Auto Świat Wiadomości Aktualności 70 nowych fotoradarów "wszystkomających" i wiele innych zabawek dla GITD. To już koniec szybkiej jazdy w Polsce?

70 nowych fotoradarów "wszystkomających" i wiele innych zabawek dla GITD. To już koniec szybkiej jazdy w Polsce?

Rozbudowa systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym nabiera tempa, co oznacza więcej mandatów i – docelowo – wolniejszą jazdę na większości dróg w Polsce. Rozstrzygnięto przetarg na dostawę 70 nowych fotoradarów – tym razem będą to urządzenia z najwyższej półki. A to nie wszystko – niemal każdego dnia CANARD (Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym) informuje o włączaniu nowych urządzeń – także o wiele bardziej skutecznych niż fotoradary.

Fotoradar TraffiStar SR390
Shutterstock/PhotoRK/CANARD
Fotoradar TraffiStar SR390
  • GITD podjęło decyzję dotyczącą zakupu 70 nowych fotoradarów
  • Będą to nowoczesne urządzenia o dużych możliwościach
  • 70 nowych fotoradarów to tylko część planu związanego z rozbudową systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym

Tak realizuje się KPO – jednym z jego punktów jest program rozwoju systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym. GITD (CANARD jest jednostką podległą tej instytucji) kupuje szereg urządzeń automatycznie rejestrujących wykroczenia drogowe. Dobra wiadomość jest taka, że kierowcy, z konieczności, zwolnią. Na pewno będzie bezpieczniej. Zła wiadomość dla lubiących szybką jazdę jest taka, że dziś kupowane urządzenia to nie są już proste i zawodne ZURAD-y. Teraz GITD wybiera sprzęt nowoczesny, który potrafi znacznie więcej, niż może obsłużyć infrastruktura przesyłowa systemu. Ma więcej możliwości, niż CANARD będzie w stanie wykorzystać – także z powodu ograniczeń wynikających z przepisów.

128 nowych urządzeń pomiarowych na drogach

Wśród 128 urządzeń, jakie GITD kupuje, jest:

  • 43 urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości,
  • 70 urządzeń punktowego pomiaru prędkości (fotoradarów)
  • 10 urządzeń do monitorowania przejazdu na czerwonym świetle na skrzyżowaniach
  • 5 urządzeń do monitorowania przejazdu na czerwonym świetle na przejazdach kolejowych.

Już wiadomo, jakie będą nowe fotoradary

Nieoficjalnie wiadomo już, że 70 fotoradarów, jakie będą dostarczone w dwóch transzach, to nowoczesne urządzenia TraffiStar SR390. To niewielkie i lekkie urządzenia, które z racji swoich rozmiarów mogą być montowane także na istniejących słupach i elementach infrastruktury drogowej. Mierzą prędkość, wykrywają przejazdy na czerwonym świetle, rejestrują nieprawidłowe manewry jak np. zawracanie czy skręt w lewo; potrafią rejestrować prawidłowość zachowań kierowców podczas mijania sygnalizatorów z zieloną strzałką.

Czego kierowcy powinni bać się najbardziej?

Warto wiedzieć, że obecna sieć informatyczna CANARD-u nie jest dostosowana do przetwarzania zgłoszeń dotyczących wykroczeń innych niż przekroczenia prędkości, przekroczenia średniej prędkości oraz przejazdów na czerwonym świetle. Nie należy się więc (na razie) obawiać bardziej zaawansowanych funkcjonalności nowych fotoradarów – tym bardziej, że na automatyczne rejestrowanie innych wykroczeń niż związanych z prędkością czy przejazdami na czerwonym świetle nie pozwalają (na razie) polskie przepisy.

Ale i tak o mandat będzie łatwiej niż kiedyś – nowe fotoradary mogą monitorować kilka pasów ruchu jednocześnie. Pierwsze takie urządzenia już działają na polskich drogach, cztm chwali się CANARD.

Nowe fotoradary będą zainstalowane na drogach krajowych.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji