Auto Świat Wiadomości Aktualności 19 tys. złotych pensji dla egzaminatora? Takie są oczekiwania branży

19 tys. złotych pensji dla egzaminatora? Takie są oczekiwania branży

Autor Hubert Wójcik
Hubert Wójcik

Zakończone niedawno protesty egzaminatorów WORD nie przyniosły poprawy sytuacji finansowej ośrodków ani zatrudnionych w nich instruktorów. Jak przyznaje Renata Bielecka, wiceprezes Krajowego Stowarzyszenia Dyrektorów WORD, w rozmowie z serwisem prawodrogowe.pl, pogarszająca się sytuacja branży doprowadzi do tego, że mniejsze ośrodki nie utrzymają się na rynku.

Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego (WORD) walczą o to, by utrzymać stabilność finansową
Auto Świat
Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego (WORD) walczą o to, by utrzymać stabilność finansową
  • Według przedstawicieli branży egzaminator I stopnia powinien zarabiać 16 -19 tys. zł
  • Pogarsza się kondycja finansowa Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego (WORD)
  • Renata Bielecka, wiceprezes Krajowego Stowarzyszenia Dyrektorów WORD, twierdzi, że każda złotówka zostawiana w WORD oglądana jest kilka razy
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

W pierwszym kwartale tego roku tylko cztery województwa mogą pochwalić się niewielkim dodatnim wynikiem z działalności WORD-ów. Pozostałe odnotowały ujemny rezultat finansowy. W skali całej Polski jest to prawie minus 5 mln zł. W analogicznym okresie ubiegłego roku ten wynik wynosił około minus 3 mln zł.

Jak twierdzi Renata Bielecka w rozmowie z prawodrogowe.pl, sytuacja WORD-ów z roku na rok się pogarsza. Według niej działania wojenne w Ukrainie, czy pandemia koronawirusa zdecydowanie nie napawają optymizmem. Niektóre WORD-y mają niewielkie zasoby finansowe, odłożone w latach poprzednich, ale duża część nie ma żadnych oszczędności.

Nie ma mowy o spadku jakości pracy

Bez podwyżek opłat za egzaminy, przy obecnie rosnących kosztach – zdaniem Bieleckiej – nie ma mowy o dobrej kondycji finansowej WORD. Pogarszająca się sytuacja ośrodków, jak twierdzi wiceprezes Krajowego Stowarzyszenia Dyrektorów WORD i dyrektor WORD w Lublinie, doprowadzi do tego, że mniejsze ośrodki nie będą w stanie się utrzymać.

Podkreśla ona także, że WORD-y ponoszą koszty, niezależnie od ilości osób egzaminowanych osób. Należą do nich choćby: paliwo, koszty zakupu, naprawy i utrzymania pojazdów egzaminacyjnych, utrzymanie i naprawy placów manewrowych, remonty budynków czy zużycie materiałów oraz amortyzacja i oczywiście wynagrodzenia.

Niskie stawki opłat za egzamin

Zdaniem Renaty Bieleckiej, egzaminator I stopnia (czyli ten, który posiada uprawnienia do egzaminowania wszystkich kategorii prawa jazdy), powinien zarabiać na poziomie 16-19 tys. zł. Dlaczego tyle? "Ponieważ we wrześniu egzaminatorzy z najwyższym stażem pracy przekraczali limit 30-krotności w opłacaniu składek na ZUS. Dzisiaj, aby osiągnąć taki poziom, trzeba zarabiać tyle, ile wymieniłam powyżej. A jaki jest stan obecny? Na dzień dzisiejszy te zarobki są o prawie połowę niższe" – tłumaczy Renata Bielecka.

Przyznaje ona także, że mimo trudnej sytuacji – obowiązujące niskie stawki opłat za egzamin i wysokie koszty utrzymania WORD wraz z jego oddziałami oraz ODTJ – branża chce utrzymać stabilność finansową. Renata Bielecka zapewnia również, że każda złotówka zostawiana w WORD oglądana jest kilka razy.

Autor Hubert Wójcik
Hubert Wójcik
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków