Logo
WiadomościAktualności10 konceptów, które weszły do produkcji

10 konceptów, które weszły do produkcji

Samochody koncepcyjne odkrywają przed nami często nieograniczoną wyobraźnię projektantów. Skrajnie niepraktyczne samochody zazwyczaj nie dostają się do masowej produkcji. Na szczęście niewielkiej części tych pojazdów udaje się spełnić marzenia swoich twórców.

Honda NSX
Onet
Honda NSX

Za pomocą fantazyjnych i często dziwacznych kształtów projektanci chcą przyciągać uwagę widzów na licznych wystawach i targach motoryzacyjnych. Większość z takich pojazdów zginęła jednak równie szybko, jak się pojawiła. Czasem koncepty podążają za aktualnymi trendami lub poszukiwaniem nowego kierunku i niespodziewanie zyskują ogromną popularność.

Oto 10 pojazdów koncepcyjnych, którym udało się wejść do seryjnej produkcji.

Chevrolet Volt

Chevrolet Volt
Chevrolet VoltOnet

Samochody hybrydowe znajdują się w ofercie wielu producentów, jednak nie zawsze wszyscy chętnie opowiadali się za takim ekologicznym napędem. GM było przeciwne wprowadzeniu tego typu pojazdów, a hybrydowa Toyota Prius została nawet przez ten koncern ośmieszona. Stopniowo wraz z podwyżką cen paliwa i pogorszeniem się sytuacji gospodarczej GM musiało przestawić się na nowe myślenie.

W 2007 roku firma zaprezentowała hybrydowy model Volt. Wprawdzie pojazd nieco różnił się od modelu, który wprowadzono w 2010 roku do sprzedaży, ale wpłynął on drastycznie na strategię firmy oferując ekonomię paliwową na poziomie 3,92 l /100 km. Wśród hybryd oferowanych przez różne marki Volt zyskał duże uznanie ze względu na swoją innowacyjność i praktyczność.

Honda/Acura NSX

Honda NSX
Honda NSXOnet

Honda wraz ze swoim wyścigowym oddziałem postanowiła stworzyć supersamochód, który będzie rywalizował z najlepszymi. W tym celu do współpracy zaproszono studio projektowe Pininfariny. Efektem wspólnych działań obu firm był prototyp NS-X, który ujrzał światło dzienne na salonie samochodowym w Chicago w 1989 roku. Zastosowano w nim innowacyjne rozwiązania takie jak np. lekka, w pełni aluminiowa konstrukcja typu monocoque, która znalazła zastosowanie w wielu późniejszych pojazdach.

Samochód wszedł na rynek w 1990 roku i stał się rywalem m.in. dla Ferrari. Produkcji zaprzestano w 2005 roku, jednak niedawno pojawiła się nadzieja na zastąpienie legendy nowym bardziej przyjaznym dla środowiska modelem.

Volkswagen New Beetle

Volkswagen New Beetle
Volkswagen New BeetleOnet

Koncept New Beetle powstał w hołdzie dla klasycznego Garbusa, który przez lata zyskał wielkie grono miłośników. Samochodzik z nadwoziem w kształcie skorupy żółwia otrzymał bardziej nowoczesne oblicze i w 1994 roku pojawił się jako Concept 1 na targach motoryzacyjnych w Detroit. Pozytywny odbiór pojazdu skłonił Volkswagena do wprowadzenia go do produkcji.

Widząc, że styl retro zyskuje na popularności w ślady Garbusa podążyły także inne marki. W ten sposób do produkcji wszedł także PT Cruiser oraz Ford Thunderbird.

Ford GT

Ford GT
Ford GTOnet

Ford GT swoją nazwę zaczerpnął od wyścigowego wozu z lat 60-tych: Forda GT40. Początkowo miał zaistnieć pod taką samą nazwą, jednak Ford już wcześniej pozbył się praw do tego znaku i problemy licencyjne spowodowały, że zostawiono jedynie GT.

Samochód został pokazany po raz pierwszy w 2004 roku na targach w Detroit. Klasyczne kształty GT były zbliżone do imiennika, jednak pod względem technologicznym były to dwa zupełnie różne auta. Ford GT wykorzystywał nowatorskie technologie, do których należał m.in. aluminiowy silnik o mocy 550 KM oraz skomputeryzowany wtrysk paliwa. Samochód był produkowany w roku modelowym 2005 i 2006.

Porsche 918 Spyder

Porsche 918 Spyder
Porsche 918 SpyderOnet

Niskie zużycie paliwa i duża moc nigdy nie szły ze sobą w parze. Zawsze trzeba było z czegoś zrezygnować, ale do czasu.

W 2010 roku na salonach samochodowych w Genewie i Pekinie zaprezentowano Porsche 918 Spyder. Samochód miał być bardziej ekologiczną formą lubianego, ale nieprodukowanego już Porsche Carrera GT. Dwa silniki elektryczne wspomagały w tym modelu benzynową jednostkę o mocy 500 KM dokładając do tego pakietu dodatkowe 218 "koni".

Jeśli ktoś miał wątpliwości, czy napęd hybrydowy sprawdzi się w supersamochodzie z pewnością zostały one rozwiane wraz z prezentacją Porsche 918 Spyder. Dodatkowe silniki nie spełniają tu tylko funkcji dostarczania dodatkowej mocy, samochód oferuje również wysoką ekonomię paliwową na poziomie 2,9 l/100 km. Supertechnologia wiąże się jednak także z superceną, gdyż za samochód trzeba będzie zapłacić aż 850 000 dolarów.

Toyota iQ

Toyota IQ
Toyota IQOnet

Toyota iQ rozpoczęła żywot jako model koncepcyjny w 2007 roku. Producent chciał sprostać zapotrzebowaniu na małe miejskie autko, które łatwo wciśnie się w niewielkie miejsce parkingowe. Pomysł spodobał się również producentowi luksusowych samochodów Aston Martin, który zaczerpnął design Toyoty iQ, dodał do niego szczyptę brytyjskiej klasy i wypuścił samochód o nazwie Cygnet.

Audi TT

Audi TT 2011
Audi TT 2011Onet

Audi TT jest to sportowy samochód o owalnych kształtach, będących w tym czasie dosyć rewolucyjnym rozwiązaniem. Producenci wciąż byli bowiem przywiązani do prostych linii i bardziej prostokątnych form. Wizerunek samochodu może kojarzyć się nieco ze wspomnianym wcześniej Volkswagenem New Beetle.

Audi TT zostało zaprojektowane przez J Maya i Freemana Thomasa z amerykańskiego studia projektowego Volkswagena. Swoją nazwę samochód zaczerpnął od wyścigu Tourist Trophy, który odbywa się na wyspie Man.

Model koncepcyjny został zaprezentowany w 1995 roku na targach we Frankfurcie i nowy projekt spodobał się na tyle, że trzy lata później samochód znalazł się w produkcji.

Chevrolet Camaro

Chevrolet Camaro
Chevrolet CamaroOnet

Po czterech generacjach tego pojazdu zakończono produkcję Camaro w 2002 roku. Tęsknota za tym kultowym "muscle carem" spowodowała, że stworzono jego mocniejszą i nowocześniejszą wersję ujawnioną w 2005 roku. Samochód spotkał się z bardzo entuzjastycznym przyjęciem co poskutkowało szybkim potwierdzeniem seryjnej produkcji. W sprzedaży samochód znalazł się w 2009 roku. Pojawił się także na dużym ekranie w postaci autobota Bumblebee w filmie "Transformers".

Chevrolet Corvette Sting Ray

Chevrolet Corvette Sting Ray
Chevrolet Corvette Sting RayOnet

Projekt samochodu wyglądał jakby wyszedł spod pędzla artysty sztuki nowoczesnej. Miał długi przód, masywną rurę wydechową i na dodatek straszył otworami wentylacyjnymi.

Chevrolet Corvette Sting Ray powstał na bazie konceptu nazwanego Mako Shark, który stał się hitem na wystawach samochodowych w 1963 roku. Do produkcji wszedł w 1968 roku i przez lata stał się najbardziej rozpoznawaną klasyczną Corvettą powstałą w długim procesie ewolucji tego samochodu.

Nissan GT-R

Nissan GT-R
Nissan GT-ROnet

Ostatnim przykładem na to, że marzenia projektantów mogą się spełnić jest Nissan Skyline. Jego nowoczesna wersja GT-R zaprezentowana w 2001 roku na targach w Tokio zachwyciła ogromne grono zwiedzających. Samochód zwracał uwagę nie tylko swoim wyglądem, ale i osiągami. Z pomocą silnika o mocy 485 KM mógł rozwinąć prędkość 310 km/h. Znany także pod nazwą Godzilla, model GT-R wszedł do produkcji w 2007 roku. Samochód za 80 000 dolarów dostarczył wydajności i jakości na najwyższym światowym poziomie.

Powiązane tematy: