- Podczas tworzenia rankingu pod uwagę braliśmy tylko te kryteria, które bezpośrednio wpływają na jakość auta
- W tym roku spadła Mazda, za to podskoczył Hyundai
- W naszej ocenie bierzemy również pod uwagę koszty serwisowania
Jednym z głównych kryteriów wyboru samochodu, czy to nowego, czy używanego, jest jego niska awaryjność. Nie jesteśmy w stanie przewidzieć wszystkich usterek, dlatego przygotowując Raport Jakości 2018, przeanalizowaliśmy i oceniliśmy wiele różnych czynników i dopiero po zsumowaniu wszystkich punktów wydaliśmy ocenę końcową. W porównaniu z ubiegłorocznym raportem zobaczycie wiele zmian w klasyfikacji poszczególnych marek.
Kto produkuje najtrwalsze auta?
Zależy nam na jak najświeższym spojrzeniu na aktualną kondycję firmy, dlatego koncentrujemy się na najnowszych danych. Wiadomo, że nie jesteśmy w stanie ocenić wiarygodnie np. silników wprowadzonych w ubiegłym roku, jednak nie „rozdrapujemy starych ran”.
Dobrze widać to na przykładzie aut Grupy VW: problemy z awaryjnością diesli to już przeszłość (silniki z common railem nie są tak problematyczne, jak 2.0 z pompowtryskiwaczami), ale afera spalinowa to ciągle aktualny i poważny kłopot.
W przypadku testów długodystansowych uwzględniliśmy głównie te najnowsze (tj. od około 2015 r., wykonywane po zmianie zasad punktowania – z oceną również za usterki znalezione podczas rozbiórki). W kilku przypadach, gdy nie testowaliśmy ostatnio żadnego modelu danej firmy, sięgnęliśmy po wyniki starszych testów.
Kilka marek nie znalazło się w ostatecznym rankingu – ze względu na brak pełnych danych (np. raportu TÜV) nie jesteśmy w stanie wystawić im rzetelnej oceny końcowej. Możecie jednak porównać ich oceny cząstkowe.
Co i jak oceniamy oraz które kryteria uznajemy za najważniejsze:
Typowe usterki: 40 pkt
Punktujemy je najwyżej, ponieważ decydują o jakości aut! Wymieniamy najpoważniejsze, ale tylko z ostatnich kilku lat.
Akcje naprawcze: 20 pkt
Czego dotyczyły, kiedy je ogłoszono i ile aut objęły? Oczywiście nie brak głosów, że ogłaszanie akcji świadczy na korzyść producenta, ale zakładamy, że to obowiązek i każdy producent się do niego stosuje. Uwaga: wymieniamy tylko akcje zagrażające bezpieczeństwu, które trzeba zgłaszać do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (nie ma - niestety - dostępu do akcji technicznych, ogłaszanych na poziomie serwisów), dlatego nie ma wśród nich np. samochodów z afery "dieselgate". W zestawieniu skupiliśmy się na polskich akcjach przywoławczych z 2017 r.
Raport TÜV: 10 pkt
To statystyka z rynku niemieckiego, oparta na danych z przeglądów rejestracyjnych. Pod uwagę braliśmy najmłodszą kategorię wiekową. Oczywiście, to w dużej mierze ocena "jak dbasz, tak masz", ale - z drugiej strony - nieźle opisuję kondycję aut.
Testy 100 tys. km: 20 pkt
Nasza wizytówka – każde auto przejeżdża 100 tys. km (niekiedy więcej), jest rozbierane na drobne części i sprawdzane.
Gwarancja: 10 pkt
Świadczenia gwarancyjne – oceniamy głównie mechaniczne. Sprawdzamy, jak są chronieni klienci danej marki i na co mogą liczyć w razie problemów.
Ranking
Miejsce | producent | nota |
1. | HYUNDAI | 76 |
2. | HONDA | 75 |
KIA | ||
4. | VOLVO | 69 |
5. | MERCEDES | 68 |
6. | TOYOTA | 66 |
7. | MAZDA | 65 |
8. | SKODA | 62 |
9. | SUZUKI | 60 |
10. | OPEL | 59 |
11. | AUDI | 58 |
NISSAN | ||
13. | DACIA | 57 |
SEAT | ||
15. | BMW | 56 |
16. | FORD | 55 |
17. | PEUGEOT | 54 |
18. | CITROËN | 52 |
FIAT | ||
RENAULT | ||
VOLKSWAGEN | ||
LEXUS | 71* | |
ALFA ROMEO | 52* | |
SUBARU | 51* | |
MITSUBISHI | 44* | |
JEEP | 41* | |
*ocena niepełna, nie mogliśmy wziąć pod uwagę wszystkich kategorii. Na szczególną uwagę zasługuje wynik Lexusa – nawet bez doliczenia punktów za raport TÜV firma zajmuje 4. miejsce w naszym rankingu |
Naszym zdaniem
Podczas tworzenia rankingu pod uwagę braliśmy tylko te kryteria, które bezpośrednio wpływają na jakość auta (szeroko pojętą!) – typowe usterki, akcje naprawcze, testy długodystansowe i raport TÜV.
W tym roku spadła Mazda, za to podskoczył Hyundai (m.in. efekt niewielkiej liczby wezwań do serwisu). Poza tym w naszej ocenie bierzemy również pod uwagę koszty serwisowania i orientacyjną liczbę aut na rynku – nie sztuka zadbać o kilka drogich samochodów, wyżej cenimy tanie, solidne rozwiązania.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoGaleria zdjęć
Typowe usterki (27) Problemy, takie jak obracające się panewki w 1.6 GDI, to pojedyncze przypadki, które się nie nasilają. Typowe prace serwisów to uszczelnianie silników i usuwanie drobnych luzów w podwoziu. Akcje naprawcze (19) W 19 egzemplarzach Grandeura może wystąpić problem z przesuwaniem fotela kierowcy. Raport TÜV (4) Dwa modele przyzwoicie (i30 i ix20 na 57. miejscu), trzy – gorzej: 90. lokata ix35, 94. i10 i 120. i20 (m.in. problemy z wyciekami, zawieszeniem). Testy 100 tys. km (18) Świetny wynik i30 – eksploatację zakłóciły nam tylko nieistotne drobiazgi, jak spalona żarówka. Gwarancja (8) Mechaniczna: 5 lat bez ograniczenie, perforacyjna: 12 lat. Naszym zdaniem Świetny rezultat maratonu, długa gwarancja, praktycznie brak akcji, niewielki bagaż typowych awarii – to filary sukcesu.
Typowe usterki (34) Niełatwo wskazać słabe punkty. Dobrych opinii nie zbierają skrzynie CVT i zautomatyzowane, ale to już dość stare czasy. Nie brakuje aut z dużymi przebiegami i wynikającymi z tego usterkami. Akcje naprawcze (13) Jedna, ale obejmująca 7385 aut – w samochodach z lat 2008-10 mogą wystąpić kłopoty z airbagami. Raport TÜV (7) Świetne rezultaty CR-V (23.) oraz Jazza (37., zastrzeżenia do stanu układu hamulcowego). Civic tuż poniżej średniej, na 79. miejscu. Testy 100 tys. km (17) Sprawdziany sprzed kilku lat wypadły rewelacyjnie: cała paleta uzyskała 5 i 6. Gwarancja (4) Mechaniczna: 3 lata/100 tys. km, perforacyjna: 12 lat. Naszym zdaniem Honda to naprawdę mocny gracz, niezmiennie na szczycie listy solidnych marek – nie ma tu lepszych i gorszych modeli. Tak trzymać!
Typowe usterki (27) Drobne wycieki oleju (m.in. z uszczelniacza wału korbowego w najpopularniejszych motorach 1.4 i 1.6) i zużycie elementów zawieszenia nie przysparzają użytkownikom wielu wydatków. Inne kłopoty to nieprawidłowe działanie napinacza łańcucha rozrządu w silnikach 1.0 czy przypadki łuszczenia się lakieru. Dość często zdarzają się też drobne usterki elektroniki pokładowej (np. radia, przełączników). W dieslach trzeba pilnować czyszczenia sitek w zbiornikach paliwa (wersja 1.6) oraz stanu koła dwumasowego (2.0). Korozja dotyczy raczej tylko nieco starszych egzemplarzy. Akcje naprawcze (19) Jedna, mało istotna akcja przywoławcza: 9 egzemplarzy modeli Sportage, Carnival/Sedona i Sorento z roku 2011 zostało wezwanych w związku z możliwością wystąpienia zmęczenia materiału przewodu paliwowego. Raport TÜV (5) Trzy modele powyżej średniej: na 57. miejscu Picanto, na 64. Rio, zaś na 70. – Venga. Wyraźnie gorsza kondycja cee’da (107. miejsce) i kompletnie niezrozumiała dla nas ostatnia lokata Sportage’a III. Auto fantastycznie zniosło nasz test długodystansowy, tymczasem TÜV zarzuca mu wycieki oleju oraz braki w oświetleniu. Czyżby niedostatecznie dobrze spisuje się serwis? Testy 100 tys. km (16) Cee’d zasłużył na świetną opinię, choć na koniec maratonu miał zużyte sprzęgło (ocena 5+). Testowaliśmy również Carensa, który okazał się średniakiem – oceniliśmy go na 4. Na gwarancji wymieniono m.in. czujniki parkingowe i łożysko koła, a silnik na dystansie 100 tys. km zużył 6,5 l oleju. Wątpliwości rozwiał Sportage, który z oceną 6 awansował na 1. miejsce rankingu (obecnie druga lokata). Gwarancja (8) Najdłuższa na rynku, choć niektórym bardziej będzie odpowiadała wersja Hyundaia – Kia oferuje ochronę 7-letnią, ale z limitem 150 tys. km. Naszym zdaniem Naprawdę świetne wyniki, nie zapominajmy, że Kia to marka budżetowa – pomimo że po naszych drogach jeździ naprawdę dużo „koreańczyków”, nie słychać o lawinie awarii czy usterkach, których usunięcie pochłaniałoby tysiące zł.
Typowe usterki (23) Zdarza się, że w dieslach o kodzie „D520” (2.0 R5), oznaczanych jako D3/D4, pękają bloki, ale nie jest to nagminna usterka. Trzeba uważać na terminowość wymiany koniecznych elementów, bo np. strzępiący się pasek akcesoriów może zniszczyć napęd rozrządu. Na rynku dominują diesle – uważajcie na stan turbiny czy filtra DPF. Komplikacja konstrukcji powoduje, że do wielu operacji trzeba wyjąć silnik, do tego podatność na przegrzanie osprzętu. Uwaga: dużo problemów z elektryką w nowych modelach! Akcje naprawcze (18) Dwie akcje przywoławcze i niespełna 500 aut. Najpierw „dziewięćdziesiątki” (sedan, kombi, SUV) z roku modelowego 2017 – 435 pojazdów – musiały stawić się na kontrolę mocowania kurtyn powietrznych, następnie wykryto problem z napinaczami pasów bezpieczeństwa w 3. rzędzie siedzeń XC90 (RM 2017, 36 aut). Raport TÜV (7) Najlepszy wynik uzyskało V40 – 8. lokata. Pozostałe modele nieco gorzej, ale i tak powyżej średniej: XC60 ulokowano na 37. pozycji, S/V60 na 55., zaś V70 – na 69. Problemy dużego kombi są dość klasyczne, to wycieki oleju, stan układów hamulcowego oraz kierowniczego. Testy 100 tys. km (19) Sprawdzianowi poddaliśmy XC60 z silnikiem wysokoprężnym 2.0 (181 KM) i napędem na przednie koła. W podsumowaniu skupiliśmy się na drobiazgach (jak uszkodzona osłona termiczna), bo poza nimi nie wydarzyło się dosłownie nic, silnik i skrzynia przetrwały maraton bez szwanku. Ocena końcowa nie mogła więc być inna – 4 punkty karne i szóstka. Gwarancja (2) Mechaniczna: 2 lata, perforacyjna: 12 lat. Naszym zdaniem Dość niska ocena usterkowości jest podyktowana nie tyle wysoką awaryjnością, co sporymi kosztami napraw czy nawet obsługi. To drogie auto i wymaga fachowego serwisu, oszczędności na pewno się zemszczą. Do podwyższenia kosztów dokładają się też komplikacja i wysilenie konstrukcji – często stosowane są np. dwie turbiny lub turbina i kompresor. Poza tym dwulitrowe motory napędzają nie tylko małe samochody, lecz także wielkie limuzyny oraz SUV-y, zachodzi więc obawa, jak będzie z ich trwałością w dłuższym okresie eksploatacji. Za rewelacyjną pozycję w rankingu odpowiada wzorowy wynik testu długodystansowego, a także brak awarii i dobre notowania z przeglądów rejestracyjnych. Słowem: jest drogo, ale za to z oczekiwaną jakością.
Typowe usterki (28) W autach tak skomplikowanych, jak Mercedesy, trudno liczyć na całkowity brak awarii, ale w ostatnich latach jest naprawdę nieźle! Spora część niedomagań wymaga ingerencji elektroników – to problemy z osprzętem (np. słabnące akumulatory, wyskakujące błędy ESP, sterownika automatycznej skrzyni itp.). W klasie B (z dieslem) często wymiany wymaga termostat, a to kilka godzin pracy (podobnie jak inne czynności obsługowe). Ciągle istotne są problemy z pompami SBC, zawieszeniem pneumatycznym oraz silnikami M272 (benzyniaki V6 od 2004 roku) – w skrajnym przypadku może dojść do zerwania łańcucha. Dość mocno (kosztownie) potrafią się zemścić oszczędności na serwisowaniu samochodów. Akcje naprawcze (12) Ogłoszono kilkanaście akcji, ale większość z nich dotyczy niewielkiej liczby modeli (łącznie 13, wliczając w to ciężarówki) – do serwisów miało stawić się nieco ponad 3000 aut. Jedną z poważniejszych spraw jest możliwość utraty… przedniego koła (91 egz. Vito i klasy V). Raport TÜV (10) Absolutny lider zestawienia – w raporcie TÜV znalazło się 8 modeli, w tym zwycięski SLK oraz dwa na 3. miejscu: klasa B i GLK. Kolejne Mercedesy niewiele dalej: ML/GLE na 6. pozycji, klasa A na 13., klasa C – na 15., E coupé na 16., zaś klasa E – na 32. Testy 100 tys. km (15) Klasa C wypadła świetnie (ocena: 6-) – gdyby nie usterka czujnika odpowiadającego za utrzymanie pasa ruchu, rubryka „awarie” świeciłaby pustką. Taką samą notę uzyskała klasa V, w której główny zarzut dotyczył trzasków. Z klasą B było jednak wyraźnie gorzej: otrzymała ona ocenę 5-, a podpadły m.in. osłony – termiczna i wydechu (hałasy) – nagar w silniku czy elektronika wprowadzająca jednostkę w tryb awaryjny. Gwarancja (3) Mechaniczna: 2 lata, perforacyjna: 30 lat. Naszym zdaniem Wszystko wskazuje na to, że Mercedes jest na właściwym kursie – nasze najnowsze testy długodystansowe wypadły dobrze (a klasa V wielokrotnie była wykorzystywana do granic możliwości), w raporcie TÜV gwiazda błyszczy bardzo jasno. Nie ma też doniesień o powrocie kłopotów z korozją. Niezależnie od awarii elektronika czy silniki są drogie w obsłudze, trzeba o tym pamiętać! Oczywiście, taka firma, jak Mercedes, musi mieć się na baczności, bo oczekiwania wobec niej są wysokie, podobnie jak ceny aut.
Typowe usterki (32) Największe wpadki ostatnich lat to diesle (poza naprawdę dobrym 1.4), ale Toyota konsekwentnie się z nich wycofuje. Inwestuje za to w hybrydy, które pod względem trwałości wydają się zdecydowanie lepszym rozwiązaniem, na pewno nie generują też wysokich kosztów w serwisie. Cały czas jeszcze dają o sobie znać diesle 2.0/2.2/3.0 (wiele zniszczonych silników), a także palące olej 1.6 czy 1.33 z nagarem w komorze spalania. Kolejny plus za fantastyczną serię jednostek Valvematic. Korozja? Nie jest źle, ale też nie rewelacyjnie, kilkulatki dobrze jest obejrzeć przed zakupem na podnośniku. Akcje naprawcze (8) Przedstawiciele Toyoty argumentują, że wezwania do serwisów to przede wszystkim profilaktyka, ale jak inaczej mają się wytłumaczyć z zaproszenia do ASO (tylko w Polsce, w 2017 r.) blisko 37 tys. aut? Ogłoszono 13 akcji, najliczniejsza (29 855 sztuk) dotyczyła poduszek powietrznych w starych Corollach. Sporo problemów generują vany Proace (patrz informacje w Peugeocie – to pokrewne konstrukcje), ale naprawiano też Land Cruisery, C-HR (m.in. możliwy wyciek paliwa), Hiluxy (ryzyko zgaśnięcia silnika) czy RAV4 (również wycieki). Raport TÜV (7) Skończyły się czasy, kiedy Toyota liderowała w zestawieniach, ale wyniki obecnego raportu są bardzo pozytywne – najlepsze jest RAV4 (16. lokata), kolejne miejsca to: Yaris, Verso, Auris, Avensis i Yaris Hybrid. Wszystkie one spokojnie mieszczą się poniżej średniego poziomu usterkowości. „Czarną owcą” jest tylko Aygo, ale 80. lokata ujmy również nie przynosi (problemy np. z trwałością hamulców). Testy 100 tys. km (15) Yaris Hybrid przejechał maraton praktycznie bez awarii (napęd – perfekcyjny!), ale po rozbiórce odkryliśmy kilka śladów korozji (dlatego „tylko” piątka). Czekamy na wyniki Priusa, którym jeździmy obecnie. Gwarancja (4) Mechaniczna: 3 lata lub 100 tys. km, perforacyjna: 12 lat. Naszym zdaniem Plus za rezygnację z diesli, hybrydy wydają się jak na razie lepszym (znacznie trwalszym!) rozwiązaniem. Ostatnie lata nie przyniosły niepokojących sygnałów o powtarzających się drogich usterkach. Opinię może nieco zszargać van Proace, który ma imponującą kolekcję chorób wieku dziecięcego.
Typowe usterki (31) Kłopotem jest korozja, ale w najnowszej „szóstce” nie znaleźliśmy jej. Przypadki zerwania pasków i niedrożnych smoków w dieslach 2.0. Uważać trzeba na wankle i 2.3T (turbiny, łańcuchy). Akcje naprawcze (7) Odnotowano problemy ze szczelnością zbiorników paliwa, z poduszkami i pękającymi fotelami. Największa akcja (ponad 16 tys. aut) dotyczyła usterek amortyzatorów tylnej klapy. Raport TÜV (8) Świetnie: „dwójka” zajęła 5. lokatę. Pozostałe miejsca: 35. (6 i CX-5), 45. (model 3), 57. (5). Testy 100 tys. km (15) Mazda 6 zniosła test w znakomitej formie, o ocenie 5+ (a nie 6) zadecydowały drobiazgi. Gwarancja (4) Mechaniczna: 3 lata lub 100 tys. km, perforacyjna: 12 lat. Naszym zdaniem Problemem w Maździe nie są usterki, tylko drogie części i… powodzenie u złodziei.
Typowe usterki (21) Nie zapominamy o aferze dieslowskiej (patrz Seat) ani o typowych dla Grupy Volkswagena usterkach (patrz Audi i VW). Widać jednak zdecydowaną poprawę – zmienione jednostki TSI (z paskiem rozrządu) już długo są na rynku, a nie sprawiają wielu problemów, prosty benzyniak 1.0 też jest pozbawiony kłopotów (np. uszkodzenia pompy wodnej). Usterki typowe dla Skody to np. pękające sprężyny tylne w Octaviach (producent zwala winę na przeładowanie). Akcje naprawcze (19) Tylko 4 Superby z RM 2017 wezwano do serwisów – występują nieprawidłowe proporcje składników ładunku pirotechnicznego, inicjującego zadziałanie pasów bezpieczeństwa z napinaczem. W razie wypadku może to skutkować brakiem aktywacji napinacza pasa, co potrafi prowadzić do obrażeń użytkowników. Raport TÜV (3) Siedem modeli w zestawieniu niemieckich służb technicznych, ale Czesi nie bardzo mają się czym pochwalić – najlepsze okazało się Yeti (64. miejsce), Fabia i Roomster o włos zapewniły sobie miejsce powyżej średniego wyniku (76. lokata). Superba szukajcie na 85. pozycji, Citigo – na 94. (dlaczego tak nisko, skoro bliźniacze technicznie Mii jest znacznie wyżej?). Najgorzej wypadły Octavia i Rapid (ex aequo 97. miejsce). Rapid ma spore kłopoty z wyciekami oleju, dodatkowo z elementami hamulców oraz oświetleniem. Z kolei Octavia nie „znaczy terenu”, ale ma problemy z wydechem. Testy 100 tys. km (17) Mimo kilku kłopotów testowaną Octavię oceniamy pozytywnie, bo pod względem mechanicznym okazała się perfekcyjna – nie widać zużycia po skrzyni DSG, podobnie jak po dwulitrowym turbodieslu (był wzorowo szczelny, co potwierdza też raport TÜV). Co więc denerwowało? Powtarzające się kłopoty z tempomatem, przyciskiem „start-stop” oraz hałasy z deski rozdzielczej i z bagażnika. Auto zasłużyło na 5+. Obecnie testujemy Superba i Fabię. Gwarancja (2) Mechaniczna: 2 lata, perforacyjna: 12 lat. Naszym zdaniem Podobnie jak innym markom Grupy VW, Skodzie również odjęliśmy solidną liczbę punktów za aferę dieslowską. Mimo to Skoda wypada dobrze, co jest zasługą: poprawy jakości silników, zadowalającego rezultatu w teście długodystansowym, a także minimalnej liczby wezwań do serwisów. W przyszłorocznym raporcie na pewno bacznie będziemy przyglądać się nowym testom i usterkom.
Typowe usterki (28) Do mechaniki nie mamy większych zastrzeżeń, poza turbodieslami 2.0 i 1.9 z Grand Vitar oraz drobnymi usterkami zawieszenia i niektórymi skrzyniami. A korozja? Nie jest fatalnie, ale 10-latki lepiej obejrzeć od spodu przed zakupem. Akcje naprawcze (13) 3910 Grand Vitar z manualną skrzynią – wałek przełączania biegów może pęknąć. Raport TÜV (5) SX4 zajęło dobre, 23. miejsce, Swift – 52. Grand Vitara na 103. pozycji, zaś Jimny – na 111. Testy 100 tys. km (10) Z niecierpliwością czekamy na wynik testu Vitary, na razie mamy tylko sprawdzone Kizashi (3). Gwarancja (4) Mechaniczna: 3 lata/100 tys. km, perforacyjna: 6/12 lat (zależnie od modelu). Naszym zdaniem Jeśli test Vitary wypadnie dobrze, możemy spodziewać się wzrostu notowań Suzuki, bo to niezłe, dość proste samochody.
Typowe usterki (27) Silniki Opli nie mają już takiej skłonności do spalania oleju, ale nie oznacza to braku kłopotów. W dieslach 2.0 trzeba uważać na układ olejowy – nieszczelność może doprowadzić do zniszczenia silnika. Diesle 1.3 w autach kompaktowych słabo sobie radzą i mogą być po prostu zajeżdżone. Rozbudowana elektronika sprawia, że aktualizacje systemu są na porządku dziennym, na szczęście nie zawsze musi to oznaczać awarię. Niebawem część usterek będzie zbieżna z Peugeotem, jako że pod maskami już znalazły się francuskie silniki. Akcje naprawcze (10) W styczniu 2017 r. Opel poinformował, że w 660 egzemplarzach (Adam, Corsy D i E) może dojść do pęknięcia… listwy zębatej przekładni kierowniczej! Potem dowiedzieliśmy się, że w Vivaro B może pęknąć wahacz tylny. Opel naprawiał też hamulce, poduszki powietrzne i okna dachowe oraz informował o możliwości samoczynnego uszkodzenia diesla w modelu Grandland X. Akcji było ponad 10, ale łączna liczba problematycznych aut nie przeraża – to około 2500 sztuk. Raport TÜV (8) W zestawieniu znalazło się 7 modeli Opla. Najlepsza jest Mokka, która uplasowała się na świetnej szóstej pozycji. Adam zajmuje 23. lokatę, Meriva – 28. Powyżej średniej mieszczą się jeszcze Astra (44.) i Zafira (63.). Pod kreską tylko Corsa (80.) i Insignia (88.), ale obie nie wypadają dramatycznie. Testy 100 tys. km (12) W ostatnim czasie przebadaliśmy tylko Zafirę. Już po niespełna 30 tys. km musiała pojechać do warsztatu ze względu na hałasy tylnych hamulców (w końcu wymieniono elementy zacisków tylnych). Potem jeszcze zamontowano nowy moduł sterujący klimatyzacją. Diesel 1.9 z dwiema turbinami zachwycał w czasie jazdy, ale po rozbiórce miał nieco zbyt mocno zużyte panewki. Ogólnie: 20 pkt i ocena 5-. Gwarancja (2) Mechaniczna: 2 lata, perforacyjna: 12 lat. Naszym zdaniem Najgorsze lata Opel ma już chyba za sobą – przede wszystkim uporano się z problemem korozji, stabilniejsza jest elektronika, z oferty zniknęło kilka nieudanych silników. Akcje serwisowe budzą pewien niepokój – nikt inny nie zgłaszał… pękających przekładni kierowniczych! Oczywiście, pojawiło się nowe pytanie: jak na konstrukcję samochodów wpłynie francuski koncern PSA, który niedawno stał się właścicielem marki.
Typowe usterki (22) Nie odkryliśmy nic nowego – to dobrze, bo w przypadku silników TSI czy TDI stosunkowo łatwo nabrać rozeznania – wiadomo, które warianty są bardziej zagrożone awarią, poza tym wiele egzemplarzy jest już po naprawach. Nowe Q7 miewa kłopoty z elektryką, ale nie nasilają się one szczególnie. Sporo punktów odjęliśmy za nierozwiązany problem afery spalinowej (jak naprawić diesle, żeby nie pogorszyć osiągów, a spełnić normy emisji spalin). Akcje naprawcze (13) Producent ogłosił 5 akcji, w ramach których zaprosił użytkowników 2054 samochodów. Rozpoczęto od ładunku inicjującego napełnianie poduszek bezpieczeństwa (cała paleta modeli). Auta z benzyniakiem 2.0 T z powodu usterki układu chłodzenia mogą nawet stanąć w płomieniach. W Q3 podczas hamowania mogą nie zapalać się światła. W A3 mogą nieprawidłowo działać pompy ABS/ESP, zaś w Q2 i A3 (ale tylko w 4 egzemplarzach) istnieje ryzyko poluzowania oprawy łożysk tylnych kół. Raport TÜV (9) Doskonały rezultat – na 7 modeli pojawiających się w najmłodszej kategorii wiekowej najlepsze (aż 3 ex aequo) są A1, Q3 i Q5, które zajęły świetne 8. miejsce. Niewiele dalej są kolejne Audi, zaś najgorsze A3 zajęło raptem 32. lokatę! Testy 100 tys. km (11) Od piekła do nieba – tak można opisać różnicę pomiędzy sprawdzanymi Q3 a A3. To pierwsze wypadło fatalnie. Awarie zaworu recyrkulacji spalin, sondy lambda, ksenonów i dwusprzęgłowej przekładni (zdewastował ją luźny pierścień) to przysłowiowe gwoździe do trumny – w tej sytuacji zdobyło 42 punkty karne i dostało ocenę 3-. Zupełnie inaczej przebiegał test A3 (ciekawostka – to egzemplarz z napędem CNG, czyli na gaz ziemny). Tego auta nikt już nie pobije, co najwyżej może mu dorównać (chyba że zmienimy kryteria) – samochód zakończył próbę z zerowym dorobkiem punktowym! Gwarancja (3) Mechaniczna: 2 lata lub 3 lata z limitem 90 tys. km, perforacyjna: 12 lat. Naszym zdaniem Jakość Audi nie budzi wątpliwości, można mieć nadzieję, że firma poradziła już sobie z problemami sprzed kilku lat. Będziemy się bacznie przyglądać, informacji dostarczy trwający test długodystansowy A4 Avant TFSI. Na plus świetna równa forma z przeglądów rejestracyjnych, brawa za wynik testu A3 na gaz ziemny – to jedyne auto z zerowym dorobkiem punktów karnych testowane według nowych kryteriów!
Typowe usterki (28) Dość popularne silniki benzynowe 1.2 (z turbo) czasem zużywają sporo oleju (w konsekwencji może dojść do rozciągnięcia łańcucha rozrządu), w jednostkach 1.6 turbo często występują awarie sond lambda. Diesle nie sprawiają już tylu kłopotów, co kiedyś (nawet 1.5). Korozja czasem pojawia się w podwoziu, ale nie stanowi problemu. Na pewno trzeba uważać na elektronikę, która odpowiada za konieczność dość częstej aktualizacji oprogramowania. W przypadku zawieszenia dość często zdarzają się drobne luzy, problemem bywają też dokuczliwe, a trudne do zlokalizowania hałasy. Akcje naprawcze (6) Wezwania do serwisów stoją pod znakiem poduszek powietrznych – w ramach wszystkich akcji wezwano łącznie blisko 20 tys. aut (!). Drugi „hit” 2017 roku to nieprawidłowo ułożone zakole w ponad 16 tys. Qashqaiów 2. generacji – może doprowadzić do przetarcia przewodów hamulcowych. Poza tymi wezwaniami parę drobnych akcji w Murano i Qashqaiu II. Raport TÜV (6) Bez rewelacji, ale wynik japońskiej marki jest w pełni akceptowalny: najlepszy okazał się Note (28. lokata), tuż nad średnią zdążyły się zameldować jeszcze Micra i Qashqai (73. miejsce). Najgorzej wypadł Juke – 80. miejsce. Zarzuty względem tego modelu dotyczyły głównie wycieków oleju, ale nie całkiem dobrze wypadła też ocena wydechu, funkcjonowania hamulców, układu kierowniczego czy oświetlenia. Testy 100 tys. km (14) Według nowych zasad przetestowaliśmy tylko Qashqaia. Przyzwoicie zdał egzamin, choć do oceny celującej trochę mu zabrakło (otrzymał solidną piątkę). W trakcie testu trzeba było kilka razy pozaplanowo odwiedzić serwis: żeby zamocować reflektor przeciwmgielny, uszczelnić miskę olejową, a następnie wymienić simmering między silnikiem a skrzynią. Ogólnie jednak kondycję diesla 1.6 oceniliśmy wysoko. Gwarancja (4) Mechaniczna: 3 lata lub 100 tys. km, perf.: 12 lat. Naszym zdaniem Nissan nie jest tak trwały pod względem mechaniki, jak w latach 90. XX wieku, ale na pewno nie jest też to marka, której nie warto obdarzyć zaufaniem. Przed zakupem auta należy sprawdzić je w ASO – przy okazji dowiecie się, czy ma wykonane wszelkie akcje naprawcze, a tych nie brakuje. Koszty utrzymania zazwyczaj daje się utrzymać na rozsądnym poziomie (choć np. wymiana łańcucha w 1.2 może przekroczyć 4000 zł).
Typowe usterki (27) Drobne wycieki oleju, korozja wynikająca z przetarć lakieru (np. okolice zderzaków, pod listewkami), uszkodzenia części zawieszenia. Akcje naprawcze (11) Ryzyko niezadziałania airbagów, usterki sygnału dźwiękowego, problem z drzwiami przesuwanymi oraz możliwość pęknięcia zacisku hamulcowego – wezwano ponad 4000 aut. Raport TÜV (0) Fatalnie: Duster, Sandero i Logan plasują się w ostatniej siódemce! Testy 100 tys. km (15) Tani nie znaczy awaryjny – Lodgy nie zachwyciło designem, ale zebrało 12 pkt i zasłużyło na 5+. Gwarancja (4) Mechaniczna: 3 lata lub 100 tys. km, perforacyjna: 6 lat. Naszym zdaniem Tanie auta, ale brak awarii, które naraziłyby użytkowników na duże wydatki. Można powiedzieć, że jakość jest wyższa niż cena!
Typowe usterki (21) Podobnie jak w innych autach Grupy Volkswagena, problemy ciągle generują silniki z tzw. afery dieslowskiej (zafałszowane pomiary zanieczyszczenia spalin). W przypadku odmowy wykonania naprawy można mieć problemy z otrzymaniem np. przeglądu, zaś poddanie się jej może się wiązać z pogorszeniem osiągów – to prowadzi do odjęcia sporej liczby punktów z tej klasyfikacji. Poza tym inne usterki typowe dla konstrukcji VW: TSI, TDI, DSG (patrz opis Audi i VW). Typową awarią w Seacie okazały się niesprawne tylne lampy ledowe. Akcje naprawcze (13) Blisko 2 tys. aut i 3 akcje – to niezły rezultat. W 1871 egzemplarzach Leonów (1P) i Altei (5P) z RM 2009 wykryto problemy z właściwym działaniem modułu ABS/ESP. Z kolei w 31 Toledo (RM 2017), jeśli podczas wypadku dojdzie do aktywacji pasów bezpieczeństwa, części zespołu pirotechnicznego mogą się poluzować i przedostać do wnętrza pojazdu, co stwarza ryzyko obrażeń pasażerów. W 10 Ibizach (produkcja 2017) śruba kolumny kierownicy mogła zostać dokręcona nieodpowiednim momentem, co może skutkować nieprawidłowym działaniem układu. Raport TÜV (3) O ile rezultat uzyskany przez małe Mii oraz Alteę jest przyzwoity (46. lokata), o tyle 80. pozycja Leona, 94. miejsce Ibizy i dopiero 103. „oczko” Alhambry to już z pewnością wynik poniżej oczekiwań. Właściciele dużego vana (a może bardziej – serwis) powinni lepiej przyjrzeć się układowi hamulcowemu! Testy 100 tys. km (14) Sprawdziliśmy Leona z dieslem 1.6. O ile silnik nie sprawiał kłopotów, o tyle tuż przed metą posłuszeństwa odmówiła całkowicie skrzynia biegów – rozpadło się łożyskowanie! Taka wpadka kosztowała Leona świetną ocenę, bo poza tym dokuczały mu tylko drobiazgi (błąd systemu start-stop, niewłaściwy komunikat o stanie oleju). Jeździliśmy też Alhambrą, ale to auto zostało rozebrane dopiero po 200 tys. km i otrzymało ocenę 5+ (punkty po 100 tys. km: 11,5). Gwarancja (6) Mechaniczna – zdecydowanie najlepsza w Grupie Volkswagena, bo 4 lata z limitem 120 tys. km, perforacyjna: 12 lat. Naszym zdaniem Pomimo wpadki z dieslami i usterki skrzyni w teście długodystansowym ogólna ocena Seata wypada zupełnie przyzwoicie. W ostatnich latach problemów technicznych jest wyraźnie mniej, a notowania poprawiają niewielka liczba akcji naprawczych i niezła gwarancja.
Typowe usterki (25) Najbardziej znany problem BMW to dwulitrowe jednostki wysokoprężne. Te starsze (z kodem M47) niosą ze sobą ryzyko pęknięcia wału korbowego, zastrzeżenia mamy też do trwałości dwumasowego koła, osprzętu itp. Nowsze 2.0 D (N47, od 2007 r.) mają łańcuchowy rozrząd umieszczony od strony skrzyni biegów, który okazał się bardzo nietrwały. Naprawa to grube tysiące złotych. Niestety, od wad nie są wolne również benzyniaki – kiepsko wypada silnik 1.6 (N45), on również ma kłopot z rozrządem. Nowsze (z wtryskiem bezpośrednim) wymagają czasem z kolei wymiany wtryskiwaczy, co nie jest tanie. Z wadami boryka się elektronika, np. system start-stop czy moduł świateł. Akcje naprawcze (15) Niezbyt wiele aut wezwanych do serwisów (1150), choć ogłoszono 8 akcji naprawczych. Przykłady? Jak w wielu firmach problem może objąć poduszki powietrzne (w modelach 4 oraz i8 mogą się nie otworzyć, w 3, 5 i X5 mogą zadziałać nieprawidłowo – druga akcja dotyczy produktów Takaty). Użytkownicy „siódemek” muszą uważać na „gwałtowny wyciek oleju” z chłodniczki (może się on dostać do hamulców), ale akcja obejmuje tylko 34 egzemplarze. Raport TÜV (5) Zaczyna się bardzo dobrze, bo od 13. miejsca X1. Kolejny model (seria 1/2) znajdujemy dopiero na 46. pozycji, zaś X3/X4 – na 55. W pozostałych BMW znaleziono więcej usterek niż średnia dla rocznika: serię 3/4 sklasyfikowano na 80. miejscu, X5 – na 105., zaś serię 5 – na 112. Testy 100 tys. km (9) „Trójką” GT jeździło nam się przyzwoicie, ale dwukrotnie (!) została okradziona – widać nawigacja i poduszki BMW to cenny łup. Po rozbiórce znaleźliśmy małe pęknięcie na jednym tłoku – ciekawe, jak wpłynęłoby na dalszą jazdę? Ostateczna ocena to 5. Znacznie gorzej wypadło BMW 2 Active Tourer – przy 36 tys. km trzeba było wstawić… nowy silnik! Dlatego ogólna ocena to 3 i ostatnie miejsce na naszej liście testów. Gwarancja (2) Mechaniczna: 2 lata, perforacyjna: 12 lat. Naszym zdaniem Od BMW mało kto oczekuje szczególnie niskich kosztów eksploatacji, ale nawet bogaci użytkownicy mogą być zdziwieni rachunkami za naprawę. Bezpieczne (choć na pewno nie oszczędne) pozostają duże jednostki benzynowe sprzed 10 lat. Niepokojąco wyglądał test długodystansowy vana z przednim napędem – pozostaje mieć nadzieję, że to uszkodzenie silnika rzeczywiście było przypadkowe.
Typowe usterki (26) Niby drobiazgi, ale bywają dość kosztowne: komplikacja jednostek EcoBoost (jak konieczność demontażu silnika w testowym Mondeo po rozszczelnieniu intercoolera), zużycie tarcz hamulcowych po niezbyt dużym przebiegu (komplet oryginalnych części do Mondeo z robocizną w ASO – blisko 3000 zł!), konieczność aktualizowania elektroniki. W Focusie RS… zużywa się silnik! Coraz częściej dają o sobie znać drogie usterki dwusprzęgłowych przekładni PowerShift, ciągle widać też drobne ślady korozji w podwoziu nawet stosunkowo młodych egzemplarzy. Diesle sprawują się nie najgorzej, oczywiście, nie brakuje usterek typowych dla tego rodzaju napędu. Akcje naprawcze (11) Usterki w Rangerach (mocowanie oparcia kanapy, linki zmiany biegów mogą ocierać o wał napędowy, potencjalne awarie automatycznej skrzyni biegów), Kugach – z możliwością zapalenia się w momencie zderzenia (problem z napinaczem pasów) i z przegrzewającymi się podgrzewaczami dysz spryskiwaczy, komplikacje z odpaleniem bocznych poduszek m.in. w Kudze, C-Maxie i Focusie, usterki zamka drzwi w Mustangu – ogólnie w 2017 r. do ASO musiało wrócić ponad 3,5 tys. aut. Raport TÜV (4) Najlepsza Kuga na akceptowalnym 57. miejscu, powyżej średniej lokują się jeszcze: Fiesta, C-Max i Focus. Z kolei B-Max, S-Max, Mondeo, Galaxy i Ka – poniżej średniej, Ka dopiero na 123. miejscu (na 127 sklasyfikowanych aut). Testy 100 tys. km (12) Bardzo dobry wynik Focusa 1.0 EB (opinia końcowa: „niemal wzorowy” i ocena 6-), ale kiepskie rezultaty Kugi (pęknięta skrzynia rozdzielcza, konieczność wymiany silniczków wycieraczek, przytkany kolektor dolotowy w silniku wysokoprężnym – 4) oraz Mondeo (rozszczelnienie intercoolera wodnego w benzyniaku 1.5 EB – 4). Gwarancja (2) Mechaniczna: tylko 2 lata, perforacyjna: 12 lat. Naszym zdaniem Trudno powiedzieć, że Fordy psują się nagminnie, ale też nie zagwarantujemy wam bezproblemowej eksploatacji. Nowoczesne rozwiązania (jak EcoBoost) świetnie sprawdzają się podczas jazdy, ale bywają dość kosztowne w naprawie, czego dowiodły też nasze najnowsze testy długodystansowe Kugi i Mondeo. Kto oczekuje spokojnej eksploatacji (ale pogodzi się z gorszymi osiągami), może postawić na wiekowe jednostki 1.6. Nowe Ka+ i Fiesta mają w palecie nowe, proste silniki 1.1/1.2.
Typowe usterki (28) Największą wpadką ostatnich lat wydaje się seria silników Prince (konstrukcja BMW i PSA), w których rozciągały się łańcuchy rozrządu i uszkodzeniu ulegała głowica. Nowsze – PureTech – są na rynku od kilku lat, ale ciągle nie słychać o bolączkach (to duży plus!). Kontrowersyjny okazuje się za to diesel 1.6 – przed kilkoma laty zasłynął z awarii układu smarowania, obecnie też są prowadzone kampanie naprawcze. Na pewno nie popisuje się trwałością również nowy van Traveller (patrz opis w akcjach naprawczych). Akcje naprawcze (8) Rekordzista pod względem liczby ogłoszonych akcji: w 2017 roku było ich aż 16! Na szczęście większość dotyczyła niewielkiej liczby modeli (nawet 5, 7 lub 9) – łącznie to 4109 egzemplarzy. Najwięcej aut (1858, z dieslem 2.0) miało problem z nieprawidłowo ułożonym złączem plusowym rozrusznika. Za to w 381 egzemplarzach z dieslem 1.6 może dojść do uszkodzenia silnika. Najwięcej akcji dotyczyło jednak vanów Traveller: może odkręcić się klimatyzacja, nastąpić zwarcie przy rozruszniku (lub dojść do jego niekontrolowanej pracy, np. na biegu), wyciec paliwo. Może też zostać zakłócona praca poduszek powietrznych, a nawet zdarzyć się odkręcenie się kół w czasie jazdy. Raport TÜV (7) W przeciwieństwie do starszych roczników (gdy np. 206 zamykało tabelę) Peugeotów szukajcie w górnej części tabeli: 208 znalazło się na 28. miejscu, 2008 – na 41., zaś 308 – na 64. Testy 100 tys. km (9) Z niecierpliwością czekamy na wynik testu 2008, które w tej chwili poddajemy próbie. Podczas testów sprzed kilku lat Peugeoty słabo się spisały: 5008 dostało 3 (wpadka z THP), Partner – 3-, zaś 307 – jedynkę. Nasz test długodystansowy 308 zakończył się bez usterek, ale samochód nie został na koniec rozebrany. Gwarancja (2) Mechaniczna: 2 lata, perforacyjna: 12 lat. Naszym zdaniem Dobra ocena podstawowego w ostatnich latach silnika PureTech to mocny argument Francuzów. Ogólną awaryjność również oceniamy pozytywnie, samochody nie są przesadnie skomplikowane. Na minus zaliczymy niestety sporą listę dość poważnych akcji serwisowych i brak testu długodystansowego zakończonego rozbiórką i pozytywną oceną.
Typowe usterki (28) W palecie jednostek napędowych trzeba uważać na silniki serii Prince (1.6 VTi i THP) – problemy z rozrządem i głowicami. Francuskie benzyniaki wypadają bardzo dobrze, typową bolączką PureTecha jest np. zużyty pasek akcesoryjny – trudno uznać to za rzeczywisty problem. W serii diesli 1.6 powróciły kłopoty, ale postawienie na właściwy wariant zaowocuje oszczędną i przyjemną jazdą. Wiele usterek wieku dziecięcego wykazuje duży van – poza akcjami z UOKiK-u trapią go też np. zacinające się drzwi i czujniki parkowania. Akcje naprawcze (11) Ogłoszono 5 akcji, które objęły aż 11 617 samochodów. Największy udział ma w tym wezwanie do serwisu 10 601 użytkowników modeli C4 oraz DS po to, by poprawić w nich mocowanie maski – wykryto, że może ona otworzyć się w trakcie jazdy. W 603 egzemplarzach (modele od C3 po Space Tourera) pojawił się problem przekaźnika elektrycznego i ryzyka zapłonu instalacji elektrycznej! W dieslach 1.6 może dojść do poważnego uszkodzenia. Wiele usterek wykryto w vanie Space Tourer (patrz Peugeot). Raport TÜV (3) W statystyce przeglądów poszczególne modele Citroëna wypadają bardzo podobnie, szkoda tylko, że tak nisko – zajmują miejsca pomiędzy 90. a 108. Najlepszy jest model C4, najgorsze – Berlingo (wycieki oleju, oświetlenie). Testy 100 tys. km (8) Ostatnie miesiące przyniosły zakończenie testu długodystansowego C4 Cactusa 1.2 PureTech. Podstawowy problem to zużyta skrzynia biegów – serwis musiał ją wymienić już przy 33 tys. km. Poza tym po rozbiórce znaleźliśmy kilka drobnych śladów korozji. Silnik zniósł test w doskonałej kondycji, choć w trakcie maratonu zanotowaliśmy też usterkę cewek (co nie jest typowe dla tego motoru). Efekt mizerny: 34 punkty i ocena 3+. Szkoda, bo polubiliśmy to auto. Gwarancja (2) Mechaniczna: tylko 2 lata, perforacyjna: 12 lat. Naszym zdaniem W ostatnich latach Citroën stawia na nietypowe lekkie konstrukcje, zrezygnowano nawet z wizytówki tej firmy, czyli zawieszenia hydropneumatycznego – to dobrze, bo uproszczone konstrukcje są trwalsze i tańsze w obsłudze. Brawa za świetny motor podstawowy PureTech. Ocenę obniżają: kiepskie wyniki testu długodystansowego, spora lista wezwań do serwisu, a także słabe notowania TÜV.
Typowe usterki (28) Uszkodzenia modułów MultiAir (niektóre wersje 500, Punto, Bravo, 500X). Drobne usterki elementów zawieszenia, instalacji elektrycznej. Akcje naprawcze (14) Wyskakujące biegi w 500X, problem z poduszkami i napinaczami w Punto, Tipo i Fiorino, usterki we Freemontach – nieprzesadnie dużo. Raport TÜV (1) Panda, 500 i Punto... w ostatniej dziesiątce. Testy 100 tys. km (7) Ostatnio nie badaliśmy żadnego Fiata, najnowsze testy to przeciętny wynik „pięćsetki” (wymiana silnika) i znacznie lepszy Punto. Gwarancja (2) Słabo: ochrona trwa 2 lata (perforacyjna 8 lat). Naszym zdaniem Samochody bazują na sprawdzonej technice (choć sterowanie zaworami MultiAir to ciekawe rozwiązanie), dzięki temu są mało problemowe i dość tanie w naprawach.
Typowe usterki (29) Najnowsze silniki zasługują na dobre opinie. Co prawda, w przypadku doładowanego 1.2 pojawiają się informacje o wysokim zużyciu oleju (konsekwencją może być kosztowne rozciągnięcie się łańcucha), ale nie są to nagminne przykłady. Mamy też wiele sygnałów o wzorowym sprawowaniu się benzyniaków 1.6 (starszy francuski i nowszy z japońskim rodowodem). Poprawiły się także diesle, kłopoty 1.5 powoli odchodzą w niepamięć, za to 1.6 boryka się np. z wyciekami oleju, a to skomplikowana konstrukcja, która nie będzie tania w naprawie. Na razie bacznie obserwujemy elektronikę w Talismanie czy Méganie IV – na pewno lubi płatać figle, choć jeszcze nie na skalę sprzed kilkunastu lat (jak w początkach Laguny II). Akcje naprawcze (8) 11 akcji i ponad 7 tys. aut w serwisach – to bilans 2017 roku. Z poważniejszych wymienimy: możliwość niedostatecznego dokręcenia śrub mocujących czopy piast tylnych kół (Clio IV, Fluence i Mégane), ryzyko pęknięcia przedniego prawego zacisku hamulcowego (Clio IV), zamknięcie drzwi od środka przyciskiem do blokowania szyb (Mégane IV), wyciek oleju napędowego w Masterach. Raport TÜV (4) Niska średnia. Co prawda, Captur jest 16., Scénic 37. a Clio 73., ale Mégane i Twingo zajmują (wspólnie) 85. lokatę, a Kangoo – dopiero 116. Zarzuty w ostatnim modelu dotyczyły głównie oświetlenia i osprzętu hamulców, nie było zastrzeżeń np. do wycieków oleju. Testy 100 tys. km (9) W ostatnich latach testowaliśmy Clio z silnikiem 0.9 Turbo. Jednostka świetnie zniosła sprawdzian, nie mieliśmy też zastrzeżeń do zabezpieczenia antykorozyjnego, ale w połowie dystansu serwis musiał wymienić skrzynię biegów, co znacząco obniżyło ocenę końcową (29 punktów karnych i tylko 4-). Z niecierpliwością czekamy na wynik testu znacznie bardziej zaawansowanego technicznie Talismana. Gwarancja (2) Mechaniczna: 2 lata, perforacyjna: 12 lat. Naszym zdaniem Dużo akcji naprawczych, przeciętny wynik TÜV, niezbyt dobry rezultat testu długodystansowego – to powody, dla których ciągle nie możemy podnieść notowań Renault, choć wydaje nam się, że firma zasługuje na wyższą ocenę, bo wiele problemów odeszło do przeszłości. Zobaczymy, jak w naszym maratonie sprawdzi się Talisman oraz czy usterki elektroniki nie będą się nasilały.
Typowe usterki (21) Niemal wszystkie kłopoty Volkswagena można zawrzeć w… trzech skrótach: TDI, TSI i DSG. Pierwszy oznacza oczywiście turbodiesle, ale poza dotyczącą ich aferą trzeba przypomnieć niechlubną erę pompowtryskiwaczy i sporą listę zniszczonych silników. Pod hasłem „TSI” kryją się problemy z łańcuchami rozrządu i ogromnym spalaniem oleju, zaś DSG to nic innego, jak przekładnia obsługiwana podwójnym sprzęgłem, która generuje spore wydatki w trakcie eksploatacji. Ponieważ problemy z pompowtryskiwaczami i TSI możemy uznać za rozwiązane (ale nie dla kupujących auta na rynku wtórnym!), punkty odejmujemy głównie za „Dieselgate”. Akcje naprawcze (10) VW skierował do serwisów dość sporo, bo 5473 auta (4 akcje). Najwięcej dotyczyło: modelu Caddy, Jetty, Golfa, Golfa Varianta, Golfa Plusa oraz Eosa z okresu 20.05.2008-28.08.2010 r. – może dojść w nich do przerwania połączenia z „masą” sterownika ABS/ESP. Z kolei w Passacie, Arteonie, Golfie i Golfie Variancie z okresu 21.08-14.09.2017 r. mogą poluzować się śruby trzymające tylne łożysko. Inne kłopoty to pasy i napinacze oraz kolejna partia aut z instalacją gazową CNG (możliwa korozja zbiorników). Raport TÜV (6) Ogromna liczba modeli w zestawieniu (aż 13) owocuje rozrzuceniem ich po całej liście – zdecydowanie najlepszy jest Golf Sportsvan, który zdobył srebrny medal! Ale szukając kolejnego VW, spadamy na 28. miejsce (Beetle). Niespełna połowa aut (6) musi zadowolić się wynikiem poniżej średniej. Najgorzej wygląda model CC (112. lokata). Diagności zarzucili mu luzy w zawieszeniu i słabą kondycję układu hamulcowego. Testy 100 tys. km (13) Modelem up! Volkswagen się nie popisał. Co prawda, silnik zniósł cały dystans bez najmniejszego zarzutu, jednak niemal od początku do końca zmagaliśmy się z potężną wilgocią w aucie. Ostatecznie up! zebrał aż 22 punkty karne i zasłużył tylko na 4+. Testowaliśmy też Golfa, ale nie rozebraliśmy go po 100 tys. km. Pokonał kolejne 100 tys. km i… ciągle służy w naszej flocie długodystansowej. Gwarancja (2) Mechaniczna: 2 lata, perforacyjna: 12 lat. Naszym zdaniem Volkswagen mocno nadszarpnął cierpliwość swoich klientów, a mimo to ciągle bije rekordy sprzedaży – czyż to nie fenomen? Wszystko wskazuje na to, że problemy techniczne firma ma za sobą, oczywiście, pomijając konieczność rozliczenia się z afery spalinowej.
Typowe usterki (33) Podobnie jak w Toyocie, trzeba uważać na diesle (szczególnie do 2010 r.). Partia motorów 3.0 V6 (GS III) może palić zbyt dużo oleju, uszkadzają się ksenony, czasem trzeba wymienić pojedyncze elementy zawieszenia. Akcje naprawcze (18) W modelach CT 200h może dojść do wycieku paliwa, ale akcja obejmuje tylko 56 aut. Raport TÜV (-) Marka nie znalazła się w raporcie. Testy 100 tys. km (15) Model CT 200h zebrał 11 punktów (ocena: 5+). Gwarancja (5) Mechaniczna: 3 lata (napęd hybrydowy: 5 lat)/100 tys. km, perforacyjna: 12 lat. Naszym zdaniem Jakość Lexusów nie ulega wątpliwości! Szczególnie ciekawie wygląda niezawodny napęd hybrydowy, obniżający koszty eksploatacji luksusowych limuzyn oraz SUV-ów.
Typowe usterki (23) MiTo cierpi na problemy pokrewne z Punto – łożyskowanie skrzyń M32, wysokie spalanie oleju w 1.4 16V. Giulietta również miewa kłopoty ze skrzyniami, ale są to już fiatowskie przekładnie C635 (zużycie synchronizatorów), oraz z elektryką i elektroniką (np. uszkodzona wiązka tylnej klapy). Giulia Quadrifoglio – choć młoda – ma problemy z elektroniką (silnik nadzwyczaj „chętnie” przechodzi w tryb awaryjny). W niemal wszystkich modelach (odpowiednie wersje) dochodzą też kłopoty ze sterowaniem zaworami MultiAir (uszkodzenie modułu). Akcje naprawcze (20) Jedna z nielicznych firm, które nie ogłosiły w 2017 roku żadnej akcji serwisowej. Raport TÜV (-) Niestety, niemieccy diagności przebadali zbyt mało aut Alfy Romeo, żeby wydać werdykt odnośnie stanu modeli tej marki. Szkoda, bo chętnie byśmy się dowiedzieli, czy producentowi udało się odbić od dna – kiedyś włoska firma okupowała dół tabeli, ale od razu zastrzegamy, że to zupełnie inne modele i technika. Testy 100 tys. km (7) Ostatnie samochody Alfy przetestowane przez nas na długim dystansie to modele 159 SW oraz 147. Kombi wypadło przeciętnie – zasłużyło zaledwie na 3+, nieco lepiej było ze 147 (czwórka). Ciekawe, jak sprawdziłyby się w naszych warunkach obecne modele, np. Giulia. Gwarancja (2) Mechaniczna: 2 lata, perforacyjna: 12 lat. Naszym zdaniem Najnowsze Alfy urzekają pięknem, ale też potrafią być kapryśne – sporo typowych przypadłości, wiele z nich wymaga wydania pokaźnej kwoty na naprawę, choć generalnie jest znacznie lepiej niż kiedyś. Do pełnej oceny brakuje wyników raportu TÜV oraz współczesnego testu długodystansowego. Mimo wszystko Alfa Romeo zbiera wysokie oceny – pomaga jej w tym m.in. brak wezwań do serwisów.
Typowe usterki (30) Lista problemów na szczęście nie powiększa się – wpadka z dieslami (ukręcające się wały korbowe, nietrwałe sprzęgło) i bokserami 2.5 to największe niedomagania ostatnich lat. Akcje naprawcze (10) 3500 wezwań to sporo jak na niedużą firmę. 2641 dotyczyło airbagów, 622 – zwarcia i pożaru, w 237 Tribecach może otworzyć się maska. Raport TÜV (-) Kilka lat temu Subaru zniknęło z zestawienia. Testy 100 tys. km (7) XV wypadło słabo (3-; zawiodło sprzęgło, po rozbiórce odkryliśmy sporo niedomagań w silniku). Gwarancja (4) Mechaniczna: 3 lata lub 100 tys. km, perf.: 12 lat. Naszym zdaniem Tęsknimy za Subaru z lat 90., kiedy było ikoną niezawodności. Na szczęście najnowsza technika (np. przekładnie bezstopniowe, nowa rodzina silników) jest bezproblemowa.
Typowe usterki (28) Zdarzają się rozciągnięte łańcuchy rozrządu (Lancer), uszkodzone koła zmiennych faz rozrządu (ASX), zużyte sprzęgła (np. diesle 1.8). Akcje naprawcze (3) Blisko 30 tys. aut! Prawie 13 tys. ASX-ów i Pajero Sport może mieć problemy z siłownikami bagażnika, ponad 9 tys. ASX-ów – z wycieraczkami. ASX-y (3465) mogą stanąć z powodu uszkodzenia zasilania sterownika silnika. Raport TÜV (7) Nieźle: ASX ulokował się jako 21., Outlander – 52. (zastrzeżenia do oświetlenia i wycieków). Testy 100 tys. km (-) Nie testowaliśmy żadnego Mitsubishi. Gwarancja (6) Mechaniczna: 5 lat lub 100 tys. km, perforacyjna: 12 lat. Naszym zdaniem Mimo licznych akcji kondycję Mitsubishi oceniamy dobrze – przemawia za tym ogólna ocena usterek. Minus: wysokie ceny części.
Typowe usterki (27) W benzyniakach mogą szwankować moduły MultiAir, diesle to również w większości fiatowskie silniki. Poza drobiazgami elektronicznymi modele z ostatnich lat są solidne. Akcje naprawcze (12) We Wranglerach mogą nie zadziałać (lub nieprawidłowo pracować) airbagi, w Cherokee i Renegadzie może dojść do wyrzucenia biegu na neutralny, z kolei w 5 Cherokee, które trafiły na polski rynek, mogą być źle zamocowane fotele. Raport TÜV (-) Marka nie znalazła się w raporcie. Testy 100 tys. km (-) Nie testowaliśmy żadnego modelu tej marki. Gwarancja (2) Słabo: ochrona trwa 2 lata (perforacyjna: 7 lat). Naszym zdaniem W ostatnich latach marka przeszła metamorfozę. Technicznie zbliżyła się do Fiata, co oznacza łatwiejszy dostęp do części itp.