Auto Świat Używane Co warto kupić Niepozorne, ale warte uwagi: używane Renault Twingo II

Niepozorne, ale warte uwagi: używane Renault Twingo II

Autor Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak

Renault Twingo II ma prosty silnik i funkcjonalną, mało wyróżniającą się karoserię. Trwałość – na przyzwoitym poziomie.

oteierajaceAuto Bild

Twingo I miało na tyle charakterystyczny kształt, że chyba każdy, kto choć trochę interesuje się motoryzacją, doskonale wie, jak ono wygląda.

Projektując następcę, Renault częściowo zmieniło koncepcję tego modelu – mimo zamiłowania do odważnej stylistyki stworzono estetyczne auto, zupełnie pozbawione indywidualnych cech. Kojarzą je głównie miłośnicy francuskich pojazdów i osoby, które zetknęły się z nim przez przypadek.

Twingo II jest niezbyt drogie w zakupie i utrzymaniu

Jeśli jednak szukacie auta segmentu A, koniecznie przyjrzyjcie się francuskiemu maluchowi. W porównaniu z bezpośrednią konkurencją ma on naprawdę wiele zalet, a do tego często zaskakuje korzystną ceną.

Zacznijmy od cechy, którą większość kupujących uznaje za wadę: przewidziano tylko 3-drzwiową karoserię. To ułatwienie np. dla wysokich osób (nie trzeba siedzieć na wysokości środkowego słupka, pomagają duże drzwi), tyle że ciężko zajmuje się miejsca z tyłu.

W kokpicie Twingo rzuca się w oczy nietypowa deska rozdzielcza – wskaźniki trafiły na środek. Plastik nie jest zbyt wyrafinowany, ale na szczęście trzaski nie dają się mocno we znaki.

Za to na duże pochwały zasługuje ilość miejsca – z tyłu Twingo porównamy bardziej z segmentem B lub nawet… C! Szczególnie wygodnie podróżuje się na osobnych przesuwanych fotelach. Bagażnik? Nie jest szczególnie duży, ale też nie odstaje od średniej w tym segmencie.

Jeśli chodzi o układ napędowy, to wybór jest niezły – silnik 1.2 (właściwie 1.1, bo pojemność wynosi 1149 ccm) występuje w trzech wersjach. Podstawowa ma 68 KM (8 zaworów) i okazuje się ospała, za miasto w ogóle się nie nadaje. Odmiana 16V (75 lub 76 KM) to najlepszy wybór, gdyż jest prosta, ale zapewnia o wiele lepszą dynamikę. Czasem spotkać też można wersję turbo (100 KM). Co ciekawe, motory najsłabszy i najmocniejszy palą podobnie (średnio 6,5 l/100 km), zaś polecany pośredni wariant – około 6 l.

Oferowano też benzyniaka 1.6 (wersja RS) oraz diesle 1.5 dCi (być może ze względu na niższą masę i mniejsze obciążenia nie słychać o uszkodzeniach panewek w Twingo).

O opinię na temat Twingo II poprosiliśmy ekspertów z podwarszawskiej firmy Reno Max. Dowiedzieliśmy się, że kłopoty mogą pojawić się tylko w sporadycznych przypadkach – niezbyt duża popularność modelu na rynku wtórnym powoduje, że nie wszystkie elementy są dostępne jako zamienniki.

Większość części (zawieszenia, silnika) okazuje się jednak współzamienna z Clio, Kangoo itp. Nie kosztują dużo, a wybór jest ogromny.

Renault Twingo - Nasz ekspert radzi, na te podzespoły trzeba zwrócić uwagę.

Benzynowy silnik to bezpieczny wybór – wycieki oleju do kolektora da się tanio usunąć, nawet jeśli trzeba sprawdzić oprogramowanie (jeżeli silnik długo pracował z olejem, komputer próbował się do niego dostosować).

W wersjach 16V czasem dochodzi do pęknięcia sprężyny zaworowej (to jednak rzadkość, uwzględniając liczebność silników). W koszty wpędzić może uszkodzona hydraulika zautomatyzowanej skrzyni (nieszczelności wewnętrzne) – brak części zamiennych, cały moduł kosztuje ok. 7000 zł.

Czasem strajkuje silniczek wycieraczek. W regularnie serwisowanych autach większe koszty czekają przy przebiegu 120 tys. km (wymiana napędu rozrządu i pasków akcesoryjnych, płynów, świec itp.) – w ASO nawet po rabacie będzie to około 2000 zł.

Renault Twingo - Ceny części
Filtr oleju od 19 zł
Filtr powietrza od 45 zł
Klocki hamul. (przód) od 75 zł
Tarcze hamul. (przód) od 200 zł
Rozrząd (kpl. z pompą) od 470 zł
Amortyz. (kpl.; przód)  od 460 zł
Reflektor od 330 zł
Błotnik przedni od 130 zł

Ceny dotyczą nieoryginalnych części do Twingo 1.2 16V/76 KM z 2008 r. dostępnych u niezależnych sprzedawców oraz w internecie.

Serwis 
Olej silnikowy co 30 tys. km/rok
Filtr powietrza  co 60 tys. km/4 lata
Świece zapłonowe co 60 tys. km
Płyn hamulcowy co 120 tys. km/4 lata
Płyn chłodzący co 120 tys. km/4 lata
Olej w skrzyni bez wymiany
Filtr przeciwpyłkowy co 30 tys. km/rok
Napęd rozrządu co 120 tys. km/6 lat

Szczegółowy plan przeglądów Renault określa na podstawie numeru VIN – powyższe dane dla egzemplarza z silnikiem 1.2 16V z 2008 r. (czasem wymagane co 20 tys. km).

Renault Twingo - Dane techniczne
Silnik – typ/cylindry/zawory benz./R4/16
Pojemność skokowa (cm3) 1149
Moc maks. (KM/obr./min) 76/5500
Maks. moment (Nm/obr./min) 107/4250
Skrzynia biegów/napęd man. 5 (lub aut. 5)/przedni
Pojemność bagażnika (l) 165-960
Masa własna/ładowność (kg) od 955/415
Rozstaw osi (mm) 2370
Wymiary (dł./szer./wys.) 3600/1654/1470
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 12,0 (13,6)
Prędkość maksymalna (km/h) 170 (173)
Zużycie paliwa (EU; l/100 km) 7,5/4,7/5,7 (7,0/4,7/5,5)

Renault Twingo - nasza ocena

Benzynowe Twingo to bezpieczny wybór Opisywana generacja Twingo jest mniej wyrazista stylistycznie niż pierwsza, ale nie można odmówić jej funkcjonalności. Trwałość też okazuje się przyzwoita.

Autor Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków