Kolejki po paliwo były częstym widokiem na stacjach CPN w latach 80. Przez pewien czas benzyna była reglamentowana. Kartki dostawało się na podstawie ubezpieczenia, można się było o nie ubiegać także w zakładzie pracy. W 1999 r. powstał koncern Orlen, skupiający rafinerie w Płocku, Trzebini i Jedliczu.
W 1989 r. mimo niewielkiego natężenia ruchu było aż 46 338 wypadków i 6724 zabitych. W roku 2008 w 49 054 wypadkach zginęło 5437 osób. Mniej ofiar na drogach to zasługa m.in. bezpieczniejszych samochodów.
W 1973 r. rozpoczęto produkcję Fiata 126p. Malucha przestano wytwarzać w 1999 r. Łącznie powstało 3 mln 318 tys. sztuk. Obecnie w Polsce zarejestrowanych jest jeszcze 2 116 900 Fiatów 126p
Warsztaty z lat 80 w niczym nie przypominają dzisiejszych stacji serwisowych i stacji kontroli pojazdów. Jednak w latach 80. korzystało się z takich serwisów i trzeba się było cieszyć, że w ogóle mechanik przyjął klienta, bo przecież zawsze był zarobiony. Jakość usług była taka, jak wygląd budynku - czyli kiepska
Początki Poloneza sięgają 1978 roku, ale Polonez Caro to już znak nowych czasów – do sprzedaży trafił w 1991 roku. W 1997 roku pojawił się sedan Atu, a w 1999 r. – kombi. Przez 24 lata powstało prawie 1,1 mln aut w różnych wersjach.
W 1992 roku powstał Fiat Auto Poland. Od tego czasu produkcja aut Fiata w Polsce rosła. Podczas gdy na początku działalności powstało 43 380 samochodów, to w 2008 r. wyprodukowano już 492 885. W 2007 r. rozpoczęto wytwarzanie Fiata 500.
Produkcja Opli w Polsce rozpoczęła się w 1994 r. montażem Astry na Żeraniu, 1998 r. – montaż Vectry. W tym samym roku uruchomiono fabrykę w Gliwicach. Obecnie powstają tam: Astra Classic II, Astra III sedan i Zafira.
W roku 1993 powstała firma Volkswagen Poznań. W Polsce montowano modele każdego z producentów należących do Grupy Volkswagena. Jednak najważniejszą częścią działalności jest produkcja aut użytkowych. Obecnie powstają Volkswageny Caddy oraz Transporter.
Fabryka Samochodów Osobowych na Żeraniu nie miała szczęścia do inwestorów po 1989 r. W roku 1996 powstało Daewoo-FSO. Obok Polonezów zaczęły wówczas zjeżdżać z taśm: Tico, Nexia, Espero, Lanos, Nubira oraz popularny maluch – Matiz. Produkcję tych ostatnich samochodów zakończono w 2007 r., a Lanosów rok później. Wcześniej, bo w 2005 r., podpisano umowę z ukraińską firmą AvtoZaz. Obecnie na Żeraniu powstają Chevrolety Aveo.
Marzec 1995 r. to ważny okres dla polskiej prasy motoryzacyjnej. Wówczas zadebiutował najpoczytniejszy tygodnik, czyli Wasz ulubiony „Auto Świat”. Od tego czasu konkurencja nie może już spać spokojnie. Do dziś trafiło do Was 721 wydań. Rok po debiucie ruszyła akcja „As bezpiecznej jazdy”. Pierwszym samochodem, którym jeździli uczestnicy, był Ford Escort.
Pozytywną stroną przemian, jakie zaszły w Polsce, była zmiana wizerunku markowych stacji serwisowych. Wyglądały one lepiej niż byle jakie stacje Polmozbytu, ale do światowych standardów było im jeszcze daleko. Obecnie ASO to najczęściej lśniące przeszklone budynki salonów, sklepy z częściami zamiennymi oraz wielostanowiskowe serwisy. Coraz lepsza staje się również jakość obsługi.
Na początku lat 90. nasiliła się działalność „amatorów cudzej własności”. Podczas gdy w 1990 roku skradziono nieco ponad 5 tys. samochodów, w połowie lat 90. zginęło już ponad 50 tys. aut. Apogeum miało miejsce w roku 1999, gdy skradziono 71,5 tys. samochodów. Od tego czasu właścicieli nielegalnie zmieniało coraz mniej aut. W roku 2008 zginęło „tylko” 17 699 pojazdów.
W latach 90. Polacy kupowali nowe samochody z kontyngentu bezcłowego. Dzięki temu cena pojazdu była niższa o wartość cła. Co roku określano transzę aut, które były oferowane w ramach kontyngentu. Jednym z popularniejszych modeli był wówczas Fiat Uno.
W roku 2006 do wyścigów Formuły 1 trafił pierwszy Polak – Robert Kubica. Startujący w barwach BMW Sauber krakowianin zaczynał od roli kierowcy testowego. Pod koniec sezonu 2006 zastąpił Jacques’a Villeneuve’a i rozpoczął regularne starty w Grand Prix. W roku 2007 miał poważny wypadek na torze w Kanadzie, a rok później na tym samym obiekcie odniósł pierwsze zwycięstwo.
Sukcesy
Ogólny bilans zmian, jakie zaszły w polskiej motoryzacji na przełomie lat 80. i 90., jest korzystny. Fabryki samochodów i podzespołów, które powstały w latach 90., sprawiły, że więcej jest miejsc pracy, a państwo ma dodatkowe zyski z eksportu. W roku 2008 polski przemysł motoryzacyjny wyeksportował towary za około 18 mld euro. Produkcja aut w naszych fabrykach rośnie. W zeszłym roku powstało prawie 830 tys. pojazdów, co daje nam 6. miejsce w Europie. W dzisiejszych czasach łatwo znaleźć wymarzony samochód oraz fachową obsługę w ASO. Powody do zadowolenia daje również spadek kradzieży aut. Kibice cieszą się, gdy mogą oglądać zmagania kierowców Formuły 1 z udziałem Roberta Kubicy, a w tym roku będzie można podziwiać kierowców rajdowych podczas eliminacji mistrzostw świata, które w czerwcu odbędą się w Polsce.
Porażki
Jak mogą w Polsce powstawać drogi w szybkim tempie, skoro polskie władze są zajęte tak ważną dla gospodarki działalnością, jak zmiany nazw ministerstw i roszady personalne? Problem w dalszym ciągu stanowi duża liczba wypadków i osób, które w nich giną. Policja co roku zatrzymuje tysiące pijanych kierowców. Nieciekawa jest także sytuacja warszawskiej FSO, która nie miała szczęścia do inwestorów.