Nie ma co ukrywać, od pierwszych kilometrów Volvo FH 16 750 zachwyca niespotykaną mocą i wysokim komfortem. To najsilniejszy pojazd na świecie. Czyż nie jest interesujące jechać takim bolidem z 40 tonami na plecach? Volvo Trucks tworząc FH 16 750 zapewniło kierowcy niespotykaną frajdę - olbrzymi zapas mocy z 16-litrowego silnika D 16 G 750. 750 "koników" kierowca ma pod nogą już w zakresie od 1600 do 1800 obr./min. Ale to dopiero początek. Maksymalny moment 3550 Nm jest do dyspozycji od 1050 do 1400 obr./min. A przy tym harmonia pracy silnika, wysoka kultura wchodzenia na obroty i aksamitny bas gangu z doskonale dobranymi przełożeniami, powodują że kierowca jest bliski nirwany.

Test potwierdza szwedzką gospodarność: na bardzo wymagającej trasie testowej FH 16 750 może pochwalić się średnim spalaniem paliwa wynoszącym 36,3 l oleju napędowego na 100 km, przy średniej prędkości 74,4 km/h. To jest superwynik, biorąc pod uwagę trudną konfigurację trasy testowej. Na autostradzie wynik ten wygląda jeszcze lepiej, bo 32,3 l oleju napędowego na 100 km przy 81,8 km/h mówią same za siebie (poszczególne wyniki w ramce).

Do tego należy jeszcze doliczyć zużycie AdBlue. Przy założeniu ceny oleju napędowego na poziomie 1,20 euro za litr i 0,60 euro za litr AdBlue, przy średnim zużyciu AdBlue na poziomie 5,2 proc. w stosunku do oleju napędowego otrzymamy średnią spalania 37,3 l/100km w przypadku "krajówki" i 33,1 l/100 km przy jeździe autostradą.

Więcej mocy, to samo spalanie Volvo FH 16 750, zgodnie z obietnicą producenta, oferuje wyższą moc bez podwyższonego zużycia paliwa. Ukazuje to porównanie z FH 16 700, którego test przeprowadziliśmy w 2010 roku (700KM przy 1500 - 1800/min i 3150 Nm przy 1000 - 1550/ min). Mogliśmy przy tym stwierdzić tak samo małe zużycie paliwa (przy równie niskim apetycie na AdBlue) wynoszące 32,3 litra/100km przy średniej 80,1 km/h przy jeździe autostradowej i 36 l/100km przy średniej 72,6 km/h w całym teście.

W kwestii emisji spalin wprawdzie wszyscy mówią o normie Euro 6, jednak na dzień dzisiejszy najmocniejszy pojazd Volvo spełnia Euro 5. Jednym z powodów jest przesunięcie w czasie przedstawienia przez Volvo swojego nowego silnika Euro 6. Celem firmy jest jednak podwyższenie maksymalnego momentu w powiązaniu z obniżeniem obrotów silnika i połączeniu z normą Euro 6 silnika FH 16 750. Volvo jednak zapowiada to dopiero na rok 2014. Szwedzi stawiają w przypadku nowej normy na połączenie technologi SCR i AdBlue. Dziś pojazd odpowiada normie Euro 5, jak również spełnia warunki certyfikatu EEV. Przy wersji EEV może Volvo Trucks dzięki optymalnej kalibracji elektronicznego systemu sterowania silnikiem zredukować emisję cząstek stałych o dalsze 33 proc.

Przyjemność jazdy zapewniona

Producent gwarantuje komfort jazdy i prestiż w każdym calu. Komponuje się z tym kabina Globetrotter XL w kolorze czarnego metalika z dużą liczbą elementów chromowanych, insygniami FH 16 i szlachetną linią wnętrza. 40-tonowy zestaw prowadzi się łatwo przy płynnej zmianie biegów. Już przy 900 obr./ min kierowca ma do dyspozycji 2800 Nm - to pokazuje elastyczność silnika i zapewnia płynną jazdę. Oprócz tego długie wzniesienia autostrady silnik pozwala pokonywać przy niewiele ponad 1000 obr./min. Na "budziku" wskazówka nie opuszcza 80 km/h.

Maksimum 1300 obr./min potrzebowało mocarne Volvo, aby pokonać znajdujące się w teście wzniesienia, autostrady i odcinki dróg krajowych. Poza tym dzięki połączeniu ekstremalnie wydajnego hamulca silnikowego, przełożonego z wersji 577-konnej VEB + (Volvo Engine Brake) i automatycznej skrzyni I-shift osiągnięto płynne sterowanie pojazdem. Specjalnie dobrany program przełączania biegów sprzężony z hamulcem silnikowym umożliwia faktyczne i wydajne wsparcie hamulca zasadniczego przez FEB+ z efektywnym poziomem obrotu silnika. Przez to Volvo Trucks zrezygnowało z retardera.

Atrakcyjny Hi-Tech

Obok I-shift 2 pojazd seryjnie wyposażono na wszystkich osiach IEBS zintegrowanymi funkcjami ABS i ASL. Idąc dalej, kupujący nie powinien rezygnować z najnowszych Hi-Tech asystentów. Oferowane są zresztą w pakiecie jako Active Safety Plus. W skład jego wchodzi ESP, ACC Cruise Control, jak również asystent pasa LKS (Lane Ceaping Support), który przestrzega przed nieplanowaną zmianą pasa ruchu, asystent zmiany pasa ruchu LCS (Line Chanwing Support), który przy planowanej zmianie pasa ruchu przez pojazd po stronie pasażera przestrzega przed przeszkodami znajdującymi się w martwym punkcie i kontrola aktywności kierowcy DAS (Driver Alert Support), która nakazuje przemęczonemu kierowcy zrobienie pauzy.