- Żyjemy w turbulentnych czasach, a zmiany, które mają miejsce bardzo odbijają się na rynku motoryzacji i transportu. Tak naprawdę nie wiadomo jak dokładnie będzie wyglądał ten rynek za 10 lat - tłumaczyli eksperci biorący udział w konferencji. Na zmiany zachodzące właśnie na tym polu mają wpływ przeobrażenia społeczne.

Przykładowo, prelegenci wskazywali na to, że młodzi ludzie coraz rzadziej są zainteresowani kupnem samochodu czy nawet zrobieniem prawa jazdy. Auto, które ułatwiało komunikację między ludźmi, zostało wyparte przez internet mobilny. - Zamiast wsiąść w samochód i pojechać do znajomych dowiedzieć się co słychać, wystarczy zalogować się do portalu społecznościowego. Współczesne auta są super, problem polega na tym, że nikt ich nie chce mieć - argumentowali eksperci biorący udział w dyskusji.

Jakie są więc scenariusze rozwoju rynku motoryzacyjnego na najbliższe lata? Czy rynek zdominują małe, miejskie pojazdy na prąd? Na podstawie badań przeprowadzonych przez Pracownię F5 Analytics zostało wyszczególnione pięć trendów, które będą mieć największy wpływ na zmiany zachodzące w motoryzacji i transporcie.

Pierwszy z nich to ecoworship, czyli trend pokazujący rosnącą rolę ekologii i troski o środowisko w projektowaniu współczesnych pojazdów. Przykładem takich działań mogą być między innymi prace i produkcja aut z silnikami hybrydowymi czy elektrycznymi. Przejawem tego pro-ekologicznego trendu może być również zastąpienie tradycyjnego paliwa - biopaliwami. Jest to bardzo popularne m.in. w Brazylii, Argentynie czy Stanach Zjednoczonych. Przyszłością są technologie wodorowe. Niektórzy producenci aut nie decydują się już nawet na eksperymenty z silnikami hybrydowymi, tylko stawiają na bardziej przyszłościowe technologie hybrydowe.

Kolejnym trendem, mającym ogromny wpływ na przyszłość branży motoryzacyjnej jest telematyzacja. To wszystkie urządzenia, które służą pojazdowi i kierującemu do komunikacji ze światem zewnętrznym. Prostym przykładem może być wbudowany GPS. - To odpowiedź producentów aut na trend bycia cały czas on-line - tłumaczyli prelegenci. Tego typu systemy mają zapewnić m.in. bezpieczeństwo (przykładem może być system wzywający służby ratownicze, gdy pojazd ulegnie wypadkowi) czy niekiedy nawet rozrywkę. Podróżując samochodem będzie bowiem wkrótce można sprawdzić nie tylko atrakcje turystyczne jakie będą dostępne na trasie. - Co więcej, będzie możliwe nawet kupienie pączka w sklepie, obok którego będziemy przejeżdżać - wyjaśniali eksperci.

Prelegenci podkreślali, że ten trend rozwija się wyjątkowo dynamicznie i z tego powodu może pojawić się potrzeba jego standaryzacji. - Unia Europejska z pewnością będzie chciała do tego dążyć, problem może być z innymi krajami takimi jak Chiny - argumentowali eksperci.

Trzecim istotnym trendem, który z pewnością mocno odbije się na rynku motoryzacyjnym, jest personalizacja, czyli dostosowanie pojazdów do upodobań nabywcy. Klienci mają coraz większe wymagania względem aut i ich producentów. Wybór koloru przestaje ich satysfakcjonować. Chcą mieć dopasowane do swojego stylu nie tylko wnętrze pojazdu, ale również nadwozie.

Zmiany zachodzące w branży motoryzacyjnej  bezpośrednio wiążą się z dwoma pozostałymi trendami: urbanizacja i transportem publicznym. Oba sektory czeka szereg zmian, będą musiały dostosować się m.in. do rosnącej liczby ludności w miastach. Tutaj istnieje pole do rozwoju m.in. inteligentnych środków transportu. Podobne wyzwania czekają transport publiczny, który będzie musiał dostosować się do zachodzących zmian.