Alcoguard jest technologią, która ma na celu ułatwienie podejmowania trzeźwych decyzji przez kierowcę. System będzie dostępny opcjonalnie w modelach takich jak S80, V70 oraz XC70 w 2008 roku. Szwecja jest dziś największym rynkiem, gdzie sprawdzają się urządzenia typu "alcolock", ale producent zamierza upowszechnić je w pozostałych państwach Europy oraz Stanów Zjednoczonych. Najważniejszymi odbiorcami będą użytkownicy flotowi, firmy taksówkarskie, władze państwowe oraz gminy, aczkolwiek producent oczekuje też, że technologia trafi także do dużego grona odbiorców indywidualnych.

System wykorzystuje technologię ogniw paliwowych, która jest także na wyposażeniu urządzeń większości sił policyjnych w Europie. Przed uruchomieniem samochodu kierowca musi dmuchnąć w bezprzewodowy, ręczny aparat. Jest on niewielki, wymiarami przypomina małego pilota. Przechowuje się go w schowku za konsolą środkową. Powietrze wydychane przez kierowcę jest analizowane w aparacie, który przekazuje rezultaty drogą radiową do elektronicznego układu sterowania samochodu. Dzięki nowoczesnym czujnikom nie ma możliwości użycia zewnętrznych źródeł powietrza takich jak np. pompa, żeby oszukać system.

Rezultaty testu alkomatem są wyświetlane za pomocą trzech diod umieszczonych na urządzeniu. W momencie, gdy zaświeci się lampka zielona w wydychanym powietrzu znajduje się od 0,0 do 0,1 mg/l i silnik może zostać uruchomiony. Gdy w powietrzu znajdzie się od 0,1 do 0,2 mg/l alkoholu, silnik będzie można uruchomić, ale kierowca nie powinien wtedy prowadzić. Po przekroczeniu poziomu 0,2 mg/l silnika nie będzie można uruchomić.

"Technologia ogniwa paliwowego daje najlepsze wyniki. W odróżnieniu od półprzewodników, ogniwa paliwowe reagują wyłącznie z etanolem i niczym więcej. W ogniwie paliwowym cząsteczki etanolu przechodzą przez czułą membranę i tworzy się prąd elektryczny. Następnie mierzone jest napięcie prądu. Silniejszy prąd wskazuje, że w wydychanym przez kierowcę powietrzu znajduje się więcej alkoholu" - tłumaczy David Nilsson, kierownik ds. technicznych projektu Alcoguard w firmie Volvo Cars.

Tester jest urządzeniem bezprzewodowym i będzie można wynieść go z samochodu na odległość 10 metrów.