Nasz klimat gwałtownie się ociepla, a zimy są teraz znacznie krótsze. Rzeczywiście, większość z nas pamięta prawdziwe, długotrwałe, siarczyste mrozy głównie z dzieciństwa lub z czasów młodości. Czyżby producenci aut tego nie zauważyli? A może wiedzą coś więcej i delikatnie przygotowują nas na chłodniejsze czasy?
Bo jak inaczej wytłumaczyć to, że dodatek, który kiedyś instalowano w zasadzie jedynie w autach produkowanych i sprzedawanych w Skandynawii, na dobre trafił na listy wyposażenia aut oferowanych również w cieplejszych regionach Europy?
Podgrzewanie foteli nie tylko w autach ze skórzaną tapicerką
A może to po prostu klienci są coraz bardziej rozpieszczeni i delikatni? W końcu w Maluchu ogrzewania prawie nie było, a zimą jednak się nim jeździło (o ile oczywiście zapalił). Teraz narzekamy na to, że latem klimatyzacja jest mało wydajna, a zimą, ogrzewanie nie radzi sobie z mrozami (zwłaszcza w autach z downsizingowymi silnikami).
Wyniki testu ogrzewania (9 foteli fabrycznych) cz. I
Modele z rocznika 2009 | Audi A4 | BMW 7 | Citroen C4 | Ford Focus |
Funkcje urządzenia | Sześciostopniowa regulacja mocy ogrzewania. Obsługa przez MMI oraz panel klimatyzacji. | Trzystopniowa regulacja, obsługa przez panel klimatyzacji oraz układ iDrive. | Trzystopniowa regulacja, sterowanie pokrętłami umieszczonymi przy fotelach przednich. | Trzystopniowa regulacja, pokrętło sterowania umieszczone na desce rozdzielczej. |
Temp. maksymalna | 38 °C | 38 °C | 34 °C | 34 °C |
Czas rozgrzewania (do 19 st. Celsjusza) | 20 minut | 16 minut | 22 minuty | 22 minuty |
Ocena | 3 | 4,5 | 3,5 | 3,5 |
Podsumowanie | Równomierny przyrost temperatury aż do osiągnięcia optymalnej wartości. Wygodna obsługa. | Fotele nagrzewają się bardzo szybko, rozdział ciepła można regulować poprzez układ iDrive. | Fotele nieco zbyt chłodne,a w dodatku dosyć wolno uzyskują maksymalną temperaturę. | Wyniki pomiarów identyczne jakw Citroënie C4, ale przynajmniej opcja ta jest łatwiej dostępna. |
Postanowiliśmy zbadać, jak sprawuje się podgrzewanie w fotelach, nie tylko fabrycznych, lecz także takich, które możemy sami zamontować (maty grzewcze). W niektórych modelach ich wydajność jest tak duża, że kierowca może poczuć się niczym szaszłyk na grillu. Z kolei w innych fotele grzeją tak delikatnie, że przez grube zimowe ubrania niemal wcale tego nie czuć.
Modele z rocznika 2009 | Kia pro ceed | Mercedes klasy B | Renault Megane | Suzuki Grand Vitara |
Funkcje urządzenia | Trzystopniowa regulacja przy użyciu przycisku znajdującego się na desce rozdzielczej. | Trzystopniowa regulacja, obsługa przyciskiem znajdującym sięna panelu klimatyzacji. | Trzystopniowa regulacja, obsługa przy użyciu pokrętła umieszczonego przy fotelu. | Brak możliwości regulacji siły ogrzewania. Włącznik na panelu środkowym. |
Temp. maksymalna | 33 °C | 41 °C | 35 °C | 34 °C |
Czas rozgrzewania (do 19 st. Celsjusza) | 20 minut | 20 minut | 30 minut | 12 minut |
Ocena | 3,5 | 4,5 | 3,5 | 3,5 |
Podsumowanie | Równomierny przyrost temperatury aż do osiągnięcia niezbyt gorących 33 stopni Celsjusza. Odrobina więcej ciepła byłaby wskazana. | Fotele Mercedesa grzeją się szybkoi do stosunkowo wysokiej temperatury. | Odrobinę za chłodne, ale przede wszystkim zbyt wolno działające ogrzewanie foteli. Dostępne tylko razem z tapicerką skórzaną. | Ogrzewanie rewelacyjne pod względem szybkości działania, ze skutecznością jest nieco gorzej. |
Tegorocznym zwycięzcą okazał się Volkswagen Touran, którego fotel osiąga temperaturę 50 °C. Wprawdzie zajmuje mu to dosyć długo, bo po 30 minutach uzyskuje zaledwie 19 °C, ale i tak wynik końcowyjest imponujący.
Modele z rocznika 2009 | VW Touran | Mata Unitec (z masażem) | Mata Unitec |
Funkcje urządzenia | Pięciostopniowa regulacja. Pokrętło sterowania umieszczono na panelu klimatyzacji. | Mata grzewcza z funkcją masażu. Brak możliwości ustawienia siły grzania. | Mata grzewcza zasilana przez gniazdo zapalniczki. |
Temp. maksymalna | 50 °C | nie zmierzono | nie zmierzono |
Czas rozgrzewania (do 19 st. Celsjusza) | 30 minut | nie zmierzono | nie zmierzono |
Ocena | 5 | 2 | 2 |
Podsumowanie | Bardzo wysoka skuteczność, równomierny wzrost temperatury, choć szybkość nagrzewania mogłaby być większa. | Na sztywnych fotelach bardzo niewygodne siedzisko z wystającymi silniczkami przystawki masującej. Skuteczne ogrzewanie. | Tanie, choć dość skuteczne rozwiązanie. Śliskie pokrycie pogarsza trzymanie boczne foteli. |
W Renault Mégane ogrzewanie jest równie powolne, ale maksymalna temperatura była aż o 20 stopni niższa. BMW serii 7 z 2009 roku wypadło nieźle, ale bez rewelacji. To i tak zapewne lepsze rozwiązanie niż to, które bawarski producent stosował jeszcze kilka lat temu. W poprzedniej generacji tego modelu konieczna okazała się akcja naprawcza zakrojona na szeroką skalę, bo ogrzewanie foteli było tak mocne, że przepalało tapicerkę i groziło poparzeniem siedzących na nich pasażerów.
Marka i model | Cena |
Audi A4 | 1710 zł |
BMW serii 7 | standard |
Citroen C4 | 700 zł |
Ford Focus | 900 zł |
VW Touran | 2200 zł (pakiet Zimowy) |
Ogrzewane fotele można mieć w każdym aucie
Naszym zdaniem ogrzewanie foteli to dodatek przydatny głównie w autach ze skórzaną tapicerką. Siedzenia z poszyciami z innych materiałów nawet przy wyziębionym wnętrzu nie wydają się aż tak zimne, żeby nie dało się ich szybko ogrzać ciepłem własnego ciała. Jeżeli przy zakupie auta nie pomyśleliśmy o zamówieniu ogrzewania, to nic straconego – zawsze można to nadrobić. W specjalistycznych sklepach oferowane są maty grzewcze przystosowane do montażu pod tapicerką foteli. Uwaga! W tym przypadku jakość jest naprawdę ważna. Maty narażone są na bardzo duże obciążenia. Jeżeli zostaną uszkodzone, grozi to nie tylko utratą funkcji grzewczej, lecz także w skrajnym przypadku nawet pożarem auta.
Z tego powodu montaż mat najlepiej powierzyć tapicerowi samochodowemu. Usługa taka kosztuje zwykle od 200 do 500 złotych za dwa przednie fotele. W nowych autach pewnym problemem może okazać się podłączenie mat do instalacji elektrycznej. Jeżeli tapicer ma jakiekolwiek wątpliwości, jak to zrobić, to tę część usługi należy zlecić elektrykowi samochodowemu. Instalacja ogrzewania musi być odpowiednio zabezpieczona przed zwarciem i przeciążeniem oraz dopasowana do dość wysokiego poboru prądu, jaki generują maty.