Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Używane > Co warto kupić > Opel Vectra B 1.6 i 1.8 - sprawdzamy który benzyniak będzie lepszy

Opel Vectra B 1.6 i 1.8 - sprawdzamy który benzyniak będzie lepszy

Autor Adam Włodarz
Adam Włodarz
| Aktualizacja

Opel Vectra B nigdy nie był idealnym autem. Na początku produkcji cierpiał na wiele przypadłości wieku dziecięcego, przeszedł też kilka akcji przywoławczych (głównie w latach 1996-98). Dzisiaj do tamtych problemów dorzucić należy to, że większość egzemplarzy ma już kolosalne przebiegi i jest zaniedbana, a do tego może mieć poważne kłopoty z korozją

vectraŹródło: Auto Świat / Robert Magdziak

Jednak mimo tych wszystkich wad Opel Vectra B nie jest modelem, który jednoznacznie spisalibyśmy na straty. Przede wszystkim dlatego, że w dość dużej ofercie rynkowej wciąż można znaleźć egzemplarze warte zainteresowania. Oczywiście, trzeba odrzucić pojazdy za 3-4 tys. zł, ponieważ za dobrą Vectrę trzeba zapłacić 7-9 tys. zł. Za tyle można kupić poprawione przez producenta auto wyprodukowane po liftingu z 1999 r., które przy okazji będzie miało bardzo dobre wyposażenie (w 75 proc.: klimatyzacja i 4 airbagi).

Opel Vectra B - bezpieczne silniki benzynowe

Większość Opli ma pod maską silniki benzynowe, zwykle nie ma różnic cenowych między wersjami, bardziej ceniony jest stan konkretnego auta. Jeżeli prześledzi się koszt zakupu części do popularnych 16-zaworowych odmian 1.6 i 1.8, również nie zauważycie dużych różnic (dodamy, że niezłe zamienniki do Vectry kupicie bardzo tanio). Pod względem osiągów też jest podobnie, owszem, motor 1.8 w polecanej 125-konnej wersji przyspiesza nieco lepiej niż 1.6/101 KM, ale za to pali nieco więcej benzyny.

Silniki Opla są znane z zamiłowania do spalania dużej ilości oleju silnikowego. Wada ta występuje zarówno w motorze 1.6 16V, jak i 1.8 16V. Dodamy, że w 1999 r. producent nieco poprawił te jednostki, ale problem nie zniknął. W przypadku Opla Vectry B z końca produkcji bezpieczniejszą opcją wydaje się silnik 1.8 o oznaczeniu Z18XE (ma też większą moc – 125 zamiast 116 KM), a dzięki hydraulice zaworowej dobrze spisuje się na LPG. Jeśli jednak problem z uszczelniaczami zaworowymi wystąpi, przygotujcie 2-2,5 tys. zł na remont silnika (da się to zrobić taniej, ale nie polecamy takiego rozwiązania).

Opel Vectra B - lepiej naprawiać za wczasu

Typową awarią obu wersji silnikowych Opla Vectry B jest zabrudzona przepustnica (koszt używanej to 200-300 zł). Radzimy zwrócić uwagę na ten element (objawy to m.in. falowanie obrotów), bo źle działająca przepustnica może doprowadzić do spalenia sterownika silnika (koszt regenerowanego jest niemały i zaczyna się od 1,8 tys. zł, a nowa część potrafi kosztować nawet 3 tys. zł).

Jednostka o większej pojemności ma jeszcze jedną przewagę – nie występował problem ze strzępiącymi się paskami rozrządu (nawet dziś, mimo wprowadzenia zmodyfikowanych części, mechanicy radzą wymieniać napęd rozrządu co 80-90 tys. km). Jeśli chodzi o ogólne problemy dotyczące samego auta, to przed zakupem sprawdźcie, czy wszystkie urządzenia elektroniczne działają prawidłowo. Warto skontrolować też stan układu chłodzenia (wycieki) i zawieszenie (przede wszystkim wielowahaczowe tylne). Koniecznie zajrzyjcie pod podwozie i oceńcie, czy auto nie jest skorodowane. Dodamy, że prawie wszystkie naprawy w Vectrze są bardzo tanie.

Opel Vectra B - ceny części*

Filtr powietrza od 26 zł
Filtr oleju od 9 zł
Klocki hamulcowe (przód) od 55 zł
Tarcze hamulcowe (przód) od 180 zł
Sprzęgło (komplet) od 510 zł
Rozrząd (pasek, rolka, pompa wody) od 260 zł
Sworzeń wahacza od 36 zł
Reflektor od 150 zł
*ceny dotyczą zamienników o niezłej jakości do Opla Vectry B 1.6 16V

Opel Vectra B - serwis*

Olej silnikowy** co 15 tys. km
Filtr powietrza co 60 tys. km
Filtr przeciwpyłkowy co 30 tys. km
Płyn hamulcowy co 2 lata
Płyn chłodzący co 150 tys. km
Świece zapłonowe co 50-60 tys. km
Olej w „automacie” co 60 tys. km
Pasek rozrządu*** co 90 tys. km
*dane przeglądowe dla Opla Vectry B 1.6 16V z 2001 r., **mechanicy zalecają skrócić interwał do 10 tys. km, ***w silniku 1.6 16V do 2000 r. lepiej wymieniać pasek co 60 tys. km

Opel Vectra B - dane techniczne

Dane techniczne 1.6 1.8
Silnik – typ/cyl./zawory benz. R4/16
Pojemność skokowa (cm3) 1598 1796
Moc maks. (KM/obr./min) 101/6000 125/5600
Maks. mom. (Nm/obr./min) 150/3600 170/3800
Skrzynia biegów M5, A4
Napęd przedni
Masa własna/ładowność (kg) od 1295/455
Wymiary (dł./szer./wys.; mm) 4495/1707/1420
Rozstaw osi (mm) 2637
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 12,5 10,5
Prędkość maksymalna (km/h) 188 208
Spalanie (wg EU; l/100 km) 9,8/5,6/7,1 10,7/5,8/7,6

Opel Vectra B - naszym zdaniem: te benzyniaki nie są idealne

Wybór między silnikiem 1.6 16V a 1.8 16V nie jest łatwy, ale skłaniałbym się w stronę wersji o większej pojemności. Ten Opel Vectra B ma lepsze osiągi, dobrze spisuje się na LPG, do tego rzadziej cierpi na problemy z uszczelniaczami zaworowymi. Niestety, droższe awarie też się tu zdarzają.

Adam Włodarz
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków