- GITD podjęło decyzję dotyczącą zakupu 70 nowych fotoradarów
- Będą to nowoczesne urządzenia o dużych możliwościach
- 70 nowych fotoradarów to tylko część planu związanego z rozbudową systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym
Tak realizuje się KPO – jednym z jego punktów jest program rozwoju systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym. GITD (CANARD jest jednostką podległą tej instytucji) kupuje szereg urządzeń automatycznie rejestrujących wykroczenia drogowe. Dobra wiadomość jest taka, że kierowcy, z konieczności, zwolnią. Na pewno będzie bezpieczniej. Zła wiadomość dla lubiących szybką jazdę jest taka, że dziś kupowane urządzenia to nie są już proste i zawodne ZURAD-y. Teraz GITD wybiera sprzęt nowoczesny, który potrafi znacznie więcej, niż może obsłużyć infrastruktura przesyłowa systemu. Ma więcej możliwości, niż CANARD będzie w stanie wykorzystać – także z powodu ograniczeń wynikających z przepisów.
128 nowych urządzeń pomiarowych na drogach
Wśród 128 urządzeń, jakie GITD kupuje, jest:
- 43 urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości,
- 70 urządzeń punktowego pomiaru prędkości (fotoradarów)
- 10 urządzeń do monitorowania przejazdu na czerwonym świetle na skrzyżowaniach
- 5 urządzeń do monitorowania przejazdu na czerwonym świetle na przejazdach kolejowych.
Już wiadomo, jakie będą nowe fotoradary
Nieoficjalnie wiadomo już, że 70 fotoradarów, jakie będą dostarczone w dwóch transzach, to nowoczesne urządzenia TraffiStar SR390. To niewielkie i lekkie urządzenia, które z racji swoich rozmiarów mogą być montowane także na istniejących słupach i elementach infrastruktury drogowej. Mierzą prędkość, wykrywają przejazdy na czerwonym świetle, rejestrują nieprawidłowe manewry jak np. zawracanie czy skręt w lewo; potrafią rejestrować prawidłowość zachowań kierowców podczas mijania sygnalizatorów z zieloną strzałką.
Czego kierowcy powinni bać się najbardziej?
Warto wiedzieć, że obecna sieć informatyczna CANARD-u nie jest dostosowana do przetwarzania zgłoszeń dotyczących wykroczeń innych niż przekroczenia prędkości, przekroczenia średniej prędkości oraz przejazdów na czerwonym świetle. Nie należy się więc (na razie) obawiać bardziej zaawansowanych funkcjonalności nowych fotoradarów – tym bardziej, że na automatyczne rejestrowanie innych wykroczeń niż związanych z prędkością czy przejazdami na czerwonym świetle nie pozwalają (na razie) polskie przepisy.
Ale i tak o mandat będzie łatwiej niż kiedyś – nowe fotoradary mogą monitorować kilka pasów ruchu jednocześnie. Pierwsze takie urządzenia już działają na polskich drogach, cztm chwali się CANARD.
Nowe fotoradary będą zainstalowane na drogach krajowych.