Gdy patrzy się na nadwozie najmniejszego Forda, skądinąd ciekawie wystylizowane, trudno uwierzyć, że skrywają się w nim rozwiązania techniczne Pandy II (i Fiata 500). I to jeden do jednego – ta sama płyta podłogowa, ten sam projekt wnętrza, nawet silniki pochodzą z palety Fiata. Miejsce produkcji także identyczne (linia „500-ki”) – fabryka w Tychach.

Należy to uznać za dużą zaletę, bo już nieraz podkreślaliśmy, że akurat jakość aut pochodzących z polskiego zakładu Fiata oceniamy wysoko. Jeśli do tego dodamy rozsądne koszty napraw (dużo zamienników, prosta budowa) i cenę na rynku wtórnym (niemały wybór egzemplarzy w przedziale 15-20 tys. zł), Ford Ka II stanowi ciekawą ofertę wśród małych samochodów z drugiej ręki.

Trwały i stylowy mieszczuch

Auto pojawiło się w 2008 r. i zostało zaprojektowane w konwencji Kinetic Design. Co ważne, karoseria jest nieźle spasowana i dobrze zabezpieczona przed korozją, a wnętrze udanie rozplanowano. Z przodu wygospodarowano sporo przestrzeni, z tyłu miejsca wystarczy raczej dla dwójki małych dzieci.

Bagażnik? Duży jak na auto klasy A – poj. 224-747 l. Można liczyć na dobre wyposażenie wielu egzemplarzy, co wynikało z polityki Forda – korzystna cena wersji Titanium (oprócz 4 airbagów, elektrycznie sterowanych szyb i centralnego zamka m.in. klimatyzacja, halogeny i radio z CD).

Jakość materiałów jest dość dobra – owszem, królują twarde plastiki, ale są solidnie zmontowane i mają przyjemną fakturę. Poza tym pamiętajcie, że Ka to samochód budżetowy, wygórowane oczekiwania co do wykończenia są po prostu nie na miejscu.

Foto: Auto Świat
Nawet dziś Ka wygląda ładnie oraz stylowo.

Nie spodziewajcie się również wiele po palecie silników. Znalazły się w niej tylko dwie jednostki (benzyniak 1.2 i diesel 1.3), jak już wspominaliśmy, z palety Fiata.

Motor benzynowy to stara i sprawdzona konstrukcja (z 8-zaworową głowicą), która nie zmaga się z poważnymi awariami (głównie zawodzą osprzęt oraz elektronika sterująca) i średnio pali ok. 6 l/100 km. Najwięcej zastrzeżeń mamy do dynamiki – do 60-70 km/h mały Ford nieźle przyspiesza, poza miastem już znacznie gorzej.

Nieco lepiej pod tym względem prezentuje się diesel. Owszem, Ka 1.3 TDCi nadal trudno zaliczyć do dynamicznych aut, ale subiektywne odczucia podczas jazdy 75-konną wersją wysokoprężną są dość dobre, a średnie spalanie najczęściej wynosi niecałe 5 l/100 km. Przeszkadzać może jedynie duża turbodziura.

Niestety, potencjalne ryzyko drogich napraw w przypadku diesla jest niemałe, szczególnie jeśli samochód przejechał już 120-150 tys. km. Niekiedy trzeba wymienić łańcuch rozrządu, czasami sprzęgło, innym razem turbosprężarkę, chociaż zaznaczymy, że nasilenie problemów zależy też od sposobu eksploatacji i stylu jazdy poprzedniego właściciela.

Drobne zastrzeżenia mamy do trwałości zawieszenia, a także podatności na boczny wiatr i słyszalnego hałasu w kabinie podczas jazdy z większymi prędkościami.

Ford Ka II - ceny części*

Filtr oleju od 21 zł
Filtr powietrza od 28 zł
Klocki hamul. (przód) od 80 zł
Tarcze hamul. (przód) od 180 zł
Sprzęgło (komplet) od 390 zł
Rozrząd (pasek i rolka napinająca) z pompą cieczy chłodzącej od 240 zł
Amortyzator (tył) od 90 zł
Reflektor od 375 zł
*ceny dotyczą zamienników o niezłej jakości do Ka 1.2/69 KM

Ford Ka II - serwis*

Olej silnikowy co 20 tys. km
Filtr powietrza co 60 tys. km
Filtr przeciwpyłkowy co 20 tys. km
Filtr paliwa (tylko diesel) co 40 tys. km
Płyn hamulcowy co 2 lata
Płyn chłodzący co 10 lat
Świece zapłonowe co 60 tys. km
Pasek rozrządu** co 100 tys. km lub co 5 lat
*dane przeglądowe dla Forda Ka 1.2 i 1.3 TDCi; w dieslu mechanicy zalecają skrócić interwał do 15 tys. km; **w dieslu łańcuch rozrządu

Ford Ka II - dane techniczne

Dane techniczne 1.2 1.3 TDCi
Silnik – typ/cyl./zawory benz. R4/8 t.diesel R4/16
Pojemność skokowa (cm3) 1242 1248
Moc maksymalna (KM/obr./min) 69/5500 75/4000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 102/3000 145/1500
Skrzynia biegów man. 5
Napęd przedni
Masa własna/ładowność (kg) od 940/380
Wymiary (dł./szer./wys.; mm) 3620/1658/1506
Rozstaw osi (mm) 2300
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 13,4 13,6
Prędkość maks. (km/h) 159 160
Spalanie (wg EU; l/100 km) 5,8/4,4/4,9 4,9/3,7/4,1

Ford Ka II - naszym zdaniem

Dość trwały i ciekawie wyglądający samochód miejski, który wykorzystuje sprawdzoną i całkiem solidną technikę Pandy II. Owszem, drobne awarie się zdarzają, ale wiele z nich można usunąć tanim kosztem. Generalnie Forda Ka można polecić osobom szukającym stylowego malucha (3d!) do poruszania się po mieście.