Ceny Peugeota 2008 pierwszej generacji startują z okolic 25 tys. zł, ale na sensowne egzemplarze trzeba odłożyć około 30-35 tys. zł. Captur jest wyraźnie droższy, mimo podobnych przebiegów i lat produkcji. Na sensowny egzemplarz trzeba szykować około 40 tys. zł. Skąd ta różnica? Czy te auta są godne polecenia? Jakich wersji zdecydowanie nie polecamy?
O opinie na temat francuskich crossoverów poprosiliśmy zaprzyjaźnionych mechaników. Jak zwykle wróciliśmy też pamięcią do naszych redakcyjnych testów obu aut. Na tej podstawie wystawiliśmy oceny, które wyłoniły wyraźnego zwycięzcę tego pojedynku.
Peugeot 2008 I
Peugeot 2008 (I)Źródło: Auto Świat
- NA RYNKU: 2013-19
- SILNIKI: 1.2-1.6 68-130 KM
- CENY: OD 24 500 zł
SUV-y i crossovery rządzą rynkiem. Nawet producenci, którzy przez dziesięciolecia wiedli prym w segmencie B, musieli się dostosować do mody – model 2008 to nic innego, jak Peugeot 208 „na szczudłach”. Na wyglądzie, większych kołach i większym prześwicie kończą się walory terenowe tego modelu – napędu 4x4 nie było nawet w opcji.
W tym roku możemy bardziej optymistycznie podejść do wyboru wersji silnikowej – w marcu ogłoszono przedłużenie gwarancji na silniki 1.2 PureTech (najpopularniejszy motor w tym modelu) do 10 lat i 175 tys. km, pod warunkiem że auto było poprawnie serwisowane (niekoniecznie w ASO, jednak musi to być udokumentowane). To ważne, bo w tych silnikach często występuje problem z łuszczącymi się paskami rozrządu pracującymi w oleju – to kończyło się albo zatarciem silnika, albo zerwaniem paska. Diesle 1.5 są mniej ryzykowne, ale też miewają problemy z rozrządem.
Oryginalne wnętrze, w którym na zegary patrzymy nie przez kierownicę, ale znad niej. Nie każdemu się to podobaŹródło: Auto Świat
Peugeot 2008 I - dane techniczne
Nadwozie SUV 5d: wym. 4160/1740/1555 mm, rozstaw osi 2535 mm, poj. bagażnika 350-1195 l, prześwit 165 mm.
Silniki benzynowe, R3 (PureTech), wtrysk pośredni: 1.2/82 KM, R3 (PureTech), wtrysk bezp., turbo: 1.2/110 i 130 KM, R4: 1.6/120 KM; turbodiesle (CR), R4: 1.4 8V/68, 1.5 16V/102 i 120, 1.6 8V/75, 92, 99, 115 i 120 KM.
Peugeot 2008 I - awaryjność
Karoseria
Niezłe zabezpieczenie antykorozyjne, ale w niektórych egzemplarzach występują drobne deficyty w kwestii wykończenia.
Elektryka
Problemy z tzw. taśmą pod kierownicą (objawiają się jako usterka airbagu, brak sygnału dźwiękowego), awarie czujników, przekaźnika rozrusznika.
Napęd
Problematyczne silniki 1.2 PureTech, w których w przypadku stosowania niewłaściwego oleju lub zbyt długich interwałów (producent zmieniał zalecenia) rozpuszcza się pasek rozrządu pracujący w oleju, co może prowadzić do zniszczenia silnika. Benzyniaki 1.6 też miewają problemy z rozrządem i przegrzewaniem, w dieslach 1.5 występują kłopoty z łańcuszkiem łączącym wałki, a w dieslu 1.6 – ze smarowaniem turbo.
Zawieszenie
Większe koła to większe obciążenie zawieszenia – efekty to luzy i stuki.
Używany Peugeot 2008 I - opinia redakcji i ocena
Dzięki dłuższej gwarancji silnik 1.2 PureTech stał się mniej ryzykownym wyborem, ale trzeba sprawdzać historię serwisową, bez niej dodatkowa ochrona nie działa. Auto jest ładne, ale pod względem praktyczności nie odbiega od tańszych subkompaktów.
Renault Captur I
Renault Captur I (2013-19)Źródło: Auto Świat / Archiwum
- NA RYNKU: 2013-19
- 0.9-1.5 90-150 KM
- CENY: OD 29 000 zł
Kolejny przykład tego, jak producenci wykorzystują modę na SUV-y i crossovery. Renault Captur to pod względem technicznym bliźniak modelu Clio IV. Popyt na małe hatchbacki w Europie jest skromny, a w dodatku na takich autach firmy niewiele zarabiają. SUV-a czy crossovera da się sprzedać drożej, a chętnych na takie nadwozia nie brakuje. Urody Capturowi odmówić nie można, ale jego „terenowość” ogranicza się do nieco większego niż w Clio prześwitu, co pomaga w pokonywaniu krawężników – napędu 4x4 nie było tu nawet w opcji.
Dzięki powiększeniu i podwyższeniu nadwozia do Captura wsiada się wygodniej i ma on większy bagażnik. Oferta silników ogranicza się do trzech pozycji. Najsłabszy wariant to 0.9 TCe – do miasta wystarczy. Więcej temperamentu ma jednostka 1.2, ale uchodzi za nieco bardziej awaryjną. Silnik 1.3 występuje w dwóch wersjach mocy (130 i 150 KM), diesel 1.5 może mieć 90 lub 110 KM.
Na zdjęciach wnętrze wygląda lepiej niż na żywo, design jest przyjemny, ale jakość tworzyw okazuje się przeciętnaŹródło: Auto Świat
Renault Captur I - dane techniczne
Nadwozie SUV 5d: wym. 4122/1778/1566 mm, rozstaw osi 2606 mm, poj. bagażnika 377-455-1235 l, prześwit 170 mm.
Silniki benzynowe, R3 (TCe 90), wtrysk pośredni, turbo: 0.9/90 KM, 135-140 Nm, R4 (TCe, wtrysk bezpośredni, turbo): 1.2/118 KM, 205 Nm i 120 KM, 190 Nm, 1.3/130 KM, 220 Nm i 150 KM, 250 Nm; turbodiesle (dCi, CR), R4: 1.5 8V/90 KM, 220 Nm i 110 KM, 260 Nm.
Renault Captur I - awaryjność
Karoseria
Niezbyt wytrzymała powłoka lakiernicza, część aut podlegała akcji naprawczej dotyczącej przewodów hamulcowych, które mogły się przecierać o nadkola – warto sprawdzić, czy w danym egzemplarzu została ona przeprowadzona.
Elektryka
Drobne usterki, niekiedy problemy z kartami-kluczykami, wynikające z nieostrożnego traktowania.
Napęd
Wycieki płynu chłodzącego w silniku 0.9 TCe, motor 1.2 TCe z problemami z rozrządem (m.in. awarie napinacza rozrządu) i często z wysokim zużyciem oleju – ryzyko zatarcia. Niezbyt trwała, za to droga w serwisie skrzynia dwusprzęgłowa, delikatne sprzęgła w przekładniach manualnych.
Zawieszenie
Przeciętna trwałość elementów zawieszenia, m.in. łączników stabilizatora, sworzni. Na szczęście dzięki dostępności części i prostej konstrukcji naprawy nie są drogie.
Używany Renault Captur I - opinia redakcji i ocena
Ciekawe i wciąż nieźle wyglądające auto, głównie do miasta. Dosyć komfortowe, w większości wersji silnikowych oszczędne. Dzięki sporemu bagażnikowi sprawdzi się też jako auto rodzinne. Najwięcej obaw budzą silniki 1.2 TCe i skrzynie dwusprzęgłowe.