Jedną z ważniejszych danych przy wybieraniu samochodu jest z pewnością moc silnika. W naszych tabelach najczęściej podajemy moc w dwóch jednostkach: kilowatach (kW) i koniach mechanicznych (KM). Z kolei w dowodzie rejestracyjnym pojazdu moc znajdziemy tylko w kilowatach.
Podawanie mocy w tej jednostce nie powinno stanowić problemu przy przeliczeniu z kilowatów na konie jeśli się wie, że 1 kW = 1,36 KM. W tym rankingu prezentujemy najmocniejszy i najsłabszy z testowanych samochodów. Zwycięzcy i przegrani są wyłaniani w ramach jednej klasy, ale przedstawiamy również najlepsze i najgorsze auto całego zestawienia.
Jak mierzymy moc aut? Do pomiarów mocy niezbędna jest hamownia. Jednak takie urządzenie dużo kosztuje. Dlatego, gdy potrzebujemy wykonać pomiary, korzystamy z usług zaprzyjaźnionych firm tuningowych. Sami sprawdzamy moc rzadko, bo tylko w przypadku tych samochodów, które uczestniczą w teście długodystansowym. Natomiast mocy aut, które testujemy tradycyjnie, nie poddajemy weryfikacji i opieramy się na danych producentów.
A co Wy o tym sądzicie? Pomiędzy mocami Corvette ZR1 a Lotusa Exige S Performance są aż 404 KM różnicy. To mniej więcej tyle samo ile rozwija siedem Renault Twingo. Czy taka różnica w mocy oznacza, że Lotus jest kiepski, mimo iż to auto sportowe? Niekoniecznie.
Pamiętajmy o tym, jaką masę musi poruszyć ta moc. Lotus waży zaledwie 923 kg, a Corvette jest o około 500 kg cięższa. A co Wy sądzicie o wynikach naszego rankingu? Czy to zestawienie może być pomocne np. przy wyborze samochodu?