Mimo że pierwsze wyprodukowane przez Toyotę auto z napędem na obie osie zbudowano dla japońskiej policji, to właśnie Czarny Kontynent jest najbardziej kojarzony z terenowymi Toyotami. Hiluksy i Land Cruisery królują na bezdrożach, począwszy od Egiptu, przez Saharę, na RPA kończąc. To tu, w kraju najdalej wysuniętym na południe Afryki, pierwszy z wymienionych modeli jest obecnie najlepiej sprzedającym się autem, i to nie tylko wśród pojazdów 4x4.
Wysokie temperatury, grząski piasek, liczne bezdroża – w tak ekstremalnych warunkach niewiele aut, nawet terenowych, potrafi sobie poradzić. A Land Cruisery i Hiluksy za sprawą mocnych silników, dopracowanych układów napędowych oraz doskonale zaprojektowanego podwozia dzielnie stawiają czoła off-roadowym wyzwaniom.
Systemy napędów 4x4 Toyoty należą obecnie do jednych z nowocześniejszych. Podczas afrykańskiej wyprawy mieliśmy niejednokrotnie okazję przekonać się, jak działają. Układ DAC wspomagał zjazd ze wzniesień (dostępny w RAV4 oraz Land Cruiserach 150 i V8), ATRC przekazywał moc na koła mające lepszą przyczepność, a system KDSS kontrolował pracę stabilizatorów zawieszenia (obydwa występują tylko w Land Cruiserach 150 i V8).
Trzeba przyznać, że największe wrażenie zrobił na nas jednak układ Crawl Control (seryjny w LC 150 w wersji Prestige oraz LC V8; w RAV4 niedostępny), który automatycznie utrzymywał określoną prędkość (do 5 zakresów: od 0,5 km/h do 5,5 km/h) na stromych podjazdach i zjazdach poprzez przyhamowanie lub przyspieszenie konkretnego koła. Tym samym zwalniał kierowcę od obowiązku naciskania na pedały gazu i hamulca, zapewniając jednocześnie maksymalną przyczepność kół.
W trudnych warunkach sprawdziliśmy także systemy Multi Terrain: ABS, Select i Monitor, które (odpowiednio) zapobiegały blokowaniu się kół podczas hamowania na różnych nawierzchniach, zmieniały charakterystykę napędu oraz pokazywały obraz z czterech kamer.
By uczcić 60-lecie napędów 4x4, Toyota w terenowych autach proponuje specjalne pakiety: w RAV4 – Adventure (3600 zł), zawierający osłonę zderzaka przedniego i stopnie boczne, a w Land Cruiserze 150 – Voyage (9900 zł): 3. rząd siedzeń składany elektrycznie, siedzenia skórzane, 3-strefowa klimatyzacja, kurtyny dla 3. rzędu foteli (wersje Prestige i X) lub 3. rząd siedzeń składany ręcznie i kurtyny w 3. rzędzie (Luna i Sol).
Galeria zdjęć
Toyota wybrała Afrykę – najlepsze miejsce na świecie do tego, by świętować okrągłą rocznicę debiutu pierwszego Land Cruisera
Mimo że pierwsze wyprodukowane przez Toyotę auto z napędem na obie osie zbudowano dla japońskiej policji, to właśnie Czarny Kontynent jest najbardziej kojarzony z terenowymi Toyotami.
Hiluksy i Land Cruisery królują na bezdrożach, począwszy od Egiptu, przez Saharę, na RPA kończąc. To tu, w kraju najdalej wysuniętym na południe Afryki, pierwszy z wymienionych modeli jest obecnie najlepiej sprzedającym się autem, i to nie tylko wśród pojazdów 4x4.
60 lat napędów 4x4 Toyoty
60 lat napędów 4x4 Toyoty
60 lat napędów 4x4 Toyoty
60 lat napędów 4x4 Toyoty
60 lat napędów 4x4 Toyoty
60 lat napędów 4x4 Toyoty
60 lat napędów 4x4 Toyoty
60 lat napędów 4x4 Toyoty
60 lat napędów 4x4 Toyoty
60 lat napędów 4x4 Toyoty
60 lat napędów 4x4 Toyoty
60 lat napędów 4x4 Toyoty
60 lat napędów 4x4 Toyoty
60 lat napędów 4x4 Toyoty
60 lat napędów 4x4 Toyoty
60 lat napędów 4x4 Toyoty
60 lat napędów 4x4 Toyoty