Niestety, jak się okazuje, to swoboda, która niemało kosztuje. Dlaczego? Ponieważ vany wypadają bardzo kiepsko w ocenie trwałości oraz niezawodności. W czym tkwi największy problem tych samochodów? Na pewno w przebiegach. Statystycznie vany przejeżdżają bardzo dużo kilometrów w ciągu roku (przynajmniej u naszych zachodnich sąsiadów). Nie bez znaczenia jest też masa własna - znacznie większa niż w popularnych osobówkach. Dlatego dynamiczne przyspieszanie i raptowne hamowanie szybko odbijają się na kondycji układu jezdnego i hamulcach. Jeśli do tego dodamy większe opory podczas manewrowania parkingowego (mocno obciążany jest wówczas układ kierowniczy) oraz częste niedomagania "elektryki" (przecież auta te naszpikowane są różnymi elektronicznymi gadżetami), otrzymujemy niektóre źródła potencjalnych usterek. Trzeba pamiętać, że diagności TÜV zwracają szczególną uwagę właśnie na wyżej wymienione podzespoły.Mocne i słabe strony innych segmentówNa pewno należy wystrzegać się kilkuletniej Kii Carnival. To "rekordzista" raportu. Podobnie jak w zestawieniu pojazdów 2- i 3- oraz 4- i 5-letnich, także i tym razem koreański van zajął ostatnie miejsce. Nisko uplasowały się też Chrysler Voyager, Seat Alhambra, VW Sharan oraz Ford Galaxy. Najwyżej sklasyfikowany rodzinny van (a w zasadzie minivan) to mało znana na polskim rynku Mazda Demio. Wśród 6- i 7-letnich "maluchów" warto rozejrzeć się za Audi A2, Toyotą Yarisem, Oplem Agilą oraz Smartem Fortwo. W pierwszej pięćdziesiątce znalazły się jeszcze VW Polo i Lupo, Opel Corsa, Seat Cordoba, Skoda Fabia oraz Suzuki Swift. Natomiast najwięcej niedomagań stwierdzono w Fordzie Ka, Peugeocie 106, Fiacie Seicento, Renault Twingo i Citroënie Saxo. W przypadku tych aut do zakupu należy podchodzić z dystansem - ryzyko wystąpienia usterki jest dość duże. Nissan Almera (I generacji), Toyota Corolla (VIII) oraz VW Golf to czołówka wśród samochodów kompaktowych. Nieźle wypadły też Audi A3, Honda Civic oraz Ford Focus. W środku stawki uplasowały się Renault Mégane, Opel Astra i Peugeot 306. Natomiast listę najmniej zawodnych aut klasy C zamyka Alfa Romeo 145/146. W klasie średniej do modeli wartych uwagi zaliczają się przede wszystkim auta japońskich producentów: Toyoty, Hondy i Nissana. Dziwi niska, bo 79. lokata Passata. Wyżej od niemieckiego auta uplasowali się przedstawiciele francuskiej motoryzacji, czyli Renault Laguna oraz Peugeot 406. Już tradycyjnie czołowe miejsca zajmują Porsche, sportowe Mercedesy, Subaru i Mazdy.Jak TÜV sprawdza trwałość samochodów? Dla przypomnienia informujemy, że raport TÜV powstaje na podstawie danych zgromadzonych przez diagnostów podczas obowiązkowych przeglądów rejestracyjnych w Niemczech. Sprawdzane są m.in.: zawieszenie, układ kierowniczy, oświetlenie, skład spalin oraz zabezpieczenie przed korozją elementów nośnych podwozia, karoserii, a także przewodów hamulcowych. Przedstawione wskaźniki procentowe oznaczają odsetek pojazdów, w których stwierdzono poważne usterki - samochód taki zostaje odesłany do naprawy i ponownie wezwany do kontroli. Za tydzień IV część raportu - auta używane 8- i 9-letnie.NajlepszeToyota RAV4 - Jeśli ktoś chce kupić mało problemowego 6- lub 7-letniego SUV-a, ten powinien wybrać Toyotę RAV4 - tak przynajmniej wynika z raportu TÜV. Wysoką jakość wykonania potwierdzają również mechanicy oraz sami użytkownicy. Poważne niedomagania w Toyocie zdarzają się niezwykle rzadko.Porsche 911 - Pięć podzespołów (z 6 badanych) nie wykazało prawie żadnych problemów! A trzeba pamiętać, że mamy do czynienia z autem sportowym, które z założenia jest poddawane wysilonej eksploatacji. Subaru Forester - W porównaniu z rokiem ubiegłym Forester awansował o 4 pozycje. Najwięcej kłopotów wykryto w oświetleniu i układzie wydechowym. W pierwszej dziesiątce raportu znalazło się także Legacy.Toyota Avensis- Najlepszy samochód klasy średniej to Toyota Avensis - bardzo dobra, 9. lokata w zestawieniu (tak jak przed rokiem). Oprócz awaryjnego oświetlenia model właściwie nie ma słabych punktów.Honda Accord - 16. lokata przypadła Hondzie Accord. Gdyby nie problemy z pracą hamulca ręcznego i zastrzeżenia do elementów układu hamulcowego oraz oświetlenia, model bez kłopotów uplasowałby się w pierwszej dziesiątce. NajgorszeKia Carnival- Po raz trzeci z kolei ostatnie miejsce przypadło Kii Carnival. Co trzeci koreański van był kierowany do naprawy, a następnie wzywany na powtórne badanie techniczne. Wszystkie sprawdzane podzespoły wykraczały poza średnią usterkowość. Najgorzej wypadł układ hamulcowy oraz oświetlenie. Alfa Romeo 145/146- Piękna, ale zdradliwa. Często zawodzi zawieszenie, układ kierowniczy, oświetlenie, hamulce i wydech. Samochód też potrafi zawieść na drodze. No cóż, uczucia bywają kosztowne.Ford Ka - Ka przekonuje oryginalnym designem, ale zniechęca wysoką awaryjnością. Fatalne oceny zebrało zawieszenie. Sporo zastrzeżeń było również do zabezpieczenia przed korozją.Fiat Seicento- Problemy z "elektryką", hamulcami oraz układem wydechowym - to największe "grzechy" Seicento. Natomiast niewiele zastrzeżeń było do zawieszenia oraz układu kierowniczego. BMW 3 - Nieraz pisaliśmy o słabych punktach BMW 3 (E46). W "minusach" zawsze dominowało zawieszenie (np. urywające się tylne belki). Także zdaniem diagnostów TÜV układ jezdny to najbardziej zawodny podzespół "trójki".
Vany: od zachwy tu do rozpaczy
Rodzinne vany to samochody o ogromnych walorach użytkowych. Dają to, czego inne auta nie są w stanie zagwarantować, czyli bardzo dużo przestrzeni we wnętrzu.