Popularność Forda S-Maxa na rynku wtórnym nie dziwi. Ford stworzył bowiem auto, które ma wiele zalet. Dzięki zastosowaniu płyty podłogowej z Mondeo uzyskano świetne właściwości jezdne i niskie koszty napraw, bo zawieszenie jest współzamienne z Fordem klasy średniej.

Na płycie umieszczono obszerne jednobryłowe nadwozie, w którym zwykle znajdziecie 5 miejsc (7-osobowe wersje stanowią mniejszość; za ok. 2,5-3 tys. zł można przerobić Forda S-Maxa, wystarczy montaż używanej kanapy 3. rzędu).

2.0 TDCi daje radę w S-Maxie

Na rynku dominują S-Maxy z udanym silnikiem PSA 2.0 TDCi (zwykle 140-konny) – ceny zaczynają się od ok. 25 tys. zł. Silnik 1.8 TDCi (100, 115 i 125 KM) jest mniej popularny i częściej się psuje. Diesel 1.6/115 KM nie pasuje do gabarytów, a rzadko spotykana odmiana 2.2 TDCi/175 lub 200 KM ma drogie części.

Ford S-Max: na te podzespoły trzeba zwrócić uwagę

Jak usłyszeliśmy w nieautoryzowanym warszawskim warsztacie Solid Garage, Ford S-Max to bardzo udany model, ale ma kilka newralgicznych punktów. Jednym z nich jest elektrohydrauliczne serwo. Dość często S-Max ma problemy z klimatyzacją (zwykle odpowiada za nie niedziałający wentylator chłodnicy, czasem psuje się skraplacz).

Przeciera się wiązka elektryczna panelu klimatyzacji. Tak jak niemal w większości nowoczesnych Fordów, wrażliwa na wpływ czynników atmosferycznych jest instalacja elektryczna (np. zaśniedziałe styki powodują błędne działanie czujników parkowania).

W wersji z silnikiem 2.0 TDCi (115, 130, 140 lub 163 KM) występują co prawda problemy z EGR-em i filtrem cząstek stałych (w Polsce seryjny od 2009 r.), ale nie są one nagminne, a do tego niemal wszystkie współczesne diesle borykają się z nimi.

Mechanicy uczulają także na błędy związane z działaniem turbosprężarki (co ciekawe, oprócz kontrolki silnika świeci się wtedy też ta od ESP), które mogą się wiązać z nieprawidłowym działaniem zaworu sterującego (koszt: ok. 200 zł) lub czujnika położenia zmiennej geometrii (za ok. 100 zł), a często są błędnie interpretowane i niepotrzebnie regeneruje się turbinę.

Jest też coś dla fanów tuningu, bo popularny silnik 2.0 TDCi/140 KM ma wgraną mapę na 163 KM i rozgarnięty elektronik może ją łatwo uruchomić (nie ma bowiem żadnych różnic w budowie tych dwóch wersji mocowych). W takim wypadku trzeba się liczyć ze zwiększonym spalaniem (zamiast 7 l/100 km Ford konsumuje ok. 8 l oleju napędowego).

Kupując Forda S-Maxa, warto skontrolować podwozie: luzy pojawiają się w tylnym zawieszeniu, skrzypią łozyska PacPhersonów. W przekładni kierowniczej luzy mogą pojawić się już nawet po 100 tys. km (najpierw łapią je drążki kierownicze). Jak pokazuje praktyka nieautoryzowanych warsztatów, często da się je zlikwidować bez konieczności regeneracji maglownicy. Koszt takiej operacji to od 200 do 250 zł, za regenerację przekładni trzeba zaś zapłacić ok. 1,1 tys. zł.

Plusem Forda S-Maxa jest bardzo dobry dostęp do tanich części. Mechanicy zwracają uwagę też na to, że w używanym Fordzie łatwo da się aktywować dodatkowe wyposażenie, i tak np. w aucie bez tempomatu można za ok. 500 zł dokupić dźwignię i uruchomić tę funkcję.

Ford S-Max - to nam się podoba:

Atrakcyjna cena zakupu, dobra wytrzymałość konstrukcji, udany diesel 2.0 TDCi, dobre wyposażenie, niskie ceny części zamiennych, łatwa odsprzedaż.

Ford S-Max - to nam się nie podoba:

Niewielka podaż aut 7-osobowych, dużo wyeksploatowanych egzemplarzy z importu, sporo aut po wypadkach, przeciętne wykonanie wnętrza.

Ford S-Max - Eksploatacja: koszty, serwis, dane techniczne

Ford S-Max - ceny części*

Filtr powietrza od 40 zł
Filtr oleju od 37 zł
Klocki hamul. (przód) od 150 zł
Tarcze hamul. (przód) od 460 zł
Sprzęgło (kpl.)** od 930 zł
Łożysko koła (przód) od 350 zł
Amortyzatory (przód) od 560 zł
Reflektor od 450 zł

*ceny dotyczą zamienników o niezłej jakości do Forda S-Maxa 2.0 TDCi/140 KM; **cena bez koła dwumasowego; koszt „dwumasu”: około 1800 zł

Ford S-Max - serwis

Olej silnikowy co 20 tys. km
Filtr powietrza co 40 tys. km
Filtr przeciwpyłkowy co 40 tys. km
Płyn hamulcowy co 2 lata
Płyn chłodzący co 240 tys. km/5 lat
Świece zapłonowe co 60 tys. km
Olej w przekładni bez okres. wymiany
Napęd rozrządu** 180-240 tys. km

*dla silnika 1.6 TDCi co 180 tys. km lub co 10 lat, dla 1.8 i 2.0 TDCi – co 200 tys. km lub co 10 lat, dla 2.2 TDCi – co 240 tys. km lub co 10 lat

Ford S-Max - dane techniczne

1.8 TDCi 2.0 TDCi
Silnik – typ/cyl./zawory t.diesel/R4/16 t.diesel/R4/16
Pojemność skokowa (cm3) 1753 1997
Moc maks. (KM/obr./min) 125/3850 140/3750
Maks. mom. (Nm/obr./min) 320/2000 320/1750
Skrzynia biegów man. 5 man. 6/aut. 6
Napęd przedni
Masa wł./ładowność (kg) od 1743/762
Rozstaw osi (mm) 2850
Wym. (dł./szer./wys.; mm) 4770/1885/1660
Przysp. 0-100 km/h (s) 11,6 10,6
Prędkość maks. (km/h) 187 193
Spalanie (wg EU; l/100 km) 7,8/5,1/6,2 7,2/4,9/5,7

Ford S-Max - naszym zdaniem

Ten van idealnie trafia w potrzeby głowy rodziny, bo daje dużą satysfakcję z jazdy, a przy tym jest całkiem użyteczny. Ceny najtańszych egzemplarzy nie są już wygórowane. Problemy popularnej 140-konnej wersji są doskonale znane mechanikom i coraz częściej da się je usunąć za w miarę niewygórowane pieniądze.