Kto tanio kupuje, ten... wcale nie żałuje! A przynajmniej, jeśli chodzi o Dacię Duster II, bo SUV rumuńskiej marki pokazał w teśćie na dystansie 100 tys. km, że (względnie) niewygórowana cena wcale nie musi iść w parze z kiepską jakością i dużą awaryjnością.
Dacia Duster – 100 tys. km Źródło: Auto Świat / Auto Bild
Silnik 1.6 SCe nie jest mistrzem dynamiki, bywa też głośny. To gdzie te 114 KM?! – pytano retorycznie
Do oceny celującej zabrakło przede wszystkim lepszego zabezpieczenia antykorozyjnego – rzeczoznawca od razu wyłapał kilka miejsc z brzydkim brązowym nalotem
Łącznie Dacia Duster dostała 13 punktów karnych i bardzo solidną piątkę na świadectwie końcowym
Najpierw cofnijmy się jednak o parę lat. A dokładniej – do czasów pierwszego Dustera. Bo gdy w 2013 r. SUV Dacii zakończył próbę na dystansie 100 tys. km, to szybko okazało się, że będziemy musieli zrewidować kilka popularnych motoryzacyjnych opinii i przesądów. Część osób uważała bowiem, że jak coś jest proste i mało skomplikowane, to raczej się nie zepsuje. Doprawdy? No to, co powiecie na to, że w Dusterze I w trakcie testu długodystansowego padła skrzynia biegów?
No właśnie. I to między innymi z tego powodu Dacia Duster I zakończyła test z oceną raczej przeciętną. Kiepsko. Tym bardziej że przecież liczyliśmy cichaczem na to, że rumuński SUV przełamie stereotypy. I że udowodni swoim ówczesnym prześmiewcom, że za niską ceną może stać też jakość. Wtedy – przynajmniej jeśli chodzi o naszą próbę na dystansie 100 tys. km – jeszcze się więc do końca nie udało.
Dobra wiadomość jest taka, że ten moment w końcu nadszedł. Co prawda, całe 8 lat później, ale jednak nadszedł. Oto bowiem w 2021 r. test długodystansowy zakończyła Dacia Duster II i możemy już spokojnie stwierdzić, że (względnie) niska cena zakupu wcale nie musi oznaczać kłopotów i przeciętnego wyniku testu Dacii Duster na dystansie 100 tys. km. Wręcz przeciwnie! W tym miejscu mała dygresja – otóż Duster II (zwłaszcza po liftingu) nie jest już autem tak tanim, jak jeszcze kilka lat temu. To z kolei sprawia, że oczekiwania rosną, a dobry wynik testu Dacii Duster staje się nie tyle zaskoczeniem, co bardziej obowiązkiem. Podobnego zdania musieli chyba być ludzie z Dacii, bo auto trafiło do naszej floty szybko po swoim debiucie rynkowym. Rumuni musieli być tak pewni swego, że najwyraźniej nie obawiali się nawet tzw. chorób wieku dziecięcego.
Dacia Duster – "ośka" z benzyniakiem
Dobry wynik na koniec to jednak niejedyna różnica względem testu zakończonego w 2013 r. Dacia Duster II wystąpiła bowiem tym razem nie z dieslem (znak czasów!), lecz z silnikiem benzynowym pod maską (1.6 SCe), a zamiast testowanego wówczas napędu na obie osie redaktorom musiała wystarczyć "ośka" (oczywiście, w Dacii Duster II 4x4 też występuje, ale tym razem wybór padł na tańszą konfigurację). A ponieważ trzyletni syn jednego z testujących na widok Dacii z błyskiem w oczach zakrzyknął: łooo, terenówka!, to tata zmuszony był wyjaśnić dziecku subtelną różnicę między autem terenowym z napędem 4x4 a lekkim SUV-em z napędem na przód. W każdym razie komplement dla stylistów Dacii, którym udało się stworzyć pojazd o "terenowym" charakterze. Podoba się nie tylko dzieciom, ale i nam. Zwłaszcza w pomarańczowym kolorze.
A jaki wpływ na przebieg testu Dacii Duster miał brak napędu 4x4? Cóż, zamiast przedzierać się przez piachy duńskich plaż, robić wycieczki po ośnieżonych wysokogórskich trasach czy organizować sesje zdjęciowe w różnorakich żwirowniach, tym razem musieliśmy poprzestać na zielonych łąkach, zaś szczytem "off-roadu" były dla Dacii Duster II błotniste leśne dukty. Też dobrze, wszak zawsze to jakaś odmiana. No i nie da się też ukryć, że za napędem na obie osie w zasadzie nikt nie tęsknił. Nie możemy tego natomiast powiedzieć o wyższej mocy, bo niejeden testujący zadawał po przejażdżce Dacią retoryczne pytanie: To gdzie te 114 KM?Bardzo słabe osiągi – wtórowali inni. Ale i to nie wszystko, narzekano bowiem też na nie zawsze idealną reakcję na wciśnięcie gazu, sporadyczne problemy z rozruchem na ciepło i kiepskie wygłuszenie silnika.
W międzyczasie Dacia całkowicie przebudowała jednak paletę jednostek napędowych i podczas gdy nasi testujący nadal pocili się z nerwów przy niemal każdej próbie wyprzedzenia traktora, to nowi klienci mogli już zamawiać m.in. doładowane odmiany 1.0 i 1.3 TCe, zaś "nasz" silnik 1.6 w międzyczasie wyleciał z programu (tak samo zresztą stało się z wersją 1.2 TCe/125 KM, też wywodzącą się z Dustera I). Teraz nawet bazowa odmiana o mocy 90 KM dzięki doładowaniu ma większy moment obrotowy niż ospałe 1.6 SCe. I dobrze.
Dacia Duster – dobrze zawieszona
Ale jeśli ktoś był w stanie przymknąć oko na słabe osiągi, ten szybko mógł poczuć się w Dusterze jak w domu. Komfort jazdy? Wystarczający. Zawieszenie? Raczej miękkie, dobrze nadaje się na dziurawe drogi. Chwalono też detale wnętrza, w tym zwłaszcza przyjemne w dotyku pokrętła do regulacji klimatyzacji/nawiewu (Dobrze leżą w dłoni).
Testujący nie omieszkali też poświęcić kilku ciepłych słów gazowemu wspornikowi (tzw. teleskop) pokrywy silnika (W niejednym droższym aucie możemy o tym pomarzyć), chwalono również zestaw czterech kamer (Multiview), który okazał się niezwykle przydatny podczas parkowania w ciasnych miejscach. Stosunek ceny do jakości? Na ten temat stosowny cytat z dziennika pokładowego: Jakość materiałów i wykończenia wnętrza okazuje się – jak na te pieniądze – w pełni akceptowalna. Multimedia są łatwe w obsłudze i spełniają swoje zadanie. Czego chcieć więcej?
Jeśli na coś narzekano, to też były to raczej drobne detale. Weźmy np. tanio wyglądający dywanik i średnio wygodną pokrywę (półka) przestrzeni bagażowej. Prawie wszyscy – jak jeden mąż – ganili też słabe trzymanie boczne przednich foteli, zwłaszcza na wysokości pleców. Co mało zaskakujące, tylna kanapa też nie jest mocno profilowana, a to niemal na każdym ostrzejszym zakręcie oznaczało, że pasażerowie kurczowo łapali się tego, co akurat mieli pod ręką. Czyli na przykład pasów. Niestety, narzekań na fotele i kanapę było tak dużo, że musieliśmy je uwzględnić w końcowym rozrachunku (4 punkty karne). Dobra wiadomość: przy okazji face liftingu poprawiono kilka detali. Z przodu można teraz mieć np. wygodny centralny podłokietnik wyposażony w schowek.
Dacia Duster – hamulce szybko się skończyły
Złośliwcy uaktywnili się jeszcze bardziej, gdy przy okazji drugiego przeglądu (po 40 tys. km) konieczna okazała się wymiana hamulców z przodu (klocki plus tarcze). Skoro hamulce poddały się już po 40 tys. km jazdy głównie w trasie – chichotali – to ciekawe, co padnie w następnej kolejności? I choć 40 tys. km w dość lekkim samochodzie o mocy 114 KM faktycznie nie jest rewelacyjnym wynikiem dla fabrycznych okładzin i tarcz, to już kolejny zestaw wytrwał bez problemów do zakończenia testu. I pamiętajcie też o tym, drodzy złośliwcy, że poza jedną przepaloną żarówką nic innego się w Dusterze nie popsuło. Świetny wynik, który powinien ostatecznie zamknąć usta wszystkim niedowiarkom. I owszem, od czasu do czasu poszarpywało sprzęgło, a raz nawet zapaliła się kontrolka awarii silnika, ale potem sama z siebie zgasła. To są tak naprawdę drobnostki, o których niejeden droższy model może jedynie pomarzyć.
Przed końcowym demontażem nastroje wśród zwolenników Dustera były więc na tyle dobre, że niektórzy przebąkiwali nawet coś o możliwej ocenie celującej na koniec. Niestety, nie tym razem. Do szóstki zabrakło przede wszystkim lepszego zabezpieczenia antykorozyjnego – rzeczoznawca od razu wyłapał kilka miejsc z brzydkim brązowym nalotem. Przykłady: bagażnik za osłonami, zgrzewy w okolicach wnęki tylnych lewych drzwi oraz okolice mocowania tzw. wewnętrznego prawego przedniego błotnika. Endoskopowe badanie profili na szczęście nie dało już żadnych powodów do narzekania. Podwozie? W dobrym stanie, choć na wózku zawieszenia (tzw. sanki) też widać już powierzchniową korozję. Pierwsze oznaki zużycia odkryliśmy także na przednich amortyzatorach, uwagę rzeczoznawcy przykuły również wyrwane tu i ówdzie klipsy mocujące m.in. osłony lub wygłuszenia. W środku nieco ładniej mogłyby wyglądać fotele, to samo dotyczy zresztą wykładziny bagażnika.
Łącznie daje to nam 13 punktów karnych i bardzo solidną piątkę na świadectwie końcowym. Czyli potwierdza się tym razem dobitnie, że tanie też może być dobre. À propos pieniędzy: Dacia Duster bardzo mało traci na wartości. I nic dziwnego – to kawał solidnego samochodu w dobrej cenie.
Dacia Duster – dane techniczne
Silnik
Dacia Duster 1.6 SCe
Rodzaj
benz. R4/16
Pojemność silnika
1598 cm3
Średnica cylindra x skok tłoka
78,0 x 83,6 mm
Napęd rozrządu
łańcuch
Moc maksymalna
114 KM przy 5500 obr./min
Maks. moment obrotowy
156 Nm przy 4000 obr./min
Prędkość maksymalna
172 km/h
Skrzynia biegów
manualna 5b
Napęd
przedni
Nadwozie/podwozie
Dacia Duster 1.6 SCe
Długość/szerokość/wysokość
4341/1804/1687 mm
Rozstaw osi
2673 mm
Masa własna/ładown. (rzeczywista)
1712/483 kg
Hamulce: przód/tył
tarczowe wentyl./bębnowe
Pojemność zbiornika paliwa
50 l
Pojemność bagażnika
445-1478 l
Ogumienie (testowe)
215/60 R 17
Dacia Duster – nasza opinia
Zawsze gotowa do jazdy, zawsze sprawna: Dacia Duster II dostaje od nas piątkę, a jeśli coś niepokoi, to głównie początki korozji. Cóż, trzeba będzie się temu bacznie przyglądać. Testujący mocno narzekali na kiepską dynamikę silnika, choć na pewno znajdą się i tacy, którzy Dusterem 1.6 jeżdżą na co dzień i sobie chwalą... My zostaniemy przy swoim: to nie jest sprinter.
Galeria zdjęć
1/16 Dacia Duster – 100 tys. km
1/16
Źródło: Auto Świat / Auto Bild
Dacię Duster poddaliśmy trudnym próbom na dystansie 100 tys. km, a następnie rozebraliśmy na czynniki pierwsze, aby jak najlepiej ocenić jakość, trwałość oraz niezawodność samochodu
2/16 Dacia Duster – 100 tys. km
2/16
Źródło: Auto Świat / Auto Bild
Duster przemierzył w ciągu trzech lat 100 tys. km i odwiedził wiele bardzo ładnych zakątków naszego kontynentu
3/16 Dacia Duster – 100 tys. km
3/16
Źródło: Auto Świat / Auto Bild
Łańcuchowy napęd rozrządu przetrwał 100 tys. km bez żadnego uszczerbku. Silnik mechanicznie bez zarzutu
4/16 Dacia Duster – 100 tys. km
4/16
Źródło: Auto Świat / Auto Bild
Minimalne zużycie – w granicach normy – na tłokach. Motor SCe jest ospały, ale pod względem mechaniki – trwały
5/16 Dacia Duster – 100 tys. km
5/16
Źródło: Auto Świat / Auto Bild
Taki widok w bagażniku (po zdemontowaniu osłon) nie napawa optymizmem. I nie było to jedyne miejsce, w którym korozja coraz śmielej sobie poczynała
6/16 Dacia Duster – 100 tys. km
6/16
Źródło: Auto Świat / Auto Bild
Wosk w profilach zamkniętych nałożono nierównomiernie. Rdzy na szczęście nie ma i oby się tu nie pojawiła wcale
7/16 Dacia Duster – 100 tys. km
7/16
Źródło: Auto Świat / Auto Bild
Sprzęgło poszarpywało i nie zawsze działało płynnie, a mimo to demontaż nie wykazał żadnych uchybień. Ciekawe, prawda?
8/16 Dacia Duster – 100 tys. km
8/16
Źródło: Auto Świat / Auto Bild
W 2018 r. Duster 1.6 Prestige 2WD kosztował bez opcji 56 900 zł. Dziś podobne egzemplarze z tego rocznika i z przebiegiem 100 tys. km są wyceniane w ogłoszeniach na 44-53 tys. zł.
9/16 Dacia Duster – 100 tys. km
9/16
Źródło: Auto Świat / Auto Bild
A czasem i wyżej. Niemniej, według katalogów nasz Duster kosztuje dziś 39 200 zł, co i tak oznacza fenomenalnie niską utratę wartości.
10/16 Dacia Duster – 100 tys. km
10/16
Źródło: Auto Świat / Auto Bild
Taki „off-road” to przeważnie szczyt możliwości Dustera 4x2. Jeśli ma być bardziej terenowo, trzeba sięgnąć po odmianę 4x4 – okazuje się zaskakująco dzielna.
11/16 Dacia Duster – 100 tys. km
11/16
Źródło: Auto Świat / Auto Bild
Choć niektóre materiały nadal są twarde, to postęp jaki zrobiła Dacia, jest ogromny. Kokpit – przejrzysty i łatwy w obsłudze, tak samo zresztą jak media. Szkoda, że dotykowy ekran znajduje się dość nisko
12/16 Dacia Duster – 100 tys. km
12/16
Źródło: Auto Świat / Auto Bild
Bagażnik ma pojemność 445--1478 l i regularne kształty. Pewnym minusem jest to, że po złożeniu oparć zostaje niewielki próg. Ładowność: 483 kg. Ale uwaga: w okolicach bagażnika pojawiły się już pierwsze oznaki korozji
13/16 Dacia Duster – 100 tys. km
13/16
Źródło: Auto Świat / Auto Bild
Silnik 1.6 SCe zdążył już wypaść z oferty. To konstrukcja starszego typu, ale względnie bezproblemowa i niebiorąca oleju
14/16 Dacia Duster – 100 tys. km
14/16
Źródło: Auto Świat / Auto Bild
Nikt nie narzekał na brak miejsca z tyłu. Ale na kiepskie trzymanie boczne i łatwo brudzącą się tapicerkę – owszem
15/16 Dacia Duster – 100 tys. km
15/16
Źródło: Auto Świat / Auto Bild
Dzięki prześwitowi rzędu 21 cm można bez problemu zjechać z asfaltu. Tylko tyle i aż tyle, bo egzemplarz testowy nie miał napędu 4x4
16/16 Dacia Duster – 100 tys. km
16/16
Źródło: Auto Świat / Auto Bild
Wygląda jak „terenówka”, choć w wersji 4x2 raczej nią nie jest. Trzeba jednak przyznać, że pod względem designu to udane auto
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.