14 listopada bieżącego roku GDDKiA podpisała kontrakt na dostosowanie autostrady A2 na 103 km odcinku Konin - Stryków do standardów autostrady płatnej. Obejmuje on zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych, dostarczenie koniecznych urządzeń oraz zapewnienie sprawnego działania systemów:

  • System Poboru Opłat,
  • System Łączności Alarmowej,
  • Obwód Utrzymania Autostrady w węźle Wartkowice i węźle Stryków II,
  • Systemy sterowania, zarządzania i kontroli ruchu.

Wykonawcą kontraktu, który zostanie zrealizowany w ciągu 24 miesięcy będzie konsorcjum firm Alcatel-Lucent Polska Sp. z o.o., Thales Alenia Space ETCA S.A. oraz Thales Transportation Systems S.A. W ramach umowy  konsorcjum wybuduje także światłowodowy system komunikacyjny, który będzie szkieletem transmisyjnym dla wszystkich systemów zainstalowanych wzdłuż autostrady.

System Poboru Opłat umożliwi zbieranie opłat od użytkowników autostrady (gotówką i za pomocą kart płatniczych) w zależności od przebytej odległości i kategorii pojazdu. System będzie bezpieczny dla użytkowników kart płatniczych dzięki właściwym zabezpieczeniom chroniącym przed fałszerstwem i kradzieżą. System będzie przygotowany do współpracy z elektronicznym poborem opłat.

System Zarządzania Ruchem pozwoli na przekazywanie przydatnych dla kierowców informacji, np. o natężeniu ruchu, pogodzie czy ewentualnych zagrożeniach, co w konsekwencji przełoży się na płynny ruch na autostradzie. W skład systemu wchodzą: znaki zmiennej treści, tablice tekstowe, stacje meteorologiczne, urządzenia monitoringu ruchu, kamery telewizji przemysłowej oraz centrum zarządzania autostradą.

System Łączności Alarmowej stanowić będą rozstawione co 2 km kolumny alarmowe, wyposażone w przycisk wzywania pomocy i głośnik, co pozwoli na szybkie powiadomienie służb technicznych.

Poszczególne odcinki autostrady będą monitorowane z centrum zarządzania siecią alarmową. System umożliwi zapisywanie wszystkich wydarzeń w bazie danych razem z datą i czasem zgłoszenia, liczbą kolumn, numerem telefonu zawiadomionych służb interwencyjnych oraz innych operacji uruchomionych przez operatora.

System gromadzenia danych statystycznych to dwa oddzielne  systemy. Jeden będzie przeznaczony do monitorowania ruchu poprzez mierzenie prędkości, natężenia ruchu i rodzaju pojazdów, drugi umożliwi monitorowanie masy pojazdów oraz ich wpływu na nawierzchnię. Wartość całego kontraktu to 379 mln złotych. Oddanie systemu do eksploatacji jest planowane na koniec 2010 roku.