Mamy coraz więcej nowych i wyremontowanych odcinków dróg, jednak na czas ich budowy lub przebudowy wszyscy jesteśmy narażeni na, niekiedy poważne utrudnienia ruchu. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w okresie od lutego do maja br. przeprowadziła kompleksowe działania mające na celu weryfikację oznakowania dróg krajowych, redukcję liczby znaków oraz dostosowanie organizacji ruchu do potrzeb związanych z wyjazdami weekendowymi i wakacyjnymi.
Na obszarze całego kraju działaniami kontrolnymi objęto oznakowanie pionowe, szczególnie ograniczenia prędkości, oznakowanie kierunkowe, oznakowanie poziome i sygnalizacje świetlne pod kątem ich wpływu na efektywność i bezpieczeństwo ruchu drogowego. Weryfikacji podlegała również prawidłowość zastosowanych czasowych organizacji ruchu w tym dopasowanie długości zajętych odcinków dróg do zakresu realizowanych robót w celu redukcji, często nieuzasadnionego wydłużenia czasu podróży.
W wyniku działań dokonano weryfikacji zatwierdzonych już wcześniej projektów stałej organizacji ruchu. Wprowadzono zmiany w 378 projektach, w tym:
- likwidacja znaków ograniczenia prędkości B-33 - 185;
- podwyższenie prędkości dopuszczalnej - 152;
- zmiana zakresu obszaru zabudowanego - 115;
- zmiany w programach sygnalizacji świetlnej - 18;
Do dnia 2 czerwca br. opracowane zostały i przekazane do zaopiniowania do właściwych komend policji, 324 poprawione projekty organizacji ruchu. Do dzisiaj zatwierdzono już i wprowadzono na drogach następujące zmiany:
- likwidacja znaków ograniczenia prędkości B-33 - 63;
- podwyższenie prędkości dopuszczalnej - 116;
- zmiana zakresu obszaru zabudowanego - 104;
- zmiany w programach sygnalizacji świetlnej - 5;
Wdrożenie pozostałych zaprojektowanych zmian zrealizowane zostanie do końca czerwca.
We wszystkich oddziałach GDDKiA dokonano także weryfikacji przyjętych zasad organizacji ruchu w miejscach prowadzonych robót drogowych. Skontrolowano zatwierdzone projekty czasowej organizacji ruchu, zarówno te wdrożone już w terenie jak i planowane oraz przeprowadzono lustrację funkcjonowania przyjętych rozwiązań bezpośrednio na drodze. Skontrolowano łącznie 206 odcinków dróg krajowych objętych czasową organizacją ruchu, o łącznej długości 765 kilometrów, zlokalizowanych na 63 drogach krajowych. W czasie kontroli zdiagnozowano 173 rozwiązania organizacji ruchu mogące w nieuzasadniony sposób wydłużać czas przejazdu lub ograniczać komfort albo bezpieczeństwo podróży.
Stwierdzono 121 przypadków nieprawidłowości we wdrożonych już i funkcjonujących organizacjach ruchu w miejscach robót drogowych oraz w 52 projektach czasowej organizacji ruchu jeszcze nie wprowadzonych w terenie. Uwagi dotyczyły:
- ograniczeń prędkości - 120,
- sygnalizacji świetlnej sterującej ruchem wahadłowym - 14,
- nieczytelnego oznakowania poziomego - 20,
- innych nieprawidłowości - 19.
Po przeanalizowaniu możliwości i celowości wprowadzono już 101 zmian w organizacji ruchu w miejscach robót drogowych.