Relacje osób, które przez duże kary chcą zamykać firmy transportowe, bądź muszą zastawiać domy, potwierdzają statystyki spraw, które wpływają do firmy prawniczej Transtica.

- Mamy już 150 spraw od kierowców, którzy zostali ukarani przez inspekcję transportu drogowego. Większość z nich dotyczy sytuacji, kiedy viaBOX-y wprowadzały ich w błąd. Urządzenia często bowiem nie sygnalizują awarii, niskiego stanu konta, bądź braku środków na nim.

Po publikacji "GW" dostaliśmy informację od operatora systemu viaTOLL, w której znajduje się sprostowanie informacji podawanych przez gazetę. Jego treść zamieszczamy poniżej:

W związku z publikacjami medialnymi, dotyczącymi rzekomych błędów w systemie viaTOLL, operator systemu oświadcza, co następuje:

Od startu systemu rozdystrybuowano niemal milion urządzeń pokładowych, wady zostały stwierdzone w zaledwie 0,02% z nich. Reklamacje, dotyczące urządzeń pokładowych (viaBOX), są wnikliwie badane, a zastrzeżenia użytkowników, jeżeli okazują się zasadne - uwzględniane. Nie ma żadnych podstaw do stwierdzenia, że domniemane awarie urządzeń są dominującą przyczyną nakładania nieuzasadnionych kar na kierowców. Ponad 50% naruszeń systemu odnotowanych przez operatora dotyczy niedopełnienia obowiązku zarejestrowania się w systemie przed wjazdem na sieć dróg płatnych.

Doładowanie konta jest możliwe obecnie w 223 punktach zlokalizowanych bezpośrednio przy sieci dróg płatnych, liczącej obecnie 1890 km, jak również za pomocą Internetu i przelewu bankowego.

Kwestia wysokości kar za przejazd odcinkiem drogi bez środków na koncie jest regulowana przepisami ustawowymi.