Twingo I miało na tyle charakterystyczny kształt, że chyba każdy, kto choć trochę interesuje się motoryzacją, doskonale wie, jak ono wygląda.
Projektując następcę, Renault częściowo zmieniło koncepcję tego modelu – mimo zamiłowania do odważnej stylistyki stworzono estetyczne auto, zupełnie pozbawione indywidualnych cech. Kojarzą je głównie miłośnicy francuskich pojazdów i osoby, które zetknęły się z nim przez przypadek.
Twingo II jest niezbyt drogie w zakupie i utrzymaniu
Jeśli jednak szukacie auta segmentu A, koniecznie przyjrzyjcie się francuskiemu maluchowi. W porównaniu z bezpośrednią konkurencją ma on naprawdę wiele zalet, a do tego często zaskakuje korzystną ceną.
Zacznijmy od cechy, którą większość kupujących uznaje za wadę: przewidziano tylko 3-drzwiową karoserię. To ułatwienie np. dla wysokich osób (nie trzeba siedzieć na wysokości środkowego słupka, pomagają duże drzwi), tyle że ciężko zajmuje się miejsca z tyłu.
W kokpicie Twingo rzuca się w oczy nietypowa deska rozdzielcza – wskaźniki trafiły na środek. Plastik nie jest zbyt wyrafinowany, ale na szczęście trzaski nie dają się mocno we znaki.
Za to na duże pochwały zasługuje ilość miejsca – z tyłu Twingo porównamy bardziej z segmentem B lub nawet… C! Szczególnie wygodnie podróżuje się na osobnych przesuwanych fotelach. Bagażnik? Nie jest szczególnie duży, ale też nie odstaje od średniej w tym segmencie.
Jeśli chodzi o układ napędowy, to wybór jest niezły – silnik 1.2 (właściwie 1.1, bo pojemność wynosi 1149 ccm) występuje w trzech wersjach. Podstawowa ma 68 KM (8 zaworów) i okazuje się ospała, za miasto w ogóle się nie nadaje. Odmiana 16V (75 lub 76 KM) to najlepszy wybór, gdyż jest prosta, ale zapewnia o wiele lepszą dynamikę. Czasem spotkać też można wersję turbo (100 KM). Co ciekawe, motory najsłabszy i najmocniejszy palą podobnie (średnio 6,5 l/100 km), zaś polecany pośredni wariant – około 6 l.
Oferowano też benzyniaka 1.6 (wersja RS) oraz diesle 1.5 dCi (być może ze względu na niższą masę i mniejsze obciążenia nie słychać o uszkodzeniach panewek w Twingo).
O opinię na temat Twingo II poprosiliśmy ekspertów z podwarszawskiej firmy Reno Max. Dowiedzieliśmy się, że kłopoty mogą pojawić się tylko w sporadycznych przypadkach – niezbyt duża popularność modelu na rynku wtórnym powoduje, że nie wszystkie elementy są dostępne jako zamienniki.
Większość części (zawieszenia, silnika) okazuje się jednak współzamienna z Clio, Kangoo itp. Nie kosztują dużo, a wybór jest ogromny.
Renault Twingo - Nasz ekspert radzi, na te podzespoły trzeba zwrócić uwagę.
Benzynowy silnik to bezpieczny wybór – wycieki oleju do kolektora da się tanio usunąć, nawet jeśli trzeba sprawdzić oprogramowanie (jeżeli silnik długo pracował z olejem, komputer próbował się do niego dostosować).
W wersjach 16V czasem dochodzi do pęknięcia sprężyny zaworowej (to jednak rzadkość, uwzględniając liczebność silników). W koszty wpędzić może uszkodzona hydraulika zautomatyzowanej skrzyni (nieszczelności wewnętrzne) – brak części zamiennych, cały moduł kosztuje ok. 7000 zł.
Czasem strajkuje silniczek wycieraczek. W regularnie serwisowanych autach większe koszty czekają przy przebiegu 120 tys. km (wymiana napędu rozrządu i pasków akcesoryjnych, płynów, świec itp.) – w ASO nawet po rabacie będzie to około 2000 zł.
Renault Twingo - Ceny części | |
Filtr oleju | od 19 zł |
Filtr powietrza | od 45 zł |
Klocki hamul. (przód) | od 75 zł |
Tarcze hamul. (przód) | od 200 zł |
Rozrząd (kpl. z pompą) | od 470 zł |
Amortyz. (kpl.; przód) | od 460 zł |
Reflektor | od 330 zł |
Błotnik przedni | od 130 zł |
Ceny dotyczą nieoryginalnych części do Twingo 1.2 16V/76 KM z 2008 r. dostępnych u niezależnych sprzedawców oraz w internecie.
Serwis | |
Olej silnikowy | co 30 tys. km/rok |
Filtr powietrza | co 60 tys. km/4 lata |
Świece zapłonowe | co 60 tys. km |
Płyn hamulcowy | co 120 tys. km/4 lata |
Płyn chłodzący | co 120 tys. km/4 lata |
Olej w skrzyni | bez wymiany |
Filtr przeciwpyłkowy | co 30 tys. km/rok |
Napęd rozrządu | co 120 tys. km/6 lat |
Szczegółowy plan przeglądów Renault określa na podstawie numeru VIN – powyższe dane dla egzemplarza z silnikiem 1.2 16V z 2008 r. (czasem wymagane co 20 tys. km).
Renault Twingo - Dane techniczne | |
Silnik – typ/cylindry/zawory | benz./R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1149 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 76/5500 |
Maks. moment (Nm/obr./min) | 107/4250 |
Skrzynia biegów/napęd | man. 5 (lub aut. 5)/przedni |
Pojemność bagażnika (l) | 165-960 |
Masa własna/ładowność (kg) | od 955/415 |
Rozstaw osi (mm) | 2370 |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 3600/1654/1470 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 12,0 (13,6) |
Prędkość maksymalna (km/h) | 170 (173) |
Zużycie paliwa (EU; l/100 km) | 7,5/4,7/5,7 (7,0/4,7/5,5) |
Renault Twingo - nasza ocena
Benzynowe Twingo to bezpieczny wybór Opisywana generacja Twingo jest mniej wyrazista stylistycznie niż pierwsza, ale nie można odmówić jej funkcjonalności. Trwałość też okazuje się przyzwoita.
Galeria zdjęć
Lata produkcji: 2007-14 Polecana wersja: 1.2 16V Cena: od 9900 zł Twingo ma dobrze dobrane nastawy podwozia. Auto zapewnia komfort, pewnie się je prowadzi.
Nietypowe rozmieszczenie wskaźników. W oczy rzucają się spore płaszczyzny z tworzyw sztucznych.
Miejsca w kabinie jest nadspodziewanie dużo, również z tyłu. Suwane fotele były na liście opcji.
Bagażnik jest niewielki (165 l), w wersji z przesuwanymi fotelami staje się bardziej funkcjonalny.
Cyfrowy prędkościomierz znalazł się na środku, przed kierowcą przewidziano miejsce na obrotomierz.
Kolejny element podnoszący funkcjonalność niewielkiego wnętrza – składane oparcie fotela.
Rozbite w 2007 r. Twingo 1.2 zdobyło 4 gwiazdki – to dobry wynik jak na tak małe gabaryty auta.
1) Silnik 1.2 16V - uszkodzona uszczelka kolektora sprawia, że do dolotu dostaje się olej, co prowadzi do zakłóceń w pracy jednostki. Naprawa kosztuje około 300 zł. 2) Układ hamulcowy - łatwo kupicie zamienniki elementów układu hamulcowego. Korozja pojawiała się na częściach z początku produkcji, szczególnie w przypadku dłuższych postojów. 3) Sworznie, silentblocki - żywotność poszczególnych elementów podwozia jest zadowalająca. Wymiana części okazuje się bardzo tania. 4) Korozja - nadwozie jest wolne od rdzy. Czasem pojawia się ona np. na tłumiku końcowym, ale nie jest to nagminny kłopot.