Jest jednak także zła wiadomość – pojazd ten nie cieszył się dużą popularnością w polskich salonach, co spowodowane było wysokimi cenami (zaczynały się od ok. 80 tys. zł za wersję 1.8, a kończyły na ponad 100 tys. zł za 200-konną wersję 2.0 turbo; diesla nie oferowano). Dlatego skazani jesteśmy na egzemplarze z importu. Znalezienie auta bez wypadkowej przeszłości nie jest łatwe, szczególnie gdy poszukujemy konkretnej wersji silnikowej. Standardem są także cofnięte liczniki, co szczególnie w przypadku silnika wysokoprężnego odgrywa dość duże znaczenie.
Wyposażenie pojazdów oferowanych na rynku zwykle jest dość bogate. Nietrudno o Astrę coupé ze skórzaną tapicerką (na podstawie wyglądu fotela kierowcy da się często określić przybliżony przebieg), z czterema poduszkami powietrznymi, kontrolą trakcji (niestety, niewyłączalna), automatyczną klimatyzacją itp.
Pozytywnie oceniamy także możliwości przewozowe pojazdu. Pochwalić należy przede wszystkim dużą ilość miejsca na tylnej kanapie – uwzględniając oczywiście, że mamy do czynienia z nadwoziem coupé. Bagażnik odmiany zaprojektowanej przez Włochów ma taką samą pojemność jak w wersji sedan, czyli aż 460 litrów.
W Astrze coupé znajdziemy co prawda tylko czterocylindrowe silniki, jednak najmocniejszy 2.0T (190 lub 200 KM) zadowoli najwybredniejszych kierowców. To dość trwała jednostka, w której sporadycznie zdarza się przepalenie uszczelki pod głowicą. Średnie spalanie wynosi ok. 11 l/100 km (przy ostrej eksploatacji nawet 17 l). Na drugim biegunie znajduje się prezentowana na zdjęciach wersja z motorem 2.2 DTI (125 KM). Zużycie paliwa rzędu ok. 7 l/100 km w mieście należy uznać za dobry wynik. Niestety, odmiana ta wcale nie musi być znacznie tańsza w utrzymaniu od topowej wersji benzynowej. Po pierwsze, coraz częściej zdarzają się problemy z pompą wtryskową, a po drugie, występują w niej wszystkie niedomagania współczesnych silników wysokoprężnych plus wycieki i przepalona uszczelka pod głowicą. Listę uzupełniają kłopoty z zaworem recyrkulacji spalin EGR.
Oczywiście, natężenie usterek zależy od sposobu użytkowania konkretnego auta oraz przebiegu. Ten ostatni jest trudny do zweryfikowania. Na plus silnikowi Y22DTR zapisać trzeba za to fakt, że do napędu jego rozrządu zastosowano wytrzymały łańcuch. W Astrze coupé spotkamy także silnik 1.8 16V (początkowo 116, później 125 KM). Osiągi Opla z tą jednostką określić można co najwyżej jako zadowalające, a spalanie wcale nie jest szczególnie niskie. Przyznać trzeba jednak, że to najlepsza alternatywa pod względem kosztów utrzymania i ewentualnych napraw – dodajmy, że nie są one zbyt częste.
Astra występuje jeszcze z benzynową jednostką 2.2 o mocy 147 KM. Uwaga: przed zakupem tej wersji silnikowej koniecznie trzeba sprawdzić w ASO (podając numer vin), czy nie mamy do czynienia z egzemplarzem, w którym zastosowano zbyt małą dyszę smarującą łańcuch rozrządu. Jeżeli tak jest i nie została ona wymieniona w ramach akcji serwisowej, istnieje ryzyko uszkodzenia łańcucha, co w konsekwencji doprowadzić może nawet do generalnego remontu silnika i dużych wydatków. W tym wypadku mechanicy radzą oprócz dyszy profilaktycznie wymienić łańcuch.
Wszystkie egzemplarze Astry coupé, podobnie zresztą jak i inne wersje nadwoziowe tego modelu, narażone są na problemy z luzami w przekładni kierowniczej (można ją regenerować). Serwisowania wymaga także przednie zawieszenie, w którym jako pierwsze psują się łączniki stabilizatorów, a następnie sworznie wahaczy. Na szczęście ceny tego typu części są niskie, a ich dostępność – bardzo dobra. Elementów blacharskich – z uwagi na dość wysokie ceny w ASO – warto szukać na szrotach, ale również i z nimi nie ma zbyt dużych problemów.
Podsumowanie
Astrze zaprojektowanej przez Włochów nie sposób odmówić uroku – szczególnie gdy spojrzymy na boczną linię nadwozia. Atrakcyjny wygląd to niejedyny mocny atut auta. Model ten ma również całkiem obszerne wnętrze, duży bagażnik i zazwyczaj świetne wyposażenie. Dzięki zastosowaniu mechaniki z taniego i popularnego kompaktu Opla ceny części i obsługi są na bardzo atrakcyjnym poziomie, a jeśli wybierzemy motor wysokoprężny 2.2 DTI, można także liczyć na niskie spalanie. Przed zakupem radzimy dokładnie sprawdzić stan wszystkich podzespołów. Tego typu pojazdy eksploatuje się zazwyczaj dość intensywnie.