Przyjrzymy się starszej "renówce" w wersji Chamade, czyli czterodrzwiowej (sedan).Francuski stylNadwozie auta nie wyróżnia się niczym szczególnym, choć widać, że to już niezbyt nowoczesne kształty. W 1990 roku zebrało wiele pochlebnych opinii. Bagażnik nie sprawia wrażenia doklejonego, jest ładnie wkomponowany w bryłę całego pojazdu.Wnętrze oferuje bardzo dużą ilość miejsca, choć w porównaniu z najnowszymi konstrukcjami widać wiele niedostatków, np. krótkie siedziska czy niewielką przestrzeń nad głowami. Nowsze "19" są dużo lepsze pod względem bezpieczeństwa, w starych brak wzmocnień w drzwiach i poduszek.Wnętrze nie wszystkim przypadnie do gustu. Plastiki są niezbyt ładne, a co gorsza kiepskiej jakości. Owocuje to trzaskami podczas jazdy. Zaletą jest dobra informacja o samo-chodzie, kierowca ma przed sobą więcej wskaźników niż w przeciętnym aucie. Fotele nie należą do najwygodniejszych, ale podkreślić trzeba kołyskową regulację wysokości. Miękkie siedzisko nie zapewnia dobrego trzymania bocznego.Bagażnik ma przeciętną pojemność, ale równe kształty i nie wnikające do wnętrza zawiasy zachęcają do wszechstronnego wykorzystania. Otwór załadunku zwężają światła tylne.Jak się połapać? Silnik o pojemności 1721 ccm występował w wielu odmianach. Można je rozpoznać po kodzie zawartym na początku numeru. Jest to rodzina F, cyfra 2 oznacza gaźnik, 3 wtrysk paliwa. "N" to znak pojemności (od 1651 do 1750 ccm). Rodzaj wtrysku rozpoznać można po kolejno następujących liczbach: 740 i 741 to jednopunktowa instalacja; 742 i 743 oznaczają układ wielopunktowy. Opisywane auto to najsłabszy wariant z wtryskiem jednopunktowym. Czy najgorszy? Raczej nie. Wersja gaźnikowa jest bardziej dynamiczna, ale sprawia więcej problemów. Wiele osób będzie miało zastrzeżenia do dynamiki. 13 s, których potrzeba na osiągnięcie "setki", to sporo, motor z wielopunktowym wtryskiem (90 KM) pozwoli uzyskać 11,4 s. O wartości silnika decyduje jednak elastyczność, a tu Renault ma się czym pochwalić. Średnie spalanie około 8 l (na trasie 6-7 l, w mieście 9 do 11 l) też nie jest złym wynikiem.Samochód miękko pokonuje nierówności. Niezależne zawieszenie z drążkami skrętnymi zapewnia bezpieczeństwo, przyjemność i komfort. Auto zaopatrzone jest we wspomaganie kierownicy, dzięki czemu manewrowanie i szybka jazda są przyjemniejsze niż w wersji 1.4. Brakować może skuteczności hamulców. Trochę gorzejStarsze R19 nie są nazbyt kłopotliwe, ale w statystykach niezawodności lokują się nisko. To wynik konieczności dokładnej obsługi i problemów z korozją, która atakuje nadwozie i wydech. Instalacja elektryczna wrażliwa jest na wilgoć. Posiadacze Chamade nie muszą się martwić przeciekaniem tylnej klapy (problem hatchbacków). Ułatwieniem jest dostępność (w ASO) części Motrio - tanich zamienników o sprawdzonej przez Renault jakości.Silnik benzynowy, rzędowy, 4-cylindrowy, umieszczony poprzecznie z przodu. OHC, 2 zawory na cylinder. Wtrysk jednopunktowy. Poj. skokowa 1721 ccm, średnica cyl. x skok tłoka 81,0 x 83,5 mm. Stopień spr. 9,5. Moc maks. 55 kW (75 KM) przy 5000 obr./min. Maks. moment obr. 129 Nm przy 3750 obr./min. Skrzynia 5-biegowa, napęd na koła przednie. Zawieszenie niezależne: z przodu kolumny resorujące, z tyłu poprzeczne drążki skrętne. Hamulce przednie tarczowe wentylowane, tylne bębnowe. Opony 175/70 R13 T. Poj. zbiornika paliwa 55 l. Poj. bagażnika 465/1350 l. Masa własna 965 kg, ład. 480 kg, maks. masa przyczepy hamowanej 1000 kg. Rozstaw osi 2545 mm. Wymiary dł./szer./wys. 4260/1695/1410 mm.5/1988Rozpoczęcie produkcji hatchbacka R191/1990Wprowadzenie czterodrzwiowej odmiany Chamade7/1992Istotne modyfikacje wyglądu autareflektor430błotnik przedni445klocki hamulcowe przednie (Motrio)185 (105)wkład filtra powietrza (Motrio)70 (25)sprzęgło kompletne800amortyzatory przednie kpl. (Motrio)720 (290)Renault 19 1.7 Chamade, rok produkcji 1992, ceny w ASOprzegląd/wymiana oleju/wym. filtra oleju10/10/20wymiana filtrów paliwa/powietrza50/20wymiana świec zapłonowych20wymiana paska napędu rozrządu120sprawdzenie poziomu oleju w skrzyni biegów/wymiana20/-wymiana płynu hamulcowego50Benzyna bezoł., LO min. 91; olej silnikowy (5,2 l) 15W40 klasy SF; olej przekład. (3,4 l) 75W/80; wyprz. zapłonu: reg. aut.; świece zapłonowe Champion RN 9 YC, odstęp elektrod 0,8 mm; luz zaworów: ssące/wydechowe 0,2/0,4 mm; poj. układu chłodzenia 6,0 l; ciśnienie w oponach przód/tył 1,9/2,1 atm; rozbieżność kół przednich 0-2 mm.Wycieki oleju z tylnych amortyzatorów; zapiekanie się hamulca ręcznego; wycieki oleju z silnika; trzeszczenie plastikowych elementów wykończenia wnętrza; korozja nadwozia; awarie instalacji elektrycznej (rozrusznik, alternator); usterki centralnego zamka.19921991199019891.4 GTR 3d9,38,17,16,91.7 GTS Chamade10,28,97,8-Praktyczny kompakt w dobrej cenie. Przestronna karoseria. Silnik 1.7 z jednopunktowym wtryskiem nie jest dynamiczny, ale nadrabia trwałością. Lepsze są auta wyprodukowane po 1992 roku.
Uroki przeciętności
W przypadku Renault 19 określenie "średniak" nie oznacza nic złego: po prostu auto oferuje dobre warunki podróżowania, a trwałość nie sprawia nazbyt wielu problemów. Należy podzielić auta na te wyprodukowane przed modernizacją w 1992 roku i po niej.
Auto Świat
Uroki przeciętności