Gdy patrzy się na nadwozie najmniejszego Forda, skądinąd ciekawie wystylizowane, trudno uwierzyć, że skrywają się w nim rozwiązania techniczne Pandy II (i Fiata 500). I to jeden do jednego – ta sama płyta podłogowa, ten sam projekt wnętrza, nawet silniki pochodzą z palety Fiata. Miejsce produkcji także identyczne (linia „500-ki”) – fabryka w Tychach.
Należy to uznać za dużą zaletę, bo już nieraz podkreślaliśmy, że akurat jakość aut pochodzących z polskiego zakładu Fiata oceniamy wysoko. Jeśli do tego dodamy rozsądne koszty napraw (dużo zamienników, prosta budowa) i cenę na rynku wtórnym (niemały wybór egzemplarzy w przedziale 15-20 tys. zł), Ford Ka II stanowi ciekawą ofertę wśród małych samochodów z drugiej ręki.
Trwały i stylowy mieszczuch
Auto pojawiło się w 2008 r. i zostało zaprojektowane w konwencji Kinetic Design. Co ważne, karoseria jest nieźle spasowana i dobrze zabezpieczona przed korozją, a wnętrze udanie rozplanowano. Z przodu wygospodarowano sporo przestrzeni, z tyłu miejsca wystarczy raczej dla dwójki małych dzieci.
Bagażnik? Duży jak na auto klasy A – poj. 224-747 l. Można liczyć na dobre wyposażenie wielu egzemplarzy, co wynikało z polityki Forda – korzystna cena wersji Titanium (oprócz 4 airbagów, elektrycznie sterowanych szyb i centralnego zamka m.in. klimatyzacja, halogeny i radio z CD).
Jakość materiałów jest dość dobra – owszem, królują twarde plastiki, ale są solidnie zmontowane i mają przyjemną fakturę. Poza tym pamiętajcie, że Ka to samochód budżetowy, wygórowane oczekiwania co do wykończenia są po prostu nie na miejscu.
Nie spodziewajcie się również wiele po palecie silników. Znalazły się w niej tylko dwie jednostki (benzyniak 1.2 i diesel 1.3), jak już wspominaliśmy, z palety Fiata.
Motor benzynowy to stara i sprawdzona konstrukcja (z 8-zaworową głowicą), która nie zmaga się z poważnymi awariami (głównie zawodzą osprzęt oraz elektronika sterująca) i średnio pali ok. 6 l/100 km. Najwięcej zastrzeżeń mamy do dynamiki – do 60-70 km/h mały Ford nieźle przyspiesza, poza miastem już znacznie gorzej.
Zobacz także
- Różnice w cenach polis dla tego samego auta mogą wynosić nawet kilkaset procent! Dlatego zanim kupicie ubezpieczenie, porównajcie oferty rożnych firm.
- Najkorzystniejsze oferty ubezpieczenia OC i AC
Nieco lepiej pod tym względem prezentuje się diesel. Owszem, Ka 1.3 TDCi nadal trudno zaliczyć do dynamicznych aut, ale subiektywne odczucia podczas jazdy 75-konną wersją wysokoprężną są dość dobre, a średnie spalanie najczęściej wynosi niecałe 5 l/100 km. Przeszkadzać może jedynie duża turbodziura.
Niestety, potencjalne ryzyko drogich napraw w przypadku diesla jest niemałe, szczególnie jeśli samochód przejechał już 120-150 tys. km. Niekiedy trzeba wymienić łańcuch rozrządu, czasami sprzęgło, innym razem turbosprężarkę, chociaż zaznaczymy, że nasilenie problemów zależy też od sposobu eksploatacji i stylu jazdy poprzedniego właściciela.
Drobne zastrzeżenia mamy do trwałości zawieszenia, a także podatności na boczny wiatr i słyszalnego hałasu w kabinie podczas jazdy z większymi prędkościami.
Ford Ka II - ceny części*
Filtr oleju | od 21 zł |
Filtr powietrza | od 28 zł |
Klocki hamul. (przód) | od 80 zł |
Tarcze hamul. (przód) | od 180 zł |
Sprzęgło (komplet) | od 390 zł |
Rozrząd (pasek i rolka napinająca) z pompą cieczy chłodzącej | od 240 zł |
Amortyzator (tył) | od 90 zł |
Reflektor | od 375 zł |
*ceny dotyczą zamienników o niezłej jakości do Ka 1.2/69 KM |
Ford Ka II - serwis*
Olej silnikowy | co 20 tys. km |
Filtr powietrza | co 60 tys. km |
Filtr przeciwpyłkowy | co 20 tys. km |
Filtr paliwa (tylko diesel) | co 40 tys. km |
Płyn hamulcowy | co 2 lata |
Płyn chłodzący | co 10 lat |
Świece zapłonowe | co 60 tys. km |
Pasek rozrządu** | co 100 tys. km lub co 5 lat |
*dane przeglądowe dla Forda Ka 1.2 i 1.3 TDCi; w dieslu mechanicy zalecają skrócić interwał do 15 tys. km; **w dieslu łańcuch rozrządu |
Ford Ka II - dane techniczne
Dane techniczne | 1.2 | 1.3 TDCi |
Silnik – typ/cyl./zawory | benz. R4/8 | t.diesel R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1242 | 1248 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 69/5500 | 75/4000 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 102/3000 | 145/1500 |
Skrzynia biegów | man. 5 | |
Napęd | przedni | |
Masa własna/ładowność (kg) | od 940/380 | |
Wymiary (dł./szer./wys.; mm) | 3620/1658/1506 | |
Rozstaw osi (mm) | 2300 | |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 13,4 | 13,6 |
Prędkość maks. (km/h) | 159 | 160 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 5,8/4,4/4,9 | 4,9/3,7/4,1 |
Ford Ka II - naszym zdaniem
Dość trwały i ciekawie wyglądający samochód miejski, który wykorzystuje sprawdzoną i całkiem solidną technikę Pandy II. Owszem, drobne awarie się zdarzają, ale wiele z nich można usunąć tanim kosztem. Generalnie Forda Ka można polecić osobom szukającym stylowego malucha (3d!) do poruszania się po mieście.
Galeria zdjęć
Z przodu miejsca jest całkiem sporo, ale na ponadprzeciętny komfort nie ma co liczyć. Przestrzeń z tyłu zadowoli dwójkę dzieci. Nie będą one też miały kłopotu z wsiadaniem (nadwozie 3d).
Deska rozdzielcza wciąż nowocześnie wygląda, ale do jakości materiałów można mieć zastrzeżenia.
Zwrotny i sympatycznie wyglądający samochód – Ka może się podobać i świetnie sprawdzi się w mieście.
Elektronika Nie jest ani skomplikowana, ani awaryjna, ale... bywały problemy z jej diagnostyką – oprogramowanie serwisowe Forda nie zawsze chciało współpracować. Sterownik silnika W benzyniaku 1.2 czasami szwankuje komputer sterujący pracą silnika. Zdarzają się też „falujące” obroty i problemy z przepustnicą.
Turbosprężarka Nie jest to element, który psuje się nagminnie, ale znamy przypadki, że po przebiegu niecałych 100 tys. km turbosprężarka wymagała wymiany.
Ford Ka II - to nam się podoba: atrakcyjny design, korzystna relacja ceny do wieku, dobre wyposażenie wielu egzemplarzy, zadowalająca trwałość jednostek napędowych, dużo zamienników. Ford Ka II - to nam się nie podoba: kiepska dynamika benzyniaka 1.2, słaba widoczność do tyłu z miejsca kierowcy (szerokie słupki C), stosunkowo mało miejsca na tylnej kanapie.
Bagażnik ma 224 litry, a po złożeniu oparcia kanapy – 747 l. To dobre wartości jak na segment A, ale funkcjonalność nie jest nadzwyczajna.
Układ wydechowy Trwałość układu wydechowego to często słaby punkt miejskich aut. W Ka II rdza też atakuje wydech, ale do korozji perforacyjnej dochodzi po blisko 10 latach.
Zawieszenie Dość szybko wymaga ingerencji mechanika, ale ceny części (dużo zamienników) oraz koszty robocizny (prosta budowa) nie są wysokie.
Toyota Aygo (2005-14) Budżetowe auto klasy A (bliźniak „C1-ki” i „107-ki”). Niezła trwałość. Cena od 9500 zł.
Renault Twingo (2007-14) Dość praktyczne i nieźle wykonane auto miejskie. Polecamy silnik 1.2 16V. Ceny? Od ok. 10 000 zł.
Używany Ford Ka II - podsumowanie: dość trwały i ciekawie wyglądający samochód miejski, który wykorzystuje sprawdzoną i całkiem solidną technikę Pandy II. Owszem, drobne awarie się zdarzają, ale wiele z nich można usunąć tanim kosztem. Generalnie Forda Ka można polecić osobom szukającym stylowego malucha (3d!) do poruszania się po mieście.
Sprzęgło Nie należy do najtrwalszych – szczególnie w dieslu. Dobra wiadomość jest taka, że kompletne sprzęgło (tarcza, docisk i łożysko) kosztuje ok. 400 zł.