Mimo że pierwsze wyprodukowane przez Toyotę auto z napędem na obie osie zbudowano dla japońskiej policji, to właśnie Czarny Kontynent jest najbardziej kojarzony z terenowymi Toyotami. Hiluksy i Land Cruisery królują na bezdrożach, począwszy od Egiptu, przez Saharę, na RPA kończąc. To tu, w kraju najdalej wysuniętym na południe Afryki, pierwszy z wymienionych modeli jest obecnie najlepiej sprzedającym się autem, i to nie tylko wśród pojazdów 4x4.

Wysokie temperatury, grząski piasek, liczne bezdroża – w tak ekstremalnych warunkach niewiele aut, nawet terenowych, potrafi sobie poradzić. A Land Cruisery i Hiluksy za sprawą mocnych silników, dopracowanych układów napędowych oraz doskonale zaprojektowanego podwozia dzielnie stawiają czoła off-roadowym wyzwaniom.

Systemy napędów 4x4 Toyoty należą obecnie do jednych z nowocześniejszych. Podczas afrykańskiej wyprawy mieliśmy niejednokrotnie okazję przekonać się, jak działają. Układ DAC wspomagał zjazd ze wzniesień (dostępny w RAV4 oraz Land Cruiserach 150 i V8), ATRC przekazywał moc na koła mające lepszą przyczepność, a system KDSS kontrolował pracę stabilizatorów zawieszenia (obydwa występują tylko w Land Cruiserach 150 i V8).

Trzeba przyznać, że największe wrażenie zrobił na nas jednak układ Crawl Control (seryjny w LC 150 w wersji Prestige oraz LC V8; w RAV4 niedostępny), który automatycznie utrzymywał określoną prędkość (do 5 zakresów: od 0,5 km/h do 5,5 km/h) na stromych podjazdach i zjazdach poprzez przyhamowanie lub przyspieszenie konkretnego koła. Tym samym zwalniał kierowcę od obowiązku naciskania na pedały gazu i hamulca, zapewniając jednocześnie maksymalną przyczepność kół.

W trudnych warunkach sprawdziliśmy także systemy Multi Terrain: ABS, Select i Monitor, które (odpowiednio) zapobiegały blokowaniu się kół podczas hamowania na różnych nawierzchniach, zmieniały charakterystykę napędu oraz pokazywały obraz z czterech kamer.

By uczcić 60-lecie napędów 4x4, Toyota w terenowych autach proponuje specjalne pakiety: w RAV4 – Adventure (3600 zł), zawierający osłonę zderzaka przedniego i stopnie boczne, a w Land Cruiserze 150 – Voyage (9900 zł): 3. rząd siedzeń składany elektrycznie, siedzenia skórzane, 3-strefowa klimatyzacja, kurtyny dla 3. rzędu foteli (wersje Prestige i X) lub 3. rząd siedzeń składany ręcznie i kurtyny w 3. rzędzie (Luna i Sol).