XL1 ma 3 888 mm długości, 1 665 mm szerokości i tylko 1 153 mm wysokości. Dla porównania, aktualny model Polo ma podobną długość (3 970 mm) i szerokość (1 682 mm), jest jednak znacznie wyższy (1 462 mm). Nawet typowy samochód sportowy, np. Porsche Boxster, jest o 129 milimetrów wyższy (1 282 mm).
W porównaniu do poprzednich dwóch generacji, najnowsza odsłona 1-litrowego pojazdu jest lepiej przystosowana do normalnej, codziennej eksploatacji. W protoypie z 2002 roku oraz w L1 z 2009 roku ze względu na aerodynamikę pasażer był zmuszony siedzieć za kierowcą. W nowym XL1 oba fotele (kierowcy i pasażera) umieszczone są prawie jak w normalnych autach jeden obok drugiego, z niewielkim przesunięciem fotela pasażera do tyłu.
Trzeba przyznać, że samochód wygląda niecodziennie. Nie wygląd jest jednak najważniejszy w tym projekcie, a zużycie paliwa. Bardzo niskie zużycie paliwa. Volkswagen okrzyknął XL1 najoszczędniejszym seryjnie produkowanym autem na świecie. Spalanie deklarowane przez producenta to zaledwie 0,9 l/100 km! Oczywiście przy odpowiednim stylu jazdy i sprzyjającyh warunkach drogowych.
Jak udało się osiągnąć taki rezultat? Kluczem jest niska masa pojazdu (795 kg), jego znakomitee własności aerodynamiczne (Cw 0,189) i nisko umieszczony środek cieżkości (wysokość 1 153 mm). Samochód wyposazony jest w hybrydowy układ napędowy typu plug-in, skłądający się z 48-konnego dwucylindrowego silnika TDI, silnika elektrycznego o mocy 27 KM, 7-biegowej przekładni dwusprzęgłowej DSG i baterii litowo-jonowej. Na prądzie auto może pokonać dystans 50 km. Średnia emisja CO2 wynosi zaledwie 21 g/km CO2. W razie potrzeby przyspieszyć od zera do 100 km/h w czasie 12,7 sekundy i rozpędzić się do 160 km/h.
W pierwszej partii powstanie 50 egzemplarzy Volkswagena XL1. Produkcja będzie odbywać się w niemieckiej fabryce koncernu w Osnabrück. Na chwilę obecną brak jest jakichkolwiek informacji odnośnie ceny samochodu.