• Budowa pokazanych aut doskonale odzwierciedla ogromną przemianę, jaka dokonała się w konstrukcji aut segmentu SUV na przestrzeni ostatnich 20-25 lat
  • Konstruktorzy Grand Vitary (i pierwszej, i drugiej) doskonale znali potrzeby "terenowców" i uwzględnili je podczas pracy nad modelami. A w przypadku Vitary?
  • Opisywane auta produkowano w różnych krajach, różni byli dostawcy silników wysokoprężnych – jaki ma to wpływ na trwałość i koszty?

Suzuki Grand Vitara I

Powstała jako SUV, ale obecnie Grand Vitara I może uchodzić za konstrukcję dobrą do jazdy w terenie. Uważajcie jednak, bo to wiekowe auta i mimo niezłej trwałości eksploatacja wcale nie musi być tania.

Suzuki Grand Vitara I Foto: archiwum
Suzuki Grand Vitara I
  • Grand Vitara I produkowana była w latach 1998-2006. Pod maską znajdziecie benzyniaki 1.6-2.7 oraz dwulitrowe diesle. Cena: od 9900 zł
  • Zdolnościami offroad model ten bije na głowę np. Toyotę RAV4
  • Prosty, ale skuteczny układ napędu 4x4: stale napędzana tylna oś, przód dołączany na sztywno, reduktor

Rama, sztywny most, prosty napęd – to auto może uchodzić za prawdziwą terenówkę! Bez wątpienia Grand Vitara 1. generacji ma wiele offroadowych atrybutów, ale pod względem masywności budowy pozostaje daleko w tyle za np. Nissanem Patrolem. Z kolei na utwardzonych drogach przeszkadza układ napędowy – przód dołączamy jedynie na śniegu lub szutrowej nawierzchni (nie ma tam centralnego dyferencjału, tylko sztywne połączenie przedniej osi z tylną). Ramowe podwozie ze sztywnym tylnym mostem nie daje też precyzji prowadzenia ani komfortu. Dla kogo zatem to auto? Powstało jako uniwersalne i świetnie sprawdzi się jako niskobudżetowa propozycja, gdy musicie sprawnie pokonać zabłoconą polną drogę, a także odwieźć dzieci do szkoły.