Trochę historii

Podczas drugiej wojny światowej zakłady Renault współpracowały z okupującymi Francję Niemcami i to spowodowało, że po zakończeniu działań wojennych zostały upaństwowione. Nie zakończono jednak produkcji samochodów i już w 1946 roku zaprezentowano opracowany przed wojną model 4 CV. Swym wyglądem auto nawiązywało do konstrukcji sprzed 1939 roku, jednak "prawdziwy" czterocylindrowy silnik i eleganckie odmiany Dauphine zapewniły mu pozycję auta bardziej luksusowego niż np. 2 CV. Następca 4 CV i bezpośredni poprzednik "piątki" pojawił się w 1961 roku. Model "4" występował początkowo jako R3 (z silnikiem 603 ccm mieszczącym się w trzeciej francuskiej klasie podatkowej) R4 oraz R4L z dodatkowym okienkiem w tylnym słupku. Nowe auto okazało się prawdziwym przebojem. Mimo że nie wyglądało zbyt urodziwie (wystarczy przytoczyć np. dziwny kształt tylnych drzwi), jego liczne walory zapewniły mu ogromną popularność. Przeniesiony za przednią oś zespół napędowy 4 CV napędzał koła przednie. Karoseria dziś określana jako hatchback zapewniała nadzwyczajną w tamtych latach funkcjonalność.