Dwa elementy zaważyły na tym, że trzecia odsłona Fiata Pandy nie zdobyła popularności w Polsce. Fiat przesadził z ceną, bo np. w 2012 r. różnica między oferowanymi równolegle 2. i 3. generacją wynosiła aż 6000 zł. Jakby tego było mało, o klasę większy Fiat Grande Punto kosztował raptem o 500 zł więcej od Pandy III, która w podstawowej wersji nie miała nawet klimatyzacji.
Istotna okazała się też informacja, że Fiat Panda nie jest już produkowana w Polsce, tylko we Włoszech. Czy to wpłynęło na jakość modelu?
Zdaniem pracowników ASO Euromobil z Warszawy – nie, bo Panda 3. generacji w dużej mierze bazuje na poprzednim modelu oraz na lifestylowej „pięćsetce”, a niektóre elementy nawet w niej ulepszono. Nie słychać już np. o pękaniu obudowy alternatora, poprawiono też wytrzymałość zawieszenia.
Fiat Panda - bez większych problemów
Jedyny kłopot z podwoziem, o którym słyszeliśmy, to niska trwałość tylnych amortyzatorów w autach z początku produkcji. Fiat zastosował też inny układ hamulcowy i początkowo wymiany tarcz i klocków były dość kosztowne (brakowało zamienników), ale dzisiaj nie jest to już problemem.
W Pandzie III rzadziej słychać też o jednej z najdroższych awarii małych modeli Fiata, dotyczącej elektrycznego wspomagania kierownicy (część w ASO za ok. 5000 zł, ale można znaleźć elementy używane za połowę tej ceny).
Natomiast jakość powłoki lakierniczej nie jest najlepsza. Zdarzają się odpryski na progach od kamieni – producent oferował naklejki ochronne jako wyposażenie opcjonalne i warto je zastosować. Dobrze wypada wnętrze: sporo miejsca jak na malucha, a wykończenie nieźle znosi próbę czasu. Relatywnie często przepala się podświetlenie panelu nawiewów.
Zastrzeżenia mamy też do interwału wymiany oleju: w benzyniakach co 30 tys. km, w dieslu co 35 tys. km. Są stanowczo zbyt długie (w zeszłym roku skrócono je odpowiednio do 15 i 20 tys. km).
Jedyny oferowany silnik Diesla – 1.3 JTD/75 lub 95 KM – spala sporo oleju i nie lubi długich przerw między wymianami. Słyszeliśmy o przypadkach rozciągnięcia łańcucha rozrządu (naprawa w ASO: ok. 2500 zł), a nawet zatarcia (gdy właściciel nie kontrolował stanu oleju).
Motor ten (produkowany w Polsce) ma też problemy z turbinami. Najczęściej jednak pod maską Pandy spotkacie sprawdzony silnik 1.2 8V/69 KM. Jego osiągi są słabe, za to trwałość – więcej niż zadowalająca. Wśród znanych awarii wymienia się problemy z termostatem (nie dogrzewa; akcja serwisowa) oraz przepustnicą. Kłopoty sprawia również fabryczna instalacja LPG włoskiej firmy Tartarini (nierówna praca, gaśnięcie, wypadające zapłony itp.).
Radzimy też skrócić interwał wymiany paska rozrządu ze 120 do 80 tys. km. Na rynku występuje również Panda III z nowoczesnym silnikiem 0.9 R2 Twinair/78 lub 85 KM, w którym psują się układ sterujący zaworami ssącymi i turbosprężarki. Także dynamika i kultura pracy tej jednostki nie zachwycają.
Fiat Panda III - ceny części*
Filtr oleju | od 21 zł |
Filtr powietrza | od 36 zł |
Klocki hamulcowe (przód) | od 180 zł |
Tarcze hamulcowe (przód) | od 225 zł |
Sprzęgło kompletne | od 570 zł |
Zestaw rozrządu z pompą cieczy | od 300 zł |
Amortyzator (tył) | od 140 zł |
Reflektor | od 450 zł |
*ceny dotyczą zamienników o niezłej jakości do Fiata Pandy 1.2 8V z 2012 r.
Fiat Panda III - serwis*
Olej silnikowy | co 30 tys. km |
Filtr powietrza | co 60 tys. km |
Filtr przeciwpyłkowy | co 30 tys. km |
Filtr paliwa | co 60 tys. km |
Płyn hamulcowy | co 2 lata |
Płyn chłodzący | co 10 lat |
Olej w skrzyni biegów | bez okres. wymiany |
Napęd rozrządu** | co 120 tys. km |
*dane przeglądowe dla Fiata Pandy 1.2 8V z 2012 r., interwał dla diesla według producenta to 35 tys. km; **mechanicy zalecają skrócić interwał do ok. 80 tys. km.
Fiat Panda III - dane techniczne
1.2 | 1.3 JTD | |
Silnik – typ/cyl./zawory | benz. R4/8 | t.diesel R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1242 | 1248 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 51/69/5500 | 69/95/3750 |
Maks. mom. (Nm/obr./min) | 102/3000 | 200/1500 |
Skrzynia biegów | 5 man. | 5 man. |
Napęd | przedni | przedni lub 4x4 |
Masa wł./ładowność (kg) | od 940/500 | |
Wym. (dł./szer./wys.; mm) | 3653/1643/1551 | |
Rozstaw osi (mm) | 2300 | |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 12,9 | 11 |
Prędkość maks. (km/h) | 160 | 182 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 6,7/4,3/5,2 | 4,3/3,2/3,6 |
Fiat Panda III - naszym zdaniem
Dobre miejskie auto
Panda mimo przeniesienia jej produkcji z Polski do Włoch ma dobrą trwałość, choć do ideału trochę brakuje. Producent przesadził z długością interwałów olejowych, co zwiększa ryzyko awarii diesla. Silnik 0.9 R2 jest skomplikowany i bywa zawodny. Najlepszy wybór to 1.2 8V.
Galeria zdjęć
Podobnie jak w 2. generacji Pandy, także i w 3. dostępne było tylko pięciodrzwiowe nadwozie typu hatchback.
Design i wykończenie kabiny nie są złe. Podobnie jak w poprzedniczce, wysoko umieszczony lewarek skrzyni biegów.
Fotele mogłyby być nieco lepiej wyprofilowane. Niestety, jasna tapicerka łatwo się brudzi. Z tyłu posadzicie raczej tylko dorastające dzieci, bo miejsca jest tu nie za dużo.
Bagażnik ma pojemność 225-870 l. To wynik w środku stawki pojazdów segmentu A.
Silnik 1.2 to „konstrukcyjne średniowiecze”, ale dzięki temu nie ma z nim dużych problemów.
W teście zderzeniowym Euro NCAP przyznało Pandzie w 2011 r. cztery gwiazdki.
Wycieki z wybieraka skrzyni biegów Typowa awaria, spotykana nie tylko w tym modelu Fiata (miała ją też Panda II). Uszczelniacz kosztuje kilka złotych, robocizna – od 250 do 300 zł.
Ogranicznik drzwi Kolejny powtarzalny problem Pandy, którego usunięcie nie jest drogie. Uszkodzony ogranicznik przednich drzwi kosztuje kilkadziesiąt złotych. Awarie zamka klapy bagażnika Zamek klapy bagażnika (otwierany kluczykiem) był objęty akcją serwisową, więc gdy się zepsuje, warto udać się na darmową naprawę do ASO.
Powierzchowna korozja Nadwozie i podwozie Pandy należycie zabezpieczono antykorozyjnie, rdzawy nalot pojawia się jedynie na elementach wydechu i niektórych śrubach.
Tylne amortyzatory Mimo takiego samego zawieszenia, jak w Pandzie II, na początku produkcji zdarzyła się partia Pand III z amortyzatorami o niskiej trwałości. Nietrwałe linki „ręcznego” Po okolo 5 latach eksploatacji pojawia się korozja wewnątrz linek hamulca ręcznego. Linka w ASO kosztuje 100 zł (trzeba jeszcze doliczyć wymianę).
Fiat Panda III - to nam się podoba: niezła wytrzymałość, przyzwoite wykończenie wnętrza, atrakcyjne koszty utrzymania popularnej wersji 1.2 8V, niskie ceny części zamiennych, przyjemny design. Fiat Panda III - to nam się nie podoba: wciąż dość wysokie ceny zakupu, słabe osiągi popularnej wersji 1.2 8V, drogie awarie 1.3 JTD oraz 0.9 Twinair, wiele egzemplarzy bez klimatyzacji.
Skoda Citigo (od 2011 r.) Obszerna kabina i spory bagażnik, ale tylko jeden silnik 1.0 R3. Cena: od 19 000 zł. Hyundai i10 (2007-13) Występuje tylko w wersji 5d. Za ok. 20 000 zł da się kupić auto z końca produkcji z silnikiem 1.1/69 KM.