- Dzięki prostym rozwiązaniom Suzuki Swift nie psuje się nadmiernie
- Dominują wersje pięciodrzwiowe z silnikiem 1.2 – to świetny wybór do miasta
- Bezpieczeństwo: 5 gwiazdek dla Swifta w teście Euro NCAP
Mało obeznany obserwator może nie odróżnić Swifta V od poprzednika. Dopiero po chwili dostrzega się np. reflektory głębiej wcinające się między maskę i błotniki. Suzuki celowo zachowało znaną stylistykę, gdyż została ona bardzo dobrze przyjęta na europejskim rynku. Mimo wszystko można mówić o całkowicie nowej generacji – zmieniono konstrukcję karoserii, design wnętrza, pojawił się nowy silnik 1.2.
Amatorzy Swiftów muszą przygotować się na pewne wyrzeczenia. Przede wszystkim warto pamiętać, że auto nie jest duże, nawet biorąc pod uwagę to, że to segment B. Powiększony rozstaw osi pomógł przede wszystkim poprawić komfort podróżowania na kanapie – efekty są zauważalne, choć dalej nie ma tam miejsca dla dryblasów (uwaga: odmiana 3d jest 4-miejscowa). Co najwyżej za skromny należy uznać bagażnik – 211 l to żaden wyczyn.
Wyposażenie większości egzemplarzy jest przyzwoite (klimatyzacja manualna, elektrycznie sterowane szyby; czasem klimatyzacja automatyczna i system bezkluczykowy), ale nie ma co liczyć na ekskluzywne materiały czy zaawansowane systemy wspomagania kierowcy. Mocno okrojona jest też paleta silników – podstawę stanowi benzyniak 1.2 (również z „automatem” oraz napędem 4x4, ale to margines rynku), czasem trafi się Sport 1.6 lub diesel (nieoferowany w Polsce).
Mimo tych ograniczeń używane Suzki Swift „z rodowodem” nie czeka długo na nabywcę. Najtańsze egzemplarze warte uwagi są wyceniane na kilkanaście tysięcy złotych, kwota 20-25 tys. zł daje już sporą dowolność wyboru, również w gronie bezwypadkowych egzemplarzy.
Wśród używanych Swiftów dominują egzemplarze z silnikiem 1.2. O ocenę poprosiliśmy Łukasza Sitnika, koordynatora serwisu Suzuki Japan Motors w Warszawie: To udana jednostka napędowa. Ma prostą konstrukcję, ale jest wystarczająco dynamiczna i oszczędna – niektórzy klienci mówią nawet o spalaniu poniżej 5 l/100 km. Nie odnotowaliśmy przypadków rozciągnięcia łańcucha rozrządu, jedyną powtarzalną usterką jest możliwość uszkodzenia koła pasowego pompy cieczy, która występuje w konkretnej partii aut.
Co ważne, klienci nie są obciążani kosztami, nawet gdy trzeba wymienić całą pompę oraz pasek – prowadzimy akcję naprawczą. Znacznie mniej nasz rozmówca miał do powiedzenia o dieslu, gdyż silnik 1.3 (konstrukcja Fiata) nie był oferowany w Polsce i praktycznie nie pojawia się w serwisach. Inne modele z tą jednostką pokazują, że warto zwrócić uwagę na pracę napędu rozrządu (wymiana łańcucha to koszt około 1000 zł) oraz – jak to w dieslach – na kondycję osprzętu.
Mimo niewielkiego spalania brak wtrysku bezpośredniego skłania użytkowników do założenia instalacji gazowej. Prosta konstrukcja silników rzeczywiście kusi, ale gdy będziecie liczyć wszystkie koszty, pamiętajcie o tym, że trzeba dokładnie pilnować luzów zaworowych. Do regulacji potrzebne są szklanki popychaczy i w ASO operacja kosztuje około 1500 zł.
Suzuki Swift V: uwaga na skrzynie biegów
Znacznie więcej uwagi wymaga skrzynia biegów w benzyniaku 1.2. Przekładnie manualne były słabym punktem poprzednika i choć zostały poprawione, ciągle zdarzają się awarie (zawodzi łożyskowanie). Nasz rozmówca jako główną przyczynę wskazuje użycie niewłaściwego oleju – oryginalny należy wymieniać co 150 tys. km lub 10 lat, ale użycie innego (np. podczas naprawy powypadkowej czy po wymianie sprzęgła) skraca ten dystans do 45 tys. km i 3 lat. Uszkodzone łożyskowanie można wymienić (nie warto przeciągać naprawy, bo uszkodzenia mogą być zbyt duże). Automatyczne przekładnie nie są popularne, jednak mechanicy nie słyszeli o problemach.
Część kłopotów Suzuki rozwiązuje akcjami naprawczymi. Jedna z większych (w Polsce ponad 1000 aut) dotyczyła mat grzewczych fotela. Firma pokrywała też koszty kontroli lub wymiany urządzeń wykonawczych ESP i wymiany przewodów hamulcowych (położone zbyt blisko poduszki mocowania silnika mogą ulec uszkodzeniu). Akcje obejmują również samochody nieserwisowane w ASO, dlatego po zakupie warto odwiedzić stację serwisową. Nabywcy ceniący historię serwisową również mogą zwrócić uwagę na ten samochód, bo nie brakuje użytkowników regularnie jeżdżących na przeglądy do autoryzowanych stacji. Ceny? Koszt robocizny przy okazji dużego przeglądu (po 90 tys. km) to około 900 zł, a np. fabryczne Klocki hamulcowe kupicie za 380 zł.
Prosta konstrukcja samochodu oznacza sporo zalet: serwisy nie odnotowują kłopotów z instalacją elektryczną, trwały jest osprzęt silników, nieźle wypada zawieszenie kół. Typowym problemem Swiftów była też korozja – w najstarszych autach opisywanej generacji znajdziecie drobne rdzawe ślady, ale na razie nie jest to jeszcze kłopot użytkowników. Przeglądy przewidziano co 15 tys. km lub raz w roku.
Suzuki Swift V: wybór silników
Zdecydowanie najłatwiej kupić Swifta napędzanego silnikiem 1.2. Nie jest to zły wybór, bo jednostka całkiem sprawnie napędza lekkie auto (masa własna od 950 kg). W górnym zakresie obrotów jest nawet dynamiczna. Odmiana 1.6 występuje tylko w Sporcie: prosta jednostka czerpie siłę nie z doładowania, lecz z pojemności skokowej. Silnik sporadycznie zaskakuje awariami, trwały jest zarówno układ zmian rozrządu, jak i łańcuch. Diesel pochodzi tylko z importu prywatnego.
Dane techniczne* | 1.2 | 1.6 | 1.3 DDiS |
Lata | 2010-17 | 2011-17 | 2010-17 |
Silnik – typ, liczba zaworów | benz. R4/16 | benz. R4/16 | t.diesel R4/16 |
Rodzaj napędu rozrządu | łańcuch | łańcuch | łańcuch |
Układ rozrządu | DOHC | DOHC | DOHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 1242 | 1586 | 1248 |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 94/6000 | 136/6900 | 75/4000 |
Maks. mom. (Nm) przy obr./min | 118/4800 | 160/4400 | 190/1750 |
Skrzynia biegów** | 5M (też 4x4), 4A | 6M | 6M |
Prędkość maks. (km/h) | 165 (160) | 195 | 165 |
Przysp. 0-100 km/h (s) | 12,3 (13,5) | 8,7 | 12,7 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 6,1/4,4/5,0 (6,8/4,9/5,6) | 8,4/5,2/6,4 | 4,8/3,6/4,1 |
*dane dla wersji podstawowej; **M – manualna, A – automatyczna (w nawiasach dane dla aut.) |
Suzuki Swift V: koszty, serwis, przeglądy
Materiały eksploatacyjne | benzynowe* | diesel |
Olej silnikowy | 3,4 l (0W-20) | 3,2 l (5W-30) |
Olej w skrzyni manualnej | 2,2 l, 75W-80 GL-4 | 2,6 l, 75W-80 GL-4 |
Układ chłodzenia | 4,5 l (na bazie glikolu) | 6,5 l (na bazie glikolu) |
Płyn hamulcowy | ok. 0,8 l, DOT 4 | ok. 0,8 l, DOT 4 |
Napęd rozrządu | łańcuch | łańcuch |
Interwały międzyprzeglądowe | ||
Olej silnikowy | co 15 tys. km lub co rok | co 15 tys. km lub co rok |
Filtr przeciwpyłkowy | co 45 tys. km lub 3 lata | co 45 tys. km lub 3 lata |
Filtr powietrza | co 45 tys. km lub 3 lata | co 45 tys. km lub 3 lata |
Płyn hamulcowy | co 30 tys. km lub 2 lata | co 30 tys. km lub 2 lata |
Napęd rozrządu | bez okresowej wymiany | bez okresowej wymiany |
Ceny zamienników | benzynowe* | diesel |
Filtr oleju/powietrza | od 15/45 zł | od 30/44 zł |
Klocki/tarcze hamulcowe (przód) | od 130/270 zł | od 130/270 zł |
Amortyzatory przednie/tylne (kpl.) | od 395/310 zł | od 395/310 zł |
Sprzęgło (tarcza, docisk i łożysko) | od 880 zł | od 750 zł (koło + 1700 zł) |
Łożyska koła (przód, zestaw) | od 110 zł | od 110 zł |
Reflektor | od 430 zł | od 430 zł |
*dane dla benzyniaka 1.2 |
Naszym zdaniem: Jeśli szukacie małego auta do miasta, przyjrzyjcie się Swiftowi – może być naprawdę dobrym rozwiązaniem! Daje sporą szansę na bezproblemową, tanią jazdę. To zasługa niewielkiego zużycia paliwa oraz dość krótkiej listy typowych usterek.