Auto Świat > Używane > Co warto kupić > Wielki ranking SUV-ów. Wszystkimi przejechaliśmy 100 tys. km. Najlepszy i najgorszy to totalne zaskoczenia

Wielki ranking SUV-ów. Wszystkimi przejechaliśmy 100 tys. km. Najlepszy i najgorszy to totalne zaskoczenia

Autor Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak

Ten ranking powstawał przez wiele lat. W tym czasie kilkudziesięcioma SUV-ami przejechaliśmy po co najmniej 100 tys. km. Każde auto ocenialiśmy, korzystając z tego samego klucza, obiektywnie przyznając punkty karne za awarie czy inne niedociągnięcia. Tak powstał wielki ranking SUV-ów. Jest wiele zaskoczeń, ale największe są dwa - zwycięzca i przegrany.

Volvo XC60 I (2008-17)Źródło: Auto Świat / Archiwum
  • Jeśli zamierzacie kupić SUV-a, wyniki naszych testów pomogą w wyborze – to obiektywna informacja o ich jakości
  • Na zakończenie naszych testów auta są rozbierane do "ostatniej śrubki" i wnikliwie oceniana przez ekspertów – tylko takie uwzględniliśmy w tym zestawieniu
  • Już przy przebiegu 100 tys. km widać wyraźne różnice w trwałości aut – jedne zaliczają nawet po kilka wpadek, inne pokonują dystans "bez zająknięcia"
  • Warto zwrócić uwagę na generacje aut z zestawienia. Ranking, który stworzyliśmy, nie zawsze porównuje ze sobą najnowsze generacji poszczególnych modeli, bo wielu z najnowszych SUV-ów nie zdążyliśmy jeszcze przetestować na tak długim dystansie (zajmuje to nam około dwóch lat), a pozostałe nie wypadły tak słabo lub tak dobrze, by znaleźć się w piątce najlepszych lub w piątce najgorszych SUV-ów

Testy długodystansowe od wielu lat przeprowadzamy wspólnie z kolegami z "Auto Bilda". Wszystkie samochody są poddawane morderczym próbom po to, by jak najlepiej ocenić ich jakość, trwałość oraz niezawodność.

Najbardziej awaryjne SUV-y

Najpierw każdy "maratończyk" przechodzi ogólne oględziny i jest podłączany do aparatury pomiarowej w celu weryfikacji osiągów. Następnie zaczyna się długa podróż. Auta przemierzają tysiące kilometrów w różnych warunkach. Każdy kierowca jest zobowiązany do notowania swoich spostrzeżeń w dzienniku wozu.

Po przejechaniu założonego dystansu osiągi każdego samochodu są ponownie mierzone, a następnie – po rozebraniu na części – nasz "długodystansowiec" trafia pod czujne oko rzeczoznawców, którzy sprawdzają każdy, nawet najdrobniejszy element.

Ocena końcowa jest wypadkową wszystkich punktów karnych, które auto otrzymało.

Punkty Ocena
0 pkt 6+
1-4 pkt 6
5-8 pkt 6-
9-12 pkt 5+
13-16 pkt 5
17-20 pkt 5-
21-24 pkt 4+
25-28 pkt 4
29-32 pkt 4-
33-36 pkt 3+
37-40 pkt 3
41-44 pkt 3-
45-48 pkt 2+
49-52 pkt 2
53-56 pkt 2-
od 57 pkt 1

Najmniej awaryjne SUV-y

W prezentowanym rankingu znalazły się wszystkie SUV-y i crossovery, które testowaliśmy w ostatnich latach. W 2015 r. wprowadziliśmy nowy system oceny – punkty karne przyznajemy już nie tylko za usterki, które wystąpiły podczas testu, lecz także za stan i kondycję podzespołów po rozebraniu samochodu na części oraz za wrażenia z samego testu. Dlatego kilka aut, które wcześniej zakończyły test, ma nieco zmienioną punktację – do wcześniejszej oceny dodaliśmy punkty karne, analizując zapisy z dziennika testowego oraz z warsztatu. Tak było z np. MINI Countrymanem SD. Z kolei w jeszcze starszych autach, testowanych przed 2013 r., nie mieliśmy już możliwości ujednolicenia punktacji, w związku z czym nie znalazły się w tym zestawieniu.

W dalszej części artykułu poznasz szczegółowe noty, które przyznaliśmy 23 modelom SUV-ów. Wszystkie z nich przetestowaliśmy na dystansie co najmniej 100 tys. km. Dowiesz się, dlaczego i za co poszczególne auta otrzymały wspomniane wcześniej punkty karne.

Andrzej Jedynak