Jednak mimo tych wszystkich wad Opel Vectra B nie jest modelem, który jednoznacznie spisalibyśmy na straty. Przede wszystkim dlatego, że w dość dużej ofercie rynkowej wciąż można znaleźć egzemplarze warte zainteresowania. Oczywiście, trzeba odrzucić pojazdy za 3-4 tys. zł, ponieważ za dobrą Vectrę trzeba zapłacić 7-9 tys. zł. Za tyle można kupić poprawione przez producenta auto wyprodukowane po liftingu z 1999 r., które przy okazji będzie miało bardzo dobre wyposażenie (w 75 proc.: klimatyzacja i 4 airbagi).
Opel Vectra B - bezpieczne silniki benzynowe
Większość Opli ma pod maską silniki benzynowe, zwykle nie ma różnic cenowych między wersjami, bardziej ceniony jest stan konkretnego auta. Jeżeli prześledzi się koszt zakupu części do popularnych 16-zaworowych odmian 1.6 i 1.8, również nie zauważycie dużych różnic (dodamy, że niezłe zamienniki do Vectry kupicie bardzo tanio). Pod względem osiągów też jest podobnie, owszem, motor 1.8 w polecanej 125-konnej wersji przyspiesza nieco lepiej niż 1.6/101 KM, ale za to pali nieco więcej benzyny.
Silniki Opla są znane z zamiłowania do spalania dużej ilości oleju silnikowego. Wada ta występuje zarówno w motorze 1.6 16V, jak i 1.8 16V. Dodamy, że w 1999 r. producent nieco poprawił te jednostki, ale problem nie zniknął. W przypadku Opla Vectry B z końca produkcji bezpieczniejszą opcją wydaje się silnik 1.8 o oznaczeniu Z18XE (ma też większą moc – 125 zamiast 116 KM), a dzięki hydraulice zaworowej dobrze spisuje się na LPG. Jeśli jednak problem z uszczelniaczami zaworowymi wystąpi, przygotujcie 2-2,5 tys. zł na remont silnika (da się to zrobić taniej, ale nie polecamy takiego rozwiązania).
Opel Vectra B - lepiej naprawiać za wczasu
Typową awarią obu wersji silnikowych Opla Vectry B jest zabrudzona przepustnica (koszt używanej to 200-300 zł). Radzimy zwrócić uwagę na ten element (objawy to m.in. falowanie obrotów), bo źle działająca przepustnica może doprowadzić do spalenia sterownika silnika (koszt regenerowanego jest niemały i zaczyna się od 1,8 tys. zł, a nowa część potrafi kosztować nawet 3 tys. zł).
Jednostka o większej pojemności ma jeszcze jedną przewagę – nie występował problem ze strzępiącymi się paskami rozrządu (nawet dziś, mimo wprowadzenia zmodyfikowanych części, mechanicy radzą wymieniać napęd rozrządu co 80-90 tys. km). Jeśli chodzi o ogólne problemy dotyczące samego auta, to przed zakupem sprawdźcie, czy wszystkie urządzenia elektroniczne działają prawidłowo. Warto skontrolować też stan układu chłodzenia (wycieki) i zawieszenie (przede wszystkim wielowahaczowe tylne). Koniecznie zajrzyjcie pod podwozie i oceńcie, czy auto nie jest skorodowane. Dodamy, że prawie wszystkie naprawy w Vectrze są bardzo tanie.
Opel Vectra B - ceny części*
Filtr powietrza | od 26 zł |
Filtr oleju | od 9 zł |
Klocki hamulcowe (przód) | od 55 zł |
Tarcze hamulcowe (przód) | od 180 zł |
Sprzęgło (komplet) | od 510 zł |
Rozrząd (pasek, rolka, pompa wody) | od 260 zł |
Sworzeń wahacza | od 36 zł |
Reflektor | od 150 zł |
*ceny dotyczą zamienników o niezłej jakości do Opla Vectry B 1.6 16V |
Opel Vectra B - serwis*
Olej silnikowy** | co 15 tys. km |
Filtr powietrza | co 60 tys. km |
Filtr przeciwpyłkowy | co 30 tys. km |
Płyn hamulcowy | co 2 lata |
Płyn chłodzący | co 150 tys. km |
Świece zapłonowe | co 50-60 tys. km |
Olej w „automacie” | co 60 tys. km |
Pasek rozrządu*** | co 90 tys. km |
*dane przeglądowe dla Opla Vectry B 1.6 16V z 2001 r., **mechanicy zalecają skrócić interwał do 10 tys. km, ***w silniku 1.6 16V do 2000 r. lepiej wymieniać pasek co 60 tys. km |
Opel Vectra B - dane techniczne
Dane techniczne | 1.6 | 1.8 |
Silnik – typ/cyl./zawory | benz. R4/16 | |
Pojemność skokowa (cm3) | 1598 | 1796 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 101/6000 | 125/5600 |
Maks. mom. (Nm/obr./min) | 150/3600 | 170/3800 |
Skrzynia biegów | M5, A4 | |
Napęd | przedni | |
Masa własna/ładowność (kg) | od 1295/455 | |
Wymiary (dł./szer./wys.; mm) | 4495/1707/1420 | |
Rozstaw osi (mm) | 2637 | |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 12,5 | 10,5 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 188 | 208 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 9,8/5,6/7,1 | 10,7/5,8/7,6 |
Opel Vectra B - naszym zdaniem: te benzyniaki nie są idealne
Wybór między silnikiem 1.6 16V a 1.8 16V nie jest łatwy, ale skłaniałbym się w stronę wersji o większej pojemności. Ten Opel Vectra B ma lepsze osiągi, dobrze spisuje się na LPG, do tego rzadziej cierpi na problemy z uszczelniaczami zaworowymi. Niestety, droższe awarie też się tu zdarzają.
Galeria zdjęć
Najwięcej wersji benzynowych ma nadwozie sedan, sporo jest też kombi. Rzadziej spotyka się liftbacka.
Deska rozdzielcza wciąż wygląda nowocześnie, ale do jakości materiałów można mieć spore zastrzeżenia.
Ople z polskich salonów mogą nie mieć klimatyzacji. Schowek przed pasażerem potrafi hałasować
W kabinie jest sporo miejsca, a przednie fotele są wygodne i mają miękką welurową tapicerkę.
Bagażnik sedana ma 500 litrów, w liftbacku do dyspozycji jest 480-790 l, w kombi zaś 460-1490 l.
Benzynowe silniki Opla często mają problemy ze zbyt dużym zużyciem oleju silnikowego.
Euro NCAP testował poliftingową Vectrę B w 2001 r. i w zderzeniu czołowym przyznał jej trzy gwiazdki.
Tylne zawieszenie Najbardziej problematycznym elementem podwozia jest tylne zawieszenie, które często wymaga interwencji już po ok. 60 tys. km. Koszty nie są duże.
Uszczelki drzwi W sporej liczbie kombi oraz w wielu sedanach jakość uszczelek nie była najwyższa – woda dostawała się do środka. Uwaga też na korozję!
Pasek rozrządu Motor 1.6 16V z początku produkcji miał problemy z pękającymi paskami rozrządu. Mechanicy radzą skrócić interwał wymiany nawet do 60 tys. km. Przepustnica W silnikach 1.6 i 1.8 sterowana elektronicznie przepustnica potrafi się zablokować z powodu zabrudzeń. Objawy to falujące obroty i „check engine”.
Sterownik silnika Gdy przepustnica nie działa prawidłowo, może spalić sterownik silnika. W takim wypadku jesteście skazani na część regenerowaną. Sonda lambda Spore przebiegi oraz to, że wiele Opli jeździ na LPG, sprawiają, że sonda może odmówić posłuszeństwa (koszt zamiennika: ok. 250 zł).
Opel Vectra B - to nam się podoba: duży wybór na rynku wtórnym, bogate wyposażenie aut z końca produkcji, prosta budowa, bardzo tanie i łatwo dostępne części zamienne, obszerne wnętrze i bagażniki. Opel Vectra B - to nam się nie podoba: problemy ze zbyt dużym zużyciem oleju, korozja podwozia i nadwozia, wiele zaniedbanych egzemplarzy, sporo aut po wypadkach, przeciętne wykończenie kabiny.
Peugeot 406 (1995-2005) Mniejszy wybór, ale ceny rozpoczynają się już od 3 tys. zł. Nadwozia: sedan, kombi, a także coupé.
VW Passat B5 (1996-2005) Ceny wersji sprzed liftingu: od 4 tys. zł, poliftingowe: od 7 tys. zl. Przeogromny wybór, dwa nadwozia - sedan lub kombi.