenia turbin) oraz 1.2 MPI. Silniki stosowane po liftingu mają paski rozrządu.
Volkswagen Polo - to nam się podoba:
Prosty, rzeczowy kokpit, świetne wyciszenie (do 120 km/h), bardzo dobre prowadzenie na zakrętach, skuteczne hamulce, brak poważniejszych wpadek jakościowych, dobra podaż części.
Volkswagen Polo - to nam się nie podoba:
Kiepskie osiągi większości podstawowych wersji silnikowych, duża podaż zaniedbanych, powypadkowych aut niewartych swojej ceny, możliwe awarie łańcucha rozrządu.
Volkswagen Polo - Silniki
Dane techniczne* | 1.0 MPI | 1.0 MPI | 1.0 TSI | 1.0 TSI |
Lata | od 2014 r. | od 2014 r. | od 2014 r. | od 2014 r. |
Silnik – typ, liczba zaworów | benz. R3/12 | benz. R3/12 | t.k.benz. R3/12 | t.benz. R3/12 |
Rodzaj napędu rozrządu | pasek | pasek | pasek | pasek |
Układ rozrządu | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 999 | 999 | 999 | 999 |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 60/5000-6000 | 75/6200 | 95/5000-5500 | 110/5000-5500 |
Maks. mom. (Nm) przy obr./min | 95/3000-4300 | 95/3000-4300 | 160/1500-3500 | 200/2000-3500 |
Skrzynia biegów | 5M | 5M | 5M, 7DSG | 6M, 7DSG |
Prędkość maksymalna (km/h) | 161 | 173 | 191 | 196 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 15,5 | 14,3 | 10,5 | 9,3 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 6,4/4,2/5,0 | 6,4/4,4/5,1 | 5,0/3,6/4,1 | 5,2/3,8/4,3 |
*dane dla wersji z manualną skrzynią |
Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.
Dane techniczne* | 1.2 | 1.2 | 1.2 TSI | 1.2 TSI | 1.2 TSI | 1.2 TSI |
Lata | 2009-14 | 2009-14 | 2011-14 | od 2014 r. | 2009-14 | od 2014 r. |
Silnik – typ, liczba zaworów | benz. R3/12 | benz. R3/12 | t.benz. R4/8 | t.benz. R4/16 | t.benz. R4/8 | t.benz. R4/16 |
Rodzaj napędu rozrządu | łańcuch | łańcuch | łańcuch | pasek | łańcuch | pasek |
Układ rozrządu | DOHC | DOHC | OHC | DOHC | OHC | DOHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 1198 | 1198 | 1197 | 1197 | 1197 | 1197 |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 60/5200 | 70/5400 | 90/4800 | 90/4400-5400 | 105/5000 | 110/5000 |
Maks. mom. (Nm) przy obr./min | 108/3000 | 112/3000 | 160/1500-3500 | 160/1400-3500 | 175/1550-4100 | 175/1500-4000 |
Skrzynia biegów | 5M | 5M | 5M, 7DSG | 5M, 7DSG | 6M, 7DSG | 6M, 7DSG |
Prędkość maksymalna (km/h) | 157 | 165 | 182 | 184 | 190 | 196 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 16,1 | 14,1 | 10,9 | 10,8 | 9,7 | 9,3 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 7,3/4,5/5,5 | 7,3/4,5/5,5 | 6,5/4,4/5,1 | 6,0/4,0/4,7 | 6,8/4,5/5,3 | 6,1/4,0/4,8 |
*dane dla wersji z manualną skrzynią |
Dane techniczne* | 1.4 | 1.4 GT | 1.4 TSI | 1.4 GTI | 1.8 GTI |
Lata | 2009-14 | 2012-14 | od 2014 r. | 2010-14 | od 2014 r. |
Silnik – typ, liczba zaworów | benz. R4/16 | t.benz. R4/16 | t.benz. R4/16 | t.k.benz. R4/16 | t.benz. R4/16 |
Rodzaj napędu rozrządu | pasek | pasek | pasek | łańcuch | łańcuch |
Układ rozrządu | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 1390 | 1395 | 1395 | 1390 | 1798 |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 85/5000 | 140/5000 | 150/5000-6000 | 180/6200 | 192/6200 |
Maks. mom. (Nm) przy obr./min | 132/3800 | 250/1500-3500 | 250/1500-3500 | 250/2000-4500 | 250/2000-4500 |
Skrzynia biegów | 5M, 7DSG | 6M, 7DSG | 6M, 7DSG | 7DSG | 6M, 7DSG |
Prędkość maksymalna (km/h) | 177 | 210 | 220 | 229 | 236 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 12,1 | 7,9 | 7,8 | 6,9 | 6,7 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 8,0/4,7/5,9 | 5,8/3,9/4,6 | 6,0/4,1/4,8 | 7,5/5,1/5,9 | 7,6/5,1/6,0 |
*dane dla wersji z manualną skrzynią (chyba że w standardzie przewidziano „automat”) |
Dane techniczne* | 1.2 TDI | 1.4 TDI | 1.4 TDI | 1.4 TDI |
Lata | 2009-14 | od 2014 r. | od 2014 r. | od 2014 r. |
Silnik – typ, liczba zaworów | t.diesel R3/12 | t.diesel R3/12 | t.diesel R3/12 | t.diesel R3/12 |
Rodzaj napędu rozrządu | pasek | pasek | pasek | pasek |
Układ rozrządu | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 1199 | 1422 | 1422 | 1422 |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 75/4200 | 75/3000-3750 | 90/3500 | 105/3500-3750 |
Maks. mom. (Nm) przy obr./min | 180/2000 | 210/1500-2000 | 230/1500-2750 | 250/1750-2500 |
Skrzynia biegów | 5M | 5M | 5M, 7DSG | 5M |
Prędkość maksymalna (km/h) | 173 | 173 | 184 | 194 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 13,6 | 12,9 | 10,9 | 9,9 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 4,2/2,8/3,3 | 4,4/3,2/3,6 | 4,0/3,1/3,4 | 3,9/3,2/3,4 |
*dane dla wersji z manualną skrzynią |
Dane techniczne* | 1.6 TDI | 1.6 TDI | 1.6 TDI |
Lata | 2009-10 | 2009-14 | 2009-14 |
Silnik – typ, liczba zaworów | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 |
Rodzaj napędu rozrządu | pasek | pasek | pasek |
Układ rozrządu | DOHC | DOHC | DOHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 1598 | 1598 | 1598 |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 75/4000 | 90/4200 | 105/4400 |
Maks. mom. (Nm) przy obr./min | 195/1500-2000 | 230/1500-2500 | 230/1500-2500 |
Skrzynia biegów | 5M | 5M , 7DSG | 5M |
Prędkość maksymalna (km/h) | 170 | 180 | 190 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 14,0 | 11,5 | 10,4 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 5,1/3,6/4,2 | 5,1/3,6/4,2 | 5,1/3,6/4,2 |
*dane dla wersji z manualną skrzynią |
Volkswagen Polo - materiały eksploatacyjne:
benzynowe* | diesle* | |
Olej silnikowy | 2,8 l, 0W-30 (VW 502.00) | 4,3 l, 5W-30 (VW 507.00) |
Olej w skrzyni manualnej | 2,0 l, 75W Synth., GL-4 | 2,0 l, 75W Synth., GL-4 |
Układ chłodzenia | 5,6 l (na bazie glikolu) | 8,0 l (na bazie glikolu) |
Płyn hamulcowy | 1,2 l, DOT 4 | 1,2 l, DOT 4 |
Napęd rozrządu | łańcuch | pasek |
Volkswagen Polo - interwały międzyprzeglądowe**
Olej silnikowy | co 15 tys. km lub co rok | co 15 tys. km lub co rok |
Filtr przeciwpyłkowy | co 15 tys. km | co 15 tys. km |
Filtr powietrza | co 60 tys. km | co 60 tys. km |
Płyn hamulcowy | po 3 latach, potem co 2 lata | po 3 latach, potem co 2 lata |
Napęd rozrządu | bez okresowej wymiany | co 150-180 tys. km |
*dane dla benzyniaka 1.2/70 KM oraz diesla 1.6 TDI/90 KM z 2010 roku; **możliwy (i często stosowany) również serwis Long Life
Volkswagen Polo - ceny części (zł)
benzynowe* | diesle* | |
Filtr oleju/powietrza | od 25/45 | od 25/58 |
Klocki/tarcze hamulcowe | od 147/300 | od 147/300 |
Amortyzatory przednie/tylne (kpl.) | od 450/330 | od 450/330 |
Rozrząd kompletny (z pompą wody) | – | od 770 |
Łożysko koła przedniego | od 230 | od 230 |
Wahacz przedni kompletny | od 270 | od 270 |
Reflektor/błotnik | od 370/240 | od 370/240 |
*dane dla benzyniaka 1.2/70 KM oraz diesla 1.6 TDI/90 KM z 2010 roku
Volkswagen Polo - nasza opinia
Volkswagen Polo to jeden z ciekawszych maluchów segmentu B. Jest wygodne, świetnie się je prowadzi, niewiele zużywa paliwa. Żeby jednak cieszyć się z zakupu, lepiej omijać podejrzanie tanie egzemplarze – zdarza się przebieg ponad 300 tys. km, mnóstwo aut wystawionych na sprzedaż przyjechało z zachodu Europy po kolizjach.
Lepiej omijać też benzyniaki z łańcuchowym układem rozrządu oraz przekładnie DSG – w ich przypadku ciągle trzeba się liczyć z wystąpieniem dość kosztownych usterek.
Galeria zdjęć
Wersje silnikowe 1.0-2.0 Pomimo niezbyt wyrafinowanego zawieszenia Polo prowadzi się bardzo dobrze – jest wystarczająco wygodne i przewidywalne. Świetnie wypada też skuteczność hamulców.
Tradycyjnie dla Volkswagena: stylistyka deski nie porywa, ale każdy odnajdzie się tu natychmiast. Skrzynie w dużym wyborze, niemal wszystkie wersje w standardzie mają przekładnię manualną, w wielu DSG jest opcjonalne.
Pod względem wygody foteli Polo wypada całkiem przyzwoicie. Na kanapie zaskakująco dużo miejsca, choć nie jest to największe auto w klasie.
280 l pojemności bagażnika to wysoka średnia w segmencie B (po złożeniu kanapy: 952 l). Podobają się materiały wykończeniowe i podwójna podłoga.
Hatchbacki: 3d lub 5d Wymiary (dł./szer./wys.): 3970/1682/1462 mm Rozstaw osi: 2470 mm Masa własna: od 995 kg Pojemność bagażnika: 280-952 l
2009 Debiut: wersje 3d i 5d, szeroka paleta silników, również TSI. 2014 Face lifting – niewielka zmiana wyglądu, nowe silniki.
Silniki 1.2 TSI początkowo miały dwa zawory na cylinder i łańcuch rozrządu. Prosta budowa podwozia: z przodu kolumny, z tyu belka skrętna.
Test długodystansowy: Polo 1.2 TSI przejechaliśmy 100 tys. km. W trakcie kilkakrotnie trzeba było odwiedzić serwis z powodu kun (brak osłony pod silnikiem) oraz hałasowania przewodów klimy i paliwowych. Podczas rozbiórki rzuciły się w oczy niedbale zamocowana mata wygłuszająca i skorodowany tłumik. Jednostki TSI są znane z zamiłowania do nadmiernego spalania oleju silnikowego, ale dotyczy to głównie odmian 1.8 i 2.0, a te praktycznie w Polo nie występują (1.8 – w GTI po liftingu).
Nieszczelne reflektory to niezbyt istotny kłopot, choć taki zbiór owadów (p. zdjęcie) do estetycznych z pewnością nie należy. Silniki TDI również nie sprawiają wielu kłopotów, typowym jest z pewnością niewłaściwe działanie filtra cząstek stałych – lepiej nie lekceważyć objawów zatkania, bo to z reguły kończy się wypalaniem serwisowym za kilkaset złotych. Do 100 tys. km nie powinno dziać się wiele więcej. Druga „stówa” często przynosi problemy z wtryskiwaczami.
Cross Polo udaje terenówkę, ale żadna z wersji nie ma napędu 4x4.